Jump to content

Politiets nye våpen??


tom-erik88

Recommended Posts

Noen her inne som veit 100% sikkert hva som er politiets nye håndvåpen?

Har vært innom flere nettsider som selger P30 og P30L men alle skriver: DETTE ER POLITIETS NYE TJENESTEVÅPEN. uannsett om de selger P30, P30L.

jeg veit at politiets nye våpen er HK P30L, men veit at Jevnaker Agentur selger HK P30L VARIANT 1 der gir de rabatt til politistudenter, tjenestemenn.

 

Men var inne på en annen side her om dagen, og de solgte HK P30L V3 så hadde vært fint om det er noen her inne som veit 100% sikker hvilken type politiet bruker hadde gitt lyd fra seg.

 

legger med link på begge våpnene

 

http://www.pvas.no/?PageID=1035&ItemID=731

 

http://www.mamut.net/jevnagent/shop/

Link to comment
Share on other sites

Både korte og lange utgaver finnes i politiet, den vanligste er P30L. V1 avtrekk på begge lengder. Politiutgaven har nedkortet sleidestopp, denne får du ikke kjøpt så vidt jeg vet. Mulig man kan kjøpe en kort sleidestopper beregnet på P30 S, men vet det ikke sikkert. Greia med sleidestoppen er at mange skyttere trenger en del trening og rettledning på grep før de slutter å komme borti sleidestopperen under rekylbevegelsen slik at den ikke fanger opp sleiden ved tomt magasin. Nedkortingen gjør sleidestopperen vanskelig å nå med en finger, men hindrer "dødmannsklikk" ved at sliden alltid blir stående åpen etter siste skudd.

Link to comment
Share on other sites

Dette var et av mine problem. Det var relativt greit å lære at høyre tommel ikke skulle hvile på sleidstoppen. På slutten var problemet at venstre tommel fant ut at det var fint å hvile på sleidstoppen fremme (da viste den at jeg hadde godt grep). ulempen var at da kunne jeg slå på/sperre for av sleidstoppen.

 

Utover det er HK P30 en utpreget tjenestevåpen i Mercedes kvalitet som mest egner seg for sivile av typen "die hard tactical" (Den har masse finnesser som kun har betydning på tjenestevåpen/carry weapon - jeg arh ikke funnet noen side som ramser opp alle, men let på youtube og div forum å du vil bli overrasket over hvor mye tankevirksomhet som har gått med i design).

Link to comment
Share on other sites

takker for gode svar.

ganske nye innefor skyting ol så stiller litt mer spørsmpål:

men hva er forskjellen på V1 ( CDA = Combat Defence Action) og V3 (SA/DA) hvis noen veit?

og noen som veit hva forskjellen på HAMMER WHIT SPUR eller HAMMER WHITOUT SPUR er?

 

Og til Lærlinge: er du helt sikker på at politiets utgave har 6" løp, pga ifølge HK sine egne hjemmesider har P30L 4.44inc løp noe som utgjør 11.3 cm, mens 6" utgjør 15.24cm?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får starte med å forklare forskjellen på SA (single action) og DA (double action).

 

På en tradisjonell SA pistol gjør avtrekkeren kun en ting, den løser ut en allerede spent hane. Hanen kan spennes manuelt med tommelen, men normalt spennes den automatisk ved ladegrep og av sleidens relylbevegelse når man skyter. Hanen står altså spent mellom hvert skudd. SA systemet gir lett og kort avtrekk som er egnet for presisjonsskyting, men til tjenestebruk er det mange som er ukomfortable med å skulle gå rundt med et spent våpen. Rene SA pistoler har som oftest manuell sikring.

