Jump to content

Lade billig ammo


Ørret

Recommended Posts

Tipper du kommer på ca 2.5/3 kroner smellen, så prisen er ok, men tenk på det at med hjemmelading så kan du finne ladningen til DIN børse, hylser finner du på baner så prisen kan enda gå nedover, du slipper jo frakt på kuler siden du bor i Notodden.

Link to comment
Share on other sites

223 er vel ikke det kaliberet du sparer mest på å lade, det er jo endel billigammo få.

Du får dog ikke samme presisjon med kjøpeammo (ikke jeg ihvertfall) som med de hjemmeladde, og du har et utall forskjellige kuler å velge mellom. Billigste kula jeg har fått tak i til 223n per idag er 55grn Partizan blyspiss, disse kosta 40 øre pr stk (pose på 500), presisjonen er god, men beste presisjon hittill har jeg hatt med Nosler 50grn ballistic tip, disse og er ganske billige på xxl, koster vel 1,20-1,50pr stk mener jeg å huske ,fabrikkladd fra federal koster de vel 15-20kr skuddet, lader du selv blir de omtrennt like rimelig som billigammoen du får tak i, men presisjonen er mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jaggu glad for at jeg ikke bor i Notodden. Da hadde det blitt dyrt! :lol:

 

Lader selv med brukte hylser, så kostnadene blir ca slik (.222 Rem - kun marginale forskjeller mellom denne og .223):

 

Kuler: Ca 3,- pr stk. til trening/fugl (Lapua 55 fmj), 2,85 for skadedyr/moro (Berger 30 grs hp). 3,10 for blyspiss (Lapua 55 sp).

Krutt: Ca 0,50 pr patron

Tennhette: Ca 0,30 pr stk

 

Kostnad på fra ca 3,50 - 4,- avhengig av kule, kruttype og mengde. Selvfølgelig kan jeg bruke billigere kuler, men jeg vil heller ha noe som går godt i børsa mi, fremfor å spare og bruke kuler jeg bare sender mot blinken og som ikke går godt. Partizan, feks, går elendig i børsa mi, og da er det uinteressant å bruke den.

 

Kostnadene til ladeutstyr tar jeg IKKE med! :wink: Men de blir jo lavere for hvert skudd likevel, så om en 30 - 40 år og flere tusen skudd, ja da blir det billig da! :lol:

 

Til .308 har jeg ladet skudd til ca det samme faktisk. Skulle tro kulene ble dyrere til dette kaliberet, men forskjellene er ikke så store med mindre man kjøper "superkuler". En får ca doblet kruttkostnadene, samt at tennhettene kanskje koster en femtiøring i stedet.

 

Kanskje ikke så himla lønnsomt å lade treningsammunisjon, men om man skyter mye med jaktammunisjon, er det masse å spare (om man ser bort fra kostnadene ved å kjøpe "hardware" til ladeutstyret.

 

Til sistemann:

Du trenger ladesett, feks Lee til ca 1 500,- inkl diesett i kaliberet, pluss at du trenger hylseholdere, trimpilot og hylsepleiesett, i tillegg til ammobokser (om du ikke har tatt vare på originalpakningene) og hylsebrett. Krutt koster fra ca 500,- pr kilo. I tillegg bør du skaffe deg litteratur, som feks ladebok. Dine første patroner blir dyyyyre, men det er moro, og du kan skreddersy ammo til din børse og ditt bruk. Den beste presisjonen får jeg med egenproduserte, og da er det moro.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det, er det morsomste med å lade selv å oppleve samlinger på 6 - 7 mm med hjemmeladet ammunisjon. Det har jeg ikke klart med ferdigpatroner. I tillegg kan man skreddersy patroner til hvert sitt bruk. Og noen ganger gir det en varm følelse å spare en 20-kroning når jeg vet jeg kan lade .222 Oryx til en tier i stedet for å betale rundt tredve pr stk, selv om jeg ikke bruker det! :)

 

Og, sist, men ikke minst, du har alltid patroner tilgjengelig. Utrolig kjedelig å måtte stresse rundt for å få tak i patroner rett før en skal på jakt, og kanskje finner du ikke akkurat den du har skutt inn rifla med. Dermed bærer det på skytebanen for å skyte inn på nytt, som du slett ikke har tid til, for å feie av gårde en halv pakke patroner før du er "sånn rimelig fornøyd", for du har kanskje ikke så godt tid når du heller skulle pakket til turen. Og man må ja ha igjen noen patroner til jakta og.

 

Da er det kjekt å sette seg rolig ned på en stol, finne frem ladedata til patronene du har laget før, og som gikk så bra, og sveive i gang pressa og lage dem selv... :D

 

Så ikke se på pris. Se heller på at du får gullende god ammo, og at du alltid kan lage mer!

