Jump to content

Subsonic til storvilt.


Reveenkemaker

Recommended Posts

Ser ut til at dette er noe som er blitt diskutert før, men klare svar finnes ikke.

Jeg har lyst på et kaliber med så mye futt at det kan oppfylle kravene med subsonic prosjektiler.

Jeg er 100% klar over at dette kan medføre at jeg må begynne med hjemmelading.

Lurte på om 458win mag kan egne seg til dette eller om jeg må høyere opp.

 

Har rifle med lyddemper fra før og det har gitt mersmak.

Største prosjektilet for 458 jeg har funnet på midway norge er 550grain.

 

Er det lov å eie noe grommere en 458 og om jeg skulle få lov er det da noe problem å bestille ladekomponenter som kuler og hylser fra USA?

Link to comment
Share on other sites

Ei 550 grs med v100 på 300 m/s gir rett i overkant av 1600J i angslagsenergi om jeg ikke har regnet helt feil. Den trenger V100 på rett i overkant av 350 m/s, altså supersonic ved 100m for å tilfredstille kravet.

 

Du må nok nærme deg 800 grs kule skal du klare å tilfredsstille kravet.

Gå på Norma.cc (under Ballistik-> Ballistik metrisk) og test ut kalkulatoren der. Velg "Definer egen kule" så kan du legge inn vekt og BC og leke deg med utgangshastigheter.

 

Med forbehold om regnefeil...

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å lokke noen ut i uføre men der finnes jo endel patroner i .50cal (.510) som fungerer helt greit hvis man har så dårlig samvittighet. .510Førland og .510Whisper m.fl., mener kulevekta ligger på snaut 800grs(?)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke for å lokke noen ut i uføre men der finnes jeg endel patroner i .50cal (.510) som fungerer helt greit hvis man har så dårlig samvittighet. .510Førland og .510Whisper m.fl., mener kulevekta ligger på snaut 800grs(?)

 

Men er dette kalibre som er mulig å få tak på hos norske forhandlere? Og er det noe utvalg?

Link to comment
Share on other sites

http://www.siouxbullets.com/

http://corbins.com/

 

Ser ut som om det finnes litt muligheter.

Får jeg skredersydde kuler til 3$ stykket så takker jeg den store valutaguden og satser på hjemmelading.

Sendt litt e-mails og får se hva for svar jeg får før jeg skriver en våpensøknad.

Hvordan funker det med redusering av kruttmengde?

Er det problemer med hvor rent det brenner eller hvor fort dersom det ikke er trangt nok i hylsa?

Link to comment
Share on other sites

Tviler på det.For min del er det snakk om en .458 Socom med 1/8 stigning,der jeg er er interressert i kuler som ekspanderer og holder storviltkravet i sub.Må vel opp i 750 grain pluss.

 

Om du skal ha 750grains kuler så kunne jeg være interisert i en fellesbestilling fra en kulemaker.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på det.For min del er det snakk om en .458 Socom med 1/8 stigning,der jeg er er interressert i kuler som ekspanderer og holder storviltkravet i sub.Må vel opp i 750 grain pluss.

 

Klarer du de hastigheter i en socom med 750 grs kule?

Vil hylsene holde? Jeg slet litt med bløt messing når ladningen ble økt.

Link to comment
Share on other sites

Begynner å lure på ei rifle i .510, men er litt skeptisk til å få tak i fornuftig priset amo.

.458 er det jo masse kuler til opp til 500grain som kan brukes på rådyr, rev, gaupe, kråke og blink uten at det koster så mye slik at eventuelle spesialkuler på 750grain blir bare på oppskyting og 3-4 stk storvilt i året.

 

Lurer på om det blir .458 uansett så får jeg heller strekke meg over subsonic grensa eller selge våpnet igjen dersom det ikke blir noen kjempesukse.

Link to comment
Share on other sites

:clap::clap:

God konklusjon, og det eneste rette.

Med rette demperen blir det ikke så mye støy uansett om du strekker deg opp mot 500 m/s.

458 kuler finnes i bøtter og spann til en svært hyggelig pris. Litt av sjarmen med ny børse er jo å få brukt den uten at huset går på tvangsauksjon grunnet ammopriser.

Jeg har bygd et par rifler i 450 marlin og 458 socom. (begge på sevenkasser) Nå blir det bygd en sako i 450 Bushmaster, valget mellom 452 og 458 diameter er ikke tatt ennå.

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at dette er noe som er blitt diskutert før, men klare svar finnes ikke.

Jeg har lyst på et kaliber med så mye futt at det kan oppfylle kravene med subsonic prosjektiler.