 

Med DA har avtrekkeren to oppgaver: første del av avtrekksbevegelsen, som er relativt lang og tung sammenlignet med SA, spenner hanen. I siste fase av avtrekkerens bevegelse slippes hanen fram igjen og skuddet avfyres. På en ren DA pistol vil hanen aldri bli stående spent, den blir værende i fremre nedspent stilling unntatt akkurat mens man tar avtrekk. DA gir langt og ganske tungt avtrekk som kan være vanskeligere å mestre, men det regnes som sikrere enn SA til tjenestebruk både fordi man ikke går rundt med spent våpen og fordi et tungt avtrekk er litt vanskeligere å utløse ved et uhell. I tillegg er det vanlig at DA pistoler ikke har noen manuell sikring, noe som gir et enkelt "point and click" brukergrensesnitt. Jo færre duppeditter man må huske å trykke på, jo større sjanse for at en dårlig trent bruker klarer å løsne skudd under stress.

 

Så har vi en av tingene du spør om, DA/SA eller V3 som HK kaller det. Et DA/SA våpen har mulighet for både single og double action alt ettersom hanen er spent eller ikke. Poenget med dette, for tjenestevåpen, er å kunne bære våpen med nedspent hane og økt sikkerhet som på et DA våpen, men likevel ha lett avtrekk for presise skudd. Hvis man har tid kan man spenne hanen manuelt før første skudd, men det normale er å ta et tungt DA avtrekk på første skudd for å spare tid. Sleidens rekylbevegelse spenner hanen, så på de neste skuddene får man lett SA avtrekk. Slike våpen har normalt en nedspenner-mekanisme så man trygt kan spenne hanen ned med skudd i kammeret. Når man så skal skyte får man samme enkle brukergrensesnitt som på DA, bare dra i avtrekkeren og det smeller. Ulempen er at man får tungt avtrekk på første skudd, og i strid er det ofte første skudd det er viktigst å ha god presisjon med.

 

CDA, som politiet bruker, er en slags mellomting mellom single- og doubleaction. Selve hanen ender opp i "nedspent" stilling etter hvert skudd, men slagfjæra forblir spent. Det er noen innvendige deler som kobler hanen løs fra slagfjæra etter skudd, og en svak returfjær holder hanen fremme. Ved avtrekk får man først en lang men lett bevegelse som vipper hanen bakover omtrent som på DA men altså mye lettere, inntil hanen er kommet helt bak i spent stilling. Der kobles hanen til slagfjæra, og slippes fram så skuddet avfyres. Sleidens rekylbevegelse spenner slagfjæra igjen. Med dette systemet får man tilnærmet samme sikkerhet som ren DA, i kombinasjon med lett avtrekk og enkel bruk da man ikke har noen sikring å fomle med. Ulempen er at avtrekksbevegelsen blir veldig lang, med noe som oppleves omtrent som to trykkpunkt. Dette gjør avtrekket ganske forskjellig fra de fleste andre våpen, og mange har vanskelig for å mestre det.

 

På V3 trengs det "spur hammer", altså en hane med spore så man kan spenne hanen med tommelen hvis man vil. På V1 (CDA) kan ikke hanen stå i spenn og skal i utgangspunktet ikke manipuleres med tommelen. Derfor har man der en "bobbed hammer", altså en hane uten spore slik at det ikke er.noe å ta tak i med tommelen. Av andre forskjeller, så har V3 en nedspennerknapp ved siden av hanen mens CDA ikke har noen slik knapp.

 

Jeg har selv en P30L CDA, men til vanlig konkurransebruk vil jeg nok anbefale DA/SA siden dette er det vanligste og gir mest relevant trening mtp bruk av andre våpentyper senere. CDA gir neppe noen fordel i konkurranser, det er et avtrekkssystem som er beregnet på tjenestebruk og har noen ulemper for sivilt bruk.

Link to comment
Share on other sites

takker for svaret

der fikk jeg vel svaret på det meste.

skjønner du anbefaler SA/DA til konkuranse ol men poenget mitt er å søke politihøgskolen til neste år så grunnen til at jeg velger HK P30L er får å få litt ekstra trening og bli "vant" til våpnet.

sånn jeg har skjønt det skader der ikke med litt egentrening med tanke på politiets skyteferdigheter

Link to comment
Share on other sites

En annen forskjell mellom V1 og V3 avtrekk er at V1 har 14 mm reset mellom hvert skudd, å det er laaaaannnnggggttt. V3 har 14 mm bevegelse på DA avtrekk, men deretter 7 mm reset. Ulempen med V3 er at du får først et tungt avtrekk å så blir resten av avtrekkene "lette". Det er mange som synes denne forskjellen i avtrekks vekt og lengde forstyrrer, men det er en treningssak.

