Jump to content

Hva er galt med denne rifla?


dragonen

Recommended Posts

Hei og hå

Er ikke meningen å reklamere for mitt salg her på våpenkammeret, men finne ut hvorfor det er umulig å få solgt en rifle jeg har.

 

Hvorfor er 7mm Remington Magnum et så upopulært kaliber(eller?)?

Eller er det børsa Remington 700 som er upopulær?

Synspunkter?

 

Jeg prøver å selge børsa, fordi jeg jeg har funnet meg en jeg har veldig lyst på og lett etter lenge, og ikke har plass til flere i jaktgarderoben. De andre våpnene jeg har til jakt er arvet av min bestefar og de har jeg veldig lyst å beholde, så valget falt på 700'en når jeg måtte kvitte meg med den.

 

Kaliberet 7mm remmag er jo et utmerket presist kaliber, med "flat kulebane" slik jeg forstår. Ganske overkill å jakte hare med, men utmerket til storvilt...? Det er sikker forskjellige erfaringer med det, men da jeg og noen kamerater jaktet rådyr sist høst, var ikke skadene på mitt bytte noe større enn på han med 6,5x55 sitt.

Ukurant kaliber? Vanskelig å få tak i? Alle ammunisjon/våpenbutikker jeg har vært innom har hatt kaliberet, sikkert 7-8 forskjellige butikker. Den er ikke noe dyrere enn 6,5x55, da er det i så fall snakk om en eller to kroner.

Rekyl?

Da jeg skjøt inn kikkerten for en stund siden var det et j.. slit for skulderen, -etter 40 skudd. Man avfyrer kanskje en tiendedel av dette på en hel helg med jakt, så jeg kan ikke se at dette er grunnen...?

 

Hva med rifla? En Remington 700 BDL. Så vidt jeg vet har denne vært produsert over 50 års tid nå, med forbedringer opp igjennom.

Det er "ryggbeinet" hos Remington, den mest populære rifle de har produsert noen gang. Jeg har ikke mye erfaring med forskjellige rifler og kan egentlig ikke sammenligne med mye annet, men jeg har aldri hatt noe å utsette på den(på de 4-5 gangene jeg har jaktet storvilt..). Justerbar avtrekker, sikring og--er det noe mer en vanlig jaktrifle har?

 

Så denne rifla sammen med et Leupold VX III 2,5x8, er det så dårlig tilbud for 5000? Første gang jeg prøvde å selge den senket jeg prisen til 3500!!! Ikke EN respons.. Fikk ikke kjøpt meg rifla jeg hadde lyst på da heller..

 

Eller er bare bruktvåpenmarkedet utrolig dødt?

 

Hvis ingen kjøper får jeg vel bare få det destruert..

Link to comment
Share on other sites

Ikkenoe galt med en Rem 700, gode kasser.

Eneste "problemet" med Remington 700 er vel bare at det er solgt så inn i granskogen mange av de, at markedet er mettet.

Nå om dagen vil mange ha Tikka, Sauer, Sako og Blaser. Det "flyter over" av brukte Rem og Mauser m98.....

 

7mm Rem mag har vel også sett glansdagene(heldigvis...) De fleste har skjønt at en 30-06 gjør jobben minst like godt til en hyggeligere pris(og smell!)

 

 

M

Link to comment
Share on other sites

Her har noen mulighet for å gjøre et meget godt kjøp. Hadde det vært for en 8-10 år siden er det fare for at jeg hadde slått til. 7mm Rem duger til det meste, i følge ekspertene. Selv er jeg skeptisk til alt som er mindre enn 30, men jeg vet at det er jeg som er irrasjonell. Hva med å annonsere den som 7mm STW, og legge inn litt tekst om hvor billig det er å brotsje opp kammeret? Det burde lokke frem de langholdsentusiastene som ikke har sett hvor mye mindre elgen blir fra 200 til 300 meter...

Link to comment
Share on other sites

Dette handler vel bare om timing. Jeg kunne godt tenkt med å kjøpt denne for å bruke kassa til et prosjekt, men nå har jeg allerede en Remington så har ikke bruk for en kasse til akkurat nå, men hvis den ligger annonsert en stund til den prisen bør det være kurant å selge. Men legg ved prisantydning i annonsen, det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Er det den gamle låskassa som har sikring som låser hevarmen og eventuellt bora og gjenga for diopter på venstre side av låskassa ? De eldre Remington kassene er etter manges mening den beste, Hadde jeg hatt plass i Våpengarderoeb, skulle jeg kjøpt den asap., buhu.

