Jump to content

Custom klassisk safari Mauser i 375H&h mag.


dokkabukken

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt planer om å bygge en Custom klassisk safari mauser .

 

Som i hovedsak skal brukes til jakt på de farlige artene i Afrika. Men som også kan benyttes her hjemme under elgjakta.

Etter mail hit å dit å frem å tilbake ,har jeg funnet ut at det er 375 H&H mag jeg vil ha. Men når jeg da fikk vite at m98 kassa til mauser blir for kort, å det vill være svært så omfattende å bygge den om til kaliberet, har jeg hørt at brno ZG 47 eller brno generelt er et bra utgangspunkt til dette prosjektet.

 

Årsaken til at jeg vil bruke 375H&H mag er at den for det første er veldig anvendelig. For det andre ,at den er en veldig god allrounder. spesielt til det afrikanske viltet . Å ikke minst veldig bra å skyte med i den rette rifla, det vil si rett vekt på våpenet, stokk å rekyl kappe.

 

Planen er å bygge en rifle med mauser / brno kasse med hengslet underbeslag . kassa må også ha fester til mulighet for kikkertsikte, som jeg ser for meg at blir en gammel fin 1-4 *25 av ett eller annet fabrikat. løpet eller pipa skal ha åpne siktemidler å løpsring for reimfeste. Når det kommer til sjeftet, så har jeg stjelt et lite utdrag fra hjemmesiden til Ola gujord:

Sjefte inspirert av de finere britiske storviltriflene fra det tidlige 1900-tallet, eller sivile jaktrifler fra Oberndorf (Mauser). Stikkord her er: kort forskjefte, tilbakestrøket pistolgrep, kolbekam med fall tilpasset åpne sikter, massiv kolbekappe i rød gummi, høy underlinje på kolben og balanse som en førsteklasses hagle. Å dette høres jo helt korrekt ut. Det fenger på en måte.

 

 

Dette er et prosjekt jeg vill bruke mye tid, energi å penger på. Men jeg vill ta for meg låsekassa å den biten først. Å så kommer det andre etter sånn litt etter litt. bare for å være litt økonomisk.

Så får vi se hvordan dette tar i vei. Her på kammeret er det mennesker med mer kompetanse en meg så det er derfor jeg lager denne tråden. For å få input, tips å råd fra folk med mer peiling enn meg.

 

Dette blir spennende. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, dette hørtes spennede ut. Morro med drømmer en kan leve ut en dag. Nå har ikke jeg så mye tenkniske råd å komme med. Har sjøl ei Weatherby i 375 H&H, og har blitt et kaliber jeg har blitt glad i. Drømte som ung jeger og skytter på 90 tallet om å eie en 375 H&H, så glemte jeg den drømmen. Kjøpte 6,5 og var fornøyd med det. Men en vakker vår dag bestemte jeg for å kjøpe noe kraftigere kaliber. Hadde da i tankene en 9,3 x 62, som mål for mi nye rifle. Men fant en pent brukt Mark V, som jeg kjøpte. Har ikke blitt noe Afrika jakt på meg(ennå).

 

Mi rifle i 375 H&H er meget behagelig å skyte med. Selve rifla er 3,8 kg og 60 cm løp, som er nå kappa til 56 cm med en Hausken titan på tuppen. Klart ei klassisk Safari rifle ikke skal ha demper da, men mi har nå det da.

 

Du må komme med bilder når planene blir mer konkrete og tar form. Skal du mye ei 375 H&H rifle i klassisk Safari stil har du mange kasser en kan bygge på til det formålet. Både BRNO, Ruger, Weatherby, Winchester osv.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er klart det kommer bilder når dette begynner å ta form.

Men det blir mauser/brno kasse jeg skal bygge på.

 

Det er det jeg leter etter nå. Har funnet en brno ZG 47 kasse for salg. Men vet ikke om det går å bygge på den. kassa må være lang nok for kaliberet hvis jeg har forstått det riktig.

Er visst veldig omfattende å bygge dette om.

 

Jeg vill aller helst bygge i 375H&H mag, men det hadde jo vært morro å blitt medlem i 400 familien. :lol:

 

Det er jo tøft.

