Jump to content

Nybegynnerkurs i Osloområdet


simenfd

Recommended Posts

Dette er vel en klassiker, men jeg har brukt en del tid på å finne noen som holder nybegynnerkurs i pistol i Osloområdet en gang i nær fremtid. De få jeg har vært i kontakt med har jo køer som får en til å undre om hele befolkningen planlegger å skaffe seg håndvåpen. Har skutt en del tidliger, både i militæret og i utlandet, men desverre har jeg jo ingen god dokumentasjon på dette som jeg tror noen klubber vil godta, så da må jeg jo pent bare sette meg på skolebenken noen dager :)

 

Noen som har noen forslag konkrete kluber som skal holde nybegynnerkurs, OG hvor det er ledig plass?

 

mange takk

Simen

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tid og gidder er det bedre og starte i en klubb utenfor, siden de kjører kurs uten forlang ventetid. Mange kjører fortløpende kurs etterhvert som skytterne dukker opp også. Men det beste er vel at kursavgiften er inkludert i medlemsprisen mange steder :-)

 

Og betale kr 1800 for kurs, for så 2600.- pr år i kontingent er for meg ett ran....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Oslo Skytterklubb kan jeg trygt anbefale å styre unna. Prisene deres er så myye høyere enn andres at det ikke dreier seg om en "ideell klubb"... Medlemskapsprisen er 4 ganger høyere enn i klubben jeg er nå. Prisen på ammunisjon er dyrere enn i en sportsbutikk. Åpningstidene deres er latterlig få. Dessuten dør du litt hver gang du er inne i bunkeren og skyter, når alt kruttslammet legger seg i lungene dine, ventilasjonsanlegget er pensjonert for lenge siden der inne.

Velg noe annet

 

La det sies at dette er min erfaring + noen til..

Link to comment
Share on other sites

Oslo Skytterklubb kan jeg trygt anbefale å styre unna. (...) Velg noe annet.

 

La det sies at dette er min erfaring + noen til..

 

Sendte tidlig en PM til trådstarteren hvor jeg la frem noen betenkninger om Oslo Skytterklubb, betenkninger som gikk i samme lei som innleggene fra "Bromark" og "kralsve".

Link to comment
Share on other sites

Asker Skyteklubb tar imot skyttere, vi arrangerer kurs når vi har ca 10 interesserte. Kurset koster 800,-, og når 4-5 personer skal bruke ei helg, er ikke dette noen ublu pris.

Deretter tegner du medlemskap der du måtte ha lyst til, men alle er selvsagt velkommen hos oss.

 

Se: http://www.askerskyteklubb.org/sikkerhet.htm

 

Jeg ser at siden ikke er helt oppdatert, men ta kontakt på mail så får du korrekt info om neste kurs.

Link to comment
Share on other sites

Er litt i samme båt selv. Har vært i kontakt med Enebakk Pistolklubb og de skal prøve å sette igang et kurs før eller rett etter påske. Koster 1000kr.

 

 

Har sendt dem mail, men har ikke fått noe svar. Eneste jeg har snakket med er Nittedal, og det er i mai, pluss at det er noe langt unna. Skal vurdere Asker også om det ikke dukker opp noe nærmere i tid og sted.

Link to comment
Share on other sites

Om det er kurs for nsf pistolskyting så har nok jeg ett trumfkort for alle som er villige til og kjøre til Gjøvik. ca 600.- lå prisen på da jeg sjekket sist. Kurs holdes fortløpende om det er deltakere nok. pm meg for kontaktinfo da jeg ikke vet om offentlig reklame er av interesse for vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ski har jo også en pistol/revolver klubb. Prøv der, ikke langt og reise heller. :wink: . Jeg har aldri vert der men kjenner folk som skyter der jevnlig.

Link to comment
Share on other sites

Aner jeg her undertoner av den gamle knivingen mellom Mjøsbyene?

 

Enkelte klubber ser nok på nybegynner/sikkerhetskursene som en ren inntektkilde (Oslo Skytterklubb?), mens andre klubber ser dette som et rekrutteringsverktøy, i første rekke til egne rekker, men også til skytesporten generelt.

