Jump to content

300 whisper


sirhitalot

Recommended Posts

Diesett og hylsetrimmer. Kapp hylse ved skulderen, glød litt, helpress og trim. Ferdig.

 

Vil du ha en fantastisk enkel ladehverdag, kjøper du i tillegg en Lee Collet Die i 7,62x39 og korter den ned 4mm. Ingen smøring, og hylsa klar for omlading i en eneste smell, ferdig sizet og det hele. Jeg har hylser som er skutt 20 ganger uten helpressing, kun brukt halspressing med collet-dien. Med denne i den progressive pressa, lader du dermed denne rakkeren like fort som pistolammunisjon ;-)

Link to comment
Share on other sites

takker. sitter med en bunke søknader når jeg først skal søke på blaser og tenkte at siden det ikke koster noe ekstra kan jeg skaffe et løp i 300 whisper hvis jeg får råd. har du erfaring med kaliberet?

 

:shock: Hvor kan man skaffe løp til Blaser i 300 Whisper? Er vel ikke akkurat hyllevare eller?

Link to comment
Share on other sites

Man kjøper ett utskutt løp.

Kapper rett etter låsingen /før kammeret.

Gjenger inn ett nytt løpsemne i .30 kaliber.

Kamrer dette emnet i 300Whisper.

 

Vips så har du alle slags kaliber tilgjengelig i blaseren.

 

Det er "noen" som holder på å produsere låsestykker til Blaser.

Slik at man slipper å slakte ei pipe.

Link to comment
Share on other sites

Leste om det på nett ett sted. Husker ikke helt hvor.

Skal se om jeg finner igjen infoen.

Det burde være ett visst marked for dette.

 

Evt ta kontakt med børsemakeren til J&F i Arendal.

Han har gjort dette flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål litt off-topic: Hvis Snapphane kan trekke en baikal enkeltskuddkadaver fra 223-308, tar man da bort nok fra kammeret til at det kan brotsjes med en 30/221 brotsj? Eller blir kammeret helt på tryne'?

Gidder noen med begge tegningene foran seg ta en kikk?

 

Dette er en vill idè som ble lansert forrige dagen..

Link to comment
Share on other sites

takker. sitter med en bunke søknader når jeg først skal søke på blaser og tenkte at siden det ikke koster noe ekstra kan jeg skaffe et løp i 300 whisper hvis jeg får råd. har du erfaring med kaliberet?

Ja, har ganske lang erfaring med denne, og har laget hylser både fra 221 Rem Fireball (utvidet til 30), og akkurat slik du beskriver med 223 Rem som basispatron. Jeg foretrekker sistnevnte fordi jeg får tykkere gods i halsen og generelt mye mer solide hylser.

 

Dette er min favorittpatron, og på bildet i avataren min ser du resultatet av første prøveladning med 220 grs Sierra Match King i 30/221 :-)

 

Ta et søk på "300 whisper" og "30/221" med navnet mitt i boksen "søk etter innlegg fra denne brukeren" (eller noe slikt), så får du opp mange interessante tråder om denne lille rakkeren.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål litt off-topic: Hvis Snapphane kan trekke en baikal enkeltskuddkadaver fra 223-308, tar man da bort nok fra kammeret til at det kan brotsjes med en 30/221 brotsj?

Hylsa til 300 Whisper er kortere (35mm, mot 45mm i 223), så kammeret blir for langt. Dessuten skal du ha mer flaks enn jeg tror er mulig for å få løpet konsentrisk med kammeret. I dette tilfellet er det bedre å bore ut den eksisterende 223-pipa, reline den i 30 og så brotsje den.

 

Da lønner det seg muligens å ta utgangspunkt i en annen plattform?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål litt off-topic: Hvis Snapphane kan trekke en baikal enkeltskuddkadaver fra 223-308, tar man da bort nok fra kammeret til at det kan brotsjes med en 30/221 brotsj?

Hylsa til 300 Whisper er kortere (35mm, mot 45mm i 223), så kammeret blir for langt. Dessuten skal du ha mer flaks enn jeg tror er mulig for å få løpet konsentrisk med kammeret. I dette tilfellet er det bedre å bore ut den eksisterende 223-pipa, reline den i 30 og så brotsje den.

 

Da lønner det seg muligens å ta utgangspunkt i en annen plattform?

