Jump to content

Trykkvurdering


Truls

Recommended Posts

Her er det en nøtt som jeg tipper det kan være vanskelig å svare på. Les hele innlegget (hvis dere gidder) og si hva dere synes.

 

Jeg har testet en ladning som ga (etter min oppfatning) super presisjon, men som kanskje viser ørsmå tegn på høyt trykk.

 

300 Weatherby magnum:

80 grs MRP

208 grs Hornady A-Max (38,8 mm)

AOL 92,2 mm

910 m/s

 

...og da lyser det rødt i QuickLoad. QL sier at kammertrykket er 4525 bar og Pmax er 65642 psi.

 

Men hvis jeg går ned til 79,3 grs MRP lyser det lilla i QL, og da er kammertrykket 4397 bar mens Pmax sier 63780 psi (og hastigheten er 903 m/s). Det er altså innefor QL's grenser.

Men Quick Load-programmet mitt har ikke A-Max-kula på listene, derfor erstattet jeg den med Berger VLD 210 grs. (som altså er 2 grs tyngre).

 

Det er mange med mye bedre ladekunnskaper enn meg her, kan noen av dere si noe om dere tror trykket (det røde - med 80 grs MRP) er akseptabelt?

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg er noen ekspert.....

 

Du kan jo bare legge inn data for kulen, selv om ikke den ligger i tabellene fra før vettu.... Bare legge inn hvor tung, lang, bc, sd osv... så får du rett trykk...

 

 

Å si om det er trygt eller ikke, blir litt feil for meg, når infoen du mater QL med, ikke er rett fra starten av.

 

Dersom du ikke ønsker (gidder, ikke får til) å legge inn data for ny kule, så kan du jo alltids bakke ned til du får lilla i QL.... da skulle du være innenfor...

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo bare legge inn data for kulen, selv om ikke den ligger i tabellene fra før vettu.... Bare legge inn hvor tung, lang, bc, sd osv... så får du rett trykk...

 

Takk for innspillet.

Jeg er ikke så sikker på at jeg får korrekte kalkyler bare ved å lege inn målene på kula i QL. Såvidt jeg forstår, er det jo slik at kuler som ellers kan ha like mål og vekt, gir forskjellig trykk. HVa det kommer av, aner ikke jeg, men slik er det visst.

Det er klart jeg kan bakke ned til lilla, slik du foreslår, men jeg fikk best presisjon med denne ladningen.

 

Siden sist, har jeg sjekket Normas Reloading manual, og der oppgis det kruttvekter på 80,8 grs på 220 grs kuler. Da kan jeg bare ikke skjønne at jeg er i faresonen hvis jeg lader med 0,8 grs mindre krutt til kuler som attpåtil veier 12 grs mindre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på at jeg får korrekte kalkyler bare ved å lege inn målene på kula i QL.
Her er jeg fristet til be deg drite i QL. Får du ikke inn alle parameter riktig blir det estimert bare tull.... :)

Hva slags børse er det og hvilke trykktegn får du?

Med en Weatherby med lang friboring vil det være rart om det blir de største trykktegna. Jeg kan ikke se noen fare med å bruke 80grs MRP til 200grs kule. (Selv om A-Max er av de med lang bæreflate)

Link to comment
Share on other sites

Hei :D Har drevet med hjemmelading i snart 15 år og har gjort mange erfaringer av forskjellige arter. Det også når det gjelder trykkvurdering. Våpen er individuelle "verktøy" har jeg erfart med 2 Tikka T3 i 6,5x55, ladningen som ga god presisjon og ikke viste \noen tegn til overtrykk på tomhylsa og rkylen kjentes normal ut. Når samme ladninga ble testet i den andre T3`en så viste tomhylsa tegn på separasjon (lyse ringer litt over hylsebunnen) og tennhetta var klint ut i tillegg til at bynnstemplet var markert svakere. Det samme har jeg opplevd i Mauser M67 i cal. 30-06. Bruk av dataprogrammer er vel og bra men glem aldri visuell kontroll av tomhylsa etter skudd og ikke minst dersom børsa sparger mer en normalt så kan dette også være tegn på overtrykk. Er skepisk til bare bruk av dataprogram alene men som ett suplement til vanlig vissuell kontroll av hylsa fungerer det nok veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Synes erfaringsmessig at QL er litt tidlig ute med rødestreken.

