Jump to content

Den ideelle spesialrevolveren.


helon

Recommended Posts

Er i tenkeboksen ang valg av spesialrevolver til felt.

 

Tanken går på hva jeg skal velge ang bygge eller bruke original modellene.

Eventuelt ved bygging hva velge ang kaliber, modeller, sikter, løpslengder, vekter osv.

 

Kort sakt finne den mest fordelaktig / ideelle spesialrevolveren.

 

Noen med synspunkter ?

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært debattert opp og ned på forumet, og kortversjonen av noe som kan ligne en slags konklusjon er rett og slett hva som passer akkurat deg best.

Her er vi heldigvis noe forskjellig skrudd sammen, så det som passer meg best kan være lite gunstig for deg.

Det hadde blitt kjedelig ellers.

Etter endel års erfaring med og tilnærming til hva jeg foretrekker og ikke foretrekker fikk jeg bygd en spesialrevolver som passer meg.

Ikke for å være vanskelig, men sånn er det i grove trekk og i all enkelhet.

Om du kan opplyse om hva du har gode erfaringer med, hva du liker og ikke liker, kan det bli noe enklere å si noe mer konkret.

Link to comment
Share on other sites

" det som passer meg best kan være lite gunstig for deg."

 

Enig her, jeg har mine tanker ang hva som bør være det ideelle valget, men mine erfaringer er at valget ofte ikke treffer ved første forsøk og sikkert noen her inne som har gjort gode valg og slike feilvalg og kan nå dele erfaringer på godt og vondt.

 

Tenker da på eks 2.5 eller 3 “ løp, har det overhode noen praktisk betydning på uansett meget korte løp samt løpsvektenes betydning. Er det like greit å droppe byggetankene og gå for eks 2.5” 686.

Eller eks velge en variant innefor 22”

 

Er ute etter folks egne erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 2,5 kontra 3 tommer løp, innbiller jeg meg at den praktiske forskjellen er heller liten.

Har du store hender, ville jeg satset på et skikkelig grep og heller gått ned på løpslengden istedenfor å tyne noen millimeter løp og få et grep som ikke passer.

Om du velger å bygge eller kjøpe ferdig er nok ikke det avgjørende så lenge du finner noe som kjennes rett ut for deg.

Jeg valgte å bygge fordi det er gøy med noe som er konstruert etter eget hode og litt utenom det vanlige.

Jeg brukte en 617 i kaliber 22 tidligere, men fikk heller bygd en i 38 spl. siden avtrekket på en sentertent kan gjøres lettere enn på en randtent uten å risikere klikk.

Store hull i skiva er også kjekt når man skyter på såpass korte hold.

Jeg tenkte en stund på kaliber 32, men både den noe begrensede tilgangen på basisvåpen og at 32 S&W long er litt særere å lade gjorde at jeg gikk for 38 spl.

Har ikke angret et sekund, og føler ikke behov for å endre noe på våpenet heller.

Jeg synes selv jeg har truffet optimalt for meg.

Link to comment
Share on other sites

”Jeg brukte en 617 i kaliber 22 tidligere, men fikk heller bygd en i 38 spl. siden avtrekket på en sentertent kan gjøres lettere enn på en randtent uten å risikere klikk.”

 

Se her ja, en grei bruker erfaring å ta med seg. Mine tanker kretset rundt akkurat dette om funksjonen og mulighetene ang tjuning av DA på disse 22 greiene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fortsatt 22´en, men det er som reserve og til guttungen.

Måtte bruke Wolff-fjær med standard styrke og settskruen helt i bånn for å få pålitelig tenning.

Avtrekket er markant tyngre på den enn på 38´en.

Nå er det ikke alle som er så pripne på avtrekket, og det fins plenty av dem som skyter helt glimrende med blytunge avtrekk.

Mange mener at det har endel med trening å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Da er vel mistanken jeg hadde bekreftet og velger nok vekk denne 22 greia til fordel for 38/357. Føler vel da at en 686-2.5” med samme tjuning som min 686.6” skulle gjøre susen.

 

Nå har vel også mod 19-66 også 2-5” tilgjengelig som et alternativ, går ut i fra at disse har samme innvendig oppbygning og samme muligheter for tjuning ??

Link to comment
Share on other sites

Her er en mod 14 med nytt løp.

 

Smithmod14spesial006.jpg

 

En mod 18 som ligger i "prosjektskuffen" men forblir nok som den er.

DSCF2930.jpg

 

Og den nederst på bildet er en 21/2" mod 19, en kjemperevolver

DSCF0907.jpg

 

Som El Gringo sier, en sentertent revolver er mye lettere å fintrimme mekanismen på, den mod 18 som er avbildet er tung å spenne kontra de andre.

Men får raskere slag da..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt flere år med en mod. 60, og har en kappa mod 18 i kal .22. Begge fungerer bra, men nå i høst dukka det opp 686 med 2,5" løp orginalt, og den er i mine øyne den optimale spesialrevolver. Stødig og god å skyte med, går rett i "kassa", og holder vekta akkutat med orginalt gummiskjefte.. Er nok den som kommer til å bli med meg i sesongen som kommer:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For å unngå randtenningsavtrekkproblemet, så kan man jo velge en S&W Kitgun i .32 Magnum. Lader den med .32 S&W long, som er anemiske fra fabrikk, og så har man teoretisk sett enda mindre rekyle enn i en .357/.38. Ulempen er at S&W kun lager scandiumvarianter av småpistoler nå om dagen, og jeg aner ikke hvor enkelt det er å tune disse. Finnes Ruger SP101 i .32Mag og .327Mag, men vet ikke hvor enkelt det er å glatte DA-avtrekket på disse. Eller du kan prøve å finne en brukt S&W 631 Kit Gun.

 

normal_631-KitGun.jpg

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Sjølv vurderer eg ein meir "odd" revolvar: Model 15 (lassevis på HunterHouse sist eg såg). Med den kortare ramma (pga. .38Spec i staden for .357Mag), og optimal kapping - evt. nytt, tungt løp, får du lenger løp enn på ein 686 2,5". Samt eit godt grep og super tuningsmulighet. Model 15 er lik model 10, men har justerbare baksikte. Model 10/15 skal visstnok ha ein gunstigare riflestigning enn model 14, men det veit eg for lite om.

 

@emarkus

 

Nei. Det er ikkje feil å kappa ein Manurhin 32long! Ein revolvar er berre ein maskin, men nokre maskinar er betre enn andre, og det vil konkurrentane dine få merka om du stiller med ein slik racer! MR73 vert jo produserte i 3" versjon, så korte Manurhinar finst originalt. Du vil oppleva lassevis med spydigheter, lange blikk og direkte misunning. Men dette er jo ein individualistsport - Go for it! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...