Jump to content

Treg åpning på gammel sideligger


norwegianwiking

Recommended Posts

Skal begynne med cowboy skyting og har en eldre (70\80 tallet) Øst-Tysk sideligger som jeg regner med kommer til og holde ihvertfall inntil videre.

 

Men denne er jævlig treig og brekke og lukke, jeg vet ikke om det er dårlig tilpassede deler, svellet tre, dritt, sterke fjærer eller noe annet.

 

Hva må uansett gjøres for og få denne til og gli glatt opp og igjen for hurtig skyting?

Link to comment
Share on other sites

Kan forsåvidt stemme det, den har nok ikke gått mer en noen 100 skudd i sitt liv. Kanskje på tide og skyte litt leirduer også :D

 

Et annet spørsmål, sporene i skruene er veldig små og vanlige skrujern passer ikke, er dette en genial patent for at hobby-børsemakere ikke skal kunne komme til og jobbe internt?

Link to comment
Share on other sites

Hei NW

Håper du får blitt med I SWS og bedrive CAS.

I affal!

Hva slags hagle er det du har og har du muligheter for bilde (Og har du dremmel, eventuelt et håp om å bruke hagle til noe som helst annet?)

 

Skal du til Løten i helga? (six Feet Under)

Link to comment
Share on other sites

Et annet spørsmål, sporene i skruene er veldig små og vanlige skrujern passer ikke, er dette en genial patent for at hobby-børsemakere ikke skal kunne komme til og jobbe internt?

 

Nei, våpenskruer er beregnet til hulslipte skrujernsklinger. Disse får man kjøpt, men en kjapp og billig løsning er et billig bits-sett fra Biltema, en økt på smergelskiva og vips så har man et børsemakersett som holder til hjemmebruk :)

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Mange våpen bruker sporskruer mente for såkalte "Børsemaker skrutrekkere"(fritt oversatt fra engelsk). Har et slikt sett selv, hvor alle trekkerne er nummerert. Største forskjellen på disse i forhold til vanlige bits, er at de er helt flatslipt på alle kanter, noe som gjør at de sitter i sporet på sporskruer mye bedre under belastning - i tillegg finnes dem selvfølgelig i en rekke forskjellige tykkelser og bredder..

 

/Jabb

Link to comment
Share on other sites

Glemte å si at det virker som om stålkvaliteten i dette spesialskrutrekker settet er av ypperste sort sammenlignet med typiske bits. Eksempelvis har jeg brukket bits der spesialtrekkerne åpner lett uten noen form for svikt..

 

/Jabb

Link to comment
Share on other sites

en fin fil og to - tre skrutrekkere, og du lager dette greit selv. For all del, se nøye på sporene i skruene, og fil av litt og litt mens du kjenner og ser hvordan det passer. Når det sitter perfekt har du laget deg et spesialverktøy til din hagle. IKKE prøv med makt og vanlig skrutreker utenmodding, du har ike lyst til å ødelegge sporet i skruehodet...

Link to comment
Share on other sites

De skruene med trange spor på låsen er ikke beregnet for å åpne av hvermansen. Det eneste du oppnår med dette er å ødelegge børsa. Skal du inn i mekanismen, ta av kolbekappa og bruk en lang rettrekker. Utover dette er det lite å hente for ukyndige. Fjerning av stivnet olje og smuss samt smøring med tynn olje- og en treg tysk lås går seg som regel til ved bruk.

Link to comment
Share on other sites

STAAANS!

Tipper det er en Sauer & Sohn du har, kanskje modell 8?

Jeg husker jeg fikk min mod.8, nummer to. Den var også treig å brekke. Jeg tok den med til en børsemaker, som ga meg valget:

 

Hvis han filte den til så den gikk lettere, ville den bli slarkete. Eller så kunne jeg snu og gå hjem igjen og bare bruke den, så ville delene slite seg til hverandre.

 

Jeg valgte det siste. I dag har jeg en gammel sliter som er tight, kompakt og fin. Den går som smør.

Men du har kanskje litt dårligere tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...