Jump to content

Demping av 9,3x62


Barks

Recommended Posts

Ettersom jeg nylig fikk meg en 9,3x62 tenkte jeg gjenge opp denne og sette på demper. Er dog ikke godt kjent med kaliberet og derfor usikker på hvordan dette er å dempe? Bør man gå for "full-størrelse" demper til dette kaliber (i.e. Hardcore, Maxim/TMM4/Hausken Std) eller rekker det med noe mindre (f.eks. CTM-4)?

 

Løpet er nå 59cm. Jeg overveier å beholde denne lengden og kommer iaf ikke å kappe superkort ettersom jeg vil kunne bruke løpet i utlandet uten demper (vil ikke kappe bort mer fart enn nødvendig heller). Superkort rifle er ikke et stort poeng for min del. Samtidig vil jo lenger løp også flytte smellen lenger frem / redusere smellen ytterligere.

 

Jeg er temmelig forsiktig med hørselen min (bruker bl.a. nesten konsekvent hørselsvern på jakt med 6,5x55 og full-størrelse demper), men det er jo kjekt dersom man faktisk kan skyte ett skudd eller to uten hørselsvern dersom man må/vil.

 

Så altså; erfaringer med dempere spesifikt til 9,3x62 eller andre liknende kaliber mottas med takk.

 

(Ja, jeg har søkt en del men det var ikke så mange spesifikke betraktninger rundt dette kaliber og demping annet enn at det er et greit kaliber dersom man vil kappe mye (noe jeg altså antakelig ikke vil))

Link to comment
Share on other sites

Jeg har demper på min 9.3x62. Bruker en av de gamle std A-tec. Kappa løpet til 47 cm også. Er også forsiktig med hørselen, men det blir slurvet en del med hørselvern på jakt, og da er demperen kjærkommen. Jeg skyter ikke så innmari mange skudd med demperen på bane, men den er med hele tiden på jakt. Når det gjelder lydreduksjon med demperen er det en del, men ikke på langt nær så mye som på de andre dempede riflene mine som er mer finkalibret. Et stort pluss er at rekylen blir kraftig redusert også.

Demperen har holdt sammen så langt, men jeg har måttet lime fast innermutteren en gang siden den løsnet under oppskyting en gang..

Link to comment
Share on other sites

Har ein R93 i 9,3x62 med 50 cm pipe (Standard pipelengde 57 cm )

og a-tec maxim demper. Inntrykket mitt er at den demper godt, og rekylen blir veldig snill. Har ikkje kronografert etter kapping, elgen bryr seg ikkje...

Maxim demperen er jo ikkje den dyraste heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kappa løpet til 50cm og satte på en TMM 4. Jeg er veldig førnøyd med dette. Mister ikke mye fart i 9,3. Jeg har også jakta gris i tyskland uten demperen og det går bra det og.

 

Det smeller betydelig mer med en CTM 4 etter min erfaring, men den er jo noe smidigere på jakt.

 

Og som skrevet over blir rekylen mye snillere. Og det blir det som regel bedre skyting av :D

 

Jeg har skutt 500++ igjennom demperen min og ser ingen slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 9,3x62 med Hausken standard. Ca 56 cm pipe, husker ikke eksakt. Har brukt den på jakt og litt jaktfelt i 8-9 år, og den fungerer som da den var ny. Men det er nok ikke så mange hundre skudd den har gått. Under 1000 ihvertfall. Den er ikke på langt nær så stille som demper på 6,5 og 6 mm og .224, men alle monner drar. Jeg prøver å spare øra så godt jeg kan, innenfor hva som er praktisk gjennomførbart. Skulle jeg gjort dette igjen, så hadde jeg valgt finere kaliber og mindre hylse. .260 Rem f.eks. Det smeller mindre og er lettere å skyte med, og elgen dauer åkkesom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Hausken standard på min 9.3x62. Løpet på denne er 53 cm, og den fungerer rimelig bra. Men to av mine kompiser har faktisk skutt "bule" på sine Hauskendempere i dette kaliberet. :?

Skulle jeg kjøpt demper til 9.3en i dag hadde jeg nok valgt en S&L-Hardcore Maxim. Jeg har denne typen på en 8x68S, og er godt fornøyd både med vekt, balanse og demping.

Link to comment
Share on other sites

Vi har nettopp gjort en test med kapping av 9,3x62 løp fra 59,5 til 50,5cm og vi tapte ikke mye fart. Jeg liker ikke å ha korte løp, så mine komentarer er farget av det når jeg snakker om løpskapping ut i det ekstreme.

Jeg skiller mellom skyting på bane med demper og å jakte med demper. På bane er lengden av rifle med demper null problem for de fleste. På jakt kan en rifle med demper bli litt fortung og en smule for lang når man går i tett kratt. Til den type jakt kan man ta av et par moduler og vips så er demperen og rifla mellom 4 og 6 cm kortere foran munningen. For posteringsjakt er det vel like lite problem med lang rifle som på banen, eller? Demperen kan kanskje ligge i sekken til man er på post og montere den på før man begynner å vente på dyr.

Velger man å redusere antall moduler så vil smellen øke noe, hvor mye må man finne ut selv. Det er også nødvendig å sjekke om reduksjon av antall moduler endrer treffpunktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...