Jump to content

Hvilken rifle i cal 223 anbefaler kammerfolket


202 outback

Recommended Posts

Jeg har planer om å skaffe meg en rifle i cal 223.

Moroskytingen med cal 22 synes jeg begrenser seg litt med kulefallet på dette caliberet.

Våpenet skal i hovedsak brukes til treningsskyting samt jakt på kråke/ringdue. mink og rev. Rifla bør ha god presisjon ut til 200 meter helst mer.

Noen forslag

Link to comment
Share on other sites

Foreslår et våpen med moderne riflestigning. Er vel flere som levere i 1-8".

 

Jeg ser mangen leverer riflestiging med 1-13, er dette best egnet til lette kuler :?:

Hvorfor annbefaler du 1-8 :?:

Er det for å stabilisere tunge kuler

 

Det meste av kjøpe ammo er forhandsvis lett (50-55grs), er det ikke en fordel med 1-12/13 for å stabilisere disse

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale en amerikansk traktor, ehhh Remington jeg også, har en gammel LTR som jeg har skutt mye med og som går godt med mange forskjellige kuler og kulevekter. 1/9 riflestigning. Eneste som er byttet fra original stand er avtrekket, kjøpte et Shilen fra Brownells og det ble som natt og dag i forhold til det remington hadde montert, samt egenmekka justerbar kinnstøtte i kydex.

 

Hadde en tur på bana i dag hvor vi testet diverse ladninger i 223 og en Sauer 6,5x55, alt ble skutt fra benk på 100 meter med gode støtter foran og bak på rifla.

 

Første bildet viser treffpunkt på forskjellige kuler og ladninger, alle skutt uten å justere siktet. Greit å vite hvordan ladningene går i forhold til hverandre. Alle er 3 skudd, øverst er Berger 30 grs på ca 13 mm, rett under er Hornady 40 V-Max på 9 mm og nederst Hornady 50 V-Max på ca 9,5 mm. (Ser ut som 2 skudd men er 3)

 

normal_2011-01-23_21_35_05.jpg

 

På de neste bildene kan kikkertsiktet ha blitt justert mellom seriene.

 

3 skudd 50 V-Max.

normal_2011-01-23_21_33_28.jpg

 

En til med 50 V-Max. Har skrudd et par knepp opp og ett til venstre.

normal_2011-01-23_21_31_32.jpg

 

Berger 30 grs i 1170 m/s. Litt å tenke på for de som mener så lette kuler umulig kan gi presisjon i piper med rask twist. :wink:

normal_2011-01-23_21_32_39.jpg

 

5 skudd med 40 V-Max.

normal_2011-01-23_21_30_21.jpg

 

Gjennomsnitt av 6 x 3 skudd er 9,9 mm, og det med tre forskjellige kuler og ladninger.

Har skutt kuler på 75 grs med samme presisjon som bildene over.

 

Et eldre bilde av rifla.

normal_Test556Nato005Small.jpg

 

Edit: Hvis noen velger å bruke ladningene som er skrevet på skivene gjøres dette på eget ansvar, sjekk med en manual først.

Link to comment
Share on other sites

I praksis så er det liten vits i krappere stigning enn 1:10, 1:9 hvis du ikke skal bruke kuler på mer enn 75 gr. Det eneste du kan gjøre med et så tungt prosjektil(75gr+) er å skyte på hold over 400m. Så lenge du snakker om hold ut til 400m er 69-75gr godt nok. Disse kulevektene vil stort sett alltid stabiliseres me 1:9/10 stigning.

Det er langt mellom fabrikkrifler som har krappere stigning enn 1:9, men flere som har 1:9/10 stigning. Jeg har tvillingen til den LTRen som er avbildet litt opp i tråden og er fornøyd med den. Stabiliserer greit 75gr BTHP fra Partizan, 60gr Nosler Partition og 60gr V-Max fra Hornady. Rifla gir også god presisjon med alt fra 40gr HP fra Sierra i 3300 fps til 75gr Partizan i daffe hastigheter(må måle disse snart). Klart det er moro med tunge kuler, men jeg velger et løp i 22-250 imp for 75gr+ kuler. Regner med å få disse ut på 3000fps+ i sistnevnte løp.

normal_LTR_helbilde_h_sidered.jpg

Endelig fikk jeg lagt inn bilder. Her er min LTR. Den skyter meget presis også etter at Ole Bernt Vatland lagde løpsbyttesystem til rifla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Er nylig kommet på kammeret.no og vet ikke helt hvordan jeg legger inn nye innleg så jeg prøvde meg her.

 

Jeg har nylig bestått jegerprøve å skal jakte på småvil hva er best av 222 og 223, kom gjerne med hvor jeg får kjøpt det og hvilket merke.

Link to comment
Share on other sites

Ville helt klart valgt 223 foran 222. Bedre utvalg ferdig ladet ammunisjon, samt at 222 er på vei ut og 223 på vei inn (Nye nato ammunisjon). Kan også benytte litt tyngre kuler. Har selv en Sauer 202 i dette kaliberet og det er et supert kaliber etter min mening. Presist, lite rekyl og med demper også lite lyd :) Skyter alt fra kråke til Rådyr med denne selv, og er som sagt godt fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har bestått jegerprøve så er det lovlig på småviltjakt, ja.

