Jump to content

hundekjøp? hva trenges? og priser


woofer

Recommended Posts

hei. jeg er i tanke boksen om å kjøpe meg min første hund. men så har jeg en del spørmål til dere som har hund.

 

den hunde rasen jeg vurderer er pettit basset.

å har skrevet ned litt hva jeg trenger for å se om jeg har råd til å ha hund,

er dette regnskapet helt ut av kurs? er det noe annet jeg trenger eller noe jeg har glemt av?

alle innspill taes med stor takk:)

 

utgifter i året

jakthundforsikring 3600 kr året

hundefor 5000 kr året

vaksinasjon 500 kr året

sum 9100 kr året

 

 

må kjøpes:

garmin peiler 4690,-

div (halsband, skåler osv) 2000,-

Hundeseng 500,-

bilbur 1000,-

sum 8190,-

Link to comment
Share on other sites

Du har vel glemt å ta med selve valpeprisen... normalpris ligger vel rundt 9-12000 alt etter rase og kvaliteter.

 

Faste utgifter vil være

*mat

*vaksinasjon

*forsikring

 

Ting du trenger som er forbruksvare er

*kobbel, halsbånd, børster, klosaks (og det koster ikke sååå mye)

*matskåler

*tyggebein?

 

Invester i et godt hundebur til bilen; du TRENGER ikke ha bur til bikkja inne.... men det er nå min mening.

 

Skal du få en noenlunde grei hund kan det jo være greit å gå på et kurs eller to - særlig dersom du ikke har hatt hund før så er det endel å hente. Videre så vil du kanskje starte på diverse prøver eller utstillinger - og DET kan bli dyrt i lengden :)

Link to comment
Share on other sites

Enig med jaktlykke, og grattis med bra rasevalg! :D Du tok vel hardt i med forsikringspremie synes jeg; velg Agria som forsikringsselskap og start med enkel dekning og så mer etterhvert om bikkja blir premiert på utstillinger og jaktprøver. Utstillinger og jaktprøver er veldig givende, selv om du ikke behøver å stresse så mye med det første året. Den diverseposten på 2000,- kan gjerne inkludere dressurkurs. Pbgv kan være noen egenrådige dotter, så det er kjekt å ha litt kustus på bikkja fra starten av.

 

Velkommen i bassetgjengen, og lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

ahh:) takk for alle svar. ja valpeprisen orker jeg ikke å skrive opp;)

 

når det gjelder hundebur så er jeg vokst opp med at hunden er løs og ikke ligger i bur, blir antagelig å gjøre det likens.. synes det er lite selskap i en hund som ligger i et bur i gangen som man kun ser når den skal ut å drite. synes også det blir en mye roligere hund vis den får gå løs i stua. MEEN det er da min mening.

Link to comment
Share on other sites

driver selv å lage "handleliste" før hundekjøp (som ennå er minst 1,5 år frem i tid)

det jeg prioriterer som skal i hus FØR hunden er:

bur til bil

mat (skal bruke vom og hundemat, ca 300 kr for 20 kg)

halsbånd/leiebånd

skåler

tannbørste

børster

klotang

diverse leker

seng

 

inkludert hunden blir det ca 12 000 (og da regner jeg hunden koster 10 000)

 

forsikringa kommer i tillegg, og med agria med alle slags tillegg blir det ca 200 i måneden (dvs livsforsikring, medisinforsikring, spesialforsikring, hele sulamitten)

jeg skal venne til hunden børsting, kloklipping osv fra første dag så den ikke har noe imot det når den blir eldre...

søker du rundt om på nett finner du mange plasser med bra priser.

 

utover dette er det vel opp til hver enkelt hva man synes man trenger, som jaktdekken, potesalve, reflekser osv osv osv... den KAN bli sykt dyrt, men er man oppfinnsom kan man redusere priser litt også (f.eks kompostbinge fra biltema til 200 kr i stedet for valpebinge til en tusenlapp, løpestreng av vanlig tau og en stor splitring e.l. etc).

