Jump to content

Rifle i 6,5x55


MADMADS

Recommended Posts

Har en kammerat av meg som snuser på børse to i kaliber 6,5x55 til en pris av max 10 000,-

 

God presisjo er viktig da den skak brukes til småviltjakt som rype, gås, skarv, preditorjakt (kråke og mink) og til hjort. Ønsker primært rustfri.

 

Tenker på børser som

 

- Tikka T3

 

- Howa

 

- Browning

 

- Zoli

 

Andre gode forslag taes i mot med takk.

 

Ønsker primært erfaringer på presisjons., og vilke type ammo.

 

Hvis noen har noen gode "brukt" tilbud kan det sendes på PM.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Synn du ikke benyttet deg av 50% tilbudet Jakt og friluft hadde på Zoli. Kjøpet en sånn i vår (laminatstokk/rustfri) i 6,5x55. Veldig godt rifle, topp presisjon. Greit å få en 16 000 rifle til halv pris...

Det er jo mulig å ta en tlf. å høre om de har noen igjenn.

 

Nesten sånn at jeg hadde valgt Zoli fremfor Sako 85 selv om jeg måtte betalt full pris..

Zoli`n virker (for meg) mer gjennomført en Sako 85. (Den nye sakoen har litt mye tikka-preg)

Du finner sikkert en brukt Sako 75 til under 10 000. Det er topp våpen! Har en sånn også.

Link to comment
Share on other sites

Har En Ruger M77 i kaliber 6.5x55 som jeg er godt fornøyd med. Riflen er med valnøtt stokk og i vanlig svart. Ble litt plaget med presisjonen i begynnelsen, men det visste seg at riflen måtte ha en ca 150 skudd for presisjonen ble helt topp. Går som en stråle nå med det meste av ammunisjon. Liker den godt og synes det er en grei og hendig rifle. Men dessverre er ikke amerikanerne så begeistret for kaliber 6.5x55 så Ruger har sluttet å kamre sine rifler i nevnte kaliber. Våpen-Søilen hadde for en stund siden inne et parti med Ruger M77 Hawkeye i 6.5x55 som var med plastokk og i rustfri utførelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye med en Howa i 6,5x55. Det er den gamle utgaven som ikke var mulig å få ordentlig presisjon i,- til tross for det så lager min et lite rufsete hull av skudd på 100m. I lys av dette er jeg spent på å prøve den nye og forbedrede utgaven :mrgreen:

Litt kyndig hjelp av en viss børsemaker på Tysnes var det som skulle til...

Det er kanskje litt urettferdig å sammenligne børser til rundt 5000,- med børser til over 10.000,-,

sistnevnte er faktisk nesten dobbel så dyr!!!!!

 

Mitt råd er som vanlig: KJØP BRUKT!!!

 

Takket være våpengarderoben er det kjøpers marked. Jeg hadde ikke vurdert ett butikkkjøp for en kurant førstegangsrifle. Vent til den dukker opp på Finn.no eller hos en forhandler og prut knallhardt!

Når jeg mener knallhard pruting så snakker vi ikke om å få en reim med på kjøpet :evil:

(Ser dette understreket i mange annonser, ler godt hver gang!)

Link to comment
Share on other sites

Synn du ikke benyttet deg av 50% tilbudet Jakt og friluft hadde på Zoli. Kjøpet en sånn i vår (laminatstokk/rustfri) i 6,5x55. Veldig godt rifle, topp presisjon. Greit å få en 16 000 rifle til halv pris...

Det er jo mulig å ta en tlf. å høre om de har noen igjenn.

 

Nesten sånn at jeg hadde valgt Zoli fremfor Sako 85 selv om jeg måtte betalt full pris..

Zoli`n virker (for meg) mer gjennomført en Sako 85. (Den nye sakoen har litt mye tikka-preg)

Du finner sikkert en brukt Sako 75 til under 10 000. Det er topp våpen! Har en sånn også.

 

Har akkurat valgt meg en sako 85 finnlight og kjenner jeg er helt uenig i konklusjonen din;-) at tikka og sako ligner på hverandre utsendemessig sier jeg ikke noe på men når du har testet begge er det stor forskjell. uansett skjønner jeg ikke helt at "tikka preg" er negativt, er kanskje den mest kjøpte jaktrifla her til lands. t3 får man i stainless steel til godt under 10000,-kr og den er ny!

Link to comment
Share on other sites

Hei, ny her !

 

Er oppe til jegerprøve nå i juni, og det er tid for å tenke på "my weapon of choice" :)

 

Kom ganske fort over Tikka og T3, liker denne veldig godt og liker "historien" til dette navnet... men! er litt usikker ang. dette valget nå, tenker på boltmuffa...

 

den kan jo evt skiftes ut med 3dje parts muffer i stål(?) eller aluminium... men hele tanken på at rifla fra fabrikken er blitt produsert med tanke på å "cut corners" gjør meg usikker... også kvaliteten på magasinet gav meg en skikkelig "lekepistol" feeling.... veldig synd siden resten av våpenet var veldig komfortabelt og utseendemessig bra.... "in action" virker det på meg som om det er ingen som bestrider kvaliteten på T3, ang. nøyaktighet og kvalitet på løp og slikt...

 

MEN!

 

ser nå på alternativer, og lurer litt på hva dere kan si på dette... sier dette i denne tråden da jeg vel er i samme kategori som trådstarter og tilbakemeldinger her vel vil angå oss begge.

 

mitt første alternativ er en Browning Abolt Hunter 6.5/55. Flere tilbakemeldinger på denne? helst i sammenligning til Tikkan...

 

andre er REMINGTON 700 SPS SS, erfaringer med dette våpenet?

 

er det flere alternativer i denne klassen, 7-10 000,- kroner, nytt... primært til jakt, men et godt våpen er vel et godt våpen i felt og på bane....

 

på forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

er det flere alternativer i denne klassen, 7-10 000,- kroner, nytt... primært til jakt, men et godt våpen er vel et godt våpen i felt og på bane....!

 

 

CZ550 leveres i 6,5x55, ca 8500,- nytt.

 

Remington seven er kort lite og hendig, men leveres ikke med 6,5x55. Siden det er kort kasse, er det ikke sikkert det går å gjøre om heller. Leveres i .260 rem, .308 og 7mm-08. under 10.000,- nytt

 

Remington 700 får du i et hav av varianter, unntatt 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Dersom man kan leve med (eller VIL ha) blått stål og tre er S&L Classic en bra rifle som burde gå å få for under 10 tusen.

 

Jaktdepotet selger Kimber Classic til 10 tusen. Mye bedre blir det vel ikke om man vil ha det lett og nett med fokus på bevegelig jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei MADMADS. Jeg kjøpte Thompson Center Venture i 6,5x55 og er kjempefornøyd med den. Har skutt med Tikka ,Røssler, Sabatti,Remington og Mauser men Thompson er etter min mening fult på høyde om ikke bedre presisjonsmessig. Du finner masse info via Winge Våpen. Jeg er ingen veldig erfaren rifle mann men til mitt bruk så duger den i massevis.Får bare skryt av kompiser når de får prøve den og de fleste av dem har jaktet og skutt med rifle i 20 år.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Jeg var på banen på fredag og da skjøt jeg 3 serier på 100m. Samlingene mine var 17mm , 20mm 0g 22 mm. men så skal det sies at jeg slett ikke er noen rifle skytter. Jeg har vel ikke skutt mer enn ca 300 skudd de siste 10 årene.Jeg har drevet med småviltjakt i alle år så for meg har det hvert mest hagle skyting. Men det blir nok mye rifle skyting nå når jeg har innvistert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...