Ad .222 kontra .223 - jeg skyter selv .223 og sønnen min skyter .222, jeg lader til begge kalibrene. .222 er fullt brukbart og vel så det, ammunisjonen forsvinner ikke fra hyllene innen overskuelig fremtid. Ammunisjon i .223 er billigere, spesielt treningsammunisjon, pga. større utbredelse, og .223 er mer fleksibel i forhold til kulevekt. Hvis du dekker behovet ditt med opp til 55gns kuler og lader selv vil jeg anbefale .222 da den er mye mer tilgivende på ladning. Begge kalibrene kan gi svært god presisjon, men .223 er mer kilen på godladningen.

Link to comment
Share on other sites

... 222 er på vei ut og 223 på vei inn...

 

Skal de slutte å produsere .222? Ikke villed stakkaren da. I så fall er bøttevis av andre kalibere også på vei ut... :wink:

 

.222 er et veldig kurant kaliber, og det er ikke på vei ut noe sted. .223 har tatt over som det mest populære småviltkaliberet, fra tidlig på 90-tallet (så .222 har altså vært på vei ut i drøyt 20 år), men du kommer til å få tak i .222-patroner i maaaange år fremover enda. Ingen fare å kjøpe .222, altså, men det er større utvalg i nye rifler i .223, og det er større utvalg i ammunisjon, og noe er rimeligere (ikke jaktpatroner. Der er prisene så å si like - sjekk rundt). I .223 får man også svært billige treningspatroner. Selv ville jeg aldri foret rifla mi meg slike, type Barnaul, Wolf mfl. Skal jeg trene på tette samlinger, velger jeg andre som er mer kjent for presisjon enn disse mengdepatronene.

 

Kommer selv muligens til å bytte småviltrifle selv neste år og går fra .222 til .... .222, faktisk. Dette fordi jeg liker det kaliberet. Bryr meg katta om andre kalibere er mer populære. Skulle man velge etter popularitet og utbredelse, ville det snart vært bare tre fire kalibere igjen, for resten hadde vært på vei ut.

 

Nå vet ikke jeg hvor skytenerd du kommer til å bli, eller ladenerd for den saks skyld, men gjør det enkelt. Bruk to forskjellige patrontyper, kanskje tre. Èn til trening og fugl (helmantel), èn til skadedyr (egentlig unødvendig) og èn til rådyr/større matvilt (blyspiss ala Oryx eller Fusion. Disse kan også brukes på rev uten problemer, feks). Vanskeligere er det egentlig ikke. Til ren, praktisk jakt, trenger du ikke krapp riflestigning og tunge kuler. Tunge kuler ferdigladd er omtrent ikke å oppdrive heller. Skal du skyte på lange hold, som fordrer tunge, og dermed lange, kuler, kjøper du like godt noe annet som er bedre egnet.

 

Når det gjelder rifletyper er det i hovedsak to vanlige varianter, plaststokk eller trestokk. Plaststokk krever lite vedlikehold, men de billigste er etter min mening for myke. Ta en tur i butikken og klem på fortreet. Er det lett å bøye det inn på løpet, gå til neste våpen. Mange opplever to forskjellige skuddbilder med og uten tofot, feks. Noen våpen med slik stokk har heller ikke frittliggende pipe, men ligger an forrest. Dette for å blant annet unngå treffpunktendringer. Trestokk er kjedelig for mange, og krever vedlikehold, men selv de billigste funker. Smak og behag egentlig. Skulle jeg hatt med syntstokk, ville jeg sett på Browning A-bolt eller X-bolt. De er gode. I tillegg er det kort låskasse på dem og, så de ser mer ut som ordentlige småviltrifler. Enkelte småviltrifler har låskasse som en .308 eller .30-06. Da er omtrent bare sluttstykkehodet mindre enn hos elgpatronene. De virker de og, men for meg er det noe som ikke stemmer.

 

En helekte småviltrifle er CZ527. Den har låskasse tilpasset kaliberet, og sluttstykket er ikke bare kortere, men også smalere. Hele våpenet blir litt smekrere enn en feks Weatherby Vanguard, som er populær ellers. Tikka T3 er vel den mest populære rifla av alle på markedet i dag, uansett kaliber. Den fås faktisk også i .222. Lite-varianten, med syntstokk er vanligst, men jeg får frysninger av stokken. God å holde i og stødig, men akk, den ser ut som noe som er kjøpt hos Toys'r Us. Men, den er kjent for svært god presisjon uten modifikasjoner av noe slag. Topp kvalitet, selv om kvalitetsfølelsen ikke helt er der.

 

Schultz&Larsen og Rösler kan vurderes om man vil ha en relativt rimelig systemrifle.

