Jump to content

Svartbjørnjakt i BC


jmonsen

Recommended Posts

Svartbjørnjakt i BC

Nå nærmer det seg avreise for Svartbjørnjakt. Flyr fra Galemoen Lørdag morgen 0655. Jaktsuget kom hardt og brutalt etter siste test skyting av våpenet. Har trøblet litt med å få presisjonen til å komme der jeg vil ha den.

Fikk ikke mine hjemmesydde kreasjoner til å gi stabile skudd bilder. To i samme hullet og en ut. Dette begynte å gå meg på nervene. Min Sauer 202 Higland 3006 var tydelig vis ikke venner med A-frame i 180 gr. Prøvde ladninger med flere krutt typer og ladningvekter.

Frem med gamle gode Nosler Parion 180gr. Da var det tre skudd i et tikrone stykke.

Så nå ser jeg fram til et møte med Canadisk natur, og forhåpentligvis får jeg gleden av å se en Svartbjørn i Fotolinse eller i kikkert sikte.

Bilder og Repotasje Kommer. :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bjørnejakten I BC. Sugar Vally.

Reisen startet fra Bergen med bil til Gardermoen. Der er koselig i en Mercedes Vito kasse bil. Tre voksne mannfolk i forsetet blir litt intimt. I følge Tore var bilen ny overhalt, noe som vi to andre tviler sterkt på, da det var lite liv i clutchen, dnår vi kom ut av Lærdals tunnelen. Her var det tre par hende som klødde seg i hode. Opp med panseret ??? Lure løsninger ble diskutert. Kan vi tvangs skjøre girkassen uten clutch?? Eg har familie her, kan vi låne en bil?? Per flirer litt lirking med pedaler og stag mumler noe. Og vi var klar for videre transport frem over Lærdalen, her var det studie av Hjort i mengder som ble tidsfordrivet. Ser 27 hjort på et jorde. To fine bukker blir observert ved Borlaug. Men det er lenge til hjortejakten kan starte i bratte vestlands lier.

Galemoen er en ventehall som kan ta livet av de fleste, våpen levert og sendt. Nå er det forsendt å snu. Frankfurt ble første lille overraskelse. Her var datasystemet nede. Manuell booking og en liten forsinkelse. Flysetene ble fordelt etter innfalls metoden, men vi fikk da sitte over Atlanteren. Lufthansa gir god service så det hjalp på å korte ned den 9 timer lange flyturen. I Calgary ble det omlasting og fortolling av våpen. Tolleren så bisk ut, men hun var en dreven dame. Ordnet opp med papirer og våpen i en fart. Dette var noe hun kunne. Hun avsluttet seansen med et smilende god jakt.

Etter landingen i Kelowna ble vi møt av Jodi Mackenzie fra Sugervalleyoutfitters. En times biltur og vi var i leiren klare som egg, etter en lang reise. En liten hvil og vi var klar for middag som var Elg gryte.

normal_DSC_6316A.jpg

 

DAG 1.

Det er overskyet og litt regn i luften.

normal_DSC_6314A.jpg

 

Den Obligatoriske prøveskytingen av våpen ble gjennomført.

normal_DSC_6322A.jpg

 

Vi måtte alle ta noen justerende klikk. Per fikk gå alene med Jay , Tore og jeg skulle jakte med Kurt.

normal_DSC_6329A.jpg

 

Skogene her borte er ikke jakt bare. De kan passeres ved hjelp av klatring og krymping over og under store trestammer som tidens tann har veltet.

normal_DSC_6327A.jpg

 

Vi fordeler oss på hver sin side av Sugard lake. Bjørnen beiter nå på vår groen langs hogstveiene og hogstflatene. Vi kontrollerte veien med sakte gåing, og ivrig bruk av kikkert. Den av oss som ikke gikk med guiden, satt i bilen med kikkert og studerte en hogstflate. Får så å plukke opp jaktteamet, når det var bytte av jeger som skulle gå. Vi var etter en kort periode i jakten familiær med bjørn og ulv avføring.

normal_DSC_6335A.jpg

 

Fjellgeiter og Whitetail ble opp servert i mengder. Disse to artene er jaktbare her på høsten.

Første observasjonen av Bjørn ble gjort i dalsiden hvor Per jaktet, men den fikk være der. For langt vekk for oss og Per var ikke i nærheten av radio. Tore og Kurt var på ettermiddagen på vei opp mot en stor hogstflate, da var der en fin brun svartbjørn 100/120m. De studerte den en sund, men kom ikke til noen avgjørelse om den var skytbar. Så den går der til neste pulje ankommer for å jakte. Planen var å avslutte dagen med en tur litt høyt i terrenget, for så å jakte oss ned over hugstveiene.

normal_DSC_6332A.jpg

 

Bildene viser hvordan det endte. Hjem turen gikk i halvmørke, da ble det observert. Elg, Whitetail og kaniner. Per hadde jaktet hele dagen, og vært i kontakt med flere dyr.