 

men uansett; grattis med hund og lykke til!!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hundebur så mener jeg at du har en stor fordel av å ha en hund som liker å være i bur. Lærte valpen å trives i bur med en gang den kom i hus. Nå er ikke buret fremme lenger, så hunden går løs i huset, men hvis jeg setter opp buret så vil han ligge der. Fordelen med dette er når du skal ha den med et sted hvor den ikke kan gå løs. Han stortrives også i buret i bilen. Er helt enig at hunder ikke skal måtte sitte i bur inne, men det er absolutt en fordel å kunne ha den i bur ved visse anledninger

Bare min mening :D

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en fordel å kunne ha hunden i bur på natten, og når man ikke er hjemme. Det vil spare en del sko, inventar og annet i oppveksten, og det vil også være lettere om man må sette bort hunden til andre en gang i blant. En del hunder vil også roe seg bedre i et bur når de er alene, enn når de kan gå fritt i hele huset. En del blir stresset når de har for stort område som de føler at de må "passe på".

Ellers er jeg absolutt ikke tilhenger av at hunden skal ligge innesperret i buret til enhver tid. Hos oss er hundene en del av familien, og er sammen med oss så lenge vi er hjemme, og er våkne.

Lykke til med hund :D

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med valpekjøpet.

 

Det mange ikke tenker på er ett "valpekurs" før hunden blir hentet. Kurset i mitt nærområde gir kunnskap om trening, husrenhet og generelt hundehold.

Jeg er oppvokst med jakthunder, men kunne godt tenkt meg ett slikt "kom i gang" kurs sammen med samboer..

Link to comment
Share on other sites

ahh:) takk for alle svar. ja valpeprisen orker jeg ikke å skrive opp;)

 

når det gjelder hundebur så er jeg vokst opp med at hunden er løs og ikke ligger i bur, blir antagelig å gjøre det likens.. synes det er lite selskap i en hund som ligger i et bur i gangen som man kun ser når den skal ut å drite. synes også det blir en mye roligere hund vis den får gå løs i stua. MEEN det er da min mening.

Innimellom vil du være glad for å ha bur inne!Særlig om natta,og når du drar fra den noen timer!Det blir også et sted hunden kan trekke seg tilbake og få fred når den vil,de fleste setter pris på det!Men den skal ikke være i buret 20 timer i døgnet for det..

Link to comment
Share on other sites

Kostnader ved det å ha jakthund ja,.....det får meg til å tenke på en venn av meg som stod å minglet i et selskap hvor en relativ brautands kar stod å la ut om laksefiske og at det var sinnsykt dyrt med alt utstyr som fiskestenger ol. det var da vennen min punkterte samtalen med; jo,ja det var jo greit å ha en billighobby ! han drev med fuglehund selv...

 

Det blir nok dyrere enn du hadde forutsett, men lykkes du med en god hund, har du glemt hva det kostet.

 

Du må regne med flere turer til skogs med Pbgv enn feks Drever før du kan jakte ordentlig :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde hunden i bur om natten når den var valp, var ved siden av senga de første 2 ukene, så gradvis flyttet lengre ut, og så i stua, første året var han i buret om natta i stua, nå går han fritt hele døgnet, ikke gått med noe her hjemme, han vokste av seg alle rampestrekene. Ble korrigert underveis.

Det skal sies, han ble satt bort første høsten i 10 dager, damen nektet å ha han i bur mens hun var ute, ble TS på 1 støvlett, 2 leksiskon, 2 puter og et fat på 4 timer, etter det brukte hun bur mens hun var ute noen æren... :roll:

 

Så som andre sier, tilvenn han buret fra dag 1, er et trygt sted for han det, og der hviler han når han er trøtt.

Men han er aldri innestengt der lengre, her i huset, men det brukes når han er hos andre, uten innvendiger. Jeg har 3 bur til han, et hjemme, og 1 i hver bil, lei av å flytte på bur. :roll:

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

hei. jeg er i tanke boksen om å kjøpe meg min første hund. men så har jeg en del spørmål til dere som har hund.

 

den hunde rasen jeg vurderer er pettit basset.

å har skrevet ned litt hva jeg trenger for å se om jeg har råd til å ha hund,

er dette regnskapet helt ut av kurs? er det noe annet jeg trenger eller noe jeg har glemt av?

alle innspill taes med stor takk:)

 

utgifter i året

jakthundforsikring 3600 kr året

hundefor 5000 kr året

vaksinasjon 500 kr året

sum 9100 kr året

 

 

må kjøpes:

garmin peiler 4690,-

div (halsband, skåler osv) 2000,-

Hundeseng 500,-

bilbur 1000,-

sum 8190,-

 

 

 

 

Blir vel å bannes litt i kirka det her men,

 

