Jump to content

Vilt til kvardags


VestlandsJeger

Recommended Posts

Vilt er jo noko ein stort sett lagar til når det er fest, helg, eller når ein skal imponere jenter. (Er i alle fall sånn med meg).

Men det har jo ein tendens til å hope seg opp med viltkjøt, då det dessverre vert for sjeldan med dei anledningane som er nevnt ovanfor...

So ein må rett og slett gafle i seg ein del viltkjøt til kvardags og. For mitt vedkommande gjelder dette for det meste hjortekjøt. Og det er mykje fint hjortekjøt og då det meste utanom filetar og fine lårstykker går i pølsedeigen.

Biff, heiltsteikt filet og gryte er eg faktisk iferd med å verte littegrann lei av. Eg er i alle fall redd for å bli litt lei av det.

 

Det er nok fleire enn meg som har dette luksusproblemet. So tenkte vi kunne lage til ein tråd med enkle og raske oppskrifter på kvardagsmat med hjort eller anna vilt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke oppskrift, men noen ideer:

 

Tørke til pålegg?

Carpaccio på hjort må vel bli bra?

Hjorteburger - dersom du vil hakke de fine bitene da?

Dersom du ikke allerede gjør det bør du teste ut sous vide med hjortebiffene dine.

 

Du kan evt også sende noe kjøtt til meg, så skal jeg spise opp det for deg ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mest rein og det er nesten det eneste jeg spiser av rødt kjøtt. Trikset er å ikke la sin respekt og glede over tradisjonell mat ta kvelertak på å bruke kjøttet på andre måter.

 

Reinsdyrkjøtt er svært godt egnet sammen med italiensk mat. Jeg bruker reinsdyrkjøtt til all lasagne, pasta og annen italiensk mat jeg lager.

Til mexikansk er det ikke alltid så passende, men om du liker det "hot" funker det fint, da blir jo bare kjøttkonsistensen det man sitter igjen med, alt annet smaker krydderet.

Ikke miks rein med Thai - den eneste gangen jeg har kastet mat kom som følge av et slikt forsøk. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hjorteburger/karbonade står på menyen ca ein gong for veka allereie :wink:

 

Ellers har eg ein plan for denne veka med heimelaga pizza med marinert hjortekjøt. Blir spennande å prøve.

 

Veldig einig med deg, Tordenkjeppen. Ein må ikkje la kjøtet bli so "eksklusuvt" at ein ikkje kan eksprimentere og herje litt med det :)

Link to comment
Share on other sites

Hos meg har vi med åra latt mer og mer kjøtt gå igjennom kjøttkverna. Elg og hjortekjøtt blir malt opp til kjøttdeig og brukes daglig i div. Toro gryter, hjemmelaget pizza, karbonader, Taco, elghakk osv. Vi er en familie på 5 og vi bruker nok 2-3 kg kjøttdeig i uka gjennom vinteren. Til biff og steik blir bare det aller fineste kjøttet brukt, resten går i kverna. For noen år tilbake slet vi også med at det hopet seg opp i fryseren med "hverdags" steik, grytekjøtt og biffkjøtt. Det problemet er over og vi nyter biffene og stekene i helgene mye mer nå. Små avkapp og kjøtt som tidligere gikk i fryseren merket som "grytekjøtt", blir nå enten brukt til kjøttdeig eller vi koker kraft på det. Det med å koke kraft til å ha i elghakk gryta, til sauser og div. Toro supper har satt en ekstra piff på disse rettene og jeg føler derfor ikke at vi sløser med kjøttet selv om vi også hiver en del kjøtt sammen med alle beina i kraftgryta. Vi bruker nok fort 30 liter kraft i året.

 

mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Her er det stortsett viltkjøt på menyen.

 

Hjortekaker ca 1 gang pr veke.

(laga av spedd farse)

 

Hjortepølser ca annakvar veke.

(Vossakorv oppskrift der sau er erstatta med hjort)

 

Sosakjøt ca annakvar veke.

 

Marinert på pizza.

Marinert i kebab.

Biffer på lørdagskvelden.

 

Kalvelår til søndags steik.

 

Hjortekjøttdeig i Fredags Tacoen.

 

Liker ikkje hjortekjøt til Pasta.

 

Men kan brukast i det meste ellers.

Det går også med ett og anna reinsdyr iløpet av året.

 

Vilt i kål er en slager.

 

Spekelår og saltkjøt av hjortebøger brukes som tilbehør til potetball og som basis i betasuppe

(Brennsnut på lokalspråket)

 

Og sjølvsagt heimelaga spekepølse/tørka mør til brødskiva på kvardags og som tilbehør tl pilsen på Laurdagen

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikkje akkurat kvardagsmat, men i det siste har eg oftare og oftare servert "koldtbord" av vilt. Lagar då t.d. steiker som vanleg (enten langsteikt eller hurtig til 65-67 grader), kjøler ned og skjer så i fine tynne skiver. Det samme med viltpatè. Kan også speke diverse vilt, som rypebryst, hare og anna.

