Jump to content

375 H&H. Hva skal man velge.


Ketil

Recommended Posts

Hei Ketil

Jeg har en Sako 75 i .375 H&H, og er kjempe fornøyd. Anbefales.

 

Når det gjelder rekyl har jeg aldri opplevd noe så ille som Brno 602.

602 kommer med to typer stokk :!: Hvis du prøvde en med svinerygg skal jeg si meg enig...

Spørs åssen en føle rekyl også... Jeg prøvde en sako i 375 med kort pipe å smellforsterker, den var ikke behagelig etter min smak.

Ellers har jeg ikke annet enn positivt å si om Sako bare så det er helt klart :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Siden enkelte snakker ned Brno føler jeg for å påpeke at det er en ganske voksen prisforskjell fra de dyrere merkene og ned til nettopp Brno. Brno eller CZ som de også kalles har modellene 602 og 550 magnum, begge disse er svært robuste og står ikke tilbake for noen hva gjelder funksjonalitet. Men, du får selvfølgelig ikke gull til prisen av gråstein, så om du er opptatt av finnish, så faller muligens Brno litt igjennom. Men, når det er sagt, det er ikke uten grunn at 602 og 550 Magnum er noen av de mest populære kassene for magnumprosjekter. Med et lite besøk hos en dyktig børsemaker blir de helt topp! (Til info, 602 er ikke lengre i produksjon, den er erstattet av 550 Magnum).

Link to comment
Share on other sites

Winchester mod.70 "pre64" er min favoritt.

 

Når det gjelder gammel Sako i kalibre med mye rekyl skal man være klar over muligheten for seriøs funksjonsfeil. Det som skjer er at festene til styreskinna på sluttstykket ryker. Skinna sklir framover i rekylen og blokkerer høyre/undre låseklakk. Dermed er det umulig å åpne sluttstykket og ta ladegrep. Man ser heller ikke fra utsiden at dette er problemet. Den eneste indikasjonen er at de små hullene i skinna sitter litt lenger frem enn vanlig. For å løse opp i problemet må man stikke en dor inn i dette lille hullet og trekke skinna bakover slik at den ikke blokkerer låsklakken.

 

Her er en link om problemet med gammel Sako: http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=20319

Link to comment
Share on other sites

De fleste virker jo, har selv hatt Brno 602, Rem AWR og sliter nå på en Sako 75 Stainless/valnøtt. Gromeste rekyl og blåmerker Brno, også den som lettest ga god fart på ladningene. Presisjons messig er de like.

Skulle jeg prøvd noe annet tror jeg det måtte være Weatherby, maken til glatt fin gange på slyttstykket skal man lete lenge etter, prisen er jo ikke gal heller, 12990 mener jeg det er for en Mark V Fibermark. Problemet med auto åpning av magasin lokket ble jo også fikset for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...