Link to comment
Share on other sites

Hvor billig kan man klare å lade ammunisjon i kaliber .223rem med 55gr fmj kuler?

 

 

Hvor billig du klarer å lade ammoen avhenger av prisen du klarer å finne på kuler. Kuleprisen er utgiften ved lading av 223.

Billigkuler type bulk av ulike fabrikat tror jeg fortsatt du kan finne for ca 0,80,- Krutt 25grs=1,62g = 617 patroner/kg krutt. Kruttpris 445,-/kg = 0,72,- pr patron. Hette ca 0,30,- Ergo ca 1,80,- pr patron om du har hylser.

 

Skal du lade til boltrifle og ikke til AR, er du smart om du kjøper hakket bedre kuler. Match kuler fra Sierra, Nosler, Hornady koster fra 1,20-1,80 i bulk og da lader du match kvalitet ammo til 2,20,--3,20,-/stk. Det er en mye større besparelse da du kan stole på at alle dårlige skudd er skytteren og ikke ammoen sin skyld.

Link to comment
Share on other sites

Du får vel ladesett fra ca 1000 kroner (lee) men da bør det i mine øyne suppleres litt, vekta som følger med og kruttmålet er ganske "tacky" (sikkert ok, men virker så billig).

I tillegg må du jo ha diesett og hylseholder (4-600 Kr)

Så etterhvert finner du sikkert ut at du må ha en hel haug med andre ting, smøreputer, hylsetrommel, hylsetrimmer osv,som med andre hobbyer blir det fort endel utstyr, men akk så gøy.

Link to comment
Share on other sites

Er litt stas å lade egene patroner synes jeg. blir jo selvsagt dyrt i begynnelsen. men jeg kan ikke nevne en hobby man kan tjene penger på ihvertfall.. hehe

 

Er ikke så dyrt i begynnelsen. Det er når du har ladet noen år og finner ut at noe bare må testes, det blir dyrt. Da ender du opp med halvtomme bokser med kuler som ikke funka så bra likevel, så må noe nytt testes igjen, kruttbokser som er åpnet men knapt brukt fordi det kruttet ikke ga ønsket hastighet i akkurat ditt kaliber, bulkinnkjøpte kuler som var rasende billige, men plutselig er rifla de passet til solgt, så kassevis ligger på hylla og venter, ekstrautstyr og dyre diesett m. m. Dessuten så skyter du mye mer siden det er så billig å lade patroner, så vinninga går opp i spinninga. Glem derfor å spare penger, men du får iallefall skutt mye mer. :D

Link to comment
Share on other sites

Her er et enkelt forslag på et startopplegg.

 

Lee Anniversary ladesett kr.998,00

Lee die-sett 222 Rem. kr.190,00

Hylseholder d.o. kr.43,00

Styrepilot for hylsetrimmer 222 Rem. kr.59,00

Vihtavuori ladebok kr.320,00

1kg N-130 krutt kr.655,00

200 - SR tennhetter kr.80,00

Kuler Sierra 55gr SBT Game King kr.320,00

 

Frakt vil utgjøre ca.kr.150,00

Dette betalte jeg for mitt begynnersett, dette er da 222, men 223 vil havne på samme prisen.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor billig man kan lade 30-06 til trening?

 

Her er et regnestykke:

 

Kule: 168 grain Sierra HPBT Match : kr. 1,90,- (kuler kjøpt i bulk)

Krutt: Norma 204: ca. kr. 2,50,-

Hette: CCI200: kr. 0,32,-

 

Dette blir ca. kr. 4,72,-

Prisen blir sånn omtrent på dette og opp til kr. 5,50,- når du lader til deg selv.

 

Hylser får du hos kompiser :)

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter

 

Nosler 52 grain competition (1000stk bulk) 1,19,- eller 69 grain 1,25

Rhino krutt

Tenhette

Hylse finner du i bøtta på banen :!:

 

Kule: 1,19

Krutt: 0,70 (litt avhengig av hvilket krutt du bruker) tok utgangspunkt i xx grain Rhino 15 , med 69 grain kule

Tenn: 0,30

 

med 52 grain kule: 2,19kr

med 69 grain kule:2,25kr

Link to comment
Share on other sites

du sier at jo grovere jo billigere......er det kruttet som blir billigere? eller er kulene billigere. Skal til å lade 30.06 nå.

Noen som vet hva en slik kan komme på? Har hylser allerede.

Hva slags krutt blir billigst å lade med. Vil ha en tung kule med liten hastighet.

En annen ting jeg lurte på var......hvorfor kalles det "mauser" er jo en drøss av kalibre å greier, blir jo helt forvirra av alt :lol:

Hva er "mauser" er dette bare et caliber, eller er det en standard betegnelse på mange?

hva kommer ordet av.....?