 

å for å si det sånn! DEMPER utgår med høye kneløft! Det samme gjelder smellforsterker.

 

Hører ikke hjemme på en klassisk rifle.

Link to comment
Share on other sites

Det gleder meg at du laget en tråd om prosjektet ditt. Nå kan alle som interesserer seg for skikkelige våpen følge med.

 

Som jeg fortalte deg så vil de som har greie på og interesse av skikkelig kvalitetsvåpen melde sin interesse her og du vil kunne få opplysninger og tips som du virkelig kan dra nytte av.

Det finnes noen virkelig gode tråder her fra før også og disse vil nok linkes frem etter hvert.

 

Lykke til med prosjektet ditt.

 

Og takker for telefonen i går kveld :)

 

Mvh

R

Link to comment
Share on other sites

Kjell Tonheim i Eikejorden ved Florø ( http://www.arms-ammo.no/ ), kjøpe for noen år siden beholdningen av de sørafrikanske Vektor DSB magnum mauser låskassene.

Såvidt jeg husker var dette kasser av svært god kvalitet og benyttet på mange customvåpen bygd bla. bygd i Sør Afrika.

Dette er kasser i mangnumlengde som tar 357 H&H uten problemer.

Hvorvidt han selger låskasser, eller kun har dem til eget bruk i sin børsemakerpraksis, vet jeg ikke, men dette kunne jo også vært et bra alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Spennende prosjekt dette.

 

Valg av låskasse er jo noe av det første du må ta stilling til og her kommer økonomien inn i bildet. Du har vel et budsjett for prosjektet.

 

Ei nyprodusert magnummauserkasse fra Golmatic er selvfølgelig noe av det ypperste, men jeg har en mistanke om at det "ække billi".

 

Alternativet som da klart peker seg ut er CZ 550 eller BRNO 602.

 

Her er en aktuell link: http://www.hunting-rifles.com/index.htm

Legg spesiellt merke til CZ owners knappen som viser noen fine alternativer.

 

En annen ting som har stor innflytelse på budsjettet er stokken. Hvis du har vært borti trearbeid og føler deg kompetent til oppgaven er det mye å spare på å kjøpe en semi-finnish stokk. Da må du legge inn stålet, gjøre litt forming og pussing utvendig og legge på finnish. Og så nettskjæring da selvfølgelig. Da kan du spare mange børsemakertimer.

 

Vil også anbefale deg å diskutere prosjektet med f.eks. Ola Gujord. Han kan komme med mange gode råd.

 

Til slutt et av mine egne prosjekter: 458 wm. bygd på vz 24 mauserlås

 

IMG_0138_rezize.JPG

 

Du har noe å glede deg til!

Link to comment
Share on other sites

Spennende..

 

Jeg hadde nok ikke satsa på en ZG47 eller konvensjonell M98kasse til dette, men gått for en Square Bridge magnumkasse med en gang..

 

Disse får du i dag også nye.:

 

Prechtl: http://www.golmatic.de/Waffen_DE/jagdwaffen_de/jagdwaffen_de.htm

 

..og jeg har også snubla over flere mindre tyske produsenter..

Det hadde nok vært det beste, men hvordan får jeg tak i en derfra tro. Er vel bare å sende en mail å høre.

Link to comment
Share on other sites

Kjell Tonheim i Eikejorden ved Florø ( http://www.arms-ammo.no/" target="_blank ), kjøpe for noen år siden beholdningen av de sørafrikanske Vektor DSB magnum mauser låskassene.

Såvidt jeg husker var dette kasser av svært god kvalitet og benyttet på mange customvåpen bygd bla. bygd i Sør Afrika.

Dette er kasser i mangnumlengde som tar 357 H&H uten problemer.

Hvorvidt han selger låskasser, eller kun har dem til eget bruk i sin børsemakerpraksis, vet jeg ikke, men dette kunne jo også vært et bra alternativ?

 

Jeg har vært i kontakt med vedkommende å snakket med han.

Han ville ikke selge disse kassene i "løs vekt"

 

 

faen!