 

Reset = er hvor mye du må slippe opp avtrekker før du kan ta nytt avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Ja, drevne praktiskskyttere kan faktisk skyte fortere med V3 enn V1 på grunn av kortere reset. Fingeren behøver ikke å beveges like langt frem og tilbake. Riktig godt trente skyttere (og da snakker vi folk som skyter hundre tusen skudd i året) synes også at avtrekks- returfjæra på V1 er for svak, avtrekkeren spretter ikke like raskt frem som fingeren og hemmer dem derfor litt. Men da snakker vi om en forskjell som vi vanlige dødelige aldri vil merke noe til.

Link to comment
Share on other sites

HK P30 er en veldig god pistol til tjeneste eller carry. HK416 har det vel vært endel problem med, men de er ikke enige om det er miljøammo eller våpen som er problemet. MP5 brukes over hele verden fordi den er god og ikke fordi den er billig.

Link to comment
Share on other sites

"å søke politihøgskolen til neste år så grunnen til at jeg velger HK P30L er får å få litt ekstra trening og bli "vant" til våpnet."

 

Om du velger en mer egnet konkurransepistol - og skyter endel med den - tror jeg nok "basic`en" vil bli grunnlagt - og at "spranget" til HK`en vil gå greit.

 

Hva har du av våpen fra før?

Link to comment
Share on other sites

jeg har ingen våpeen fra før, annet enn hagle og rifle så dette blir første pistol

 

tenkte bare at jo mer vant man blir til et våpen, jo bedre blir man å skyte med det

men hva slags våpen ville du anbefalt a?

er ikke interisert å betale kjempe mye liksom P30L ligger til rundt 7500,- så..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har skutt noe særlig med håndvåpen fra før - tror jeg en pistol i .22, er en bra start.

Ammunisjonen koster heller ikke noe - i forhold til 9 mm.

 

La oss si at du beregner et ammobudsjett på kr 2500,-.

 

Da får du skutt ca. 1000 skudd med 9 mm, og 10000 skudd med .22.

 

Jeg tror faktisk at du vil ha mer igjen - for "å gå for en .22".

Link to comment
Share on other sites

En politistudent som var på vaktlaget mitt i andre studieår - kjøpte en CZ Shadow med ombyggingssett.

 

Da ble han sponset av "oss" med noe 9 mm - og fikk skutt mye med samme våpenet billig - når han skjøt .22.

 

Tror jeg ville gått for noe slikt (for en .22 MÅ DU BARE HA :) )

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Forskrift om skytevåpen og ammunisjon.....

 

§ 14. Erverv av skytevåpen for polititjenestemenn og befal

 

Krav om medlemskap i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon for erverv av våpen til yrkesmessig øvelsesskyting gjelder ikke for

a) yrkesbefal og avdelingsbefal, jf. lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret § 3,

b) ansatte i politiet med politimyndighet og som har tilfredsstillende våpenkyndighet, eller

c) politihøgskolestudenter som har gjennomgått godkjent våpenopplæring innen politietaten.

 

Det kan etter denne paragraf kun erverves inntil 3 skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Hm, egentlig skjønner jeg ikke hvorfor politimenn trenger kjøpe inntil 3 ekstra våpen "kun siden de er politi", de har jo tilgang på tjenestevåpen.

Ja jeg er klar over at enkelte politimenn da sier at de ikke får trent nok med tjenestevåpen. Men om de vil skyte konkurranser så burde samme regler gjelde for de som for alle andre. (min personlige mening.) Å om de får trent for lite med tjenestevåpen burde de jo ta det opp med arbeidsgiver.