 

 

 

Det synes ikke jeg i 338 RUM, der gir ladninger som QL sier er grønne utkastermerke på hylsene og paddeflate hetter i rifla mi. I 458 win mag ga den derimot rødt på ladninger som er nedenfor maks i VV-tabellen, og som heller ikke gir merkbare hylsehodeekspansjon. Etter dette tar jeg QL med en stor klype salt.

Link to comment
Share on other sites

Det er en Remington 700 låskasse.

Da jeg sjekket hylsene etter at jeg hadde skutt med disse ladningene (hylsene var da helt nye) var det et rundt, litt blankere merke etter utstøterpinnen (?). Det var bare litt blankere der, ikke noen fordypning etter pinnen eller noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Siden N15 og MRP i utgangspunktet er ganske like (de to i forhold til hverandre varierer vanligvis ikke mer enn ca 1 grs i maxladning i 6,5X55) syns jeg disse to innleggene beskriver situasjonen ganske godt. (3mm kortere COL bør ikke utgjøre 5-6 grs krutt.)

Her er det litt forskjell i ladedata med omtrent samme hastighet. Noe å tenke litt på ;)

 

QL er bare simuleringer. Noen våpen gir høye hastigheter, noen gir høyt trykk. Altså må man selv klare å tolke trykktegn når man lader.

 

Tror det er en rimelig trygg ladning du har der...

I min 300WinMag får jeg 903 m/sek før jeg får trykktegn med samme kula. 74gr N15, COL 89 mm, magnumhetter.

 

Synes erfaringsmessig at QL er litt tidlig ute med rødestreken.

 

 

PS: Kula er 38 mm lang, ikke 38.8 mm.

 

 

Her er det en nøtt som jeg tipper det kan være vanskelig å svare på. Les hele innlegget (hvis dere gidder) og si hva dere synes.

 

Jeg har testet en ladning som ga (etter min oppfatning) super presisjon, men som kanskje viser ørsmå tegn på høyt trykk.

 

300 Weatherby magnum:

80 grs MRP

208 grs Hornady A-Max (38,8 mm)

AOL 92,2 mm

910 m/s

 

...og da lyser det rødt i QuickLoad. QL sier at kammertrykket er 4525 bar og Pmax er 65642 psi.

 

Men hvis jeg går ned til 79,3 grs MRP lyser det lilla i QL, og da er kammertrykket 4397 bar mens Pmax sier 63780 psi (og hastigheten er 903 m/s). Det er altså innefor QL's grenser.

Men Quick Load-programmet mitt har ikke A-Max-kula på listene, derfor erstattet jeg den med Berger VLD 210 grs. (som altså er 2 grs tyngre).

 

Det er mange med mye bedre ladekunnskaper enn meg her, kan noen av dere si noe om dere tror trykket (det røde - med 80 grs MRP) er akseptabelt?

Link to comment
Share on other sites

Bruk Quickload kun for moroskyld, å "utarbeide" ladninger med det er en mellomting mellom å finne de på selv og slå de opp i kruttprodusentens data. For eksempel avviker quickload 10% kruttvekt, fra hva Sierra syns er max for 270 win, 110 spt. Rl-15. I den farlige retningen. Jeg velger Sierra lett i det spørsmålet.

 

Jeg har også hørt om børsemakerjobber basert på denne typen ladadata.

Link to comment
Share on other sites

et rundt, litt blankere merke etter utstøterpinnen
Det klassiske Remingtonmerket. Messingen krabbar bak i utkastaropningen. Enten pga. ureint kammer, feitt på hylsa eller for mykje trykk. Bakk av litt på ladningen, og både du og hylsene dine skal leva lenge i landet.

 

Hylser med desse trykktegna er dei trygge å lade fleire ganger eller er dei berre å kaste. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...