Jump to content

Noe vits å beholde .223 om man skal kjøpe 6,5x55?


fredrik

Recommended Posts

Hei eg har 223, 6,5x55, 308 selger ingen av dei 223 er veldig kjekk når man skal skyte rev kråke og smådyr og ikke minst er den veldig kjekk og trene seg med blir ikke så dyrt i lengden når man skyter mye/ trener på blink stående, sittende, liggende og knestående.

Link to comment
Share on other sites

Du kan strekke holdene lengre med 6.5x55, så hva med å slenge på en 20MOA skinne med dertil egnet kikkert på 6.5x55'n og samtidig gjøre om 223'en til en hendig rifle med lett stokk og liten kikkert?

Verre blir det å finne fonuft når man kommer opp i 22 rifler.. men det lar seg gjøre ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehehe! Morgankane, jeg ser greia! Absolutt..

 

Og saken er jo den at jeg SKAL ha 20MOA skinne på denne rifla. Og kikkert med rikelig med knepp ligger allerede klar.. :) Så er jo sant som du sier, kanskje man ikke gidder drasse denne "riggen" med på harejakt f.eks..

Link to comment
Share on other sites

Uten selv å ha erfaring med 223 er vel denne mye enklere å lade med latte varmintkiler som faktisk stopper i en rev eller liknende? 6,5x55 med 95 V-max og slikt går vel fort gjennom en rev med søl til følge; så dersom du jakter mye rev og vil ta vare på skinn er vel 223 bedre.

 

Likte MorganKane sin ide; bygge opp riflene forskjellig slik at du får frem de forskjellige egenskaper i begge: lett og hendig 223 og 6,5x55 med skikkelig bane/langholdsskjefte (det er vel pga langhold du vil ha 6,5'eren?).

Link to comment
Share on other sites

jeg ville helt klart ha beholdt en finkalibret rifle som er noe mer futt i enn 22Lr, både med tanke på å skyte skadedyr som kråker og slikt, men også for skyte treningens del, å skyte med ei rekylsvak rifle vil for mange kunne føre til bedre avtrekk, det gjelder også for mange som tror de ikke har noe avtrekksfeil på 6,5x55 pga rekyl, så ja, det har helt klart noe for seg å beholde en 223.

Link to comment
Share on other sites

Barks:

Jepp.. Er for å nå litt lengre ut at jeg går til anskaffelse av 6,5. Men jeg ønsker ikke å bygge en ren banerifle heller da.. Vil veldig gjerne ta den med på jakt, så blytung blir den neppe... :)

 

Ser for meg å bytte ut den kikkerten jeg har på 223'n da. Skaffe en noe lettere, så kunne man sett hvor lett man kunne fått 223'n. Har allerede satt på en featherweight stokk på den fra Boyds. :)

 

 

jeg ville helt klart ha beholdt en finkalibret rifle som er noe mer futt i enn 22Lr, både med tanke på å skyte skadedyr som kråker og slikt, men også for skyte treningens del, å skyte med ei rekylsvak rifle vil for mange kunne føre til bedre avtrekk, det gjelder også for mange som tror de ikke har noe avtrekksfeil på 6,5x55 pga rekyl, så ja, det har helt klart noe for seg å beholde en 223.

 

Jeg er med deg. Det som er pussig er at når man leser tråder rundt her om valgets kval: 223 vs. 6,5x55 (vet det er et lite sprik der), så sier de fleste "hva er det du ikke kan gjøre med 6,5 som du kan med 223?", og blir ikke arrestert på det. Mens når spørsmålet blir stilt andre veien, så kommer det masse gode forslag.

 

Nå skjønner jeg at det spørsmålet over er jo valget mellom to kalibre, mens her er det snakk om man skal beholde begge eller ei.. Men fortsatt, litt pussig :)

Link to comment
Share on other sites

Barks:

Jepp.. Er for å nå litt lengre ut at jeg går til anskaffelse av 6,5. Men jeg ønsker ikke å bygge en ren banerifle heller da.. Vil veldig gjerne ta den med på jakt, så blytung blir den neppe... :)

Nei, det går klart å jakte med noe litt tyngre. Min smygjaktrifle i 6,5 veier akkurat under 5kg med demper, og det opplever jeg egentlig ikke som noe problem - har ofte gått med den i hånden og på skulderen i mange timer om gangen. MEN det betyr ikke at det ikke ville vært greit å spare en kilo eller mer når jeg engang har råd til det...

 

Mye her koker jo ned til hvordan du definerer "noe vits" da. Du klarer deg jo helt greit med 6,5x55 til det meste. Men du kan også fint finde gode grunner til å ha andre kaliber, både større og mindre.

Link to comment
Share on other sites

Ser i allefall for meg, at den dagen jeg skal jakte elefant i Afrika, at jeg kvitter meg med 223'n til fordel for noe sintere... :)

 

Men, alle her inne vet jo at det ikke vil skje.. Er vel heller slik at man må kjøpe et betydelig større våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Selg ALDRI våpen hvis du ikke MÅ.