Jeg er 100% klar over at dette kan medføre at jeg må begynne med hjemmelading.

Lurte på om 458win mag kan egne seg til dette eller om jeg må høyere opp.

 

Har rifle med lyddemper fra før og det har gitt mersmak.

Største prosjektilet for 458 jeg har funnet på midway norge er 550grain.

 

Er det lov å eie noe grommere en 458 og om jeg skulle få lov er det da noe problem å bestille ladekomponenter som kuler og hylser fra USA?

 

Vi bestilte kuler fra Danmark, og på pakken stod det prosjektiler. Det resulterte i at pakken vart stoppa i tollen, og vi brukte 6 mnd på å få ut kulene.. :roll:

I tollvesenet sine papir stod det at prosjektiler kunne inneholde sprengladninger, og då ...................

Etter 1253 telefonar og bedyrelser om at våre barnes-"prosjektiler" ikkje inneholdt sprengladninger, så fekk vi til slutt på nåde utlevert vår livsfarlige bestilling. So pass på :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

 

Vi bestilte kuler fra Danmark, og på pakken stod det prosjektiler. Det resulterte i at pakken vart stoppa i tollen, og vi brukte 6 mnd på å få ut kulene.. :roll:

I tollvesenet sine papir stod det at prosjektiler kunne inneholde sprengladninger, og då ...................

Etter 1253 telefonar og bedyrelser om at våre barnes-"prosjektiler" ikkje inneholdt sprengladninger, så fekk vi til slutt på nåde utlevert vår livsfarlige bestilling. So pass på :overrasket:

 

Skulle kanskje bedt om å få det spesifisert på pakken at det inneholder kuler uten noen form for tennsats eller ladning.

Link to comment
Share on other sites

Subsonic grovkaliber fascinerer tydeligvis mange. Med de lover og regler vi har så er det mange hinder i veien for lovlig bruk av slike våpen til storviltjakt. Om man velger bort subsonic delen så kan man få til mye med kaliber som er tilgjengelige. I Cartridges of the world så synes jeg å huske et kaliber som kalles 50 Peacekeeper. Dette er en 460 Weatherby hylse utvidet og forbedret til cal 50, altså omtrent det samme som 500 A-Square. I denne patronen ladet man 50 BMG kuler og dasket disse ut i 2200 fps(forbehold om teflon husk). Kuler med så ekstrem BC som de til 50 BMG flyr langt og mister hastighet langsomt selv i så lave utgangshastigheter. Denne patronen ble utviklet for å få et lettere i bruk kaliber enn 50 BMG til 50 kaliber langholdsskyting i USA.Tar man f.eks. 458 win mag eller noe med samme ytelse så er det kort vei til noe liknende. Man trenger bare kuler av noenlunde normal vekt med god BC så er man i gang. Ved å dempe smellet fra kruttgassene så står bare kulesmellet igjen som vanlig. Regner med at A-Tec har gjort noe på denne fronten for å få dempet grove kaliber med moderate kruttvolum.

Diverse litteratur indikerer at kulesmellet er mindre på kuler med boattail fordi turbulensen er mindre som en følge av at trykkfallet bak kula er lavere enn for flatbasede kuler. Om dette holder stikk vil vise seg ved testing.

Det jeg lurer på er om man kan få til lav skuddsignatur ved å følge nevnte iderekke. Dette kan faktisk testes i liten skala ved å lade en 375 et eller annet med 300 gr Sierra SPBT kontra 300gr RN flatbase kuler i 2000 fps og skyte med demper. Man bør da få en indikasjon på hvor mye overlydssmellet fra en boat tail kule skiller seg fra en flat base kule. Mitt siste 375 prosjekt er ikke ferdig bygget enda så det blir ikke testet av meg med det første. Noen som kan og vil?

Link to comment
Share on other sites

Sitter I Taiwan uten Norsk tastatur so tilgi meg :roll:

 

Har studert litt i det siste og lurer paa hva som er subsonic.

Har faat med meg at i transonic hastighet saa kan flyvende objekter bli ustabile.

Hvordan blir kuler paavirket av aa vaere i transonic hastighet?

En spisere front (som rakketer og jagerfly) vill oke kulers ytelse i transonic hastighet, men vill gjore den lengre og derfor bli ustabil siden tyngdepunktet blir lengre bak (behov for mere twist)

En buttere kulespiss vill gjore kula mere stabil(mekanisk) da tyngdepunktet blir lengre fram, men ha daarligere ytelse baade vedrorende hastighetsfall og ustabilitet i transonic hastighet.

