Jump to content

Våpengarderoben og Blaser


Jørgen

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har 2 R93 i skapet. Begge stokkene/låskassene er uregisterte. Det er er kun løpene som er registrerte med våpendelnummer på våpenkortet. Og løp teller jo ikke i "garderoben".

 

Så det jeg lurer på, så lenge jeg har ei eller flere piper med våpenkort, vil det da for våpenkontoret automatisk si at jeg har minimum èn stokk/låskasse? Og derav oppta en av plassene i jaktvåpengarderoben?

 

mvh

 

Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Eeeh, låsekassene er jo registreringspliktig.

løp registreres som våpendeler og tar ikke plass i gardederoben. Du kan ha løp og andre deler til et våpen uten å ha et registrert våpen dem passer til. Moa, om du kun har de to R93'ene har du fremdeles 6 igjen på kvota, men ikke lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Nja.. Blaseren har jo ikke direkte låskasse da. Derfor jeg skriver stokk/låskasse. De Blaserne du kjøper i dag er stokken registreringspliktig, men slik var det ikke for en del år tilbake. Og de stokkene mine er såpass gamle at de er uten serienummer, og derav lovlige. (mener nå jeg da)

 

Men hva er poenget med å ha flere løp, hvis en ikke har en stokk/låskasse å bruke dem på? Er det slik våpenkontoret vil se på det?

Vet det egentlig kanskje er bare en måte å finne det ut på, men jeg har ikke så lyst til å legge fram denne problemstillingen til fruen på kammerset ;)

 

Hadde vært litt greit å finne ut av dette så jeg vet hvor mange våpen jeg har igjen i garderoben ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har 2 R93 i skapet. Begge stokkene/låskassene er uregisterte.

 

Jørgen

 

Låsekasse (også på Blaser R93) har alltid vært registreringspliktig våpendel i Norge.

 

Er dine ikke registrert har du ulovlig våpendel, noe som er brudd på våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Dette gjelder også Sauer 202 Take Down.

Ingen serienummer på låskassa (og her ER det låskasse) kun på løpene.

Her er løpene registrert som våpendel MEN når jeg kjøpte Saueren ble den registrert med våpennummeret til det ene av de to løpene jeg har til den.

Hatt den med til utlandet også så det er ikke noe problem.

 

Slik jeg skjønner saken så er det å betegne som ETT våpen selv om du har flere løp til våpenet.

Link to comment
Share on other sites

det er ikke låskasse på blaser r 93!

.

 

Tøv!

 

Selvsagt har ALLTID denne delen ( på Blaser R93 ) definert som låsekasse og har alltid vært reg pliktig.

Link to comment
Share on other sites

det er ikke låskasse på blaser r 93!

.

 

Tøv!

 

Selvsagt har ALLTID denne delen ( på Blaser R93 ) definert som låsekasse og har alltid vært reg pliktig.

 

Dette har du ikke peiling på Grevlingen1!

 

Det er ikke låskasse på Blaser R93! Og hvilken del mener du i såfall alltid har vært definert som låskasse og reg.pliktig?

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt har jeg rett :D Selv om låsekassa på Blaser R93 ikke er av samme tradisjonelle type som på mauser er den og har alltid vært reg pliktig våpendel.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt har jeg rett :D Selv om låsekassa på Blaser R93 ikke er av samme tradisjonelle type som på mauser er den og har alltid vært reg pliktig våpendel.

 

Du kan jo svare på spørsmålet da, hvis du først skal forpeste tråden med ting du ikke har kunnskap om!

 

Hvilken del mener du i såfall alltid har vært definert som låskasse og registreringspliktig?

 

Hvis du ikke har noe vettugt svar, så kan du jo bare la vær å svare.

Link to comment
Share on other sites

hvordan registrerer man en del uten nr? skriver man bare våpendel uten nr ?

Børser som ble levert fra (mener det var Landrø som hadde argenturet) ble kun registrert med det nummeret som sto på pipen i og med at det var det eneste nummeret som sto på børsa.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt har jeg rett :D Selv om låsekassa på Blaser R93 ikke er av samme tradisjonelle type som på mauser er den og har alltid vært reg pliktig våpendel.

 

Du kan jo svare på spørsmålet da, hvis du først skal forpeste tråden med ting du ikke har kunnskap om!

 

Hvilken del mener du i såfall alltid har vært definert som låskasse og registreringspliktig?

