Jump to content

Røssler Titan 6


Balto

Recommended Posts

Den har både blitt rost opp i skyene, og dømt nedenom og ned av enkelte som har hatt skikkelig dårlig erfaring med dem. Men det er jo klart, det er et rimelig våpen med løpsbyttesystem, basert på samme prinsippet som Sauer. Så har du råd kjøp deg heller en Sauer, Blaser eller Mauser M03 hvis det er løpsbyttesystm du er på jakt etter.

 

Var å titta på en Røssler her forleden, personlig så likte jeg ikke magasinløsningen. Og når jeg dreiv å fikla så falt magasinet i gulvet, og delene fløy til alle kanter. Gikk greit å sette sammen igjen, mn det er litt kjipt om du mister det ned utendørs, og fjære spretter uti lyngen. Da står du der plutselig med ei enkltskuddsrifle! :wink:

 

PS! Velkommen til forumet, og her inne bruker vi ikke STORE BOKSTAVER I TRÅDEMNE! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og Tråd tittelen er lett å redigere, bare trykk på rediger knappen på den første posten din. Og endre til små bokstaver, er så fort gjort atte. :wink:

 

Bare se hvordan jeg har skrevet trådtittelen her i min post, mye mer behagligt for alle når man holder på den vanlige nettetiketten (nettetiketten sier at bruk av store bokstaver tilsvarer å skrike når man snakker).

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en Titan 6 Luxus för 3 år sedan, med två pipor 9,3x62 och 6,5x55 för totalt 12000 skr. Från början verkade allt bara frid och fröjd, men efter en månad började problemen.

 

1. Blåneringen på ena pipan skadades bara av att vapnet stog lutat mot ett stöd i hårdplast i vapenskåpet. Jag lämnade in pipan till vapenhandlaren, vilket resulterade i en ny pipa.

 

2. Efter några provskjutningar med 9,3x62 pipan upptäckte jag att det höll på att lossna en flisa ur stocken bakom säkringen som sitter på kolvhalsen. Efter att åter ha lämnat in vapnet till vapenhandlaren fick jag en ny stock.

 

3. När jag sedan skiftade till 6,5x55 pipan uppstog en rad problem:

* Spetsig ammunition (typ norma jaktmatch) gick inte att föra in från magasinet in i partonläget, utan tog i pipgodset så att vapnet inte gick att ladda (laupa trainer gick bra).

* Efter avfyrning kärvade slutstycket så det inte gick att repetera.

* Ibland låste inte slutstyckshuvudet sig om patronbotten, så det gick varken avfyra eller dra ut patronen med slutstycket.

* Säkringen låste sig ibland.

 

Vid det här laget var jag riktigt irriterad, och frågade vapenhandlaren om han inte kunde ta tillbaka bössan, så jag fick köpa något annat. Vapenhandlaren sa att han inte kunde ge mig än ca:halva inköpspriset på bössan eftersom den nu var "begagnad". Vi skickade åter ner bössan för reparation. När den kom tillbaka bad jag vapenhandlaren att testa om det nu gick att föra in en spetsig patron från magasinet och att slutstyckshuvudet låste sig om patronbotten. Resultatet var att inget fungerade!! Nu tog vapenhandlaren tillbaka vapnet och jag fick pengarna jag lagt ut för vapnet tillgodo för att köpa en annan bössa.

 

Det positiva med studsaren var att den var lätt och behändig samt hade ok precision (>20 mm på 100 m med 6,5x55).

 

Jag kan inte rekommendera denna studsare, utan råder dig att titta på något annat. Mitt val föll på Merkel KR1 som bäst infriade de kriterier jag hade på en pipbytesstudsare.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal være veldig katagorisk, vil jeg si til trådstarter at om du baserer dine avgjørelser på en kjøper av en Titan 6 som på alle fora i Skandinavia har skrevet om sine råtne erfaringer med ei Røssler rifler og deretter skal dømmer merke nord og ned er for å si det forsiktig et meget lite representativt utvalg.

 

Til sammanligning har jeg egenhendig solgt snart 50 stk av samme rifle de siste 2 årene uten en eneste reklamasjon, foruten bytte av en utdrager. Blir som du skulle dømt Sauer nord og ned fordi Dachs m fl hadde forskjefter som i et parti vrei seg og lagde spenn i pipa om de ikke ble montert 100% riktig. Er vel ingen som sier Sauer er sorgen av den grunn.

 

Eller en av mine beste kompiser med sin Mauser 03, der montasjene til å begynne med var bare sorgen og presisjonen varåtten av den grunn. Er Mauser 03 bare dritt?? Eller Blaser som har kalt tilbake riflene sine 2 ganger grunnet sikkerhets advarseler. Er Blaser labre greier??

 

Røssler Titan 6 = Mauser 94. Og den er det av en elelr annen grunn aldri noen som har sagt noe negativt om. Og ei bytte pipe rifle til Tikka pris er uansett hvordan en snur og vender på det et særdeles godt kjøp. Kvalitetsmessig vil jeg si de virker ganske så like også. Presisjonsmessig er det bra. Ok Balanse, men i tunge kalibere ville nok jeg personlig hatt litt mer vekt. 2,9kg rifle i 9,3 eller en annen halv mag er i meste laget.