 

DAG 2.

En nydelig dag. Vi Tore, Kurt og jeg dro tilbake til samme området. Dagens brukes som i går. To går og en observerer fra bilen. Whitetail hjort ble observert i mengder. Kom oss og tett på Muldeer og Elg.

normal_DSC_6360A.jpg

 

normal_DSC_6363A.jpg

 

normal_DSC_6373A.jpg

 

normal_DSC_6347A.jpg

 

En fin bjørn kom ut på motsatt side av elven. Det er for langt over ditt til at vi kunne gjøre noe med det. Og forøvrig var det særdeles vått på de breddene.

normal_DSC_6362A.jpg

 

Prøvde en ny vei opp i høyden og kjørte oss på nytt fast i snøen. Bjørne observasjoner var det rikelig av. Kurt og jeg hadde en fin kontakt med en liten bjørn på slutten av dagen. Men den var kun litt over 3 fot. 12 timer ute er noe som får tømt meg og de andre for krefter. Vi var slitne og fornøyde ved ankomst campen.

 

DAG 3.

I dag ble det en guide på hver av oss. Per jakter med Jay. Tore med Daimond. Tore skal prøve seg på en Brun/Svartbjørn som Scott Mackenzi hadde observert dagen før. Per skulle opp på noen hogstflater, som lå litt høyt. Det ble mye vassing i dyp snø for Per, da alle veiene fremdeles var dekket med snø.

Kurt og jeg skal inn i et fjellområde med store hogstflater. Her var der mye bjørn i forrige sesong. Første hinder var et tre over veien. Her har ingen vært oppe i år. Frem med motorsag, og ferden gikk videre opp over. Nye mengder med snø og stopp ble det. På vegen ned fikk jeg noen bilder av Marmod.

normal_DSC_6376A.jpg

 

normal_DSC_6384A.jpg

 

normal_DSC_6396A.jpg

 

Tok så en tur og observert fra et utkikk sted, men der var tomt i de hogstfeltene. Våren er tre uker etter normalen, så trafikken av bjørn er liten. Tok en lang jakttur langs veiene ned lien, men resultatet ble på nytt 0. Turen opp til bilen ble tøff. 28 grader og solsteik er beinhardt for en gammel skrott. Ny forflytning, og søndagens snøfonn ble passert med glans. Håpet om å komme opp til de øvre hogstflatene steg, men nei en gjennomvåt og råten vegkant ble første hinder.

normal_DSC_6400A.jpg

 

normal_DSC_6405A.jpg

 

Bilen fikk vi ut, men like etter var vi i dyp snø igjen. En sidedal ble prøvd. Her var der fersk ulv og bjørneskit. Og ferske bjørnespor oppå våre egne spor. Humøret og observasjons innsatsen steg til nye høyder. Tilbake til bilen måtte vi innse at det ikke ble bjørn i dag heller. 200M kjøring på hjem veien og bjørnen sto midt i vegen. Kurt vurderte den som 4fot +, men var det en binne?. Usikkerheten talte til bjørnens fordel, og det ble ikke jaktet på den. Hjemme i leiren møtte vi en smilende Tore. Han hadde skutt den bjørnen som var observert av Scott Mackenzi. En fin Brun/Svartbjørn på litt over 5 fot. (bilde kommer)

 

Dag 4.

Nye planer, Tore skal være spotter for Kurt og meg.

normal_DSC_6348A.jpg

 

Vi har utstyrt oss med bilder av terrenget. Slik at vi har like referansepunkter. Nå skal bjørnen overlistes. Forøvrig klarte vi å holde på tradisjonen, vi hilste på dyp snø med bilen. Første ansnikning mot bjørn begynte, bjørnen hadde hørt rykter om min tilstedeværelse og tutlet vekk fra området. Vi kom over restene av en elg som lå midt i veien, her hadde rev, coyote og fugler hatt fest.

normal_DSC_6413A.jpg

 

