Jump to content

Hvilken øks:


Lynvingen

Recommended Posts

Fiskars X7 bruker jeg. Perfekt str. og tyngde til å ha i sekk (etter min mening) :wink: har enda ikke møtt på det treet jeg ikke kan felle med den (bare du tar tiden til hjelp) :lol:

Dette er nå min X7 nr 2, siden den forrige ble stjålet... skjønner dem godt! hehe så jeg kjøpte akkurat den samme uten og vurdere noen andre.

http://produkter.felleskjopet.no/trade/ ... 87401/797/" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

noen som kan anbefale en øks som er litt lang slik at ban får litt kraft med den( med tanke på hugging av trer og ved til leirbålet) 50 cm og oppover. IKKE noe sån plasikk greier. kann en sån fikaks eller hva det heter i fjord. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bruker to økser avhengig av årstid. På sommeren har jeg med med en lett øyo-øks. Lett, smidig og god dreis i slaget. På vinteren bruker jeg en litt større Hultaforsøks ettersom veden er hardere. Begge to er knallgode økser. Har også en Strømeng samekniv 9" av den gamle typen med sort blad. knivbladet ruster fort, men med litt velikehold så holder den seg bra. Fordelen med dette bladet er at den kan brynes enkelt og raskt.

 

Jeg har vært borti både Fiskars og Gerber sine økser med plastskaft. Sikkert gode økser for enkelte, men personlig synes jeg skaftene blir glatte, og er veldig skeptisk til å bruke de i kulda. Treverk er for meg det mest pålitelige når det kommer til grep, styrke, vekt og vedlikehold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...