Med dagens regelverk, og tanken på alt som er kjekt og ha, ville ikke eg solgt en rifle i 223.

 

223 er et hendig lite kaliber som du kan få mange forskjellige kuler til, og er billig å lade da det ikke skal så mye krutt til, i forhold til en 6,5x55.

Du har jo muligheter til å lage deg en eksklusiv kråkesprenger i 223, der du lader opp med v-max eller TNT kuler.

 

Hviken børse er det du har i 223 ?

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

MADSMADS:

Kråkesprengere har jeg ladet, og skutt, noen hundre av med denne rifla :) Har ladet bøttevis med V-max 50gr, og en god porsjon av disse har demontert kråker i Lofoten. :mrgreen:

 

Jeg har en Howa 1500 hogue. Utrolig fornøyd med denne, uten at jeg har det helt store sammenligningsgrunnlaget.

 

Eneste grunnen til at jeg ønsket å selge er jo at jeg er student, og prøver å begrense våpenbudsjettet litt :P

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Joa, sant nok :) Har nok bestemt meg for å ikke selge børsa med det første.. Har lagt ut et kikkertsikte jeg aldri bruker, for salg istedet :)

 

Er jo selvfølgelig for jævlig om man oppdager om et år eller to, at man gjerne skulle hatt en litt mer finkalibret rifle igjen.. Hehe! Ny søknad osv osv :roll:

Link to comment
Share on other sites

sitter med samme dilemmaet. Har en veldig fin og presis magnumhansen 223 med LW 1:8" pipe og skal kjøpe blaser r93 i cal. 6.5, men jeg får med liksom ikke til å selge godbørsa... er liksom greit å ha flere, selv om 6.5 kan alt 223 kan, så er 223 et fantastisk kaliber..

Link to comment
Share on other sites

Utvilsomt. Er bare redd den blir stående i skapet å støve.. Men uansett, lillebroren min har startet å jakte. Worst case så kjøper vel han den etterhvert.. :)

 

Ser for meg at jeg kommer til å foretrekke 223'n til kråkejakta fortsatt.. Er vel ikke like lett å "sprenge" kråker med 6,5?

Link to comment
Share on other sites

Stort sett kan en 6,5x55 gjøre alt en 223 kan gjøre, men ikke motsatt.

Fordelen med to ulike børser (eller fler :mrgreen: ) er at men kan "skreddersy" børsene etter ulike jaktformer.

Med å ha en til storvilt i de perioder det trengs, skogsfugl/gås /skarv når det er sesongen, kråkespregning, mink

og andre predatorer. Har selv noen ulike børser som eg buker til ulik jakt, og ulikt terreng.

 

Dessuten er det i studenttiden du er rikest, og har muligheter til å bruke utstyret. Nå du blir returbukk, gammal og grå, går pengene vekk i sluket med kjerring, unger og ny gardiner. :wink:

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Offtopic/Hybelboertips nr 1:

Du blir ikke full av grandiosa, men du blir mett av øl./Offtopic

 

Ontopic:

Behold den.

Alltid gøy å ha, og selv om 6,5x55 ikke akkurat sparker deg ihjel,

så er .223 som salongrifle i min bok.

Behagelig mengdetrening :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja har vel ønsket effekt uansett.. Men 223 er liksom "berømt" for sin effekt på kråker. Og kanskje like fryktet for sin sprengeffekt på matvilt.

 

Skjøt ei kråke i Lofoten sist jeg var der. Den satt oppe i ei busk på ei lita øy.. Hele buska var dekkt med diverse som hang og slang.. Grusomt og inhumant sier kanskje noen, kjempehumant sier jeg. Skal ikke spises uansett.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke like lett å "sprenge" kråker med 6,5?

 

Nuvel, kan du ikke lade en v-max til ca 950m/s, så prøver du, så ringer du inn resultatet. 8)

 

 

Ellers har jo man Speer TNT 90 grs i 6,5 som skal gjøre "litt" skade.

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd 95 gr V-max og 85 gr Sierra Varminter i 6,5x55 og 6,5-06 AI. Husker ikke hastighetene jeg fikk, men det var ikke veldig imponerende. Og noen av 85-grainerene lagde fine små grå skyer et stykke uti lufta. .223 har jeg ikke prøvd, men .22-250 har jeg en del erfaring med. 35 gr V-max i 1250+ m/s er langt mer spektakulært enn varmintkuler i 6,5. Ihvertfall på skjære og der omkring. Jeg har også fått bedre presisjon med finkalibra varmintkuler enn med 6,5. Så etter mitt syn er .223 en bedre kråkepatron enn 6,5x55. Men det er ikke noe galt med 6,5x55, det er en finfin allrounder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...