 

Hvis du ikke har noe vettugt svar, så kan du jo bare la vær å svare.

 

Låsekassa er del 4 på tegningen side 1 http://www.blaser.de/uploads/media/R93_EN_02.pdf

 

Om du ikke liker svaret :D så er det alikevel riktig, og du har ulovlige uregistrerte våpendeler :D

Link to comment
Share on other sites

Løpene dine er ikke våpen og går ikke inn i våpengarderoben. Du kan fint ha 6 andre jaktvåpen og en haug av løp som våpendeler.

Stokkene dine var ikke reg.pliktige, men er det i dag. Men det er fortsatt bare en våpendel og det er det som er litt fint.

 

Og Grevlingen: Du har feil enten du vil eller ikke. Stokken var ikke en reg.pliktig del på Blaser R93 de første ti årene og er det fortsatt ikke i noen land. Fordi det ikke er en låskasse og den delen låser i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen1 :!:

 

Sluttstykket låser direkte i løpet! Ergo, det er INGEN låskasse på Blaseren! Det er nok mange som tror det er en låskasse, det kan jo fint se slik ut! Og iom at det er noen som har den oppfatningen så skrev jeg derfor også i startinnlegget mitt "stokk/låskasse".

 

På våpenkortet mitt så står serienmummer på løpet. Og det er det som er riktig på de tidligste utgavene av Blaser hvor man ikke trengte å registrere stokken. Slik er det ikke lengre i dag, da registrerer man stokken også.

Men det er klart hvis du er en "fjortiss" så kan jeg skjønne du er bastant, for da husker du nok ikke dette da det er noen år siden...

 

PS! For ikke så veldig mange år siden så trengte man ikke å registrere hagla heller. Men det er vel vanskelig å få deg til å tro på det også! ;)

Link to comment
Share on other sites

Løpene dine er ikke våpen og går ikke inn i våpengarderoben. Du kan fint ha 6 andre jaktvåpen og en haug av løp som våpendeler.

Stokkene dine var ikke reg.pliktige, men er det i dag. Men det er fortsatt bare en våpendel og det er det som er litt fint.

 

Og Grevlingen: Du har feil enten du vil eller ikke. Stokken var ikke en reg.pliktig del på Blaser R93 de første ti årene og er det fortsatt ikke i noen land. Fordi det ikke er en låskasse og den delen låser i løpet.

 

Riktig at låsekassa på r93 er reg fri i flere land :D MEN i Norge har alltid den integrerte låsekassa i stokken vært reg pliktig :!:

 

Nå var det slik at man tidligere solgte R93 kun med ett nr(som stod på løpet)... som komplett våpen

 

Uansett var og er den integrerte låsekassa i stokken alltid vært reg pliktig slik den også er idag.

 

Kall gjerne låsekassa på Blaser et glidestykke, men juridisk og etter våpenloven er dette låsekasse og regpliktig.

 

Dere som hevder noe annet kan kanskje fortelle om når og hvor det er kommet en lov/forskriftsendring der dagens låsekasse på Blaser R93 ble reg pliktig? Og nei det kan dere ikke fordi låsekassa har vært reg pliktig hele tiden :D

 

Selv om noen rifler bla R93 låser i løpet har de låsekasse juridisk :D

Link to comment
Share on other sites

Det skjedde ca 2003. Før dette var det ikke nummer på stokkene. De kunne kjøpes som alle andre stokker til andre rifler.

 

Og hvordan mener du de stokkene ble registrert, når de ikke var nummerert????

 

Jeg vet, for jeg har noen sånne stokker. Men forklar oss gjerne det du som vet så godt.

Link to comment
Share on other sites

Det skjedde ca 2003. Før dette var det ikke nummer på stokkene. De kunne kjøpes som alle andre stokker til andre rifler.

 

Og hvordan mener du de stokkene ble registrert, når de ikke var nummerert????

 

Jeg vet, for jeg har noen sånne stokker. Men forklar oss gjerne det du som vet så godt.

 

Nå er det ikke et ukjent fenomen at våpenforhandlere ikke kjenner til våpenloven og selger reg pliktige deler fritt eller krever kjøpetillatelse på deler som er reg frie :D

 

Uansett er det i Norge krav på at låsekasser til rifle er reg pliktig...og har du Blaser låsekasser(integrert i stokken) så skal de registreres :D

 

Selve treverket eller plastdelen i stokken er selvsagt reg fri...,men glidesporet (låskassa) er og har alltid vært reg pliktig.