Nok en bjørn ble skremt av bilen. En liten to åringen mente Kurt. Tore kom på radioen og meldte om bjørn i hugstfelte nederst i dalen. Vi sniker oss inn en hugstveg. Jeg observerer bjørnen 15m fra oss. Ser at det er en liten bjørn. Kurt mener det er en ung hundbjørn. Så det ble med observasjonen. I det vi kommer tilbake til bilen, lurer Tore hva vi holdt på med. Bjørnen han så er på samme stedet. Vi oppklarer misforståelsen, vi har sneket på en annen bjørn. Ok, her er der en ny mulighet. Vi sniker oss mot angitt sted. Mye bruk av kikkert, vi ser ikke en dritt. Tilslutt klarer vi å finne en brun klatt mellom noen små bjørker. Fin brun bjørn, men hva er det. Tilslutt vær støkker vi den. Og da ser vi og at det er en liten binne. Spenene, men ikke jaktbar. Tore kan nå rapportere at den første bjørnen han så på formiddagen var på samme stedet, men den hadde minst en unge med seg. Med andre ord nok en ikke jaktbar bjørn. Ellers ble det observert Elk og Gardensnake (ca 3fot). Per satt å gliste når vi traff han i leiren. Han hadde skutt en liten binne, den var brun. Verken guiden eller Per var helt fornøyd med resultatet, men kjønn og størrelse er ikke så godt å bestemme i tett skog og på langt hold.

normal_029A.jpg

 

Dag 5.

Det har regnet som helvete i natt. Vi prøvde å komme opp der Per hadde skutt bjørn i går. Jo takk der oppe snødde det tungt. Snø er ok til å gå på ski i , men lite egnet til snik jakt. Her var det å returnere til gårsdagens område, der hadde vi jo rikelig med bjørne observasjoner. Satt å speidet endel, binnene fra igår var på plass. Snek oss langs en tømmer veg relativt høyt i terrenget. Rimelig anspente var vi da det var flere ruker med fersk bjørneskit. Bjørnen var her ikke. Tilbake til bilen, litt mat og frem med kikke utstyret. Der var der en flekk som ikke passet inn i terrenget på motsatt side av dalen. Det var det til å hive seg i bilen. Petter Solberg kunne ikke kjørt bedre. Nå var det 300m gjennom tett skog. Ingen bjørn der. HELVETE. Tore , Per og Jay ankommer og tar på seg jobben som spottere. De ser gårsdagens binner, ellers er det tomt. Vi drar opp i motsatt ås, og bjørnen som vi snek på for en time siden er på plass igjen. Rally tur og ny ansnikning. Og vekk var den. I følge Scott var det en kjenning og litt av en luring vi hadde prøvd oss på. Ingen flere bjørner ble observert den dagen, men fire store flokker med Elk ble observert.

 

normal_DSC_6417A.jpg

 

Dagens og muligens turens største opplevelse fikk spottere, like før de var på hovedveien fikk de se en fjelløve med to halvvoksne unger rett foran seg på vegen. Folk som har bodd i distriktet i hele sitt liv har ikke sett disse dyrene. Eg var trøtt som et bybud i julestria etter tolv timer jakt opp og ned kilometere med hogstfelt og skogsveier.

 

DAG 6.

Ny dag nye muligheter. Er nå tilbake der vi jaktet de første dagene. Vi har med oss en guide Glen som skal være kusk for oss. Slik at vi får maksimalt ut av den siste jakt dagen. Samt at han skal gjøre seg litt kjent i dette området. Han skal guide her neste uke. Vi kom oss helt til topp idag. Jakter i fin oppvind helt ned til Sugard Lake. Hogstflatene er helt for jævlige. Fult av råtne stammer og dype hull. Setter høyre foten fast i et slikt hull. Jommen holdt kunst kneet, der har sykehuset gjort en god jobb. Men det gjorde vondt, kjente den der resten av dagen. Vi nærmer oss punktet hvor Tore hadde bjørn første dagen, her er det mye kløver. Det er snop for sultne vårbjørner. Plutselig ser jeg Kurt stå tvi kroket foran meg , holder seg for munnen med hånd og arm. Lydene som kommer ut er ikke godlyder akkurat. Flyvende objekter i halsen er ikke bra for snikjakt. Og ingen bjørn. Vi tar en ny rute med nye muligheter. Vinden er stabil og vi har muligheten for å jakte oss nedover i terrenget. Nå skal vi ned en cuttlog. Det er et 100 år gammelt felt som er klart for hogging. Her er det mye som skal forseres før vi er ute i jaktbart område. Skal innrømme at jeg begynner å bli sliten. Men pytt hvile kan jeg gjøre når jeg kommer hjem. Ingen bjørn her heller, men hakespett og Hvihodet ørn kan være noe å ta med det og. Mat og vann inntas i bilen, nå må hvert minutt utnyttes. Neste strekk er Golden Lane en vei som går parallelt med Suger Lake ca 4km lang. Som vaneligg er jeg 1 m bak Kurt, 3,9 km er utgått. Da noe svart passerer vegen foran oss. Kun 150m fra oss er der en bjørn. Vi er lynraskt på nedre vei skulder. Kikker forsiktig over en stein, der er det en middels stor bjørn som kikker litt rundt seg. Før vi får vekslet blikk eller ord er den på veg utfor vegkanten, og på veg ned mot stranden. Her er der skog og buskas, maks sikt er ca 15m. Ser bjørnen gå å beite rett nedfor der vi står. Kikkerten er på 1,5x trådkorset ligger på bjørnen, guiden gir meg tommelen opp. Bjørnens hode og skulder er bak en stor Tuja. Den runder så en stein og er vekk. Vel det ble en topp opplevelse. Tar en vandring inn en sidedal, 4km med stigning, så er vi over det området hvor der er grønt gress. Fjellgeiter ser vi oppe i skråningen over oss. De er trygg der oppe, her nede er der farer som bjørn og ulv. Nå er det kun tre timer igjen av jakten. Jeg og bjørnen skal vist ikke få et møte hvor jeg setter regien. Beina er som bly, men så lenge der er tid er der håp. Der en svart flekk i veg kanten. To personer er nede i grøften før vi får sett på hverandre. Kurt gir meg tommelen opp. Han tar etter skyte støtten, jeg stopper han. Han visker shot, shoot, shooot. Men jeg er ikke så glad i Teksas Hart Shot. Bjørnen beiter rett fra meg. Der tørner den litt mot venstre gir meg 10 grader av siden sin. Skuddet går og bjørnen er min. Den datt etter 69 timer jakt av totalt 72 timer tilgjengelig jakt. Kurt ler og er verdens lykkeligste mann skulle tro det var han som hadde skutt bjørnen. Den Guiden jakter jeg mer enn gjerne mer med, for han sto på så lenge det var tid igjen av jakten. Skuddet var marginalt iht god jakt skikk, nå er jeg glad for de 2000 skuddene jag har i trenings boken siden første januar. Skal en skyte på så vanskelige mål holder det ikke med 30 skudd før en drear ut og jakter. Holdet var ca 110m. Nå var det å transportere bjørnen hjem, slakting på en veg hvor helgegjestene var på veg inn i området er ikke så lurt.

