Jump to content

308 til Rådyr, ferdigrullet


Stalker

Recommended Posts

Lurer på om noen kan anbefale en god, ferdigrullet ammo til rådyr i kaliber 308. Har hørt litt forskjellig. Noen sier tunge kuler (180) mens andre sier 165 grains. Vil helst ikke at dyret skal springe så veldig langt, men vil jo ikke skyte det i fillebiter heller :D

Link to comment
Share on other sites

Blykuler - Har høstet god erfaring med tyngre kuler og lavere hastighet. Best slakt etter mitt skjønn. Men avstander etc. er jo avgjørende mht kulevalg. Bruker 200 grs Lapua Mega i min 30-06.

 

Men det er jo mye nytt å velge i også, bl.a Tonheim, som jeg personlig ikke har erfaring med, men som jeg har hørt mye godt om, men da er det vel ikke mye ferdigrulla lengre.

Link to comment
Share on other sites

Det ble spurt etter fabrikkammo i 308...

 

Hvis man satser på typisk ælj-ammo, med kulevekter på rundt 180 grains, har man en patron som passer fint til rådyr også. Disse kulene får ikke veldig stor hastighet, og man trenger derfor ikke en superkule. Norma Oryx (180 grains), Lapua Mega (185 grains), Remington Core-Loct Ultra (180 grains), Fusion 180 grain osv. bør gi en kombinasjon av god effekt, og fine slakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser det blir foreslått både 150 og 180 grains her. Er det veldig stor forskjell mellom disse?

 

Forskjellen er nøyaktig 30 grain det! :wink:

 

I 308w sp bruker jeg 150gr. TBBC (trophy Bonded Bear Claw)Får veldig fine slakt, men det er vel litt "overkill" å bruker slike premiumkuler på rådyra. Har også veldig god erfarng med Fusion, som koster under halve prisen!

Link to comment
Share on other sites

Har selv Federal Fusion 180 grain til min .308, men ingen erfaringer i skutte dyr enda. Var på banen å fikk skutt opp med de og snakka der med et par jegere som skrøt veldig av Fusion og sa at kula så veldig bra ut når de tok det ut av slaktene. "Billig" jaktammo er det også!!

Link to comment
Share on other sites

Mange gode og ingen dårlege forslag til no.

Rådyra har, pga storleiken, ikkje dei same krava til kulene som elg og hjort.

 

Rimelege, konvensjonelle blyspissar vil nok funke bra, i alle fall i moderate hastigheiter.

 

Lapua Mega er nevnt, Norma forbedra Elite er eit alternativ.

Kan ikkje seie det er feil å gå for ei premiumkule heller, men litt dyrare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte min rådyrjaktkarriere i fjor høst. Jeg spurte den lokale våpenpusheren om råd. Han spurte om jeg ville ha igjen kjøtt. Etter å ha svart ja, så ble jeg anbefalt Lapua Naturalis i min 308. Jeg kan ikke noe annet enn å si at det stemte ganske bra. Jeg skjøt en bukk og det ble et fint lite utgangshull og den datt rett ned.

 

Her er bilde av utgangshull i påkledd tilstand:

bukk.jpg

 

Og uten skinn:

utgangshull.jpg

 

Det er ikke store erfaringsgrunnlaget, men jeg anbefaler å ta en titt på Naturalis. Mer info her : http://www.lapua.com/index.php?id=879

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...