Link to comment
Share on other sites

Skal de slutte å produsere .222? Ikke villed stakkaren da. I så fall er bøttevis av andre kalibere også på vei ut... :wink:

 

.222 er et veldig kurant kaliber, og det er ikke på vei ut noe sted. .223 har tatt over som det mest populære småviltkaliberet, fra tidlig på 90-tallet (så .222 har altså vært på vei ut i drøyt 20 år), men du kommer til å få tak i .222-patroner i maaaange år fremover enda. Ingen fare å kjøpe .222, altså, men det er større utvalg i nye rifler i .223, og det er større utvalg i ammunisjon, og noe er rimeligere (ikke jaktpatroner. Der er prisene så å si like - sjekk rundt). I .223 får man også svært billige trening

 

Sier ikke de skal slutte å produsere 222, men som du selv sier, både er 223, og har vært mer populær de siste årene. Derfor også lettere å få ulik ammunisjon til, i allefall ferdigladd. Det er jo et poeng det vil jo jeg si da.... I tillegg er det letter å selge igjen noe som er "populært" :wink:

I tillegg er dette med kuler over 55grain i en 222 ikke veldig lett å få den store presisjon med. Ferdigladd fusion i 62 grain til f.eks Rådyr og Lapua scenar i 69grain er eksempler på ferdig amo som går fint i en 223 med stigning 1/10 eller krappere :)

Lurte lenge på samme spørsmålet (222 vs 223) selv når jeg skulle kjøpe for noen år siden, men falt da ned på 223 med litt krappere stigning pga. større kule utvalgvalg. Jeg bruker 223 med både lette varmint kuler og tyngre scenar til langholdsskyting opp til 400m.

Sako har også tilpassede låsekasser til kaliberet og var veldig aktuelt for min del. De leverer 223 med 1/8 stigning og egner seg godt også til enda tyngre kuler dersom man senere vil lade selv.

 

Det var ikke meningen å "villede" noen, kun ment som et seriøst tips. 222 er sikkert topp, men jeg mener 223 kan alt 222 kan, pluss litt til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kal. .222 mot .223 er vel presisjonen på .222 høyere enn .223, da det var en av de første patronene som ble brukt i bench rest i dette kaliberet. :) Ulempen med .223 er at den har kortere hals, og dermed får dårligere presisjon. :?: Fordelen er litt mer krutt og høyere hastighet med .223. Har hatt begge kalibere, og endte opp med .223 pga. det siste, bedre på kuler opp mot 60 grain, og riflestigning 1-12. Men det samme i .222 så vil man ikke merke forskjell under praktisk jakt og skyting ut mot 150 - 200 meter. Og skal man ha presisjon, så må man kjøpe våpen som holder minstekrav til presisjon på 100 meter, dvs. mot 15 mm eller bedre, alt annet er ubrukelig. Skyter selv bench rest i 6 mm PPC, så jeg vet hva presisjon er, med samlinger på 5 skudd ned mot 5 mm/100 meter. :D Alt over 10 mm er ubrukelig! :idea:

 

Med fabrikk våpen får man sjelden under 15 mm, tenker da på Sako/Tikka, Remington 700 etc., man hører kun om de få som får dette, kanskje 1 av 100, alle andre ligger fra 15 til 30 mm, de fleste rundt 20 til 25 mm. :| Men er man heldig og får prøveskutt våpen før kjøp, så kan man teste presisjon på skytebane og få et våpen man trives med og er fornøyd med. Men desverre får man ikke det på de fleste våpen i dag, kun en garanti innen 25 mm som ALLE kan skyte med tilpasset ammunisjon. :winke1: Med hjemmelading kan man snekre sammen de beste samlinger, men da må man ha peiling på alt fra sikker lading til riflestigning, riktig krutt til riktig kule, headspace etc., og da er man inne på bench rest skytterens område. Har testet en del i Sako/Tikka, og ville holdt en knapp på Tikka, da de fleste av disse har hatt bedre presisjon en Sako selv om Sako er dyrere. Men skikkelig billig blir jo Remington 700, og skifter man avtrekk på denne, så duger vel den som det rimeligste alternativ. Og skyter man med tungt løp, så kommer også presisjonen på 5 skudd mot 3 på tynne jaktpiper til elg og annet større vilt. :o

 

Solovenn

 

Sako Viksen .222-.223

Sako Finnbear 6,5 - 06

Hansen 6 mm PPC - 6 mm XC, enkeltskudd

Hansen RT 6 mm PPC - 6,5 x 57 Lapua, Sporter

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kal. .222 mot .223 er vel presisjonen på .222 høyere enn .223, da det var en av de første patronene som ble brukt i bench rest i dette kaliberet. :) Ulempen med .223 er at den har kortere hals, og dermed får dårligere presisjon. :?: Fordelen er litt mer krutt og høyere hastighet med .223. Har hatt begge kalibere, og endte opp med .223 pga. det siste, bedre på kuler opp mot 60 grain, og riflestigning 1-12.

 

Er helt enig i dette Solovenn :wink: Så bort i fra ekstrem presisjon i bench rest, så er det det rifla skal brukes til, stiller det seg annerledes.... Da ville jeg uansett valgt en 6mm BR eller 6mm PPC og ikke verken 222 eller 223 :mrgreen: Tenkte litt mer allround her, men fint at vi får frem alle nyanser. Det er det som er fordelen i slike kammer diskusjoner :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...