Jump to content

Valg av lettvektets hagle 12/76 o/u


Modem

Recommended Posts

Heisan

 

Jeg er ute etter en light hagle til bruk på rypejakt og skogsfugljakt,

lei av å bære på den gamle ussr Baikalen som jeg har idag.

 

Er ute etter å prøve å finne en hagle til rundt 10.000

Har sett litt på Franchi og silma. Berettan blir nok litt i dyreste laget.

 

Syntes forøvrig silma hagla var god å holde i, men lurer på om det er ei hagle jeg kan stole på?

Har sett noen tråder her, som det har vært litt problemer med silma.

 

Er det noen flere merker jeg burde sjekket ut?

Noen som kan anbefalle noe?

Link to comment
Share on other sites

Franchi O&U hagler produseres idag utelukkende av Bettinsoli. Skal du ha mest mulig for pengene er det derfor smart å gå direkte til produsenten.

 

Silma har også tidligere produsert endel hagler for Franchi. Franchi med S i modellnavnet er produsert der.

Link to comment
Share on other sites

Sabatti jakt lettvekter ser ikke så dum ut,

må sjekke om det er noen butikker i østfold som har den inne.

 

Den billigste av dem har fast trangborring 1/4 - 1/2, er det noen vits å legge i noen kroner ekstra for å få løse choker???

 

Har aldri hatt hagle med choker, så vet ikke om det er noe man har så veldig bruk for.

Link to comment
Share on other sites

Har nok bestemt meg for en o/u hagle og ikke halvauto.

 

Jeg var en tur innom wingevåpen og prøvde Franchi falconet s dlx, virket som en ok hagle det.

Har også vært en tur på xxl og prøvd silma, og følte at den passet litt bedre men

begge kolbene var litt lange for meg.

 

Den gamle ussr baikalen jeg har idag tilpasset jeg selv ved å kappe stokken selv,

men kunne gjerne tenkt meg en å fått en godt tilpasset hagle når en skal kjøpe seg ny.

 

Er det vanlig at man tilpasser hagla utifra mål når man er i butikken, eller drar man til en børsemaker som sjekker hvordan det ser ut når man "monterer" hagla?

 

Har noen tips om butikker med litt utvalg av hagler som jeg bør dra til,

og litt peiling på å finne rett hagle?

Link to comment
Share on other sites

Eg var på XXL i Sandvika og spurte om lettvektshagle.

Ekspeditøren meinte det var eit valg som han ikkje udelt kunne anbefale, fordi ein skaut dårlegare med lett hagle. Det vart visst lett å dra forbi målet.

Han skaut visst mykje lerduer, og meinte mange gikk for ganske tunge hagler der - 4 til 5 kg?

 

Er dette også gyldig ved jakt?

I tillegg - kan ein ikkje motvirke dette ved å velge langt løp - da blir jo treghetsmomentet større med same vekt, og det blir "tyngre" å dreie hagla rundt?

 

Eg er forresten på jakt etter O/U hagle kaliber 12/76 eller 12/89.

Link to comment
Share on other sites

Classic Light fra Jaktdepotet i Drammen. Billig, lett og bra. Har den selv, og skal ikke skryte for mye etter en sesong bare, men har ikke hatt noen som helst problemer hittil.

så du anbefaler den hagla , har tittet på den men ikke fått noen tips :P

Link to comment
Share on other sites

rodnebb

Er ikke helt enig med formuleringen i hva som er sagt men vi kan ta det litt fra en annen vinkel..

Ei konkurranse hagle / leirdue hagle er tunge med lange løp, dette er våpen som er byggd for og gjøre det enklere/enklest for oss og treffe bevegelige mål.

Tungt våpen vil heller ikke la rekylen gå så hardt utover oss som et letter våpen med samme ladninger kan gjøre.

Ei lett hagle med kort løp er et kompromiss mellom det og treffe og bære lenge på den, med hovedvekt sef på og bære/håndtere den.

Er jo noe enklere og håntere et kort våpen i tett skog enn et langt, det er jo selvfølgelig også enklere og bære et lettere våpen en hel dag på rypefjellet.

Med andre ord:

Hagler er tilpassa tiltenkt bruk!

 

Morsomt nok skyter en harde jakt ladinger i lette jakthagler og puslete leirdue skudd i tunge konkurranse våpen.

Link to comment
Share on other sites

Audible foreslår sideligger. Dette er utrolig fine hagler, og vi har ett par i skapet her. Men de blir aldri med på jakt. Av den enkle årsak at de er alt for kalde å holde i. Dette høres kanskje litt rart ut, men du går med fingrene på iskaldt stål hele dagen. Dette blir fort vondt i fingrene på kalde dager med sludd i fjellet. Høres kanskje ut som ett dårlig argument, men vurder det. Ta tak i ett våpen i butikken og hold i det, da ser du hva jeg mener.

 

Ellers fantastiske vakre hagler sauer&sohn. Det står ei sånn i skapet her. :)

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ute etter en light hagle til bruk på rypejakt og skogsfugljakt,

lei av å bære på den gamle ussr Baikalen som jeg har idag.

Ut fra disse forutsetningene er min anbefaling helt klar: Gå heller på en standardvekt kaliber 20 enn en lettvekter i kaliber 12 - det gir bedre balanse og et mye smidigere våpen. Og se deg gjerne om etter en brukt Beretta, de går ofte for rundt 10.000.

Link to comment
Share on other sites

Da er haglekjøpet i boks.

 

Etter å ha klådd litt på en god del hagler, og lest litt rundt inne på forumet så falt valget på ei

Franchi Falconet SB Presision 12/76. takker for alle tips og råd underveis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...