Link to comment
Share on other sites

Den kanskje beste/letteste måten å selge denne rifla for en grei pris er å skru den i 3 deler. Legge ut komplett låskasse m/bolt og avtrekk for Kr 2500,- og "prosjektbyggerne" hiver seg på den med en gang. Selge stokken for kr 700,- da det alltid er noen som kunne tenke seg en stokk til som de kan hærje og kappe i. Selge pipa for Kr 1800,- hvis den ikke har gått alt for mange skudd, da er det alltid noen som kan tenke seg å søke om et ekstra løp til 700'en de allerede har. Det fyller jo som kjent ikke opp våpengarderoben å ha et ekstra løp i et annet kaliber (eller samme kaliber for den saks skyld..).

 

Vips så har du solgt hele greiene for Kr 5000,- og alle synes de har gjort en god handel. Tror jeg da... :roll:

 

Lykke til med salget!

 

Mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Før du starter med å skru rifla fra hverandre. Jeg har ingen tro på at du vil få noe i nærheten av pengene som GeoRob antyder (dette er ikke et personangrep på deg GeoRob).

 

1800,- for et brukt 7mmRM løp? Nei, jeg tror du er heldig om du får solgt det til 500,- Låskassa? 2000 burde gå om den er fin. Et originalt brukt skjefte er ikke verdt mye, kanskje 500 der også om du er heldig. Tror jeg ville solgt den hel, da er det en god deal når det dukker opp en person som allerede har bestemt seg for en rifle i 7mmRM, eller som skal bygge seg en annen magnum.

Link to comment
Share on other sites

Før du starter med å skru rifla fra hverandre. Jeg har ingen tro på at du vil få noe i nærheten av pengene som GeoRob antyder (dette er ikke et personangrep på deg GeoRob).

 

1800,- for et brukt 7mmRM løp? Nei, jeg tror du er heldig om du får solgt det til 500,- Låskassa? 2000 burde gå om den er fin. Et originalt brukt skjefte er ikke verdt mye, kanskje 500 der også om du er heldig. Tror jeg ville solgt den hel, da er det en god deal når det dukker opp en person som allerede har bestemt seg for en rifle i 7mmRM, eller som skal bygge seg en annen magnum.

 

:lol: Har egentlig ikke så god greie på det jeg Tordenkjeppen, så jeg skal ikke være hårsår.. He he. Men jeg satt med planer om et prosjekt for ca et år siden og trålet kammeret.no og finn.no i måneder for å finne ei kasse å bygge på. Komplette låskasser dukket opp fra tid til annen, men aldri til en pris under kr 2500,- hvis det ikke var ei gammel Mauserkasse da, de får du slengt etter deg... Løp uansett kaliber har jeg heller ikke sett så billig som du anntyder, hvis det ikke var noe gammelt Mauser greier. Stokk til Remington kan du få billigere enn kr 700,- blant annet Ragnar Hansen har noen liggende som han selger for Kr 615,- pr. stk. Men alt i alt så tror jeg i alle fall man får solgt delene av denne rifla for mer enn de Kr 3500,- som trådstarter IKKE fikk solgt rifla si for tidligere. Nok om det... Det var bare et innfall fra min side... Jeg hadde nok heller ikke skrudd ei fin fungerende rifle i småbiter og solgt det. Men hvis alternativet var å skrote greiene så hadde jeg vurdert det.

 

MVH

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Vurderte om jeg skulle kjøpe ei slik rifle til langholds og storvilt....men, jeg lader ikke selv. Sjekka pris på fabrikkladet ammo, og jeg måtte betale rundt 1000 kr for 20 jaktskudd. En annen ting er at ammo til 7mm Rem mag er vanskelig å få tak i på mindre steder. I de større byene så er det å få tak i, men utvalget er fortsatt ikke stort. Sett i lys av dette så la jeg kjøp på is inntil jeg en gang kjøper ladeutstyr, og jeg tror nok at det er mange som fort faller fra som potensielle kjøpere av samme grunn.