Forresten tenker jeg det samme ang yrkes/avdelings befal.

Link to comment
Share on other sites

Hm, egentlig skjønner jeg ikke hvorfor politimenn trenger kjøpe inntil 3 ekstra våpen "kun siden de er politi", de har jo tilgang på tjenestevåpen.

Ja jeg er klar over at enkelte politimenn da sier at de ikke får trent nok med tjenestevåpen. Men om de vil skyte konkurranser så burde samme regler gjelde for de som for alle andre. (min personlige mening.) Å om de får trent for lite med tjenestevåpen burde de jo ta det opp med arbeidsgiver.

Forresten tenker jeg det samme ang yrkes/avdelings befal.

 

Jeg aner ikke reglene kring bruk av tjenestevåpen for øvelse i på "privaten", men jeg ser meget gjerne att politiet og militære befal øver mest mulig med sine våpen. Vill de bruke fritid på dette burde det oppmuntres og legges tilrette for det.

Jeg har ikke vanskelig for og tru att det er regler kring tjenste våpene som er kranglete og att det da er enklere og vedkommende erverver egne sivile våpen.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart at der ligger sakens natur. Alle vet hvor byråkratisk ting ville vært om man måtte skrive ut tjenestevåpen hver gang man ønsker å trene.

 

Og ikke minst, hvordan skal det løses om du "plutselig" får lyst en ettermiddag, å trene litt..

 

Men hvorfor man "trenger" opptil 3 våpen, ja det kan man jo spørre om :)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sett hvordan skivestativene så ut etter at politiet hadde hatt trening på vår pistolbane på begynnelsen av 90 tallet, håper jeg at den vanlige poltimann/kvinne har lyst og anledning til å skytte så mye mulig. Det er faktisk ikke sikkert at en i politiet er interesser i våpen og skytting, så rart det kan høres ut for oss på Kammeret. Om mulligheten til å få tre håndvåpen kan stimulere denne interessen og dermed ferdigheten må det sivile Norge være glad for det. De kan være nødt til å benytte sine våpen i situasjoner som er mye mer intense og krevende en en koselig feltrunde en søndag formiddag. La oss håpe at det blir mer og mer politi å se på våre baner. Og for Guds skyld håper jeg de er bedre trent en for tyve år siden.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men det er vel omtrent like lett å få tak i våpen og ammunisjon hos Polititet som i Forsvaret. I Forsvaret er det relativt begrenset om dagen om ikke man er i en heldig avdeling. De sagnomsuste 200 skuddene man kunne søke om å ta ut som befal til trening tidligere, er flere steder brukt til opplæring av soldater i flere år. Ammunisjon koster penger og da er det lett å kutte der. Samme vil jeg tro gjelder hos Politiet. I tillegg er det varierende policy på utlån av våpen og det avgjøres av en eller annen sjef på et eller annet nivå. Sist jeg lånte noe så måtte jeg bekrefte våpenskap/sikker oppbevaring, hvilken bane jeg skulle skyte på og hvorfor jeg ønsket å låne med våpen hjem utover "jeg vil trene". Denne "søknaden" ble så distribuert i leiren til de som kan komme til å ha nytte av den infoen. Egentlig helt greit da det viser at man vil ha kontroll på det og at ikke hvermansen får med seg ting hjem til trening. Vet ikke hvordan det er i Politiet med ammunisjon og om man kan bruke hva som helst i politiets våpen, men i Forsvaret er det kun amm godkjent av FLO. Med dagens regulativ og begrensede pengepung er det da enklere å kjøpe seg en sivil sak og trene med denne om man er litt interessert. Man trenger ikke tre våpen, men det gir muligheter for de som er interessert og det er bra. Det dekker da stort sett det man kommer borti. Politi og soldater tilhører en gruppe som absolutt burde kunne håndtere våpen på en god måte. De tillegges større ansvar og myndighet enn adre og jeg ser derfor ikke problemet med at befal og politi får ha våpen på et noe annet grunnlag enn vanlige konkurranseskyttere.