 

Noen som har formeninger?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fått lov and han onkel i blått til å kjøpe våpen.

Rifla er da bestilt hos rafdal med ei winchester kasse og nor-pac løp med 1:8 twist og ferdig gjenget løp.

550grain kuler og hylser er bestilt hos midway.

Har fått tak i noen speer african grand slam kuler som jeg har plukket tungstein kjerner ut fra for å bringe 550grain kuler opp til 600grain.

Dette blir gøy.

Link to comment
Share on other sites

For at den subsoniske patronen (utgang under 330 msek) skal være lovlig til storvilt må kula være en av følgende:

 

En 600grs kule vil ved 326 msek utgang ha en anslagsenergi på 2066 joule ved munningen. Altså vil det ikke gå med en slik kulevekt uansett.

 

En 650grs kule vil ved 326 msek utgang ha en anslagsenergi på 2238 joule ved munningen. Om den kula har en BC på 3.5 vil kula ved 326 msek utgang ha en anslagsenergi på 2203 joule. Jeg tror det er vanskelig å finne en slik kule.

 

En 700 grs kule må ha en BC på .575. Da vil kula ved 326 msek utgang ha en anslagsenergi på 2204 joule. En slik kule vil det kansje være mulig å få tak i eller få laget?

 

En 750grs kule må ha en BC på .310. Da vil kula ved 326 msek utgang ha en anslagsenergi på 2207 joule. Dette er helt fint mulig å få til vil jeg tro...

 

En 800grs kule må ha en BC på .210. Da vil kula ved 326 msek utgang ha en anslagsenergi på 2210 joule.

 

En 900grs kule må ha en BC på .125. Da vil kula ved 326 msek utgang ha en anslagsenergi på 2207 joule.

 

Konklusjon: kuler på 700grs eller mer vil man kunne klare anslagsenergikravet for storvilt med subsonisk. Kuler under 700grs vil det være vanskelig få til med.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne vitsen med sub. til storviltjakt ! er vi ikke ute etter og felle eks. en elg så raskt som mulig og da trenger vi ekspangsjon av kula for og få skikkelige sårkanaler . En kule over 700 grains i litt over 300 m/s vil nok ikke opne seg og tenk kulebanen på den kula :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne vitsen med sub. til storviltjakt ! er vi ikke ute etter og felle eks. en elg så raskt som mulig og da trenger vi ekspangsjon av kula for og få skikkelige sårkanaler . En kule over 700 grains i litt over 300 m/s vil nok ikke opne seg og tenk kulebanen på den kula :forvirra:

 

 

Hvordan vet du dette?

Eg har jaktet med dette i flere år nå, og de ekspanderer fint hver gang.

 

Har dere sett en 510" kule på 750gr? Bruker slike på jakt.

Den er ganske lang, så eg ser ikke helt for meg hvordan en 458 kule på 750gr ser ut, må vere lang.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

ekspandering..... ei u-ekspandert kule i 458 har en diameter som er større enn mange ferdig ekspanderte jaktkuler i både 6,5 og 30kaliber. Ekspansjon er ikke problemet her...men tunge kuler i lav fart som skal stabiliseres og ha godkjent anslagskraft v/100m ei utfordring... ser fram til løsninga. Har selv ikke utstyr til mer en maks 550 grainere i .458, men vurderer å forske på saken.

Link to comment
Share on other sites

Planen er å bruke disse 550grain kulene fra midway til prøving og feiling og trenings amo fram til oppskyting.

Noen av de får tungstein kjerner (tungsten er ca 50% tyngre en bly)

Blir nok også til at jeg dreier noen kuler i bly og ser hvordan disse oppfører seg i avispapir og eventuelt bruke tungsten kjerner for å redusere lengden.

Vill forsikkre meg om hvordan de oppfører seg (om de er stabile osv) før jeg begynner med å bestile en custom støpeform.

Om dette er rette måten å angripe dette på det vil tiden vise.

kuler over 600grain er uansett ikke i vanlig handel.

 

Og hva er vitsen med storvilt kaliber i subsonic? Tja, det er litt tøft + at jeg er den stolte eier av innmark like ved et gammlehjem. Er det så om å gjøre å være til sjenanse for omgivelsene og skreme hjerteinfarkt på senile krigsveteraner?

Link to comment
Share on other sites

ekspandering..... ei u-ekspandert kule i 458 har en diameter som er større enn mange ferdig ekspanderte jaktkuler i både 6,5 og 30kaliber. Ekspansjon er ikke problemet her...men tunge kuler i lav fart som skal stabiliseres og ha godkjent anslagskraft v/100m ei utfordring... ser fram til løsninga. Har selv ikke utstyr til mer en maks 550 grainere i .458, men vurderer å forske på saken.