Link to comment
Share on other sites

(...)kruttmålet er ganske "tacky" (sikkert ok, men virker så billig).

 

Jeg begynte å lade med Lee sitt kruttmål og har holdt meg til det siden. Jeg har forsøkt flere andre kruttmål, men ingen har vært like nøyaktige. Joda, det er billig og det slites sikkert fortere enn andre, men mitt nåværende kruttmål har hittil fungert utmerket til lading av 3-4000 skudd og er fortsatt i fin form. "Hemmeligheten" er å være konsekvent i bevegelsen når man bruker det. Jeg gjør slik:

 

-arm opp og tre bank med fingeren på basen av kruttmålet.

-arm ned og tre nye bank med fingeren.

 

"Bankingen" skyldes ikke overtro, men dette gjør at kruttet pakker seg og dermed får jeg lik mengde hver gang. En viktig detalj for å få dette (plastikk)kruttmålet til å levere lik mengde hver gang er å kvitte seg med den statiske elektrisiteten som oppstår når kruttet renner gjennom plastdelene. I bruksanvisningen står det at man skal kjøre gjennom et par mål med krutt før man begynner å bruke kruttmålet. Dette fungerer, men jeg fikk et annet tips som fungerer bra: jording av kruttmålet (takk til M. Vinje :D )!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel d at prisen på fabrikk laga amo er så dyr at grove kaliber blir veldig billig å lade enn å kjøpe. Ei 375 H&H koster fort 50 til 100 kr pr stk. Enda grovere og sjeldent kaliber kan prisen pr stk bli 150 til 200 smellen for dyr jakt amo.

Link to comment
Share on other sites

Du får kjøpt mye billig treningsammo som presisjonsmessig er god nok såfremt egenspredningen din ikke ligger under 20-30mm da :winke1: Likedan får du kjøpt mye billig ladeutstyr, ihvertfall høres det billig ut i første omgang. Jeg er allikevel ikke så sikker på at det er billigst i lengden å kjøpe f.eks enkleste utgave av Lee utstyr.. Råder deg heller til legge i noen kroner med en gang og kjøpe f.eks RCBS sitt startsett med ei skikkelig O-presse. Kjøpte selv Lee sitt billigsett for ca 25 år siden, og den pressa kommer til kort både når det gjelder styrke og slitasje spesielt hvis du skal lade litt grovere kaliber etterhvert. Du får vurdere nåværende og fremtidige behov og finne ut hva du trenger :D Uansett mener jeg du bør investere i et skikkelig kruttmål og kruttvekt. Lykke til !!

Link to comment
Share on other sites

du sier at jo grovere jo billigere......er det kruttet som blir billigere?

han sa "jo mer sparer du", ikke at det nøvendigvis er "billigere" enn andre kaliber ;)

Kort sagt er det ofte slik at jo mer fabrikkpatronene koster jo mer er det mulig å spare ved å lade selv.

(Billigst hadde det vært å ikke skutt i det heletatt. ;) )

 

En 3006 vil vel koste 3 -4 kr å lade i dag. Man kan spare litt på å bruke "billig krutt" (skytterlagskrutt, eller vihtavuori N140, N150 eller N160) som koster ca 400-450 pr kg. Om man vil være ekstra gnukk bruker man det kjappeste kruttet som er egnet for kaliberet av de nevnte, for da går det litt mindre krutt og man kan spare noen øre. Men den største besparelsen er vanligvis på kulene. De er den dyreste delen du må kjøpe for å lade (forutsatt at du har hylsene selv).

 

Prøver meg på et regnestykke med priser jeg tror det kan være mulig å komme under:

 

I 3006 vil:

-kuler koste fra ca 2,- og oppover(sierra kuler hos DFS koster 2,10 man kan få litt billigere kuler, Om jaktdepotet enda har partizan kuler til 1,20 pr stk vil patronen kunne bli 80 øre billigere enn mitt regnestykke.)

-krutt, forutsatt at man lader med 50 grs krutt, dvs 3,25 gram, da får man ca 300 patroner av et kg krutt, om kruttet da koster 400,- (skytterlagskrutt RA11/N11 koster omtrent det) så blir det 307 skudd pr kg. 400/307= 1,30

-tennhetter vil koste ca 35 øre pr stk. (odin hos våpensmia koster 25 øre)

 

2+1,30+0,35= 3,60 pr patron.

 

For 308w kan man lade samme patron men med 5 grs mindre krutt, da får man 342 skudd pr kg, da blir det 400/342= 1,17 (dvs 13 øre mindre pr patron i krutt, så da vil den koste 3,47 å lade)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...