Jump to content

Tikka T3 eller Shultz classic?


Sakoo

Recommended Posts

Avhenger litt av om du gjerne vil ha rustfri/plast eller ikke. Schultz'en er jo svart stål og tre. Jeg ville ha valgt Schultz over T3 til enhver tid dersom begge er i svart stål og tre. Har selv en Classic i 6,5 som jeg er MEGET godt fornøyd med. Alle detaljer er i stål, presisjonen er veldig bra med alt jeg har skutt i den og pipen er så glatt og din innvendig at den er veldig enkel å holde ren.

Link to comment
Share on other sites

Om det er en Classic er den ikke et systemvåpen, det er det Classic DL som er.

 

Uansett er S&L Classic i utgangspunktet et bedre (nåja, begge fungerer jo fint, penere våpen som gir meg større eieglede kan jeg i hvertfall skrive under på) våpen enn en T3. Og jeg har hatt en T3 supervarmint i 223r, og kjøpte en S&L Victory, etter å ha besiktiget en S&L Classic (etter å ha kjent på det som var av våpen under 20k).

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten dagleg tråder for, mot og opp i mot t3. Jeg har selv t3 light i 6,5x55 og er strålendes fornøyd med den til mitt bruk. Jakter hjort,rev,rype,kråke ++ med den. Klart der er en del plast detaljer, men det plager ikke meg. Lett , nesten vedlikeholdsfri og presis er den. Jeg har "mettet" stålet med 5-56 olje for å ungå rust. Så langt ser det smart ut. Like fin etter 2 års bruk i alt slags ver.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ett vondt ord om T3, med unntak av liten utkasteråpning som gjør det til en pine å komme til for puss. Og plastmuffen på sluttstykket, og litt mere slark i sluttstykkegangen enn jeg ønsker, ja og plastmagasinene (eller rettere sagt plastleppene på magasinene). Min SV hadde ett knall godt avtrekk, og muffa ordnet jeg med å kjøpe en i rustfritt. Hadde jo egentlig ikke lyst til å selge min, men måtte siden jeg gikk for en S&L Victory m/KKC stokk, og ikke en Classic.

 

Nå ønsker jeg meg en Blaser R93 i 223r og 6.5x55 m/kappa løp og demper til småvilt børse (bare en drøm selvsagt), så jeg ser på CZ sin 527 serie o.l. En ny T3 er ikke tema, til det finnes det bare så mye annet mere spennende der ute i samme prisklasse (ikke misforstå, en T3 vill virke, og virke godt).

Link to comment
Share on other sites

Kjenn på begge så har du svaret selv.

 

 

Og da blir det helt klart S&L. Har hatt en S&L Classic. Gikk fantastisk bra, og Danskene skal ha for at de lager gode våpen. Men det ble til slutt blaser på meg. Classicen er beddet, har super stokk form som er lett å like. Både avtrekket og boltgangen går som en varm kniv i smør.... Trenger vel ikke nevne noe mer......

 

 

Jo, så har du tikka plast med alu rekylklakk, og en skranglete boltgang. Nå har jeg sikker tråkka over halve forumet på beina. sorry, dette er MIN mening!!

 

 

Jeg hadde vurdere å kjøpt rifla med stålmontasje, og sett om du fikk deg en bedre optisk kikkert på bruktmarkedet. Men det blir jo et regnestykke. Lykke til med valget. Supert kaliber er det også, og annenhånds verdien er god.

Link to comment
Share on other sites

Om blånering og treverk er på planen så ville også jeg helt klart ha vurdert S&L. Tikka ser ut til å ha et bredere utvalg av modeller mhp stokktype, stainless, varmint, lite osv. Den billigste modellen starter vel på rundt kr 8000,- ny. Tikka er ei billig rifle og det bærer den på mange måter preg av blandt annet mhp materialvalg. Har ingen skyteerfaring med S&L, men de ligger vel jevnt over noe høyere i pris og burde derfor være noe mer påkostet. Har T3 selv, og rifla er grei nok i forhold til prisen og da jeg skulle ha plastikkstokk så kunne like gjerne flere deler være av samme materiale.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...