Jump to content

hvilken kule foretrekker du?


ersa

Recommended Posts

jeg lurer litt på hva dere bruker av kuler på bever, rev, rådyr, hjort, reisdyr og elg?

 

hvorfår bruker du akurat den kulen( knall og falll efekt, dybdevirning, gjenomskyting osv...)?

 

homogene kuler?

 

er fersk jeger så har lyst til og vite hva dere liker og misliker med kulene:) kan bli nyttig fakta til når jeg skal begynne og jakte :

 

(jeg kommer til og bruke 308 ) :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

min elgkule er rhino, eller woodleigh. lite kjøtt ødelegelser, tåler fart(sælig rhino),får dyret over enda raskt. gode allround kuler begge. til rev og bever i mindre kaliber brukes mye v-max. kjøpe ammo, må jeg gå for federal fusjon. god patron til bra pris.

Link to comment
Share on other sites

Bever, rev og annet smått som ikke skal spises. Brukes 6,5x55 og 100grains sierra varminter.

 

Rådyr har jeg brukt mye rart men hornady interlock har vist seg som ei god kule i 6,5x55 140grains, og 308win med 165grains kula. Har også brukt 150grains nosler bt med stort hel.

 

Elg/rein og hjort 308win/30.06 180grains nosler accubond.

Link to comment
Share on other sites

Tja...det som brukes mest er 150 grn Nosler PT eller 150 grn Woodleigh PP i 308 Win (rådyr og annet smått).

Videre 250 grn Woodleig RN i 35 Whelen (dedikert for hjorten), og 270 grn Swift A.frame og 270 grn Barnes i 375 Ruger (alt større enn hjort)

 

Valgene er basert på 1: presisjon, 2: effekt, 3: minimal kjøttødeleggelse.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Må si meg enig med Hr.Netland, Mega har virket bra så langt! Denne bruker jeg i grøvre kaliber på norsk Storvilt.

På midlere (minimum(6,5)(med god erfaring)) kaliber på storvilt (elg, hjort, rein og rådyr) har jeg brukt Federal med Trophy Bonded, det har også fungert utmerket!

 

Nå skal det likevel sies at jeg ikke har 1000 storvilt på samvittigheten, så vet du det :wink:

 

Skal vi gå enda lenger ned på kaliberskalaen, har jeg en .243win som har blitt prøvd på bever, rev rådyr osv... med fabrikkladd Fusion fra Federal. Det har fungert utmerket, med mindre du har tenkt å tjene penger på reveskinnet, da må du finne deg en annen kule! Kanskje en lett V-Max?!?!!

 

 

Mvh

Slash

Link to comment
Share on other sites

Til jakt hvor jeg vil ha viltet hurtigst mulig i bakken ,(drivjakt i Polen/Sverige) bruker jeg Nosler Partition 180 gr. i 308. God effekt + god dybdevirkning!

Til egen jakt på villt jeg skal spise selv bruker jeg en loddet kule , feks Remington coreloct Ultra eller Oryx. Pene slakt med rimelig god dybdevirkning

Link to comment
Share on other sites

Har vært innom BarnesX, silvertip, silverblix, nosler, elite osv, og nå har jeg endt opp med oryx. Forklaringen er enkel: oryx fungerer greit på det meste av norsk storvilt, og ikke minst så er tilgang på fabrikkladet ammo god selv i de minste avhøl. Har tidligere kjørt på diverse aparte kuler som har veldig gode kvaliteter, men når ammo med disse kulene blir vanskelige å få tak i så har jeg måttet bytte flere ganger....og slikt koster pææng og er VELDIG frustrerende. Oryx derimot får du tak i over alt i de "3 store", eneste bakdelen er at det blir svindyrt i forhold til f.eks winchester ammo.

 

Blir vel litt mer eksprimentering igjen når jeg en gang begynner å lade selv;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mest på rev, sel og rådyr med rifla og bruker for tiden 9grams Nosler partition, kaliberet er 6.5*55, jeg bruker

den fordi den går rimelig bra i børsa og er en passe allrounder for mit bruk, samt at jeg liker lit lete kuler. Jeg vil ha kun ei

kule for bruk på de nevnte viltartene og syns at noslern har egenskaper som passer de artene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...