Jump to content

Hvorfor slik pris på simulator?


Gunman76

Recommended Posts

Jeg går for tiden rundt og grubler på om jeg skal investere i en skytesim for trening/analyse hjemme i stua.

 

Kjenner til scatt og noptel, har hørt om rika.

 

Ser at noptel selges på finn nå for 17500,-............. hva i heiteste er det for en sinnsyk pris?

 

Hva i all verden er det som gjør disse systemene så ekstremt dyre? De er jo ikke nye modeller heller, snart 10 år gamle, ikke engang trådløse systemer som jeg trodde ville blitt en selvfølge på noe slikt for mange år siden....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Jeg har testet scat med rifle og kikkert, men ikke tatt meg råd til den enda. (Gud vet jeg hadde dratt nytte av den!!) Jeg ser ikke noe poeng i at en MÅ ha en jaktfeltfigur for å trene til jaktfelt, ei rundskive fungerer like bra. Esensen er jo at du får mye informasjon tilbake fra hvert skudd som kan være nyttig lærdom. Samt at det jo er en svært avansert form for klikktrening.

Link to comment
Share on other sites

En viss ulempe er det jo, men det er gull verdt som avtrekkstrening uansett våpentype. Simulatoren registrerer alle bevegelser i våpenet like før, under og etter avtrekk så du kan analysere hvilke feil du gjør. Det er mange som har fått seg en aha-opplevelse i simulatoren når de f.eks. får dokumentert at siktepunktet er i rask bevegelse nedover til venstre i det hanen faller, pga nappeavtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det en klar fordel å kunne lære seg en god sikte- og avtrekksteknikk uten forstyrrende smell og rekyl. Har man denne godt "innprogrammert" via luft, .22 eller simulator (eller en kombinasjon av alle 3) er det min erfaring at det da går mye lettere å lære seg å skyte godt med 9mm eller kraftigere skyts.

 

YMMV

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det en klar fordel å kunne lære seg en god sikte- og avtrekksteknikk uten forstyrrende smell og rekyl. Har man denne godt "innprogrammert" via luft, .22 eller simulator (eller en kombinasjon av alle 3) er det min erfaring at det da går mye lettere å lære seg å skyte godt med 9mm eller kraftigere skyts.

 

YMMV

 

Kan man ikke tørrtrene med eget våpen hjemme. Sette opp en blink på veggen og trene i vei.

 

Det er ganske lett å se om for- og baksiktet forskyves ved avtrekk.

Jeg øver DA-avtrekk på en revolver hjemme og ser fremgang ved denne metoden.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt simulator i masse år og har hatt god nytte av den . Den siste jeg har er en Rica og den er helt grei men ettersom den også nå begynner og bli gammel så ville jeg nok i dag gått for en Scat eller en Kongsberg KME som andrevalg. Alle disse kan en bruke rifle med kikkert på også . Ja hvorfor alle disse er så dyre kan en lure på med dagens elektronic men slik er det bare :? Følger en litt med ligger det av og til ute noen brukte til ned mot halv pris .

Link to comment
Share on other sites

Kan man ikke tørrtrene med eget våpen hjemme. Sette opp en blink på veggen og trene i vei.

Joda, det kan man. Og det gjør jeg også. Men Scatten forteller meg mye bedre HVA jeg gjør, og gir meg tilbakemeldinger på hva som funker (eller ikke) I tillegg er det suverent å trene duall med den. Iallfall for meg som skyter grovpistol med (SA) revolver.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det fine med en simulator er at du kan se alle dine bevegelser under senterering ,ditt holdeområde og ikke minst i avtrekket både før og etter . Du ser om avtrekket gikk for tidlig eller for sent og om du holdt rolig i avtrekket . Jeg skyter DFS og jeg har også brukt den på håndvåpen og dette styrker hele prosessen og man finner fort ut hva som svikter mest . En annen ting er at man kan skyte mot skiver med forskjellig vanskelighetsgrad eks. vanlig skive og international . For mitt vedkommende har dette gitt meg så mye så jeg trente mest med dette enn og skyte skarpt og fant ut at når du skyter 50 serier her får du iallefall 50 på banen hvis mangjenomfører på samme vis de åra jeg satset som mest . Økonomisk vet jeg at jeg sparte mange tusen kr på få år opp mot skarp ammo og løpsslitasje .

Det ligger brukte slike av og til på nett for ned mot 5000.- og det tjener man inn raskt . Selv 10 høvdinger som de ligger på ny kan forsvares hvis du vil bli en betydelig bedre skytter . Ammoprisen/løp er temmelig dyr så trener man den mengden som trengs tar man inn dette på 1 1/2 år etter mitt forbruk . Se skyttergynasene prioriterer mye trening med 'simm' og da ser treneren også hva som trengs og trenes på av teknikk . Vil du øke nivået betydelig så kjøp er mitt råd :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...