Jump to content

Er 17 HMR og 22 Win.mag salongrifle?


Yhaug

Er 17 HMR og 22 Win.mag. Salongrifle?  

118 members have voted

  1. 1. Er 17 HMR og 22 Win.mag. Salongrifle?

    • Nei en salongrifle er 22lr!
      82
    • Ja det er det!
      36


Recommended Posts

Kan ikke stemme på noen av alternativene, da ingen av kalibrene er salong rifler. I dag bruker vi benevnelsen salong på alle små randtente kaliber (22wmr og ned), selv om dette ikke er helt korrekt. Da navnet mer eller mindre er arvet fra svakere randtente kalibre.

 

Muligens 22short er ett ekte salongkaliber (er i tvil), Flobert/eikenøtt er vel i hvertfall ett salongkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt er heller ikke .22LR noen salongrifle i ordets opprinnelige betydning:

Ei rifle som er så svak at man trygt kan skyte på blink inne i salongen, altså i stua. De opprinnelige salongriflene var vel beregnet på eikenøtter og slikt, .22LR er mye kraftigere og kom på markedet etter at "salongskyting" var gått av moten.

Link to comment
Share on other sites

Vargen har vel det beste svaret så langt. Jeg skal innrømme at det vrir seg inni meg når folk omtaler 17HMR og 22mag som salongrifle.

Opprinnelig var det .22 uten kruttladning som ble omtalt som salong. Disse er en raritet i dag, samme med .22 short. .22LR har blitt den naturlige "salongen" i dagligtale, å skulle kalle alle alle randtendte som salong føler jeg blir helt på trynet.

Link to comment
Share on other sites

Salong har alltid vært 22LR i mitt hode.

 

Men jeg har nå piper i 22LR og 17Mach2 til Rugeren min, er vel like mye "salong" om jeg skifter pipe?

 

De med Sako Quad og fult pipesett da. Har ikke de kjøpt seg salonggevær?

 

Verden utvikler seg. I dag finnes fire "salong" kalibre :!:

Link to comment
Share on other sites

Ser man i forskjellige kattaloger under "salongrifler" så står ofte 17hmr og 22.Win mag der også. Samme gjør det på flere nettsider. Men ikke vet no egentlig jeg hva som er betegnelsen for ei salongrifle, har no alltid tatt det for bare å være 22lr egentlig. Spennende å se hva folk kan komme fram til her:) Endelig kan vi få svar på dette:P Jammen løser vi verdensproblemer her på kammeret også:)

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har nå piper i 22LR og 17Mach2 til Rugeren min, er vel like mye "salong" om jeg skifter pipe?

Så når jeg skifter fra .22LR til 6,5x55 i Saueren min så skyter jeg fortsatt med salongrifle? Har jo bare bytta pipe...

:lol::lol:

 

Etter å ha byttet PIPE, SLUTTSTYKKE og MAGASIN, har du bygget om fra salong til RIFLE. Dette skjønner de fleste :)

 

Dessuten har 6,5*55 sentertenning, :mrgreen: den er skandinavias beste elgpatron, suveren på langhold til 1200m. Tror dette diskvalifiserer som salong :mrgreen:

 

22(LR, short, long), 22WRM, 17Mach2, 17HMR er salongpatroner, søte små og randtente.

 

De er ALLE (inklusive 22LR. langt fra 6mm flobert/eikenøtt) som var/er det egentlige salongkaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en diskusjon på lik linje med sjøtt og sjylling. For "ingen" ungdommer i dag kan jo uttale kj-lyden lengere... Så hva heter det egentlig, kjøtt eller sjøtt?

 

Spør du hvem som helst som har kommet seg forbi 20-årene hva vedkommede forbinder med salongrifle vil du nok få .22LR til svar.

Link to comment
Share on other sites

Det som er klart, er at det ikke er mere riktig å kalle 22lr for salong rifle, enn det er å kalle en 17hmr for salong rifle. Begge deler er like galt, eller like rett. Etter å ha lest litt, vil jeg si at salong kaliber er .22BB og .22CB, og 6mm flobert. Og fra og med .22short, er betegnelsen "salong" like gal på alle de små randtente kalibrene.

 

I dag har verden gått enda litt videre, og vi har i dag 5 "salong" kalibre. 22short, 22lr, 17M2, 22wmr, og 17hmr (22long regner jeg ikke med da den er død). Alle kommer mer eller mindre fra samme utgangspunkt, og ingen av de er i ordets egentlige betydning "salong" kaliber.

 

Derfor må det eneste riktige være å innkludere alle 5 kalibrene i "salong" termenologien.

 

Jeg skjønner at mange er vant til å kalle en 22lr rifle for salongrifle, men siden dette er gjort på akkurat samme bakgrunn som vi i dag kaller 22wmr/17hmr for salongrifler. Kan jeg ikke se at det er korrekt å påstå at 22wmr og 17hmr ikke skal kalles salongkaliber.

 

Jeg vill tro vi for all fremtid kommer til å kalle alle små randtenningskaliber, som er mer eller mindre basert på 22short hylsa for salongkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vokst opp med uttrykket "salonggevær". Og det var skyttelagets krag i 22 LR. Men siden jeg var en del interessert i "fakta" allerede i min barndom, fant jeg ut at de egentlige "salonggeværene", dvs. rifler til bruk innendørs, som var tilgjengelige, var 6 mm ER-EM-GE luftgevær med fjærpiler! Jeg erobret mine første skytterpremier med slike våpen. En måtte jo skyte noen serier, så en lærte seg hvor en måtte forlegge siktepunktet for den blå, den røde og den gule pila!

 

Men hvis det nå er enighet om at våpen for "små, randtente patroner" er "salongrifler" - er da 56-56 Spencer blant de "små"?

Link to comment
Share on other sites

I og med at jeg ikke har stemt, får jeg ikke se resultatene. Men som andre har sagt - de egentlige "salongpatronene" er eikenøtt og tilsvarende.

 

Når jeg skyter innendørs, kaller jeg stedet en innendørsbane - ikke en "skyte-salong". Så jeg kan være med på at 22 LR kan kalles "innendørsbanepatron" - men den brukes jo også utendørs?!?

 

Til orientering: Jeg sluttet å bruke, hvertfall bevisst, ordene "salongrifle/salongpatron" for over 30 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...