Jump to content

Hjelp! Hylsa har satt seg fast i dien!


JanT

Recommended Posts

Hei!

 

Trenger litt hjelp her, satt å helpressa hylser å da den siste hylsa skulle presses satte den seg pokkers meg fast. Dro i det jeg kunne, noe som ressulterte i at kragen på hylsa gav etter!

216989_10150560138180080_873010079_18208656_5999615_s.jpg

 

Hva gjør jeg nå? Gjelder die for 308w

 

Det er en lee die!

 

Må jeg bestille ny kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har, dra på biltema og kjøp en gjengetapp i passende dim, M10 bør gå. Bor ut tennhettesiden med 8 mm bor, ta ut utstøteren, gjeng opp hulle og fest en bolt, deretter kan du slå med en passende stang gjennom toppen av dien for å slå ut hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes egne hylseuttrekkersett i salg for å løse dette problemet. Går ut på å borre et hull i hylsebunnen, og gjenge inn en tapp.

Dersom du ikke hadde ekspander-button i utstøteren da du sizet, dvs. at dien er åpen i den andre enden, kan du sette inn en stang av størt mulig diameter, skru dien opp-ned i pressa, og skyve hylsa ut med denne stangen med buk av pressens leverage. Du legger da på et mothold i form at en stålplage der hylseholderen vanligvis sitter.

Dersom utstøterstange med den innvendige ekspander-buttonen serimot sitter i dien, inne i hylsa, da må du kjøpe et hylseuttrekkersett. Eller låne av noen som har.

 

Et profylaktisk tilnærming til problemet er tilstrekkelig smøring av hylsene med godt hylsefett før sizing. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gjøre det vanskelig å gå og kjøpe en masse duppeditter når man kan gjøre det enkelt??

 

det har skjedd meg noen ganger også dette, da har jeg funnet meg en passende bit stålaksel eller bolt (i ditt tilfelle ca 7-7,5mm) Deretter tar du ut utstøterstanga fra dien og plasserer akselbiten i hylsa. hele opplegget skrues så opp ned i pressa (nedenfra og opp) og man benytter pressa selv til å få ut hylsa. lengden på akselbiten/ bolten må selvfølgelig kappes i riktig lengde. you see?? :smile:

 

Edit: samme forslaget som Karlstad ser jeg... Jeg kan derfor bekrefte at det funker og at det ikke koster noe :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kopiert fra siden til Lee:

 

"You can easily remove the case yourself, loosen but do not remove the decapper clamp with a 3/4 and 1/2 wrench. Then pound on the end of the decapper rod with a 3/16 drift punch, and use a heavy hammer for best results. You can leave the die in the press for this operation."

Link to comment
Share on other sites

Okei, det er den type die du har ja... :cry:

 

Da kan du likegodt kappe hylsa flush med dia, så tar du en syl eller lite skrujern å løsner mellom hylsa og dia på 2 plasser 180 grader over for hverandre, og helt ned til hylsehalsen. Du får nå ei "flat" hylse inne i dia som du kan ta tak i med ei nebbtang og vri den ut. Du skal ikke være så redd for å skade dien om du ikke er for harhendt, da dien er godt herdet .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har med hell varma opp hele greia. la dia på en vedovn med fyr i. Etter en stund var den god og varm. så kjølte jeg ned hylse bunnen ved å holde det mot en is (jordbær saft is, det var det jeg hadde :D ). Etter en liten stund kom hylsa ut ved gjelp av ei tang.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg fikk til detta med ei hylse i min lee die så skrudde jeg ut den kone hylsa som sitter på toppen så tok jeg en hammer og dor og slo ut utstøterstanga, så varmet jeg opp hylsa og brukte to tenger en i på hylsa og en på utstøterstanga og dro de frahverandre.. det virket..

 

gjorde det samme når jeg pressa 222 hylser her for ikke så lenge sia, i stedet for varme opp hylsa så tok jeg dremvelen som lå hendig til og kutta av hylsa og et fint hakk i halsutvideren.. det var ikke så lurt.. slik går når en er lat..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...