 

Takk for innspill!!! Da går driten i spikeren! Regnet med dette svaret- dette er mer resirkulering enn børsemakervirksomhet egentlig.

Synd å se nydelige våpen og store verdier gå tapt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Arbeidshansker og fastspent vinkelsliper med kutteskiven opp. Hanskene trenger du fordi hylsa blir varm - kutt den akkurat etter der skulderen begynner (gjør prøver før du kutter alle - for lange betyr veldig myyyye trimming, for korte betyr søpla!), og pass fingrene. Rørkutter vil antakelig ikke fungere noe særlig ettersom hylsa kappes utpå selve skulderen. Spesielt interesserte vil finne ut at en fiberforsterket kutteskive og Dremel også vil fungere, men det tar vesentlig lenger tid enn vinkelsliperen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du presser hylsa først. så du får en lang hals, vil en ikke da kunne bruke rørkutter?

Mulig hylsehalsen ikke blir lang nok til det uansett?

 

Men vinkelkutter funger sikkert fint det og.

Jeg sitter og å leker med noen tanker rundt dette kaliberet.

Så får jeg håpe leken blir til virkelighet :D

Link to comment
Share on other sites

og du tar glødingen på gefülen med en gassflamme?

Jepp - varm på toppen og se fargefeltet krype nedover hylseveggen, ca 1/3 av lengden. Skal ikke egentlig ikke gløde heller, men bli et sånt blåaktig belte nederst. Vær nøye her, så får du bortimot evigvarende hylser.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke, men jeg kan hjelpe deg i gang. Vet også om andre som har data som sikkert bidrar med kruttyper, kuler osv. Uansett om du finner data (Accurate Reloading, eksempelvis) i bok eller på nettet, kan du ikke benytte disse ukritisk. Denne patronen har veldig lite hylsevolum, og små avvik gir store utslag. Derfor må du begynne redusert og jobbe frem godladningene som passer i din børse.

 

Som all annen lading egentlig, men enda viktigere med denne og tilsvarende patroner med lite hylsevolum.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du presser hylsa først. så du får en lang hals, vil en ikke da kunne bruke rørkutter?

Mulig hylsehalsen ikke blir lang nok til det uansett?

Joa, men det blir litt fiklete og tar for lang tid, synes jeg - spesielt fordi man ikke kan "kjøre på", men kun øke trykket på skjærehjulet litt og litt slik at ikke godset bøyes for mye inn. Vinkelsliper funker fint (bruk tynne kappskiver, bruk vernebriller og pass fingrene!) - kapp akkurat i begynnelsen av skulderen, der skråpartiet begynner etter hylsekroppen. Dette går ganske kjapt når du får dreisen på det. Det er også ganske enkelt å lage til en liten "holder" av en trepinne; bor et hull i en den ene enden som akkurat tillater hylsehalsen å entre, så har du bedre hold i den korte enden av hylsa når du kapper.

 

Husk å fjerne slipestøv fra hylsene før du helpresser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en. Og når du mottar den etter lånerunden den skal ut på nå, må den være nærmere utslitt, tenker jeg :lol:

hehe, tusen takk for det:) Trenger ikke før om et par månder så:) Er du børsemaker du?

Er 300 whisper, 300-221 og 300 AAC BLK (blackout) det samme?

Link to comment
Share on other sites

Så godt som de samme patronene. Blackouten er gjort på den skikkelige måten; de har spec-et opp 300 Whisper på SAAMI-kriterier og beholdt samme målene (sånn ganske omtrent). Jeg er litt usikker på om de endte ut på akkurat samme utvendige hylsemål, men tror det. Forskjellen, om noen, ligger vel mer i fremstilling av standardiserte hylser - det "fine" vil i såfall være at det blir mulig å få tak i ferdige hylser. Ulempen er at selveste grunnlaget for å drive med villkatting er revet litt vekk, og gullungen har plutselig blitt en standardpatron :-( Jeg kommer til å fornekte de ferdigproduserte hylsenes eksistens, og ufortrødent fortsette å konvertere hylser i en slags nytteløs og meningsløs protest (og meg om det og alt det derre der), for å tviholde på den gode, gamle villkattfølelsen. Å fremstille og preparere hylser er en særdeles viktig del av kosen med en slik patron, synes nå jeg.