Link to comment
Share on other sites

De tillegges større ansvar og myndighet enn adre og jeg ser derfor ikke problemet med at befal og politi får ha våpen på et noe annet grunnlag enn vanlige konkurranseskyttere.

Desuten oppfyller de vel stort sett de vilkår som rekreasjonsskyttere må gjøre; de har vært "medlem i klubb med et minimum av aktivitet" i en periode før de fikk denne muligheten (ifølge denne tråden minimum første året på Politihøyskolen), de må antas å ha gjennomgått sikkerhetskurs/opplæring i regi av Politihøyskolen, de er fortsatt medlem i den relevante klubben (studerer på Politihøyskolen/ansatt i Politiet) og de kan vel antas å ha samme minimumsaktivitet som en hel del rekreasjonsskyttere ellers har? Og de har både plettfri vandel og er antagelig vært gjennom vurderinger av personlig egnethet noe utover hva de fleste rekreasjonsskyttere blir.

Link to comment
Share on other sites

Ja både stadig tjenestegjørende befal og politi har nok gjennomgått en fortløpende utvidet skikkethetsvurdering(ikke alltid denne radaren fanger opp alt, men det er sin sak). Om gjennomgått opplæring er et argument, burde det kunne brukes som grunn for reservebefal og tidligere politi også. Noe jeg tror det ikke gjør.

Men jeg er ikke i mot at de to gruppene trener mer skyting.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, iallefall så lenge de er operative. Man kan jo dra den litt lenger og spørre seg om hva som skjer den dagen avdelingsbefalet fyller 35 og får støvelen, eller man slutter i Politiet... Opphører da muligheten til å eie det man ervervet på grunnlag av jobb? Hvem sjekker dette?

Link to comment
Share on other sites

Tja. De siste 10 årene har det vel vært et par våpen episoder med tragisk utfall som har involvert både yrkes offiser og politimann(om jeg ikke husker feil var begge "stadig tjenestegjørende" på tidspunktet sakene skjedde og begge i en skilsmisse sammenheng). Så helt vanntett er dessverre ikke den skikkethets vurderingen.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men det er den ikke sivilt heller. Det finnes ganske mange fler våpen som er kjøpt på bakgrunn av sivil skyting enn det er som er kjøpt til politi og militære. At folk plutselig klikker er det dessverre ingen måte å forhindre. Hvor mange våpen er det snakk om rundt i landet som er kjøpt med bakgrunn i denne bestemmelsen? Jeg kjenner en del folk som liker å skyte, og som tilhører begge nevnte yrkesgrupper. En av de har vel fått tillatelse til pistol og rifle med bakgunn i denne bestemmelsen. Så veldig mange er det neppe.

Link to comment
Share on other sites

Ikke misforstå, jeg er ikke på noen måte i mot at politifolk skal kunne trene med våpen. Poenget mitt var at dersom det at de er politi er grunnen til at de skal trene, så burde det vel kunne skje med tjenestevåpenet.

 

Helt klart, og med ammo fra tjenestestedet. Mye ammo fra tjenestestedet. Skyter man "taktisk" går det en hel del ammo om man prøver få inn ting så det sitter "i ryggmargen" uten att man må tenke og reflektere over det. Og jo mindre man må tenke på når stressen vel er der og finmotoriken begynner svikte da er det en klar fordel om innøvde reflekser tar over enkelte ting.

Dette er velkjendt, men desverre er jeg redd att såvel Polisen som Politiet til tross for dette ikke gir betjentene god nok mulighet att øve med våpen. (nå tenker ikke jeg på Delta, Nationella Insatsstyrkan, Piketerna mfl uten den vanlige betjenten).

 

Jeg har ikke noe problem med att betjenter og befal oppbevarer våpen i hjemmet, så lenge de nåværende sivile oppbevaringsreglene følges.

