Jump to content

Tanfoglio eller Sig Sauer


Skivebom!

Recommended Posts

Hei,

 

Er ny her på forumet å er nå i ferd med å handle min første 9mm.

Har en S&W 2206 TGT 22lr fra før.

 

Valget står vel egentlig mellom Tanfoglio Match, Tangfolio Limited HC.Custom eller en Sig Sauer P226 X-five. Våpnene er brukte ca 2000 skudd på begge Tanfoglionene og 10 000 skudd på Siggen.

 

Er det noen fordeler ulemper ved noen av disse våpna?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt noen problemer med Tanfoglio, det er vel ikke uten grunn at Eric Grauffel er 4 ganger verdensmester med nettopp Tanfoglio... eller? Hadde den vært så kresen og full av feil skulle vel all teori tilsi at han aldri ville vunnet noe som helst... eller?

Link to comment
Share on other sites

Think: du er svært kritisk til tanfo, men har du hatt en selv?

 

stort sett de problemene jeg har hørt om er att folk har skrudd litt vel mye på de selv, var vel det som var litt av problemene du hadde med cz`n og?

 

tanfoen min så var det noen forkilinger de første 100 skudda, deretter har den fungert hver gang, men nå har ikke jeg skrudd på den selv vel og merke :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eric Grauffel skyter med Tanfog og Max Michel skyter Sig, begge fantastiske skyttere i verdenstoppen.

Så begge våpnene presterer tydeligvis tilstrekkeligt når de nødvendige justeringene er gjort av kvalifisert personell.

Hva de gjør rett ut av boksen må en vel bare lese tester for og finne ut av.

Men folk er forskjellig så det er jo heller ikke alltid en er enig med hva som står i testen, vi har alle litt forskjellig smak.

Eg må innrømme eg har lyst på begge merker..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv hatt to tanfo'er, en Limited Custom HC i 40 og en Gold Custom i .38 Super (denne har jeg fortsatt, skal selges)

Har også flere venner som også har/har hatt tanfo'er.

Min erfaring med tanfo er MASSE mateproblemer, og at den er utrolig kresen på ammoen. Om man ikke lader selv kan man nesten glemme å skaffe seg en tanfo, ettersom ammoen må "skreddersys" for å få tanfoen til å gå uten problemer.

 

Om man derimot lader selv, og ikke er redd for å forske litt på hva som skal til for å få tanfoen til å gå bra, tror jeg ikke det finnes en annen pistol som ligger bedre i handa og som er bedre å skyte med (bortsett fra en god revolver da selvfølgelig!)

Det er nok en grunn til at man for bare få år siden så annenhver praktisk skytter med tanfo i hylsteret, mens det nå i dag nesten er sjelden å se en...

 

Ser komentarene til at Eric Grauffel vinner hver gang med tanfo... ja det gjør han, men det har vel ikke slått dere at kanskje fabrikken er litt mer nøye på pistolene de gir han, enn hva som går ut til alle og enhvermansen. Jeg veit også, etter samtale med Eric, at han lader all ammo selv (han gjorde hvertfall det for noen år siden).

 

Har nå kjøpt meg en Sig X-five Allround, og kan ikke si annet enn at kvaliteten rett og slett oser av pangen, matefeil er historie og presisjonen er prima, MEN den ligger ikke så godt i handa mi, og jeg skyter ikke like bra med den... enda... har ikke skutt mange skudda med den enda.

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket om Tanfoglioen din har sprekk ved magasinutløseren ?

Jeg vet at det var et problem med kal. 40 for noen år siden, og en jeg kjenner hadde 2 stk. med samme feilen, hvilket førte til mateproblemer.

Tanfoglio i 9mm har jeg derimot ikke hørt om eller erfart problemer med.

Link to comment
Share on other sites

Think: du er svært kritisk til tanfo, men har du hatt en selv?

 

stort sett de problemene jeg har hørt om er att folk har skrudd litt vel mye på de selv, var vel det som var litt av problemene du hadde med cz`n og?

 

tanfoen min så var det noen forkilinger de første 100 skudda, deretter har den fungert hver gang, men nå har ikke jeg skrudd på den selv vel og merke :lol:

 

Nei har aldri hatt en selv, men har vurdert å kjøpe, men slått det fra meg hver gang. Men jeg har vært på ganske mange stevner og trener med nåværende og tidligere tanfoglio eiere. MIN KONKLUSJON - jamomatic. Men jeg vet også at noen får den til å funke etter masse jobb med bytte av magasiner, uorginale magasiner, hjemmeladninger i alle mulige lengder og kuleform osv osv. Det fins en rekke tidligere tanfoglio eiere som ikke anbefaler tanfoglio, stort sett Openskyttere.

