Jump to content

Zeiss Duralyt


Blaser_308

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

jeg kjøpte meg en Duralyt 2-8 x 42 til elgbørsa i høst. hvis jeg samenligner denne med en bushnell yardage pro 4-12x42, så er Zeisen klarere enn virkeligheten!! :D

etter at jeg leste denne tråden måtte jeg i våpenskapet å sjekke kantskarphet og dorulleffekt, siden dette ikke er noe jeg har lagt merke til :forvirra:

 

men uansett hvordan jeg stirrer gjennom dette røret med glass inni, så kan jeg ikke si at jeg ser sidene inni røret. og at den er uskarp i kantene kan jeg heller ikke se, den er klar, om ikke klarere enn virkeligheten :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikket inn i en duralyt rett før helgen, og jeg må si meg virkelig overrasket over at zeiss kan selge noe slikt. Retikkelet så ut som en banan i den jeg kikket i. Ved første øyekast så jeg ikke noe som var noe som skulle tilsi at det ikke var en kikkert av grei kvalitet, men når jeg siktet den lodrette stolpen i retikkelet på en loddrett stang, så jeg at glasset krummet seg veldig i kantene. Retikkelet så rett og slett, som skrevet, ut som en banan.

Link to comment
Share on other sites

Her svinger karakteristikkene fra dassrull, via banan til klarere enn virkeligheten :shock:

Det virker på meg lite sannsynlig at Zeiss har lagt alt som heter kvalitetskontroll på hylla når det gjelder Duralyt.

Kan virkelig kvaliteten på sikter variere så enormt som innleggene her tilsier, eller er det våre egne øyne som spiller oss et puss av og til?

 

Riktignok er den jeg har litt uklar langs kantene, og det er jeg litt skuffet over, men en kan ikke forvente Victory kvalitet på et sikte til under halve prisen...

Noen med kontakter hos Zeiss Norge som har luftet disse påståtte store variasjonene?

Link to comment
Share on other sites

Har merket meg dette jeg og, at mange kaller dette søppel eller er meget skuffet over Duralyt. Har nevnt dette før, og mener at kikkerter bør stå montert på ei rifle før en får testet den skikkelig. Mange glemmer også den fokus ringen på okkularet bør stilles rett for å få best "bilde" i siktet.

 

Min Duralyt er som nevnt jeg godt fornøyd med, og er en kikkert godt egnet til mitt bruk. Jeg har tidligere bare hatt kikkerter av dårligere optisk kvalitet enn Duralyten, så mulig jeg ikke er så bortskjemt med klokke klare kikkerter. Da tenker jeg på Victory og topp serier av feks Swaro.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikket inn i en duralyt rett før helgen, og jeg må si meg virkelig overrasket over at zeiss kan selge noe slikt. Retikkelet så ut som en banan i den jeg kikket i. Ved første øyekast så jeg ikke noe som var noe som skulle tilsi at det ikke var en kikkert av grei kvalitet, men når jeg siktet den lodrette stolpen i retikkelet på en loddrett stang, så jeg at glasset krummet seg veldig i kantene. Retikkelet så rett og slett, som skrevet, ut som en banan.

 

 

Har hatt 5 forsjellige duralytter, og kan ikke skjønne hvordan dere finner alle disse feilene på de. Eg har iallefall ikke hatt noe som ligner det som dere opplyser. De eg har og har hatt har vert helt perfekte og ganske nær optisk til victoriene som eg har.

 

Er iallefall kjempe fornøyd med mine. (Kunne godt tenke meg å få sett gjennom en av de dårlige) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Duralyt er, og er ment å være en "billigere" serie fra Zeiss her i Europa. Den optiske kvaliteten på denne serien er lavere enn både Victory og Classic seriene.

Det som kan bidra til noe forvirring er prisnivået på Classic serien. Den er unaturlig lavt priset i Norge pga stor konkurranse / markedskreftene, dette gjør at Duralyt og Classic ligger svært nær hverandre i pris her på berget.

Duralyt er ment å konkurrere med Conquest kikkertsiktene på det europeiske markedet, ikke med Victory og Classic.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 5 forsjellige duralytter
Spiser du de? Det var da litt av et forbruk. :winke1:

 

De feste av oss har sjelden erfaring fra mer enn ett eksemplar av hvert sikte man har, og fra et svært begrenset antall modeller. (Jeg har ingen Duralyt)

 

Nei, eg spiser de ikke. Men eg har fotsatt 2 3-12x50er selv, ga en til min far som eg har sett selv i, solgte videre en til en i jakt laget og hadde en mindre en som eg solgte igjen.

 

Skal ha meg en med lys og. (Har prøvd de, og synst de er helt greie).

Men selvsagt, er ikke penger noe problem så anbefaller eg victory serien på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...