Jump to content

17hmr eller .22 magnum?


jaktlars

Recommended Posts

driver å tenker på å kjøpe meg en ny rifle til jakt på rev å kråke, menn har lite peiling på småe kaliber.

Har tenkt litt på 17hmr eller 22mag menn vet ikke helt hvem jeg skal velge av disse, kriteriene er jo pris på skudd

å hvem av de som "virker" best på over 100m med tanke på presisjon å anslag.

Å da har det vært litt kjekt å vite hva dere mener om dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tatt 22 Mag siden du nevner rev.

 

Jeg er skråsikker på at 22 lr har minst like god penetrasjonsevne som 17 HMR.

 

 

En 17.HMR har bedre penetrasjonsevne enn 22lr tror jeg.

På 100 meter så knuser 17.HMR mye bedre enn 22lr.

 

17.HMR har flatere kulebane men slår litt mindre enn 22magnum på 100 meter.

 

Jeg ville gått for 17.HMR siden jeg har hatt en slik før og savner den(:.

Link to comment
Share on other sites

har 22 mag selv (22wmr.) denne gamle krigeren har virkelig gode allaround egenskaper. hvis du bare skal skyte skadedyr har du cci tnt ammo til å slukke lyset på rev etc. bruker selv cci 40gr hp eller gamepoint. fordelen er at du kan bli kjent med en kule som funker til alt fra rev og nedover til rype med samme kula uten å sprenge småvilt.17 hmr har jeg ikke peiling på,vet bare at 22mag er en glimrende jaktpatron,selvom 17 hmr teoretisk har noen mm bedre presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Beklager trådavsporingen.

 

Er det noen som har både 17 Hmr og 22 lr og kan ta en liten test med de? For eksempel en vanlig revepatron i 17 HMR og en standard 22 lr gjennom et panelbord og videre inn i bløte kataloger eller lignende.

 

Jeg tror resultatet blir interessant. Men jeg tror også at 17 HMR er bedre enn 22 lr på rev bare så det er sagt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for .22 mag. Jeg har en slik selv, Anschutz .22 mag. Har nettopp oppgradert den med tofot og nytt kikkertsikte (Sightron 3,5-10X50). Går som en drøm... :smile:

 

Revejakt med .22 lr er ikke tillatt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beklager trådavsporingen.

 

Er det noen som har både 17 Hmr og 22 lr og kan ta en liten test med de? For eksempel en vanlig revepatron i 17 HMR og en standard 22 lr gjennom et panelbord og videre inn i bløte kataloger eller lignende.

 

Jeg tror resultatet blir interessant. Men jeg tror også at 17 HMR er bedre enn 22 lr på rev bare så det er sagt.

 

søk litt på youtube så finner du litt av hvert, der ser du ihvertfall stor forskjell på anslaga i noen av klippa.

her er en

" target="_blank" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

900SS -Hva får deg til å tro at .22lr (!) har bedre inntreghningsevne enn en .17hmr?

 

For det første: .17hmr er bygd på .22wmr og er således en kraftigere patron med mer krutt i..

 

.22lr har en fart på ca 330 - 500 m/sek og en anslagsenergi fra ca 140 - 280 joule alt etter hvilken patron.

 

.17hmr har en fart på ca 720-780 m/sek og en anslagsenergi på ca 330-340 joule.

Så hva får deg til å tro at en kule med større diameter oig lavere fart skal trenge lengst inn??

 

.17hmr slår både .22lr og .22 mag i fart mens .22wmr har ca 100 joule mer i anslagsenergi enn .17hmr.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ok. Testen kan avblåses, jeg glemte Youtube.

 

Det jeg lurte på var om en standard 22 lr patron har større inntrengningsevne enn en typisk 17 HMR. I testmediet de brukte i videoen hadde 22 lr hulspiss større gjennomtrengning enn 17 HMR. Standard 22 lr vil trenge enda dypere en hulspissen.

 

Jeg vet at det ikke er lov å jakte rev med salong. Jeg vil ikke gjøre det med 17 HMR heller.

