Jump to content

Lett tomannstelt?


Reinhard

Recommended Posts

Min bror er i ferd med å bli en friluftsmann. Foreløpig er det bare tur, og fiskegreia, men jeg skal nok få pensa’n inn på resten etter hvert.. :wink:

 

Han er opptatt av å skaffe seg brukbart, og lett utstyr, og har nå hold på en stund med å skaffe seg et lett fjelltelt. Helst tomanns, men hovedsakelig stort nok til han sjøl (H-195cm) og min nevø på 7år. Gutten vokser jo litt etter hvert, så et tomanns er nok greia. Han kjøpte seg et Helsport Ringstind 2. Dette var oppgitt til 1,6kg,+/- 10%, men det var nok ikke helt riktig gitt. Teltet ( han forsøkte to stk) veide 2165g. :shock: Det viser seg at denne noe lettvinte omgangen med vektoppgave er et problem for flere telt fra Helsport, og det er totalt uakseptabelt for min bror, og jeg kjenner jeg blir varm i kjakan at å tenke på den forskjellen på oppgitt, og reell vekt. Det er vel ikke en overdrivelse og kalle det en bløff eller hva?

 

Så nå kommer spørsmålet til dere?

Hvilket lett telt med plass til en stor, og en liten kan dere anbefalle? Det bør ikke koste alt for mye mer en Ringstind, og helst ikke veie mer en 1,6 kg.. Det bør være brukbart i fjell, men skal ikke brukes til vintertelt.

 

Noen gode forslag?

Link to comment
Share on other sites

Mange produsenter oppgir desverre vekt uten plugger og trekk! :o

Det synes jeg er veldig dumt, og bortimot lureri...

Ellers må jeg si at et 2manns telt på kun 1,6kg brutto vekt er utrolig lett!

Bergans sitt lette 2-manns veier ca.2,5kg og det er lett, spør du meg...

6012 Compact Light 2-Pers Tent

Mitt ekstremtelt, Bergans Cho Oyo, veier kun 2kg!

Er redd du må punge ut en del tusen om du skal finne et telt med plass til to mann,

hvor av en på nesten 2m, og som kun veier 1,6kg!

Link to comment
Share on other sites

Mine to lettvektstelt er Bibler Eldorado (sommerbruk, tinderangling, fisketur mm)

og Hilleberg Unna (vinterbruk, reservetelt mm)

Begge under 2 kilo.

Begge meget trange for 2 personer.

Begge mye dyrere enn Helsport sine modeller.

Men meget fornøyd er jeg!

 

Hva i all verden skal man med teltposen og alt ekstrautstyret og plugger og barduner som veier når man ønsker å gå til det ekstreme innkjøp av et telt på godt under 2 kilo???

De gangene vekt er så viktig for meg dropper jeg all innpakning og stapper alt sammen i en supertynn vanntett pakkpose i hovedrommet på sekken.

Da får jeg en overnattingssekk med alt utstyr og mat for 2 dager på under 10 kilo.

 

Ingen luksus bortsett fra en superlett ryggsekk og en befriende aksjonsradius!

Link to comment
Share on other sites

Mitt ekstremtelt, Bergans Cho Oyo, veier kun 2kg!

 

Produseres Cho Oyo enda? Jeg finner ikke teltet på Bergans.no...

 

:shock:

Nei, fant det heller ikke på nettsidene deres jeg heller!

Kjempetrist! Men det kan jo være du finner et brukt om det er interesant.

Eller kanskje Bergans har et par på lur, bare at de ikke lager nye...

Link to comment
Share on other sites

Får vel si som 9090 at 2 mannstelt fort blir meget trangt for 2 mann, særlig når man skal ha ultralette telt. Og det er jo ingen liten mann det i utgangspunktet skal huse heller ;) Men når det skal være sagt, så er jo ikke Helsport Ringstind 2 på rett i overkant av 2kg avskrekkende, og helt uhåndterlig :) ??

 

Dersom han absolutt skal ha noe lettere, kan følgende være et alternativ (sportsnett fører noen av disse):

 

Mountain Hardwear Helion 2 - ca 1.8kg .. hvor man kan komme ned i 1.21kg ved Picth Light (oppsetting med bare yttertelt, stenger og footprint (tilleggsutstyr)).

 

Black Diamond Lighthouse - ca 1.74kg .. eller Black Diamond HiLight - ca 1.42kg.. Har ok plass, men har side åpning, og ingen "vestibyle"... dvs vekten går opp ved kjøp og bruk av vestilbyle.

 

Selv "sverger" jeg til Mountain Hardwear Spire 2 (helår) / Black Diamond Skylight (vår/sommer/høst) / Helsport Rondane 3 (vår/sommer/høst)... som alle fungerer tilfredsstillende.. dog noe tyngre enn forespurt, samt noe mer kostbart.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange bra svar. Det høres ut som han vurderer Lighthouse.

 

Tipper brodern din går ned 525gram på et par uker om han kutter ut Wienerbrødet til kaffen, sykler en omvei til jobben etc. så orker han drasse på det blytunge Helsport teltet! :mrgreen:

Tron

 

Broder’n sykler stadig til jobben, inkludert omvei. Han bor på langt ut på byneset, og jobber i Trondheim sentrum.En tur på treninga før han sykler hjem igjen. Gutten er i form seru :wink:

Link to comment
Share on other sites

Produseres Cho Oyo enda? Jeg finner ikke teltet på Bergans.no...

Cho oyo blir ikke lenger produsert. Det var visst et vansklig telt å få tapet og gjort skikkelig tett. De hadde fått inn noen telt på reklamasjon ang. dette, og det var flere enn de kunne akseptere. Kommer visst en "ny utgave" med to duker :( . Får bare prise meg lykkelig at jeg kjøpte det når jeg gjorde. Som tomannstelt i fjellet er det etter min mening for lite, da det ikke er noe bagasjeplass. Men som egotelt :D:D:D Suverent.

 

Skal man ha et tomannstelt med god plass, bør man gå opp til tremanns. Det er min erfaring. Jeg er kort, men alikevel er det trangt om saligheta i et tomannstelt med to voksne med oppakning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i disse siste uker lett etter ett light 2 manns telt selv, og det "letteste i forhold til pris" har jeg funnet på http://www.deal.no og koster 499,- kroner, det er rundt 2,6kg inkl plugger og alt krimskrams, og virker helt allright, modellen heter noe med "Basecamp", det er det eneste til 499,- så du burde ikke ha problem med å finne det under "Sport og Fritid" "Friluft" "Telt"

 

Bare ikke ta det på avbetaling med kr 16 i mnd i 3 år 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Clakz, har du kjøpt det? og sett over det? Helt i min prisklasse det der.. :wink:

Om det er sånn nogen lunde så må det være verd penga.

 

Pris fra DEAL med frakt nærmer seg 700kr og med en vekt på 2,8kg gikk jeg heller for ett blått 2-manns sykkeltelt fra G-Sport på 2,2kg til 699,- og med kun 38cm bredde passet det helt utmerket i bunnen av 60 liter sekken 8)

 

Skal teste det i hagen i kveld :lol:

 

 

http://www.g-sport.no/gs/templates/Prod ... x?id=14555

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...