Bjørnen flåes i campen. Ungene til Scott og Jodi er ivrige deltagere i prosessen. Og dette er noe de kan. Ferdig flådd var skinnet godt over 6 fot fra hale til snute. Nå er det til å smøre seg med tålmodighet til trofeet kommer hem.

 

normal_DSC_6339A.jpg

 

normal_DSC_6432A.jpg

 

normal_DSC_6436A.jpg

 

normal_DSC_6437A.jpg

 

normal_DSC_6467A.jpg

 

normal_DSC_6508A.jpg

 

Oppsummering.

Vi har vært på en fantastisk tur, her må det deles ut skryt til de fleste. Det være seg XXL Adventure, Sugarvallyoutfitters, Scott, Jodi, Kurt Jay og Daimond. Flyselskapenes presisjon og avgiftspolitikk er det eneste som kan kritiseres. Vi ble ommbokket en rekke ganger på hjemturen, da vi kom til Galemoen var alt av våpen og bagasje sporløst vekke. Heldig vis kom alt til rette og ble levert hjemme hos meg et døgn etter ankomst Norge.

Får vi spørsmål om vi vil reise tilbake til Sugarvally er svaret fra oss alle tre et stort JA. Jeg har lyst på en brunfarget bjørn. Lysten på Fjellgeit og Fjelløve har begynt å vokse i bakhodet. Så muligens er vi der om et år eller to.

 

 

EDIT: mod. jaktlykke har rettet litt på bildeplasseringen

Link to comment
Share on other sites

Takk for flott historie, og gratulerer til alle sammen med flotte bjørner :D:D

 

Når det gjelder kvaliteten på bjørneskinn, er det nok en sannhet med modifikasjoner at pelsen er best på våren. Store induvidule forskjeller her. Enkelte bjørner ser ut til å "nappe" seg før de forlater hiet, andre ikke. Hva bjørnen livnærer seg på igjenom sommermånedene ( området de oppholder seg i ) er også utslagsgivende for kvaliteten på "høstskinna". Har sett flere høstskinn av langt bedere kvalitet en enkelte vårskinn og vica versa.

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Superdupert innlegg!!!! Takk for at du tok deg bryet, og lenge leve Kammeret.no!

 

Det mangler dog obligatoriske opplysninger:

-Hva slags våpen, kaliber, kule og ladning ble brukt?

-Hva kostet herligheten sånn omtrent?

Link to comment
Share on other sites

grattis!! har vært der selv og har ingen ting å klage på, scott er en bra fyr.....Jeg og 2 andre kompiser er akkurat kommet fra Slave Lake (troy foster /øyvind urdalen) kjempe jakt og opplegg, Men halve slave lake brant opp i skogbrann den dagen vi dro, glad vi kom oss derfra.Synes litt synd på de 3 jegerne som ankomm med det flyet vi reiste med,,,,, :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...