Link to comment
Share on other sites

suPer:

 

Grunnen er at det er moment/motstand som avgjør penetrasjon.

 

22 lr har litt mer moment enn 17 HMR på grunn av den mye tyngre kula. Den økte motstanden som følge av større diameter på 22lr antar jeg at oppveies av den mye høyere hastigheten og voldsomme ekspansjonen til 17 HMR. Hastigheten bidrar til at mostanden øker "fortere" enn den bidrar til økt moment.

Link to comment
Share on other sites

suPer:

 

Grunnen er at det er moment/motstand som avgjør penetrasjon.

 

22 lr har litt mer moment enn 17 HMR på grunn av den mye tyngre kula. Den økte motstanden som følge av større diameter på 22lr antar jeg at oppveies av den mye høyere hastigheten og voldsomme ekspansjonen til 17 HMR. Hastigheten bidrar til at mostanden øker "fortere" enn den bidrar til økt moment.

 

Nja, at en .22 skal ha bedre gjennomtrengningskraft enn en .17hmr tviler jeg veldig sterkt på..

 

En .22wmr kaanskje..

Link to comment
Share on other sites

Nja, at en .22 skal ha bedre gjennomtrengningskraft enn en .17hmr tviler jeg veldig sterkt på..

 

I youtubefilmen det er linket til lenger opp gikk ikke 17 hmr gjennom "deig"blokka mens 22 lr gjorde det. Det gir virkelig noe å filosofere over, særlig for storviltpatroner.

Link to comment
Share on other sites

intresann film på youtube! må si jeg ble overrasket over at 17 hmr ikke maktet å penetrere dypere. :( har tatt mange dybde tester med min 22mag kontra 22lr og en ting er i hvertfall sikkert- 22wmr går betydelig dypere enn 22lr. har brukt gjennomvåte tlf kataloger og våte tykke luna bok kataloger. men mest av alt så vet jeg at rev,gås,storfuggel og ned til rype blir effektivt felt m hp ammo uten å sprenges. så 22 mag er et veldig hendig og brukervennlig kaliber å jakte småvilt med.

Link to comment
Share on other sites

Pris på wmr ammo ligger fra 3,2-6 kr skuddet der jeg handler.Den til 6kr heter RWS,en tysker m.svært høy kvalitet.Samler 5 skudd bak bak en femkrone på 95 meter før bedding.(Den er nå til bedding...)Fin jamnt ekspanderende oval blyspiss.Til matvillt for min del.30 gr."eksplosjonskuler" til dyr jeg ikke kan fordra..Rev,kråke ,måke o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Nja, at en .22 skal ha bedre gjennomtrengningskraft enn en .17hmr tviler jeg veldig sterkt på..

 

I youtubefilmen det er linket til lenger opp gikk ikke 17 hmr gjennom "deig"blokka mens 22 lr gjorde det. Det gir virkelig noe å filosofere over, særlig for storviltpatroner.

 

Tror dere bør skille litt på kulene her og ikke bare kaliber her, 22 lr er en "samme kula" som brukes i helmantel bare at HP kula har ett lite hull foran - du får endel ekspansjon men den trenger greit gjennom.

17 hmr kula er en V-max kule, dette er ei Varmintkule som "eksploderer" når den trenger inn i målet - all energien forblir i det du treffer og kula fragmenterer i filler - derfor ingen gjennomskyting av deigblokka, men den ville vært jævlig død om det stod på det... :wink:

Nytter ikke å sjekke hvor langt inn en V-max kule trenger i vått papir, den fragmenterer ved inntrenging i målet...

Har forresten skutt 9 rev denne sesongen med 17 hmr fra 30-110 meter - felles for alle er de faller i smellen og ligger som en sekk, med 2 fot og støtte under kolben setter rifla mi CCI V-max 5 skudds samlingen i skiveklistrelappen som er 10x10mm - blir ikke å skifte ut denne med det første, perfekt rev og kråkerifle hvis du holder deg innenfor 100-110 meter, ellers bruker jeg 30-06 når holdene drar ut over 100 meter - funker bra det også :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i det du skriver Sanders

 

Men jeg tror at om man hadde forsøkt med en ikke eksploderende men ekspanderende kule i 17 HMR ville ikke den heller nå like dypt som feks en CCI Standard 22 lr. Jeg tror faktisk det samme om en god del 223 Rem jaktpatroner og muligens helmantel i 17 HMR.

