Jump to content

Norma 217 nytt krutt fra Norma?


kjella

Recommended Posts

  • 3 months later...

da klarte ikke jeg og vente lengre, jeg kjøpte "just" nytt krutt, Norma 217, er tom for allt annet.. har ikke ladetabell på 217 kruttet selvfølgelig,

tok en sjangse og tildelte en 338Lapua Magnum 95grs med da det nye norma kruttet,. det endte med skudd samling "hullihull" på 100m, uten treff punkt forskjell ifra withavuri n 170 krutt kronografert til 900ms, som jeg har brukt tidligere... :twisted:

 

Rifle: Sako TRG-42 338LM

Optik: 12-42*56 Nightforce nxs

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 3 months later...

He he. Ja du må få deg en slik igjen

har brukt N19 men kunne tenkt med et krutt der jeg ikke er avhengig av samme lot men den er jo ikke så kilen så det går vel :wink:

 

kjøpte ladeboka 7. Mistenker sterkt det er rifla mi Jørun hadde da han testet det han kaller en TRG med Lothar walter pipe 56cm i 338 norma mag.

 

Mulig du har rett i at jeg ikke trenger så tregt krutt.

har noe H1000 jeg ikke har fått testet ennå.

Link to comment
Share on other sites

570 er tregere en MRP2, det er jeg enig i. Skal dere ha stabilt krutt ala N19, så prøv Vith. N550.

 

Norma 19. Eller test 560/570.

 

570 er enda tregere en MRP2. Skal dere ha stabilt krutt ala N19, så prøv Vith. N550. De tilsvarer hverandre nesten fullstendig. Mellom N19 og N570 er der nokså langt spenn og f.eks. N15 ligger i mellom og er nokså langt fra begge.

I min 338LM bruker jeg 87grs N570 bak 300grs kuler, subsidiært 76grs N15, med N19 eller N550 måtte jeg jo ned kanskje enda 10grs og det hele blir tåpelig, eller?

Med 250grs kuler i 338en så kanskje det er mer fornuftig, men da er framdeles N15/N560 bedre valg enn N19/N550, og enda bedre er en 300 Win Mag med 230 grs kuler :wink:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja har brukt N19 og 78gr i 338 NM som gir 840-850m/s med 56cm løp og 250gr kule. Avhengig av sommer og vintertemp.

For å fylle hylsa må jeg bruke N560, MRP, H1000 eller lignende men hastigheten tror jeg ikke endrer seg mye

N19 er vel ganske likt URP

 

Denne er fin å bruke for å sammenligne krutt http://www.lapua.com/upload/reloading/reloadingburningratechart2011.pdf

samt denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=19217 eller denne http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=3234 :D

 

Lærer mye på kammeret

 

Tenker å bruke noe som ikke er så avhengig av lotnummer når man trenger mer krutt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...