 

 

Har du prøvd dette på dyr siden du sier at ekspansjon ikke er noe problem. Om eg forstår deg rett, så mener du det ikke er så nøye om kula ekspanderer eller ikke?

Har jaktet med subsonic i flere år og har kansje skutt over 50 hjorter med dette. Til og begynne med, brukte eg kuler som ikke ekspanderte bra eller godt nokk (fra PBP som var altfor unøyaktige). Merker stor forsjell på de nye kulene som eg bruker i dag og på de gamle i forhold til hvor langt dyrene springer. En slik subsonic kule som ikke ekspanderer ødelegger ikke nokk til å drepe dyret effektivt. Dette er på 510" caliber, så eg regner ikke med det er noe bedre på 458en.

 

Eg hadde iallefall ikke villet jakte med det.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne vitsen med sub. til storviltjakt ! er vi ikke ute etter og felle eks. en elg så raskt som mulig og da trenger vi ekspangsjon av kula for og få skikkelige sårkanaler . En kule over 700 grains i litt over 300 m/s vil nok ikke opne seg og tenk kulebanen på den kula :forvirra:

 

 

Hvordan vet du dette?

Eg har jaktet med dette i flere år nå, og de ekspanderer fint hver gang.

 

Har dere sett en 510" kule på 750gr? Bruker slike på jakt.

Den er ganske lang, så eg ser ikke helt for meg hvordan en 458 kule på 750gr ser ut, må vere lang.

 

Espen

 

He he ! nei mr.Frøland det vet jeg ikke når det gjelder 750 gr. kule men jeg tenkte meg det men har forsøkt noen kuler i 45/70 av de tyngste i 300 m. hastighet i 'gelatin' og mange av de opner seg ikke på 80 m. avstand . Vi forsøkte det samme med en 416 Rigby med Barns vel og merke på 100 m. den viste ikke tegn til eksp. ,derfor tenkte jeg denne 750 gr. ikke ville gjøre det . :D

Link to comment
Share on other sites

 

Har du prøvd dette på dyr siden du sier at ekspansjon ikke er noe problem. Om eg forstår deg rett, så mener du det ikke er så nøye om kula ekspanderer eller ikke?

Har jaktet med subsonic i flere år og har kansje skutt over 50 hjorter med dette. Til og begynne med, brukte eg kuler som ikke ekspanderte bra eller godt nokk (fra PBP som var altfor unøyaktige). Merker stor forsjell på de nye kulene som eg bruker i dag og på de gamle i forhold til hvor langt dyrene springer. En slik subsonic kule som ikke ekspanderer ødelegger ikke nokk til å drepe dyret effektivt. Dette er på 510" caliber, så eg regner ikke med det er noe bedre på 458en.

 

Eg hadde iallefall ikke villet jakte med det.

 

Espen

 

Regner med at det mantelen må være tynn eller ikke eksisterende for å få bra ekspansjon. Regner også med å få høy restvekt på subsonic da jeg regner med at kula ikke rives i fillebiter når den treffer. Som sagt så kommer jeg til å prøve mye forskjellig før jeg ligger på skytebanen på storviltprøven.

Link to comment
Share on other sites

Dette funker :D Tenkte ikke rene blykuler i starten her derfor kom jeg med det svaret lengre frem her . Støper jo 44 kuler selv som jeg bruker i Marline'n men micro groovpipa liker de dårlig så de blir brukt i revolveren og i contender'n og det funker som f... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

 

Jeg er helt ny her på forumet, men jeg ble bare så nysgjerrig når jeg leste at du lurte på en .510

Det gjorde jeg også, helt til jeg ringte til våpenkontoret i Odda og undersøkte ang. lovlige kaliber. Der fikk jeg beskjed om at jeg garantert ikke fikk en søknad godkjent i et slikt kaliber. En får bare kaliber under .50 godkjent. Stemmer dette??

 

 

:?:

Link to comment
Share on other sites

Snakket nylig med en kar som hadde opplevd det samme.

Visstnok løste det seg, da vedkommende bak skranken etterhvert fikk en forståelse av at kulediameter ikke nødvendigvis henger sammen med kraft. Det viktige er hva man putter bak kula, og hvor mye man bruker av det. Slik grunnleggende info ville hatt med i ett vedlegg til søknaden, skrevet på høflig og ikke belærende vis ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...