Jump to content

luft og krutt pistoler i samme klubb/forbund?


Ole_Netland

Recommended Posts

kort spørsmål (sikkert ansett som tåpelig spørsmål for de som er kan det)

 

er det samme klubber og forbund som skyter luftpistol som tradisjonelle pistoler?

 

 

jeg har nettopp begynt med pistol skyting (begynte til nyttår, tok kurset for lenge siden), og så har jeg en luft revolver som passer perfekt til mine hender (og så liker jeg revolver bedre enn pistol), kan jeg da stille med denne på innendørs treninga uten at de skal kunne si noe på det?

Link to comment
Share on other sites

NSF har programmer for luftpistol, "banepistol" dvs .22 og .32 SW long for de fleste. De har og "feltprogrammer" der man skyter med våpen med kaliber fra .22 og oppover. f.eks kan man bruke 9 mm og .45 ACP i militærfelt. I revolverfelt skyter de fleste med 38spec. Det finnes og klasser for magnumvåpen og "lommepistol" og "lommerevolver". Oversikten er litt forenklet. Mer info finner du på hjemmesiden til NSF.

Ikke alle klubbene i NSF arrangerer stevner i alt men som medlem av en NSF klubb kan du delta i luft, på bane og på feltstevner.

Link to comment
Share on other sites

Tja, kommer vel ann på "høytidlighetsnivået" i klubben din - er den full av folk som satser seriøst på luftskyting, med tilhørende matchpistoler, pistolsko, skytebriller etcetera vil det antagelig bli kommentert.

 

Det er vel ikke umulig at det blir kommentarer i en mer laidback klubb, heller.

 

Det er forsåvidt ikke noe særlig forskjell på virkemåten på den ene eller andre luftpistolen, men slike "look-alike" våpen har ett heller frynsete rykte på seg for holdbarhet og presisjon. Så strengt tatt med unntak for kvalitetet og presisjon er det vel ikke noe særlige forskjeller på virkemåten en Crossman Python look-a-like og f.eks en Røhm Twinmaster med magasin eller en Feinwerkbau C55.

 

De to førstnevnte har revolverende magasin - den siste har en magasinramme. Alle avfyres med komprimert gass.

Link to comment
Share on other sites

nå er jeg ikke noe seriøs pistol skytter (ikke enda i all fall), så jeg skyter fordi det er morro og for det sosiale. men revolver er helt klart min greie. Og når jeg en gang skal kjøpe mitt eget våpen skal jeg ikke ha noe pistol, er altfor glad i tomhylsene til det (jada jada, jeg er ladenerd).

 

Men tolker jeg det rett så vil jeg ikke kunne bli nektet å skyte med min luft revolver som skyter 4,5mm rundkule og er drevet av små co2 patroner.

16182_dan_wesson_revolver_redigert-1.jpg

http://www.nettsport.no/art-8.asp?id=426&iPageID=2

Link to comment
Share on other sites

Joda - du er en seriøs luftskytter, men en uhøytidelig en. En liten, men uhyre viktig nyanse i disse PK tider...

 

Men rundkuler er jeg faktisk litt i tvil om er tillatt som sådan. Gakk hen på NSFs hjemmesider og grav frem luftreglementet, der kan du lese til øyet blir stort og vått om hva som er tillatt og ikke...

Link to comment
Share on other sites

hmm får se hva jeg gjør i morgen når jeg skal å skyte om jeg da tar med luft revolveren eller om jeg bare skal satse på å skyte med klubbens 22lr pistoler denne gangen og.

 

ville bare spørre her for hvis det var to helt seperate forbund så kunne det kanskje falt i svært dårlig jord om jeg tok den med på treninga.

Link to comment
Share on other sites

Kula må være av bly eller annet mykt materiale.

Husker jeg helt feil når jeg mener å ha lest at det også kreves at kulen kutter et hull i skiven som kan tolkes med elektronisk tolkemaskin?

 

 

Nå er det ikke aktuelt å skyte konkuranse med co2 revolveren, mer bare for morro å skyte med den, gir jo trening den og.

 

Vil nesten si den har bedre avtrekk enn disse lånepisolene i 22LR som er på banen,

Link to comment
Share on other sites

22lr skytes normalt sett på 25m, mens luftpistol vel skytes på 10m.

Om så er tilfelle, så vil du sikkert få litt problemer med å skyte med luftpistolen på en ordinær trening, der det skytes på 25m.

Dersom klubben din har "luft-blinker" satt opp op 10m, burde det derimot fungere greit.

Jeg heller husker ikke i farten om det er noe konflikt med regelverket å skyte med rundkuler som er laget av hardt metall,

men det finner du ut med en titt i regelverket.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

om jeg skyter på 25m med luft gjør ikke meg noe.

 

men har fortstått så pass at det er samme klubber og forbund som driver med begge deler. så skal ikke bli noe fare for å bli kastet ut av klubbe eller noe slikt om jeg møter opp med luft.

 

så tar den nå med meg i kveld så får jeg se om jeg treffer noe.

Link to comment
Share on other sites

8.4.4 Ammunisjon

Alle prosjektiler som brukes skal være av bly eller tilsvarende

bløtt materiale. Mantlede prosjektiler er ikke tillatt. Juryen kan ta

prøver av skytternes ammunisjon og kontrollere dem.

 

Fra punkt 8.9

10 m luftpistol (1=våpenvekt, 2= Avtrekksvekt).

1) 1500 g max.

2) 500 g min.

 

Målekasse = 420 x 200 x 50mm.

 

Sikteradius = Bare kassestørrelsen.

 

Skal bare lades med en (1) kule. Rekyldempere, og perforerte løpsforlengere er tillatt.

 

Luftpistolgrep: Ingen del av skjeftet eller tilbehøret skal berøre noen del av håndleddet. Nedre håndstøtte skal ha en vinkel til grepet

på minst 90 °. Dette gjelder håndstøtten foran og bak, og på begge sider av skjeftet. Oppadgående krumming av nedre håndstøtte

og/eller tommelstøtten og/eller nedadgående krumming på siden motsatt tommelen er forbudt. Tommelstøtten må tillate tommelen å

bevege seg fritt oppover. Grepet må ikke omslutte hånden. Krum overflate på skjefte og ramme, inkludert nedre håndstøtte og

tommelstøtten i lengdeaksen på våpenet er tillatt.

 

Utdrag fra punkt 8.20

8.20 10 m Femskudds luftpistol

8.20.1 10 m Femskudds luftpistol

Ethvert 4,5 mm (kal..177) våpen som drives med komprimert luft

eller gass kan brukes.

8.20.1.1 Våpen som brukes i 10 m Femskudds luftpistoløvelsen må ha

magasin som kan lades med fem (5) kuler.

8.20.2 Generelt

8.20.2.1 Forberedelsestid

10m luftpistol fallfigur 3 minutter

10m luftpistol standard 3 minutter

8.20.3 10 m luftpistol fallfigur

Programmet består av 40 konkurranseskudd for menn/junior

menn og 30 konkurranseskudd for kvinner/junior kvinner, fordelt

på serier à fem (5) skudd som avgis på ti (10) sekunder. Det

avgis ett skudd på hver av de fem (5) fallfigurene innenfor den

tidsbegrensning som er gitt for serien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...