 

30/221 er akkurat samme patron som 300 Whisper (221 Remington Fireball utvidet til 30) - men siden 300 Whisper er i proprietært eie av JD Jones (SSK Industries), måtte man gå omveien om et annet navn (basert på den relle konverteringen) for å unngå rettighetshurlumhei når det skal settes navn på brotsjen.

 

Er maskiningeniør, ikke børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

 

Er maskiningeniør, ikke børsemaker.

om 3 år er jeg det samme 8)

 

Får forresten kjøpt ferdige hylser hvis du får en amerikaner til å sende til deg... Er ikke avskrekkende dyrt heller. Er jo et såppas kult kaliber at katten kommer til å bli tam ganske raskt vil jeg tro...

Link to comment
Share on other sites

Fordi den er standardisert - alt blir en hel del enklere da. Jeg ville også valgt en standardisert løsning om jeg hadde muligheten, med mindre jeg ønsker en tight neck-variant eller noe slikt (men jeg HATER at det nå finnes fabrikkammunisjon til denne!). Er det forresten noen som kan fremskaffe målsatt tegning til 300BLK?

 

En morsom avart av 300 Whisper / BLK / 30/221 for brekkvåpen og denslags er å presse om 357 Maximum-hylser, og vips har man kravevarianten :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et Redding-sett for mange herrens år siden (det står 30/221 på det), og det var kun to dier i settet; sizer og seater. Sizeren bruker jeg kun når jeg lager hylser, seateren naturligvis når jeg setter kuler. Jeg supplerte som sagt med en LEE Collet Die i 7,62x39 som jeg kortet ned 4mm - da passer den perfekt til 300 Whisper og alle de andre brødrene. Den gangen var det så vidt jeg vet kun Redding som lagde diesett - nå er det sikkert flere. Men uansett; få tak ei Collet Die - den gjør ladingen til en lek.

Link to comment
Share on other sites

hvilken stigning er mest kurant i dette kaliberet? Jeg har hørt 1:8" noen steder, Rafdal sier at han vil anbefale PacNor i 1:7,5" (han har et 300 whisper prosjekt selv) og Ragnar hansen sier 1:7" LW... Jeg vil også kunne lade lette kuler i relativt høy hastighet...

Link to comment
Share on other sites

Får du enkelt tak i 1:7" så kjøp det. 1:8" er "akkurat nok", så med litt kjappere stigning er du helt på den sikre siden med de aller tyngste pilene, eksempelvis 240grs SMK. Jeg har 1:8" Lothar Walther, og det er ei god pipe - men skal jeg lage ei ny subbørse i 30, blir det nok 1:7", selv om 1:7,5" sikkert er tilstrekkelig. Det er ingen problem å skyte full fart med kjappe stigninger.

Link to comment
Share on other sites

la oss si at vi bruker 240gr SMK på 500m v0=320m/s. da får jeg et drop (innskutt 100m) på 1079cm :overrasket:

det vil si at skyting med sub.ammo fungerer kun ved hjelp av avstandsmåler, kronograf, en kikkert med tilt og en ca. 2m lang klikktabell :lol:

siktet har forresten 60MOA justeringsområde... blir vel en fiffig tabell med mye rom for feil med feks ved. 200m+: bruk 1 0.1 mil holdover pluss klikk osv...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jepp - som å pælme en gris over gjerdet :lol:

Men veldig artig likevel, du blir godvenn med avstandsmåleren og klikktabellene. I tillegg lærer du mye om ballistikk, som kommer godt med i det meste av annen skyting og hjemmelading. Jeg har ikke skutt seriøst på over 300 meter, men med litt konsentrert innsats, går det riktig så bra etterhvert. Det er noe annet å skyte sub-ladninger på lange hold - det krever mer av deg...

Link to comment
Share on other sites

Det som er litt artig å merke seg, er at prinsippene her gjelder for ALLE kalibre fra stort til smått. Det er kun kulas BC som i noen grad avgjør banens krumhet, men; i underlydshastigheter (eksempelvis 310 m/s) er det vesentlig mindre forskjell på de ulike kulenes BC enn det er overlydshastigheter...

Link to comment
Share on other sites

ja, det jeg gleder meg mest til er å høre det lille klikket og dasket som kommer ved treff, samtidig som at kula ikke blir påvirket av at naboen nyser, sånn som .22LR... Ballistikken blir mye mer forutsigbar, og jeg har jo avstandsmåler + ballistic på iPhonen 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...