 

Ta deg en kikk du på de ulike å gjør valgene dine ut fra det. Om du skal basere dine valg på at ingen har hatt en mandagsutgave noe sted kommer du til å slite ganke så mye med å noen gang få deg ei rifle. Her hjemme har du så bra lovverk at om du skulle få noe trøbbel med en Remington, Tikka, Blaser, Mauser eller en Røsssler er du beskyttet på alle måter. Bruk da heller litt tid på å lete etter en forhandler der du kan få kikke på mye ulikt og velg ut fra magefølelse.

Link to comment
Share on other sites

Spurte en børsemaker om hva han mente om Røssler Titan. Svaret var at det var en god børse men at man ikke måtte å lade børsa "ovenfra". All lading må foregå ved at børsa henter skuddet fra magasinet.

Han hadde opplevt et par eksempel på kiling pga dette. Det ene tilfellet måtte han ta av løpet får å få delt i fra saker og ting.

Link to comment
Share on other sites

Til Sauer 150

Du trenger da vist nye briller :wink:

 

Der er ikke mange fællesdele på røssler og mauser 94.

De er godtnok udviklet af den samme mand, den tidligere ejer af det konkede vesttyske Voere.

Hermann videreudviklede sin Voere Titan II til mauser 94, da han blev ansat som chef hos mauser efter at voere voerenbach var konket. Efter få år hos Mauser konkede det også, og produktionen af model 94 stoppede.

Nogle år senere var han i Danmark, hvor han købte et par våben, som gav inspiration til en markant enklere og mere funktionel måde at fremstille og få prøveskudt systemrifler.

 

Dette resulterede så i Røssler titan 6, som dog blev lavet med alulås, og andre billigere detaljer.

De første af titan 6 modellerne, havde en del problemer, blandt andet at der hvor lukkegrebet slår imod låsekassen under lukning og under udtrækning af afskudt patron, her blev elokseringen vældig hurtigt skrællet af, hvilket medførte hvide flader, og til sidst manglende evne til at trække patronen ud.

Dette problem er senere løst ved at ilægge en lille ståldet, precist på camfladen

Link to comment
Share on other sites

Det er da ingens om har stukket under en stol at de første Røssler riflene var plaget med noen småfeil. Som behørig er bekrevet i testen - som forøvrig snart bør arkiveres i det historiske Kammeret da annet enn de under serienummer 2300-2600 så vidt jeg har klart å ta rede på ikke har hatt noen av disse feilene.

 

Småfeil til å begynne med er vel heller ikke vår danske venn helt ukjent med :wink: . Nok kjente produsenter som har hatt litt problemer med underleverandører på ulike deler. Hjelper lite om du lager verdens beste piper, bra låser etc om magasiner ikke fungerer, utdragere er for pinlete eller avtrekket er for fintfølende.

 

Mitt poeng er nå her som ofte ellers at det blir for dumt å lage en karakteriskstikk av en våpen modell etter å ha hatt ei rifle. Da har du for å si det forsiktig rimelig tynt grunnlag. Og akkurat den børsa har vi jo lest om minst et dusin ganger allerede både her på SL og si vidt jeg husker hos Robban. Men det var nå engang bare ei børse.

 

At en Mauser 03, en Blaser R93, Mannlicher Luxus og en Sauer 202 bør være bedre enn en Røssler er vi nok enige om. Men det skulle også bare mangle siden de koster fra 60-150% mer. Men en byttepipe rifle som fungerer, skyter godt og er anstendig laget til Tikka pris er og blir et j''''''' godt kjøp.

 

Og jeg er ganske sikker på om trådstarter leter litt rundt på nettet finner han nok flere enn bare meg som mener akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

Mitt poeng er nå her som ofte ellers at det blir for dumt å lage en karakteriskstikk av en våpen modell etter å ha hatt ei rifle.

 

Nu var det så att trådstartaren frågade efter de som har haft erfarenheter med vapnet och jag visste inte om han hade läst mina inlägg på andra forum så ville jag ge honom min syn på detta :wink: . Jag hoppas verkligen att de lyckats få till vapnet som annars har ett intressant koncept. Jag kan dock inte förstå att man som ny tillverkare vågar släppa ut ett helt nytt vapen ut på marknaden utan att ha gjort en riktig funktionskontroll, det är ju ingen hit att skapa sig ett dåligt rykte från början.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hej Sauer 150

Nu var spørgsmålet om briller kun en mild mobbing for at sidestille mauser 94 og rassler titan 6.

 

Som jeg skrev er de fleste fejlene (bortset fra materialevalget) rettet, og i danmark sælger den mig bekendt rimeligt, og med en del tilfredse kunder.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så velig erfaring på de riflene. men Jeg har kikket litt på de å jeg synes egentlig at de er en bra rifle til den prisen. jeg har snakket ed impotøren av de her i norge(våpenhuset nygård) å de han sier er at de er ikke mange reklamasjoner han har på de. men reklamasjoner finner man på alle rifler og spesielt på forholdsvis nye typer se på s&l når de kom den sinn 97dl. den var jo full av små feil. å jeg syns at de er jevlig å tenke på at til en rifle til 30000 så må en begynne å fjerne treverk for at bolten ikke skal gå borti når bolten er lukket. . men de har jo blitt bedre etter vært som den har vært på markede da. så jeg hadde ikke vært redd for å kjøpt en røsler titan vist jeg skulle hatt en rifle jeg kunne ha skiftet løp i selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...