Jump to content

prosjekt 338 LM som blir til 300 win mag istedet.


Trondheim

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Da har havesyken slått til for fullt etter å prøvd en 338 lm i helga. Har hatt det i tankene en stund men ble overbevist nå.

 

Det jeg er ute etter er litt brainstorming ad kasser,løp,avtrekk osv. Børsa blir bygd fra grunnen av så det er forslag til komponenter jeg trenger. Har lett litt rund og blir egentlig ikke enig med meg selv hva jeg vil ha/fungerer. Eneste som er sikkert er at avtrekket blir trykkpunktavtrekk og ønsker ca 70 cm løp. Noen som har rotet rundt med dette før,eller har erfaringer/anbefalinger mottas dette med takk.

 

Vet det er enklere å kjøpe ferdig men det er ikke aktuelt.

 

Da 338 prosjektet kokte bort i kålen, har jeg heller bestemt meg for 300 win mag. Det blir sauer kasse og løp, grs jaktstokk og vortex razor/s&b pmii kikkert. Uvisst hvilket sikte ennå da kontoen bestemmer. Demper og tofot har jeg fra før men må vel supplere med en rekylbrems. Det eneste minuset er 3-4 mnd ventetid på kasse, men det blir en fin julegave til meg selv.

Mvh

 

Geir E

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det billigste, og mest praktiske hvis du skal bygge, er nok å bygge på ei Rem 700 kasse som du kjøper billig. I den kassa er det nok mest praktisk med kaliber i .338RUM eller .338 Edge. .338Rum ligger litt etter Lapua mag i prestasjon, Edge ligger på nivå med, eller litt over Lapua mag. Hvilken løp som bør velges er umulig å si, men i billig enden er vel Walther lothar et bra valg. I den dyrere enden kan jeg varmt anbefale Lilja.

 

Glemte avtrekk. Hvis målet med rifla er skyting på eksremt lange hold på gong og papp, er det bare et valg. Nemlig Jewel avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Bare ett valg. Nemlig Jewel avtrekk.

Nuvel, det fins da andre avtrekk som er vel så bra. Men Jewell er bra, bare ikke det eneste. CG Xtreme lager et meget godt trykkpunktavtrekk.

Ellers er nå de nye Remington avtrekkene helt akseptable. En kan godt starte med et, og heller kjøpe noe dyrt om en irriterer seg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt enig med deg M67. Skal rifla være rendyrket til langholdsskyting, 1000m+, som er de holdene disse kaliberene utmerker seg på, så er et orginalt jaktavtrekk altfor tungt. Ei avtrksvekt på 1kg er ufattelig tungt å få klemt av når du skal holde trådkorset på en, etter forholda, veldig liten blink. Det blir fort bevegelse i børsa, altså avtrekksfeil, som på ekstreme hold blir ødeleggende for skudde. på kortere hold hadde disse ørsmå avtrekksfeilene hatt liten eller ingen betydning.

Det er etter min mening også dumt å bruke en god del penger på ei superpresis rifle, for så og spare på avtrekket som er den viktigst komponenten for om du klarer å utnytte potensialet i rifla til det fulle.

 

CG avtrkkene kjenner jeg lite til, men jeg så litt på sida deres og de var justerbare fra ganske lett til veldig lett, så det er nok også et alternativ. Hvor disse avtrekkene ligger i pris, i forhold til et Jewel avtrekk vet jeg ikke

Link to comment
Share on other sites

roedale har jewell avtrekk til ca 1500 men dog 2 måneders leveringstid.

 

Remington avtrekket justeres safe ned til rundt 700 gram og er ikkje et dårlig avtrekk

 

bygger sjøl ein lapua mag for tia

surgeon xl kasse

krieger løp

jewell

å litt småsnacs. Var i kontakt med Hansen før eg startet å et ferdig bygg fra han er heilt klart billigere enn det eg holde på med nå men han hadde for lang leveringstid.

Link to comment
Share on other sites

TRG-22 ---Børsa blir brukt til langhold og kanskje en og annen tur på jakt.

 

M67-- Hvem fører CG avtrekkene. pris?

 

Hadde vel egentlig tenkt å holde meg unna rem kassene, men fant ut en eller annen plass at man med enkle grep kunne konvertere den fra 338 lm til 338 rum hvis ønskelig. ble også påstått at en måtte sette kulene en anelse dypere med rem kasse :? Er dette tilfelle?

Løpsprodusent vet jeg ikke ennå men legger vel i 5-6000 i løp.

Dagene går for tiden med på å sjekke pris/ produkter på nett og tlf. Så hvis noen har linker/adr som letter letingen mottas dette med takk.

Har snakket med Hansen forresten.

 

mvh

 

Geir E.

Link to comment
Share on other sites

Krieger: http://www.kriegerbarrels.com/ Fra ca. $300

Lilja: http://www.riflebarrels.com/products/li ... arrels.htm Fra ca. $350

Walther: http://www.lothar-walther.de/3.php ferdig montert hos R.Hansen mellom 4-5 tusen, får vel løp fra rundt 3 da vil jeg tro.

Border: http://www.border-barrels.com/ Fra ca. 300 Euro

 

CG: http://www.x-tremeshooting.com/ Ligger på rundt $300

 

Midway selger Jewell avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Takk for linker til løp og avtrekk. Må finne ut hvilken kasse jeg skal gå for og ta meg en prat med børsemakeren over påske og se hva vi blir enige om.

 

Er det noen som vet hva en må skrive i våpensøknadene?

 

Må vel sende en på kasse og en på løp hvis jeg har forstått det rett.

 

Mvh

 

Geir E

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Litt oppdatering.

 

Har egentlig ikke kommet så mye lengre med prosjektet, men holder på å sjekke ut forskjellige kasser som duger, fikk tilbud på mauser kasse 37000,- takk. altså ikke aktuelt. I et dårlig øyeblikk vurderte jeg faktisk å kjøpe en Remington model 40-xs, men fornuften slo igjennom. :D

 

Det som er heftet er å finne en kasse med løst magasin. Noen som vet om aktuelle kandidater?

Noen som har erfaring med Hansen kassene?

Link to comment
Share on other sites

Har ein lapua med surgeon XL kasse

Å ein Remington remington funker som ei kule men surgeon er heilt klart favoritt tror nok eg hadde gått for RUM i remington kassa hvis eg skulle bygget denne rifla i dag,eller bare kjøpt ein remington i lapua å vært ferdig med det.

Tror ei standard rifle går mer enn godt nok til å begynne med å når erfaringen og lysta er der senere setter du bare i ei bedre pipe å har ein kanonrigg.

 

 

S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...