Link to comment
Share on other sites

federal sine hjemmesider har tabeller over kulebaner,energi,og faktisk sidevind tabell også. det ligger vel i korta at hvis du vil ha flatest mulig kulebane så er det varmint kulene eks-cci tnt osv som dropper minst på 150 m. federal har en 50gr kule i 22wmr,min erfaring med den kula er at den har en bane som ei potetkanon. har personlig i mi børse best presisjon med 40gr kuler,da har du grei kulebane og en god allaround kule. ang 150 m skyteavstand så hadde jeg heller villet kjøpt meg ei 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Ser at jeg ikke nevnte hold for innskyting av 17 hmr min, skutt inn på 100 meter, sikter midt i ut til 120 meter på kråka, har skutt kråke når det er vindstille ut på 150 meter også men da må jeg sikte øverst på hodet på kråka - men den er fortsatt like død og ramler rett i bakken... :winke1:

 

Mauser 69: Ble en ny verden å prikke kråker og skjærer etter at jeg begynte å bruke 17 hmr istedet for 22 LR, kjekt å se at flere opplever det samme 8)

Link to comment
Share on other sites

Nja, at en .22 skal ha bedre gjennomtrengningskraft enn en .17hmr tviler jeg veldig sterkt på..

 

I youtubefilmen det er linket til lenger opp gikk ikke 17 hmr gjennom "deig"blokka mens 22 lr gjorde det. Det gir virkelig noe å filosofere over, særlig for storviltpatroner.

 

Å sammenligne .17hmr og .22lr syns jeg blir omtrent som å sammenligne .223 og .30 us.karabin.

 

Det vil være mer logisk å sammenligne .17hmr med .22wmr

og .22lr med .17hm2.

 

Sjekk her: http://www.youtube.com/watch?v=gSIp22uaWrQ

 

og her:

 

og her:

 

Hvis .22lr skulle slå .17hmr i noen gjennomtrengningstest vil det være pga at den aktuelle .17hmr-kula er laget for å fragmentere hurtigst mulig.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg både 22lr og 17hmr rifler i skapet, og er det noe som er sikkert. Så er det at 17hmr ikke tåler det minste gresstrå, mens en 22lr pløyer fint på der en 17hmr allerede er gått i filler.

 

Når det er sagt, så er dette netopp en av de tingen det jeg er ute etter med 17hmr. Der en har betydeligt mindre rikosjett fare enn med 22lr, kombinert med en etter mitt syn sykt god presisjon i de fleste våpen.

 

Bakdelen er at en 17gr ekspanderende kule i 17hmr, ikke har i nærheten av den gjennomtrengningsevnen enn 40gr kule i 22lr har (eller en tilsvarende fra 22wmr). Dette gjør at skuddplasseringen i større vilt en kråke/måse må være svært presis, for å oppnå øyeblikkelig dødlig resultat med 17hmr (mye avsatt energi, men det hjelper lite om den i hovedsak er avsatt i pels og fjær). I mindre dyr er ikke dette samme tema, da 17hmr lager mere graut av innvollene i t.d ei kråke enn en 22lr om den først har vært innom.

 

For meg er 17hmr den ultimate kråke rifla, som har en syk presisjon fra ca 110m og inn. Og som brukes der rikosjett faren er stor.

 

22wmr er etter mitt syn noe bedre egnet på Rev enn 17hmr (tyngre kule gjør allverdens forskjell), men blir for meg ikke aktuell da jeg har 22-250/223r som gjør en enda bedre jobb med samme kulevekter).

 

OBS! 17hmr/22wmr (med priser fra ca3.50kr/skuddet), er på ingen måte så rimelige at man normalt kan bruke de til "plinking". Slik vi gjør med 22lr. Så man snakker ikke om treningskalibre, med mindre man sammenligner med dyrere sentertente alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...