Jump to content

Salong plinker, LeverAction eller semi auto


TigerBlack

Recommended Posts

Driver å ser litt etter en salongrifle for rekreasjons skyting og kanskje en konkurranse uten ambisjoner om å hevde meg med pall plassering.

 

Ruger 10/22 er vel den som er mest aktuell med mulighet for å pimpe litt.

 

Men så hørte jeg om en som sa han hadde sett en lever action .22LR rifle uten helt å kunne spesifisere. Har noen noe peil på om dette i det heletatt er mulig og evt hvor jeg kan begynne å lete ?

 

 

Igjen jeg er absolutt ikke ute etter det dyreste og mest fancy, men mer som nevnt til plinking og rekreasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er et vaapen jeg ikke liker saa er det 22LR halv-auto. Det er liksom nesten som en leke, ogsaa er det konstant kuler i loepet. Ogsaa skjer det ofte at 22 patroner klikker, alt for mange faktorer for potensielt farlige sitasjoner. Har selv vaert borti et par. Ikke morsomt.

 

Edit: Farlige situasjoner that is.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje undervurder moro faktor i ei bøylerifle. Spesielt ein .22

Ein kompis har ein Winchester som fungerer heilt supert.

 

God presisjon er det og.

 

10 skudds magasin om eg ikkje tek feil og jaggu fant eg ikkje ein på finn.

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26921972

 

Etter min meining er kikkert overflødig, men ein gjer som ein vil.

Link to comment
Share on other sites

cz/brno 511 er en gedigen halvauto salongrifle. Kjøpte nylig en slik og her er alt maskinert stål og tre. Ikke noe plastikk eller lettmetall. Selve mekanismen er tung og solid og den funker utmerket. 10 skudds boksmagasin i stål.

 

Har hatt mange salongrifler. Marlin mod 60, halvauto var også utmerket, men litt simpelt laget kanskje. Glimrende presisjon når det er sagt! Winchester 9422 også et sikkert valg. Ikke prøvd selv, men Marlin M39 får også mye skryt. Henry leveraction, er det Golden Boy de heter? Skal også være bra, etter det jeg har lest på amerikanske forum. Lå en for salg her på kammeret. Vet ikke om den ble solgt.

 

Så har man jo Browning halvauto. Delbar liten salongrifle som mange mener er aller best. Kan sikkert stemme, men for meg blir utseendet feil. Stor stokk, bitteliten låskasse. Men flott kvalitet.

 

Personlig kan jeg ikke fordra lettmetall og plast på våpen. Til og med Sako har vel avtrekkerbøyle i plastikk? Når jeg så Ruger 10/22 med løpsbånd i plastikk tenkte jeg mitt, men, de er jo rimelige, og med mye utstyr å få kjøpt. Mange skryter av dem, personlig ville jeg ikke hatt en slik.

 

Altså: har hatt mange salonger, men de to mest gedigne er CZ 511 og Win 9422. Tror Marlin M39 også er blant de mest gedigne. Med gedigen mener jeg ikke plastikk, men maskinert stål hele veien. Men Marlin M60 har jeg også gode minner om selv om den ikke er gedigen.

 

Håper dette hjalp.

Link to comment
Share on other sites

Jakt&friluft skaffer Henry leveraction i 22lr.De skaffet meg en mod

"frontier" med tungt åttekanta løp og 15 skudds magasin.Godt våpen med overraskende god presisjon og god balanse.Regn med lang leveringstid.

 

Kan skrive under på dette... Ventet på en Golden Boy i nesten 1 år!! Ble en Sako Quad i stedet da det ble for lenge å vente. Men nå har jeg nettopp fått tak i en brukt Golden Boy .22lr. Helt greit våpen med god balanse og god presisjon.

Første test ble en bra samling på 50 meter, det hadde jeg ikke regnet med både med tanke på våpen og skytter :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

"Personlig kan jeg ikke fordra lettmetall og plast på våpen. Til og med Sako har vel avtrekkerbøyle i plastikk?"

 

Helt enig :) - og derfor har jeg en "forkjærlighet" til eldre/strøkne våpen.

Mine Winchester`e (hagler og rifler) - er eldre utgaver i skikkelig materiale.

Ikke noe plastikkgreier :D der i gården

 

Sako hadde jo også "ekte" våpen engang i tiden :)

Sako Finnscout`en som jeg har nevnt tidligere i tråden - har ikke noe plastikk.

Link to comment
Share on other sites

22 short, 22 long, 22 long rifle.

Short,(eikenøtter kalles de her hvor jeg kommer fra.)

Long, litt kortere utgave av LR, vet ikke om den er så mye brukt lengre.

LR, standard patron med et utall av styrker å velge mellom.

Har prøvd det meste. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...