 

Nå ble dette veldig off topic, men trådstarter har jo fått svar på spørsmålet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om du (trådstarter) har endt opp med å kjøpe deg noe våpen enda, men som eventuelt fremtidig politistudent så vil jeg anbefale deg å kjøpe P30L. Hvis du havner på et tjenestested hvor du får muligheten til å trene mye med tjenestepistolen, så skader det jo ikke å ha kjennskap til den fra før.

 

Som du sikkert vet, så er det ingen form for skyting i løpet av første året på phs. Jeg gikk derfor til anskaffelse av P30L fra Jevnaker i løpet av mitt første år og er fornøyd med kjøpet! Jeg tror også gleden av å ha skytekurs nå i praksisåret vil være større ettersom jeg allerede er kjent med ett av våpnene som skal brukes :) Ingen dum idé å kjøpe .22 samtidig.. Kjøp en brukt en så slipper du å kjøpe 2 stk helt nye og "dyre" pistoler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nå vet jeg ikke om du (trådstarter) har endt opp med å kjøpe deg noe våpen enda, men som eventuelt fremtidig politistudent så vil jeg anbefale deg å kjøpe P30L. Hvis du havner på et tjenestested hvor du får muligheten til å trene mye med tjenestepistolen, så skader det jo ikke å ha kjennskap til den fra før.

 

Som du sikkert vet, så er det ingen form for skyting i løpet av første året på phs. Jeg gikk derfor til anskaffelse av P30L fra Jevnaker i løpet av mitt første år og er fornøyd med kjøpet! Jeg tror også gleden av å ha skytekurs nå i praksisåret vil være større ettersom jeg allerede er kjent med ett av våpnene som skal brukes :) Ingen dum idé å kjøpe .22 samtidig.. Kjøp en brukt en så slipper du å kjøpe 2 stk helt nye og "dyre" pistoler.

 

Du er altså politistudent? Du fikk vel ikke kjøpe pistol førsteåret uten alt det vanlige sivile greiene for å få kjøpt pistol?

 

Gleder meg som en unge til å få kjøpe P30L. :D Men ser jo ut til at jeg må vente minst et år da.. Begynner i Kongsvinger om en uke.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det ;) Nei, jeg måtte igjennom den vanlige prosessen med å melde meg inn i en skytterklubb og være aktiv der i minst 6 mnd før jeg søkte om ervervstillatelse ;) Greit å ha noe å gjøre etter skoledagen også, så det er bare å melde seg inn i en pistolklubb og lære av de som er der ;)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ;) Det er jo forsåvidt ingen hast :) Det skjer mye i løpet av førsteåret så fokuser på det! Føler du at du får tid, så finnes det sikkert en skytterklubb i nærheten.. Kanskje til og med en skytterklubb hvor du får prøvd P30L før du bestemmer deg også :)

Link to comment
Share on other sites

Politiet bruker både P30 og P30L.

 

P30L brukes av alle som i hovedsak arbeider i uniform. P30 brukes av de som arbeider i sivil, dvs spanere, livvakter etc.

 

U

 

er det noen andre en jevnaker som selger disse våpene :smile:

De fleste våpenforhandlere vil kunne importere den for deg hvis du spør ;) Jevnaker har jeg kjøpt i fra, men jeg vil anbefale deg å kjøpe den hos Intersport i Bogstadveien. De hadde masse på lager sist jeg var innom og de er kjempe hyggelige og raske med tanke på levering :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Forskrift om skytevåpen og ammunisjon.....

 

§ 14. Erverv av skytevåpen for polititjenestemenn og befal

 

Krav om medlemskap i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon for erverv av våpen til yrkesmessig øvelsesskyting gjelder ikke for

a) yrkesbefal og avdelingsbefal, jf. lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret § 3,

b) ansatte i politiet med politimyndighet og som har tilfredsstillende våpenkyndighet, eller

c) politihøgskolestudenter som har gjennomgått godkjent våpenopplæring innen politietaten.

 

Det kan etter denne paragraf kun erverves inntil 3 skytevåpen.

 

 

Hm, dette sliter jeg med å finne igjen på lovdata?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...