Jump to content

Finn fuglen i treet!


fat_dog86

Recommended Posts

Jeg har en laika som bikket tre år før jul, men sesongen som var er første hvor vi har hatt fokus på fugl. Mot slutten av jakta begynte hunden å virke brukbart, men idioten med børsa sleit fælt med å finne fuglen hun loset på, mistet tolmodigheten, ble urolig og støkket den ut... Gang på gang! :oops:

 

Derfor vil jeg oppfordre alle som måtte ha bilder av skogsfugl i tre til å poste et bilde eller fem i denne tråden, så jeg og evt andre som måtte slite med samme problemet, få litt trening i å lokalisere fugl i veden. Kanskje man da får bedre lykke til neste høst!

 

EDIT: skriveleif. Haha neon77!

Link to comment
Share on other sites

Synes den sida på nsfn.no som er linket til over er bra. Som på all jakt er det viktig å fokusere på det du leter etter i treet; "unormale" utvekster, skygger med fuglefasong etc.

 

Bare å jobbe på @fat_dog86, så kommer "straffesparkene" tilslutt. De to første fuglene jeg skjøt for hunden min i nå i høst satt seg begge i tørrfuru, går greit å finne de da :mrgreen:

 

Tikkakoski

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Et annet problem vi med laika har, er at det er ikke bare fugl å se etter ;-)

Et "problem" mener du vel? :D

 

Fin den sia til NSFN, og litt artig å folk som tror det er bare å gå fram å skyte fuglen, å prøve seg på den der :mrgreen:

Savner imidlertid bildet av ei lita spinkel furu som kan gjemme bort en stor tiur. Den er bare sur å komme utfor :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kommer ikke utenom det som jaktlykke hinter til selv om du sier alt var i skjønneste orden. Men har du fått en ordentlig sjekk på fargesynet ditt?

 

Litt O.T,men jeg har en kompis med falkesyn..men fargeblid som få. Ergo ser han ikke meitemark i jord,rype på bakken,ledninger med forskjellige farger sammen osv..

Ingenting galt med skarpheten på øynene,men hva hjelper det når han ikke vet om skjorta han har på er grønn eller grå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tja, nå er det masse forskning som viser at mennesker med fargeblindhet er dyktigere til å avsløre kamuflasje og ting som ikke "stemmer" (spesielt gjelder det de som er rød-grønn fargeblinde). Fargeblindhet er noe som har interessert forskere siden så stor andel (og da særlig den mannlige) av befolkningen innehar det. Slike typer "avvik" pleier vanligvis å bli hvisket ut av evolusjonen hvis de er utelukkende negative.

 

Dichromats tend to learn to use texture and shape clues and so are often able to penetrate camouflage that has been designed to deceive individuals with color-normal vision.

 

“Two things could have happened; there may have actually been some advantage for color-blind early humans—they might have been hunting animals with camouflage,” says Melin. “Or selection pressure for maintaining color vision could have relaxed because it wasn’t a big advantage in the habitat or types of hunting used at the time.”

http://en.wikipedia.org/wiki/Color_blindness#Evolutionary_arguments

http://discovermagazine.com/2007/apr/the-upside-of-color-blindness

 

OK, nå har jeg gått veldig OT, men jeg følte for å forsvare min lyte :lol:

Link to comment
Share on other sites

Følg nesa på bikkja. Er det en kladd oppi treet, så er det bare å skyte. Detter det ned en fugl, var det riktig. Ramler det ned en bjønn, var det feil. Det neste du trenger å tenke på da, er at hagl nummer 7 neppe var grovt nok. Deretter må du bestemme deg for om du skal løpe eller legge deg ned og spille død. Og til slutt, hvis du overlevde, må du finne ut hvordan du skal forklare skadene etter klør og tenner når du kommer på sykehuset.

 

Enten det, eller hold igjen skuddet og ta sjansen på at kladden flyr sin vei.

 

Hvis du velger det siste alternativet, er det viktigste å fortsette å smyge seg innpå losen. Selv om det i de fleste tilfellene er et ekorn som sitter der oppe.

 

Artig med laika.

Link to comment
Share on other sites

Tja, nå er det masse forskning som viser at mennesker med fargeblindhet er dyktigere til å avsløre kamuflasje og ting som ikke "stemmer" (spesielt gjelder det de som er rød-grønn fargeblinde)

 

Mer OT; Nå kan jeg desverre ikke klare å finne igjen rapporten som forteller dette, men visstnok skal dette ha noe med at folk med dårlig fargesyn ser kontraster bedre. i tillegg til et bedre nattsyn enn folk med godt/normalt fargesyn.

Så jeg skal alltids klare å finne igjen deg i ghillie-suiten, men ikke tyttebæra i tua jeg sitter i...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...