Link to comment
Share on other sites

Dette blir en spennende tråd å følge Dokkabukken!

 

Enig med Tembo om at CZ 550 eller BRNO 602 er de beste alternativene - i hvertfall om man ser på kvalitet/pris. Det ligger faktisk en Brno 602 i .375H&H til salgs her på forumet med M70 sikring montert til den nette sum av 8000. Sikrer du deg denne har du jo kommet langt på vei allerede og selv om du kanskje bare ønsker å bruke låskassen sparer du vel både tid og penger i forhold til å begynne fra start. Glassfiberstokken kan jo være kjekk å ha i tilfelle du tenker å bruke rifla under alle tenkelige forhold?

 

Godt å høre at du ikke tenker å utruste en klassisk rifle med lydpotte eller forsterker! Slikt er til å få tårer i øynene av...

 

Gleder meg til bilder :D

 

 

Fantastisk rifle du postet bilde av Tembo!

Link to comment
Share on other sites

:D

 

Tusen takk for at dere svarer.

Det jeg kommer til å gjøre nå er å få tak i en Square Bridge magnumkasse . Sikkert ikke lett, men det skal ikke være umulig. Det kan det umulig være. Har sendt mail til http://www.arms-ammo.no/ å fått svar.

Han har kasser men , han ville ikke selge meg en sånn i "løs vekt".

 

Det kan jeg på sett å vis forstå. Men det finnes vel flere alternativer der ute. Jeg jobber nå i første omgang med å finne låsekasse. For det er jo Hjertet i hele prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Spennende tråd, gleder meg til fortsettelsen!

Jeg fikk for noen år siden lyst på noe i samme gate, og kjøpte en brukt Brno 602 i nettopp 375H&H. Den ble stående i skapet i minst 5 år før jeg hadde økonomi til å få gjort noe med den. Siden jeg ikke er noen handy hunk leverte jeg den til en børsemaker for litt oppgradering. Jeg behold løp og kasse, mens stort sett resten ble byttet ut. Jeg valgte en xxx valnøttstokk siden jeg likte retningen på veden i et emne han hadde liggende. Kunne vært moro med enda finere ved, men jeg prioriterte bruddstyrke. Alt metall ble pusset ned, løpsbånd ble montert, ny sikring, nytt avtrekk, ny magasinutløser, nye sikter og ny kolbekappe ble montert. Resultatet finnes her http://www.borsemaker.org/prosjekt2.html" target="_blank . Hva gjelder stil, så er nok ikke dette akkurat slik du vil ha den med tanke på hva du har skrevet til og begynne med, men jeg ville ha litt tyngde i den. Resultatet er jeg godt fornøyd med, og nå har det ramla en del dyr for den også. Et argument for å fortsette tanken din om 375H&H er at denne patronen ofte er lett å lade til med tanke på å få god presisjon. Min er altetende. :D Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så evig takknemlig for all hjelp..

Dette er et prosjekt som jeg som sagt skal bruke mye tid,energi Å penger på.

Jeg har mest sannsynlig noe på gang her nå, så dette blir så sinnssykt spennende.

 

Takker veldig for alle linker dere sender. veldig bra. For ikke å snakke om all hjelpen.

På kammeret er det mye kompetente å dyktige folk. :D

 

Jeg blir helt :shock: !

 

Jeg gleder meg til den dagen jeg kan sitte her med selve hjertet ,juvelen i hånden.

Selve låsekassa. for det er da dette virkelig kommer til å bli spennende!

 

Jeg er så spent!!!

 

Drømmer kan bli til virkelighet.

Link to comment
Share on other sites

Spennende tråd, gleder meg til fortsettelsen!