 

Greuffel skyter tanfo fordi han får betalt for det, å hans våpen får en grundig gjennomgang regelmessig. Han hadde 3 open rammer (med serienummer) men toppene ble jevnlig byttet. Treningsramma han hadde med til Norge så velbrukt ut. Han lader forøvrig selv, med nærmest helautomatisk presse (han selger utstyr på hjemme siden sin).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tanfoglio Combat 9mm som er ombygd til SA, og den har ikke hatt en eneste matefeil på 2000 skudd, med untak av når jeg prøvde hvor lite krutt jeg kunne lade med til å begynne med.

Mange typer hylser, to typer fabrikkammo og to typer kuler ved selvlading.

 

Kjøpte den brukt, og den har nok skutt rimelig mange skudd før jeg fikk den.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som tanfo i 9mm er forholsvis driftsikkert her da? Ingen som har noe spesielle synspungter på Siggen? Den koster jo tross alt en del mere enn disse tanfoene det er snakkk om her da. (nypris) Å personlig har jeg mere lyst på siggen men den har gått en del mere skudd enn Tanfoene da. må ut med 2k mere for siggen enn HC-Customen.

 

Men på eventuel søknad skal det være noe problem å søke på feks en 9mm og 357 magnum? blir nokk ikke magnum med det første man kansje til neste år når ute sesongen begynner igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært bort i x-fiven, men jeg fikk min X-six forige mandag, og har vel brent igjennom ca 300 skudd nå..! Eneste forskjellen der er bare lengden på løpet..!

 

Sålenge den får litt kraftig ammo, og ikke slike "puseladninger", så funker den veldig veldig bra..! Et fantastisk grep, og justerbar avtrekksvekt, og avstand er veldig genialt..!

 

Presisjonen er også veldig veldig bra..! Hele våpenet er bare ufattelig pent å se på, og holde i..! Og om ikke enda bedre å skyte med..! Tviler sterkt på at 2000 og 10 000 skudd har så mye å si på slike våpen, så mitt valg vilel vært ganske enkelt..!

 

Men.. Har du muligheten til å prøve begge, eller "tilsvarende", så bør du prøve, og finne den du liker best..!

Link to comment
Share on other sites

Er selv lykkelig innehaver av en Sig P226 X-Five. Har hatt denne i 2 år nå, og har fortsatt tilgode å oppleve feilfunksjonering.

Nå er jeg ikke helt oppdatert på Tanfo'er, men Sig'en har justerbart avtrekk, og flyttbart, pluss justerbart skur.

 

Ulempen med den er at det er litt vanskelig å få tak i hylster som passer rett ut av esken. Men, Capsicum kan helt sikkert hjelpe deg med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner meg heller ikke igjen i historiene om matefeil på Tanfoglioer.

Har skutt ca 2000 skudd igjennom en combat sport uten et eneste problem med en miks av S&B, Winchester og hjemmelaget ammo.

Skyter nå med en Gold Match og har ikke opplevd noen problemer foreløpig (fungerer fint rett ut av esken).

Begge pistolene er i cal. 9x19

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en X-six i to-tre år nå. Har fungert utmerket rett ut av esken. Men fikk et problem i fjor da avtrekksmekanismen sviktet fullstendig (selvfølgelig skjedde det midt i et feltstevne der jeg hadde skutt svært godt til å begynne med). Anyways så måtte jeg sende inn pistolen til Capsicum. De byttet avtrekket (sa det var en barnesykdom på de tidlige X-sixene) og jeg fikk den tilbake i god stand.

 

Min erfaring er at den må ha bittelitt futt i ladningene for å fungere sikkert. Mine hjemmeladede fungerer bra. De er tilpasset mil. felt uten for mye rekyl. Ligger på faktor 130. Krever litt mer olje på sleidevangene enn det jeg er vant med fra min gamle Beretta 92 FS (men den putret og gikk uansett hva jeg stappet i den). For øvrig er de en ganske tung pistol, ligger på rundt 1,3 kilo om jeg ikke husker helt feil. Det må du ha i bakhodet.

 

For øvrig er X-six og X-five aldeles nusselige pistoler, og de er artige å skyte med. Løp og kjøp.

 

John

Link to comment
Share on other sites

At Max skyter Sig er en sannhet med modifikasjoner.

 

Han et SPONSET av Sig, men pistolen hans er en Bedell Custom, bygget med Sti ramme og sleide med "Sig Sauer" lasergravert inn i siden på sleiden...

 

 

Ehhh ramme og deler er custom produsert hos SIG ikke STI. Og som du sier ferdigbygget av Bedell. De hadde laget 5 stk mener jeg han sa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...