 

Lillehammer PK går foran med et godt eksempel. Hva koster "hall-leie og ammo" i Lillehammer, som du nevner?

Er det Fåberg-hallen du tenker på, som ligger godt nord for byen?

Link to comment
Share on other sites

:) Jepp, vi avholder kurs så ofte vi har kapasitet, akkurat nå har vi 9 'nybegynnere' og vil prøve å få på plass en regelmessig opplæringsplan til høsten.

Vi regner da med mulighet for kurs hver måned hvis interessen er stor nok!

Hall-leien på Fåberg er 40,- pr skytter / kveld. Opplæring og våpenleie er gratis. Klubben selger ammo for 30,- pr 50 skudd, men det er fritt fram å ta med egen ammo (ser noen klager på prisene andre steder her).

Medlemskap hos oss koster 450,- pr år. :wink:

 

Tror neppe vi rundt Mjøsa trenger noe 'kniving'. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Noe nytt på dette området? Mange som kritisere bla Oslo Pistolklubb for høye priser og profittmaksimering. Men jeg må si at de klubber jeg har prøvd å ta kontakt med ikke har vært veldig imøtekommende, så det er vel en "tradeoff" her. Mange som ikke svarer eller svarer veldig sent.

 

Tar gjerne i mot tips om noen vet om nybegynnerkurs innen 40 min kjøring innen Oslo.

Link to comment
Share on other sites

:) Vet ikke hvordan det er i Oslo, men her hos oss har vi ingen mulighet til kurs før høsten, da vi er ferdig

med inneskytinga.

Det betyr at vi forlater den trygge tilværelsen under tak og drister oss ut i opplæringsfiendtlig

villmark (utebana) med livsfarlige skapninger (stor mygg) og vanskelig værforhold!

Men her ser en NOK en fordel med å være medlem i LPK. Her har medlemmene gratis og fri bruk av bana!

Skyt så mye du vil, når du vil! (Du risikerer riktignok å måtte dele bana med skyttere fra det lokale politikammer eller andre av klubbens medlemmer.) :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med Enebakk Pistolklubb og fått beskjed om at det skal skje noe rett etter påske, tar kontakt med dem igjen i starten av mai om jeg ikke har hørt noe mer.

 

Jeg har vel bestemt meg for at om det ikke skjer noe der innen mai så betaler jeg heller de 4580 kronene det koster for kurs/grovkurs og obligatorisk medlemskap i Oslo Skytterklubb. Har venner som skryter av de også, de sier det er bra der.

Link to comment
Share on other sites

OSK er helt greit det, men man betaler mye mer enn andre steder, og det er lite kultur for å dra på stevner osv.

OKTS er sikkert også et alternativ..? Usikker på om de holder kurs, men det vil jeg tro. OKTS holder til under St.Hans Haugen.

Ikke veldig langt unna OSK, altså.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd to ganger å komme i kontakt med OKTS, da via websideformularene deres. Trolig er det noen som "sover" på jobb der for ingen svarer. Finnes jo heller ikke noe telefonnummer å ringe der. Nesten så jeg vurderte å finne ut hvem som er i styret og ringe privat.

Link to comment
Share on other sites

Har litt samme erfaring som deg dessverre. Har sendt mail til 4-5 forskjellige klubber og de fleste virker nærmest uinteresserte i nye medlemmer. For meg var det bare Enebakk pistolklubb og Oslo Skytterklubb som ga meg respons.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd to ganger å komme i kontakt med OKTS, da via websideformularene deres. Trolig er det noen som "sover" på jobb der for ingen svarer. Finnes jo heller ikke noe telefonnummer å ringe der. Nesten så jeg vurderte å finne ut hvem som er i styret og ringe privat.

 

OKTS er notorisk dårlig til å svare på eposthenvendelser :(

 

Akademisk har hatt vinter/vårkurset og har ikke kurs får semesterstart til høsten igjen.

Bærum Pistolklubb har kurs 6-8 mai, men det er fullbooket, neste kurs er september.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...