 

At de ikke har nummer betyr ikke noe...de fleste rifleløp jeg har har heller ikke nr selv om de er registrert som våpendel

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke en problemstilling. Saken ble løst ved at stokkenen ble reg.pliktige rundt 2003. Mulig dere ikke har fått det med dere, men for de av oss som har hatt blasere noen år og solgt noe av dem opp gjennom årene har fått det med seg.

Våpen forhandlere kjenner til våpenloven. Eller hadde de ikke fått bevilgning til å selge våpen.

 

Men hva gjør deg så sikker på at du kjenner til loven og dette med Blaser stokker så godt?

Link to comment
Share on other sites

Stokker er selvsagt ikke reg pliktige da det ikke finnes lovhjemmel for dette :D Derimot er låsekasse reg pliktig ...også på blaser r93 :D

Og ja jeg kjøpte også min første r93 da de bare hadde ett nr (løpet), men detre var for komplett våpen :D

 

Hvi det du hevder er riktig Pluto...så kom med forskriftsendringen----slik som for upper/lower ar15 :D ...og nei det klarer du ikke for det har aldri funnet sted

Link to comment
Share on other sites

Det kom ikke noen forskriftendring som jeg vet om, men det var nå sånn det ble.

Men før 2003 var nok alle forhandlere lovbrytere, da de solgte stokker uten nummer.

 

Og du sier du har en blaser med bare nummer på løpet? Hva står det da på kortet ditt? Har du da en ulovlig uregistrert "låskasse" til ditt løp?

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har hatt samme problemstilling, og kan si med sikkerhet hvordan dette stiller seg?

 

Når det gjelder ditt spørsmål, er jeg dessverre redd svaret kommer helt an på hvor i landet du bor.

Eneste som med sikkerhet kan svare på dette er ditt lokale våpenkontor, og jeg er redd du får 5 forskjellige

svar om du stiller spørsmålet i 5 forskjellige distrikt.

 

Men jeg vil si at de opptar to plasser. Min registrerte stokk tar definitivt opp en plass,

og det må da sies å være intensjonen at en slik stokk skal ta opp en plass. Om de ikke tar opp en plass er det i så fall fordi de ikke vet om de, ikke sant? ;)

 

Uansett får du poste konklusjonen om du stiller spørsmålet til noen som med sikkerhet kan svare! - Jeg vil tor svaret er som jeg "synser" i avsnittet over.

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg mener. Du har ikke noe våpenkort på din stokk, men bare ett nummer som står på løpet. Sånn er det ikke i dag. Selv i listene til Norma er stokker og løp listet opp for seg.

 

Det du har er da ett løp som er registret som rifle. Noe som ikke er helt riktig og du bør få ordnet opp i med politiet. Du har en stokk som ikke er registrert og har samme "problemet" som Jørgen. Bare det at på hans kort er det riktig registrert som løp.

 

Etter loven din (sånn du mener den er) så sitter du altså på en ulovlig våpendel og ett uriktig våpenkort på løpet.

 

Bærsja på leggen?????

 

 

Eller tar jeg helt feil?

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo ikke spesielt vanskelig, forskjellen på en slik blaser med nummer på løpet og en hvilkensomhelst rifle med kun nummer på låskassa er lik null. I begge tilfeller har en ett nummer for komplett våpen, selv om det er mulig å demontere slik at man plutselig har en registreringspliktig våpendel uten påstemplet nummer. Disse blaserne skulle i utgangspunktet blitt registrert som rifle, ikke som våpendel pipe. Låskassa/stokken som hører til pipa ville da blitt regnet som registrert som en del av rifla uavhengig av om det står noe nummer på den.

 

Garderoben gjelder antall komplette våpen som kan settes sammen med de delene du har. Altså blir to stokker og ei pipe ett våpen, likeså to piper og en stokk. Har du to piper og to stokker så har du derimot to komplette våpen som opptar plass i garderoben, ikke bare to våpendeler. Hvorvidt våpenkontoret skjønner dette er et åpent spørsmål, men om det skulle oppdages på et senere tidspunkt så kan det hende du får trøbbel. Jeg ville ha tatt kontakt med våpenkontoret og bedt om å få rettet opp feil i registeret, og forklart at dine våpen ble registrert i tråd med en tidligere praksis som muligens ikke var helt rett. Da slipper du i alle fall å senere bli beskyldt for å ha "lurt" våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Det du har er da ett løp som er registret som rifle. Noe som ikke er helt riktig og du bør få ordnet opp i med politiet.