Link to comment
Share on other sites

Vurderte om jeg skulle kjøpe ei slik rifle til langholds og storvilt....men, jeg lader ikke selv. Sjekka pris på fabrikkladet ammo, og jeg måtte betale rundt 1000 kr for 20 jaktskudd. En annen ting er at ammo til 7mm Rem mag er vanskelig å få tak i på mindre steder. I de større byene så er det å få tak i, men utvalget er fortsatt ikke stort. Sett i lys av dette så la jeg kjøp på is inntil jeg en gang kjøper ladeutstyr, og jeg tror nok at det er mange som fort faller fra som potensielle kjøpere av samme grunn.

 

 

Ammo kjøpte jeg en gang i Åndalsnes, til kr 440 for 20 jaktpatroner, på vei fra Oslo til Molde. De var gått tomme på G Sport i Otta. Har kjøpt til samme pris i Drammen. Her for leden var det ett dags tilbud på kr 5,60 per (jakt)patron i en butikk i Oslo..

 

Når man også kan ta til vurdering hvor ofte det er man kjøper jaktammo, enten det er til 440/pakke eller 880/pakke, synes jeg det er merkelig at folk bestemmer kaliber ut ifra jaktammopris, så fremt man ikke livnærer seg av jakt..

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe galt å si om kaliberet i alle fall. Jeg er Browning A-bolt-jeger, og har vert det i snart 25 år nå, og har veldig lite forhold til Remington 700.

 

Mht betraktningene om kaliberet, så er det vel slik at alle synser mye om alt annet enn sin egen favoritt. Naboen som jakter med 6,5x55 griner fælt på nesa til de store hylsene, og han med 308win får blod på tann om kjøttødeleggelsen hver gang jeg har vert så uheldig å treffe en framfot slik at jeg har et "litt" stort krater i dyret.

 

7mm RM ER sær på kulevalget, spesielt når du jakter et "lite" storvilt, som hjorten blir i denne sammenheng. Det er variasjoner fra jeger til jeger og børse til børse på hva som fungerer. Jeg jakter i alle fall ALDRI med 10,0 grams Norma blyspiss mer - de to dyrene jeg skjøt den morgenen så ut som om de var truffet av en 12,7 mm MultiPurpose. Jeg kommer heller ALDRI mer til å jakte med Norma Oryx, siden denne kula ikke liker hastighetene som den lades i, når den skal ekspandere i en hjorteskrott. Jeg har best erfaring med Barnes X og Triple-X, men da er du avhengig av å ladde selv. Jeg kom over et parti med Barnes X i Hornady custom, men da tror jeg at jeg betalte over 900,- pr pakke. Så: jeg lader selv, og kommer nok aldri til å finne et kaliber som JEG stoler mer på - enn akkurat dette

 

Så .. hvorfor du ikke får solgt den ? Sikkert kombinasjonen av litt for dårlig tilgang til fabrikkammunisjon, og litt for "billig" børse. I dag skal alle ha det flotteste og dyreste som finnes, og da blir nok en Remington 700 for "kjedelig" for de som er villige til å handle 7mm RM.

 

Lykke til med salget, men jeg hadde aldri kommet til å selge en fungerende børse i verdens mest allsidige kaliber !!! :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde ei 7mm rem mag-hylse i handa her en dag. Tenkte: Her er det mye krutt som må til. Alt for mye.....

Hadde du solgt rifla på 90-tallet hadde det muligens vært lettere. Har inntrykk av at folk har moderert seg litt

når det gjelder magnum-syken. Flertallet ender jo på 6,5x55 eller deromkring.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tror de fleste våpenkjøpere tenker:

- De fleste "billigbørsekjøpere" bruker billig-billig ammo til trening, de billigste leveres ikke og selges i alle fall ikke på den lokale banen.

- Jaktammo leveres heller ikke som billigste sort. Luker vekk enda en del.

- "Magnumrekyl", kanskje ikke den væste, men det høres skummelt ut.

- Magnum løpsslitasje, når man ikke vet sikkert hvordan pipa har blitt behandlet eller hvor mye den er skutt, er det veldig vanskelig å bedømme gjenværende levetid.

- Dårlig egnet for kapping av løp, lyddemper blir mer og mer populært.

- Da kan man egentlig slenge på en ting til - den er ikke gjenga og har ikke demper...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...