Det du trenger til å begynne med er å kjøpe valpen,

 

så er det vel en sprøyte rundt 4 mnd (rundt 400 kr)

 

du trenger ett bur som du bruker inne og i bilen etc.plastbur er da å anbefale pga vekt. (pris 1000-1500)

 

for, da er det valpefor først før du går over på voksenfor.en stor sekk med 15 -20 kg varer utrulig lenge (500)

 

et halsband og kobbel.(300)

 

forsikring kan være lurt å ha fra de er små.(pris er avhengig av hvilken forsikring )

 

skåler da kan du evnt bruke suppeskål etc.(100)

 

gnageleker så du berger skoene.(50 pr stk)

 

garmin hundepeiler trenger du ikke før valpen er 7 -9 mnd eller kanskje eldre.(julegave fra familien)

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

jeg begynnte å lete litt hjemme og fant egentlig det meste jeg trenger:) skåler, kobbel osv:) (vi har hatt hund for mange år siden) mangler bare bur,, vis noen har et billig brukt bur så si ifra:)

 

og nå ser det ut at det endelig blir hund på meg:D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har egen forsikring gjennom Sparebank 1 sin forsikring, men er ikke hundene også forsikret gjennom jakt og fiske ? Eller er det bare ulykkesforsikring under jakt ol ? Mine har bur inne uten dør og der legger de seg hvis de har lyst ellers ligger di der de ønsker. Har aldri vært plaget med at de eter opp det meste :wink: . Mulig jeg har vært heldig, men jeg tar alltid med meg hvalpen uansett da den er liten. Til den blir trygg da blir den etterlatt hjemme alene. Først i små bolker, deretter forlenger vi tiden til de tåler en dag alene.

Link to comment
Share on other sites

at det å ha hund er dyrt,hmm...vil ikke akkurat si det koster all verden med tanke på alt man får igjen fra en god jakthund :D

men det som er krevende er all tid og annsvar man har som hundeier..

 

min konklusjon er:koster lite,men tidskrevende :!:

 

lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg er (forhåpentligvis) en blivende hundeeier til sommeren og lurer litt på hva dere gjør med valpen på dagtid når dere er på jobb? Jeg tenker som så at dersom valpen står hjemme i gangen med bur, vannskål og det den trenger, er det ikke da vanskeligere å lære valpen at det ikke er greit å pisse inne, spise sko osv. når man bare har tilsyn med hunden på ettermiddagen/kveldstid?

 

Jeg vet enda ikke hvordan jobbsituasjonen min er til sommeren, enten blir det 7 til 4 jobb, eller så kan det godt bli anleggsarbeid med X antall dager på/av. Blir det anlegg tenker jeg å ta med valpen, hvis det lar seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

For det første vent med å binde deg til et kjøp før du vet hvordan jobbsituasjonen din blir, og om du kan ha med valp på jobbet etc.

En hund kan fint læres opp til å være hjemme alene noen timer på dagtid, men det bør skje gradvis. Så ta ut ferien når du vet når du får overta hunden. Den første uka går nok med på å få hunden til å lære hunden å være alene om natta. Når den er trygg på dette så kan du begynne å trene på å være litt alene om dagen.

Hvor fort dette tar er nok forskjellig fra hund til hund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg hund i sommer (en beagle) og har følgende tips.

 

Den jakthundforsikringen gjelder vel i fem år eller noe sånt (du MÅ jo ikke ha forsikring heller).

 

Hundefor til 5000?? Jeg kjøper kvalitetsfor hos veterinæren og betaler bare en brøkdel av det.

 

Peiler behøver du ikke før hunden er minst 6 måneder, sannsynligvis 12. Til å begynne med så er søket ikke all verden.

 

Halsbånd, skåler etc. får du for noen hundrelapper.

 

Et godt bilbur (hercules, trønderburdet eller tilsvarende) er en svært god investering. Bur hjemme (greit om natten) får du til noen hundrelapper på plantasjen.

 

Skal du bygge hundegård? Det koster litt, fort noen tusen, men er en god investering.

 

Det som virkelig koster er:

- hunden selv

- henting (hvis man må reise langt)

- bilbur

- hundegård

Link to comment
Share on other sites

Er student på siste året nå, ferdig til våren, uten samboer. Årsaken til at jeg spurte var at en hund er ikke et impuls kjøp, det å planlegges, altså må jeg snart bestemme eg for om jeg skal satse på valp til sommeren, eller om jeg skal vente ett år til...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...