Jump to content

Norges største viltåker!


rabiat

Recommended Posts

En skogbrann kan være en positiv sak for det lokale miljøet i en skog, det er ofte slik fornyelsen i skogen skjer, utenom hogst da.

 

Skogbrannen åpner for puionervekster som igjen er poistivt for vilt og mikroorganismer, men en brann i størrelses orden slik som i Mykland er en katastrofe pga at brannen går så dypt ned i humuslagene at den brenner ut alt som er viktig for fornyelsen.

 

Furuskogen tåler veldig mye brann (spesielt gammelskog av furu), det brant 10000 mål på Stange for noen år siden, det er fortsatt svartsvidd over store områder, men man ser at livet kommer tilbake.

 

Tømmeret som man trodde var ødelagt, var faktisk brukbart og det ble hugget i hele området. og virket ble brukt...

 

Jeg må si jeg føler med folkene som bor i Mykland området, håper at hus og hjem ikke blir flammenes rov.

Link to comment
Share on other sites

Nei ser ikke så veldig positivt på brannen jeg heller.. Selv om mye natur får en ny start, som i og forseg er godt. men har man veldig lyst på det er det bare å brenne litt lyng på høsten.

 

Mye ressurser i sving der oppe. Helikopterne gjør en fantastisk jobb og det er bare på grunn av de at sør og vest delen av brannen er "under kontroll"

 

Hytta vår berges, siden vinden snudde gjør den det.. men det betyr større fare for andre.

 

Det er litt feil det at brannen går langt ned.. den er relativt "overbrennende" og bevegde seg fort uten å gjøre veldig stor skade. kunne gå der brannen hadde vært for 10-20-30 minutter siden og gikk selv og drev litt slukking på småplasser hvor brannen nesten hadde stoppet opp.

 

Nå var jeg bare på sør og vest siden av brannen så der hjelper vinden brannmanskapene. De drev bare og kontrollerte slik at den kunne brenne ut av seg selv mot vei eller fjell.

 

På andre siden kastes brannen fremmover med vinden og jeg er virkelig spent på om de klarer å få bukt på den der.. klarer de det er det finito.

 

Edit: ser nå at de har mistet kontroll igjen, der hvor vinden hjelper flammene.. kjedelig. håper de klarer det.

Det regnet 2-3 kilometer fra brannen der oppe.. små marginer.

Link to comment
Share on other sites

Det her går jo over alle støvelskaft! Nå må de se å få satt inn ressurser for å få slukket brannen. Hvordan det går i brannområdet vil jo vise seg over de to-tre neste årene, men jeg vil tro at felt og busksjiktet i området har godt av en fornyelse. Det blir ihvertfall et utmerket viltbiotop i årene framover. Min kjennskap til brannområder i Russland er at i første omgang ser det svært ille ut, men at det på sikt går bra for dyrelivet. Hvis vi holder de økonomiske tapene fra skogsdriften utenfor, er det ingen økologisk katastrofe for dyrelivet.

Link to comment
Share on other sites

Det er lys i den mørke tunnellen! Om et par år har dere flust med vilt i brannområdet. Hare og rådyr vil bugne, mens elgkalvene vil se ut som noen gjøgriser :D

 

Synd med hytter og hus, men ellers er det ingen grunn til å deppe.

 

Jeg var oppom et døgn med HV og slukket, varierer veldig fra sted til sted etter hvor mange ganger det har brent frem og tilbake.

Noen steder er jorda vekk :shock: brent opp, og noen trær står igjen på røttene.

Tvilsomt at det er så bra for skogen.

Link to comment
Share on other sites

Det er en tragedie, føler med dere som er rammet! Men kan ikke la være å føle det som interessant å se hvordan skogbunnen fornyer seg i området etterhvert. Så hvis en Kammerat i nærheten føler kallet så ta gjerne noen bilder (fra samme sted?) med en måneds mellomrom (ikke på vinteren da) til neste år på denne tiden og legg det ut i en tråd, så får vi se hvordan naturen gjenvinner terreng? Bare en idé, men kunne vært interessant å se...

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid en tragedie når en brann går utover folks eiendeler som hytter, hus og annen bebyggelse.

Men skogbrann er faktisk en naturlig del av livet i naturen som kan fornye og endre livsgrunnlaget for ulike arter. Noen arter er avhengig av denne "fornyelsen" men andre drar nytte av den.

Vest for Bergen på Sotra var det skogbrann for et par år siden og dette medførte opp blomstring av noen viltarter, og nye trekkveier for hjort. Hjorten lærte seg fort hvor den nye mattilgangen var med nye skudd på lyng, gress og annen buskvegitasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...