 

Jeg kjenner til flere som har vært i kontakt med våpenkontoret om eksakt samme problemstilling, og fått et stort spørsmålstegn i retur. Skjønner ikke problemstillinga, får ikke dette til å stemme, kommer ingen vei...

 

En kan trøste seg med at blaser-låskassene er like ufarlige uten løp som de er uten serienummer...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 R93 i skapet. Begge stokkene/låskassene er uregisterte. Det er er kun løpene som er registrerte med våpendelnummer på våpenkortet. Og løp teller jo ikke i "garderoben".

Det er slettes ikke meningen å kaste bensin på bålet igjen nå som gemyttene har roet seg litt, men jeg lurer på følgende:

 

Hvordan får man innvilget ervervstillatelse til ei pipe (våpendel) til et våpensystem man ikke er registrert som eier av?

 

Er det rett og slett pga av man får innvilget "pipe i kaliber xxx" uten videre å spesifisere hvilket fabrikat og våpen den pipa skal inn i?

 

Jeg har også Blaser R93 med to piper, og pr tid har jeg 5 Sauer 200 STR, så systemvåpenforvirringen hos det lokale politikammer kjenner jeg også godt til, til tross for at alle disse er registrerte... :)

Link to comment
Share on other sites

Lynx, jeg antar det henger omtrent slik sammen. Angående forvirring om systemvåpen, så er dette et typisk eksempel på at saksbehandler bør bruke kommentarfeltet i våpenregisteret så det blir lettere å holde oversikt. Teknisk sett er det intet problem å føre inn i registeret at pipe x og y passer låskasse 1 mens pipe z og æ passer kassene 2 og 3. Disse opplysningene vil ikke fremkomme på våpenkortet, men vil være til hjelp for saksbehandler ved fremtidige søknader.

 

Samtidig er dette med registrering av systemvåpen innviklet fordi det finnes forskjellige produsenter med ymse praksis på merking, og et lite gjennomtenkt regelverk. De nyeste retningslinjene er så vidt jeg kan huske at systemvåpen hvor man har flere piper etc skal registreres som separate våpendeler med forskjellig nummer. Altså ikke samme nummer på kasse og pipe. Hva gjør man da hvis originalpipa fra produsent er merket med samme nummer som kassa?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket med et politikammer i trøndelag. Hun på mitt lokale kontor hadde påskeferie, så jeg tok kontakt med et jeg har brukt tidligere da den første R93`n ble kjøpt.

 

Hun kune fortelle at komplett våpen teller som ett våpen i jaktgarderoben. Så da er jo den grei.

 

Det var ikke ulovlig pr. i dag å ha en uregistrert Blaser stokk!

 

MEN!!!

 

Hun kunne fortelle at det kommer nå et helt nytt rundskriv (som var så nytt at de ikke hadde fått det tilsendt enda, de hadde bare fått forhåndsinformasjonen)

Det ville komme et krav om at uregistrerte stokker til systemrifler skulle etterregistreres innen ett år :!:

 

Jeg spurte om jeg ville få noe brev om dette, og fikk til svar at det kom til å bli slått opp i media.

Og på spørsmål om hvordan jeg da skulle få registrert en del som ikke hadde serienummer, så sa hun at jeg da måtte få slått inn et nummer hos våpenforhandler/børsemaker!

Link to comment
Share on other sites

Hehe!

 

Tviler sterkt på at denne tråden som ble startet i går har ført til en nytt rundskriv på under et døgn! :wink::mrgreen:

 

Prisene på brukte uregistrerte stokker har jo gått i været etter våpengarderoben ble innført, og det har noen kanskje fått med seg? Det er nok mere mellom ørene på de folka som lager disse reglene enn mange her inne vil ha det til. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser på våpensøknaden som selger har sendt inn etter jeg kjøpte en R8,der er bare nr på løp ført opp.Men jeg har da sannelig nr på stokken også!

 

Så jeg skal prøve å rekke innom Polisen i morra og høre hvordan vi løser det.Har jo ikke mottatt noe våpenkort ennå.Greit å ha dette på stell,særlig mtp utenlandsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...