 

Servert med godt heimelaga brød, rjome, tytebær, potetsalat og diverse sausar/tilbehør blir det fantastisk!

Link to comment
Share on other sites

Kokt med løksaus er snadder.

Kokt kjøt med heimelaga potetstappe der kraft fra kjøtete er brukt til stappa.

 

Som regel er det ikkje kjøtet i seg sjølv ein vert lei, men tilbehøyret. Alt for ofte har ein funne sin "favoritt" og bruker denne ukritisk til ein vert so lei at ein held på å spy berre ein høyrer kva som er til middag.

Link to comment
Share on other sites

I dag på mandag hadde vi forresten Biff av microtina ytrefilet (Hjort) Tint i micro steikt 90 sekund på kvar side ved sterk varme so lagt til kvile.

Den var både saftig og mør.

 

Fløtepoteter dampa blomkål og viltsaus.

Det var ein god start på veka :D

Link to comment
Share on other sites

Her har det også hopet seg opp no vanvittig mye!Blir for sjelden festmiddag med gjester dessverre..men jeg synes alt untatt Elgkjøtt er såpass kraftig viltsmak at jeg synes ikke det er godt å bruke tl Pizza,Lasagne osv..Har laget litt burgere,men da viltburger med grovere brød,med dressing av tyttebær og rømme rørt sammen og baconskiver på toppen og løkringer.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste når en skal finne ting som passer ganen er å ikke være redd for å prøve nye ting. Kjør gjerne de samme rettene om igjen, men gjør mindre endringer her og der: bytt ut whiskyen med cognac i sausen, mellom fløtebasert saus og stekt eller kokt potet og skysaus til fløtepotet. Bytt mellom forkskjellige grønnsaker attåt, prøv en sellerirotpuré (utrolig godt!) eller la en inspirere av söta bror: viltkötbullar og potatismos! Hjemmelaget potetmos er sterkt undervurdert, men pass på - ikke alt vilt går godt sammen med hvitløk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vokst opp med at elg er "mat" og dette ble spist seint og tidlig, har etterhvert også lagt til rådyr i "utvalget":

 

Kjøttkaker

Kjøttsuppe

Skavkjøtt

Lapskaus

Karbonader

Småsteik

Steik

Saltet og kokt

Speket og røkt

Badstutørket (varmrøkt)

Elg i kål

Pizza, som strimler eller deig

BIFF

Grytesteik

Elgsodd

Innmatkjøttkaker

Tunge, kokt

Hjerte, stekt som biff/biffsnadder

Helstekt lår

 

Dette (og sikkert mere til) varieres med alt av tllbehør, poteter(mos, kokte, gratinerte, stekt i båter, pomes frites, røsti osv), kålrotstappe, pasta, grovt brød, pita, nan, ris, coscos, erter, salat, kokte grønnsaker, div sopp, løk (alle typer),tomat, tyttebær, ymse gele, lys saus, brun saus, sjy, rømme, ost, fløte, VIN, øl, saft, vann, akevitt, konjakk, and so on.

 

Det som er viktig er å ha en plan når kjøttet pakkes i fryseren, og at kjøttet er "gjort klart" for det det skal brukes til. Tar ikke lenger tid enn ting fra Toro hvis man har forberedt seg litt.

Link to comment
Share on other sites

Mange gryter og supper er fine til hverdags, særlig hvis det bare er å varme dem. I dag hadde vi rester av en gryte/suppe som besto av:

 

elgkjøtt

kikerter

løk

chorizio

1 boks tomat

chili

litt vann

paprika

urter (persille/basilikum)

 

Serveres med rømme til de som ikke vil ha den så sterk.

 

Denne tåler å koke litt, så jeg lagde en stor posjon på søndag.

 

Forøvrig slår jeg også gjerne et slag for sellerirotpuré. Kålrotstappe derimot kan dere ha for dere selv.

Link to comment
Share on other sites

Det meste er nevnt i denne tråden. Utrolig mye man kan bruke viltkjøttet til. Det passer til det meste.

 

Prøv også rosenkålpurè. Koker rosenkålen noen minutter i vann, fløte og litt sukker og moser den etterpå. Ta gjerne av litt av væsken før man mikser den. Fantastisk godt! Og mye mildere enn vanlig kokt rosenkål.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag vart det Hjorte-babb!

 

(Forøvrig første gang eg har smakt kebab i edru tilstand...)

 

Strimla opp eit stykke med ytrefilet og brasa det i steikepanna med diverse krydder som eg fann i skapet.

Putta det oppi pitabrød med isbergsalat, cherrytomat, sukkererter, mais og litt sweet n' sour saus (av alle ting...)

 

Funka gull det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...