Jump to content

9mm og .57/.38 Hollow point?


Sir.Robin

Recommended Posts

De fleste som selger ammo kan hjelpe deg. Jeg kjøpte (sist) av Jaktdepotet i Drammen, men som sagt har vel de fleste forhandlere noen esker liggende vil jeg tro. (Har kjøpt hullspiss i 7.65, 9mm og .357Mag men har ikke akkurat 'bruk' for det.. Gøy er det dog!)

Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke ha 9mm eller .357 i isbjørnland. Og du vil i alle fall ikke ha hollow point i "slappe" håndvåpenpatroner når du møter bjørnen!! Kan kanskje klare deg med 200grains hard cast på max ladning i .357. Du er ute etter max penetrering. Slappe ekspanderende kuler vil stoppe i spekket og bare gjøre den irritert :twisted:

 

Ellers er det gøy å skyte på meloner og slikt med ekspanderende håndvåpenkuler :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis man f.eks skal til Isbjørnland kunne det jo være kjekt med HP i lomma :)

 

en viss sjangse for at bjørnen blir ekstra sur og grinete hvis den blir skutt på med 9mm HP, de er ikke designet for å trenge gjennom tykke lag med pels, spekk og muskler.

 

da er nok noe som dette bedre...:

http://www.buffalobore.com/index.php?l= ... tail&p=225" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Men husk de nye reglene hvor hulspiss i kortpanger, kun er lov til å skyte på papp, og stålmål, aka definisjonene i de godkjente forbundsregelement for sine respektive grener.

 

Innehavelse til annet er et forskrifts brudd :P

 

Eh… Med andre ord, helt det samme som håndvåpen generelt,

kun til øvelse og konkurranseskyting. Burde ikke være så vanskelig å huske…

 

 

§ 8. Forbudt ammunisjon

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha

 

d) ammunisjon og prosjektiler med ekspanderende effekt til pistol og revolver med sentertenning, med unntak av de tilfeller der dette brukes til øvelses- og konkurranseskyting.

Link to comment
Share on other sites

Så da Hassel er alt av ammo du utvikler til zombiebeskyttelse faktisk ulovlig... Det var faktisk ukjent for meg at reglene spesifisrer at man ikke får ha ekspanderende ammo til annet enn øvelse konkurranse.... Litt på spissen så er det da lovlig og ha fmj ammo til dette formålet ?

Link to comment
Share on other sites

Får man kjøpt hollow point ammo til håndvåpen?

Hvis man f.eks skal til Isbjørnland kunne det jo være kjekt med HP i lomma :)

 

Du kan lage selv vet du. Jeg har laget et die sett som jeg kan kaldpresse hjemmestøpte med:

diyhp.jpg

9 mm CNHPSWC :mrgreen:

Disse så flotte ut, presser du de i en vanlig ladepresse?

Link to comment
Share on other sites

Det var noen som skrev noen festlige ord om hulspiss og dobbelt sett med ulovligheter her på kammeret, men jeg kan ikke finne dem igjen.

 

Jeg husker i farten heller ikke om alle disse lovene og bestemmelsene gjelder for Svalbard. Uansett vil du som påpekt neppe bruke hulspiss og neppe 9 mm i møte med isbjørn.

Link to comment
Share on other sites

Disse så flotte ut, presser du de i en vanlig ladepresse?

 

Ja, jeg har faktisk brukt en Lee Reloader press som selvfølgelig er alt for spinkel, men har gjort jobben sin på eksperimentstadiet.

Regner med at en Classic Cast holder i massevis.

hpdie.jpg

Siden dette er et eksperiment har jeg laget ”nose punchen” slik at jeg kan prøve forskjellige innvendige former og størrelser. Selve size dien, er laget av en die fra et Lee Sizing kit.

 

hpdie1.jpg

 

Jeg har testet et par hundre kuler, men på fri hånd så er det vanskelig å si om presisjonen. Regner med å få opp en ransom rest i løpet av våren, så da skal det testet litt mer.

 

Jeg har vurdert å støpe hullspiss kuler, men kreativitet er en form for latskap, og jeg tror det går mist like kjapt å presse om kuler fra en sekshulls tang, som å støpe ferdige i en tohuls tang.

Tanken på å konvertere en sekshulls tang fra Lee har også slått meg.

Link to comment
Share on other sites

Veeel, hvis man ikke har annet enn en 9mm er det bedre enn ingenting, man har vel gjerne 15+ skudd til disposisjon. Svjv er 357 mag populær der oppe siden de smeller høyt og vekt og rekyl er på den komfortable siden. Men jeg er enig i at hulspiss er for langt kraftigere kaliber enn vanlige håndvåpen, skulle jag hatt en 9mm til det bruket ville jeg prøvd å få tak i noen skudd med svensk M39B. DE penetrerer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man f.eks skal til Isbjørnland kunne det jo være kjekt med HP i lomma :)

Hvis du har tenkt bruke en 9mm pistol, eller no sånt, til isbjørnsbeskyttelse har jeg hørt at enkelte anbefaler å file ned forsiktet.

 

For da gjør det ikke så vondt når den sinte bjørnen stapper pistolen en eller anna plass på deg.

Link to comment
Share on other sites

Eg har sjølv denne tanga, og holspiss eller ikkje, dette er den mest presise kula eg har testa i min GP100.

Det høres jo interessant ut... kan du si meg litt mer om kula?

 

Hassel, det kan eg. Kulene eg brukar er støypt av 90/6/4-legering (overkant av 20 BHN), med rund holspiss veg dei rundt annonsert vekt, altså 158 grains. Hugsar ikkje heilt nøyaktig vekt sidan eg ikkje har tilgang på utstyret mitt for om eit par veker, men eg kan godt sende deg nokre smaksprøver om du vil teste når eg kjem heim. Dette er ei litt hard legering for skikkelig ekspansjon, men eg skyt berre papp og blikkboksar med dei uansett. Presisjonen er heilt topp på 25m, skote i ein 6" GP100, kulene siza til .358. Ladninga eg stort sett brukar er 14 grs N110 og Federal #100 tennhetter, kulene krympa i bakre rille (den har to krymperiller).

 

user4429_pic2794_1287000069.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis man f.eks skal til Isbjørnland kunne det jo være kjekt med HP i lomma :)

Hvis du har tenkt bruke en 9mm pistol, eller no sånt, til isbjørnsbeskyttelse har jeg hørt at enkelte anbefaler å file ned forsiktet.

 

For da gjør det ikke så vondt når den sinte bjørnen stapper pistolen en eller anna plass på deg.

 

 

:crazy: :thumbup::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...