Jeg fikk for noen år siden lyst på noe i samme gate, og kjøpte en brukt Brno 602 i nettopp 375H&H. Den ble stående i skapet i minst 5 år før jeg hadde økonomi til å få gjort noe med den. Siden jeg ikke er noen handy hunk leverte jeg den til en børsemaker for litt oppgradering. Jeg behold løp og kasse, mens stort sett resten ble byttet ut. Jeg valgte en xxx valnøttstokk siden jeg likte retningen på veden i et emne han hadde liggende. Kunne vært moro med enda finere ved, men jeg prioriterte bruddstyrke. Alt metall ble pusset ned, løpsbånd ble montert, ny sikring, nytt avtrekk, ny magasinutløser, nye sikter og ny kolbekappe ble montert. Resultatet finnes her http://www.borsemaker.org/prosjekt2.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank . Hva gjelder stil, så er nok ikke dette akkurat slik du vil ha den med tanke på hva du har skrevet til og begynne med, men jeg ville ha litt tyngde i den. Resultatet er jeg godt fornøyd med, og nå har det ramla en del dyr for den også. Et argument for å fortsette tanken din om 375H&H er at denne patronen ofte er lett å lade til med tanke på å få god presisjon. Min er altetende. :D Lykke til!

Det der var en utrolig flott børse! Å den har absolutt noe her å gjøre, men jeg har litt andre formeninger om åssen min mauser skal bli å se ut.. Men den var utrolig fin. Å ikke minst i riktig kaliber. :) Jeg skal bygge i 375H&H fordi det er et veldig anvendelig kaliber. Lett å lade med mange komponenter . Å nok til å ta livet av farlig vilt i Afrika. En skikkelig allrounder i mine øyne. Mange meninger om det, men jeg vet hva jeg vil ha. Hadde selvfølgelig vært morro å vært i 400 familien .Men 375H&H gjør nok samme nytta med et velplassert skudd. Å jeg må bare få sagt det at den kofferten som våpenet ditt lå i var også veldig flott. Skal være sånn. Må ha ting på stell.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å tenke litt på et annet kaliber? .375 Ruger dupliserer 375 h&h men trenger ikke lang kasse. Blir mye enklere og billigere å finne kasse da. Mulig Ruger ikke klinger like godt som H&H.

Kaliberet er allerede bestemt. :|

375 ruger kjenner jeg ikke noe til men, den kan jo være veldig fin til et mauser prosjekt ja. Men jeg vill gå for den lange versjonen! :lol: Det blir nok dyrere ja. men nå er ikke penger noe tema når vi skal realisere drømmer.

 

Men er 375 ruger lovlig på farlig vilt i Afrika :?:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å tenke litt på et annet kaliber? .375 Ruger dupliserer 375 h&h men trenger ikke lang kasse. Blir mye enklere og billigere å finne kasse da. Mulig Ruger ikke klinger like godt som H&H.

Kaliberet er allerede bestemt. :|

375 ruger kjenner jeg ikke noe til men, den kan jo være veldig fin til et mauser prosjekt ja. Men jeg vill gå for den lange versjonen! :lol: Det blir nok dyrere ja. men nå er ikke penger noe tema når vi skal realisere drømmer.

 

Men er 375 ruger lovlig på farlig vilt i Afrika :?:

375 Ruger ikke bare dupliserer 375 H&H, men overgår den med ca. 20-30 ms alle kulevekter.(jeg lader begge)

Det er kaliberet som bestemmer lovligheten, ikke produsenten av kreasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å tenke litt på et annet kaliber? .375 Ruger dupliserer 375 h&h men trenger ikke lang kasse. Blir mye enklere og billigere å finne kasse da. Mulig Ruger ikke klinger like godt som H&H.

Det er ingen bakdel å ha en lang kasse til 375 Ruger.

Grunnen er att patroner med blyspiss som Nosler Partition blir deformert i magasinet av rekylen hvis plassen er trang.

Link to comment
Share on other sites

@dokkabukken.

Det du har sakset fra Ola Gujord:Sjefte inspirert av de finere britiske storviltriflene fra det tidlige 1900-tallet, eller sivile jaktrifler fra Oberndorf (Mauser). Stikkord her er: kort forskjefte, tilbakestrøket pistolgrep, kolbekam med fall tilpasset åpne sikter, massiv kolbekappe i rød gummi, høy underlinje på kolben og balanse som en førsteklasses hagle.

Er som skrevet tilpasset åpne sikter.

Tror du vil få problemer med en godt tilpasset kikkert montasje på denne type skjefte.

Link to comment
Share on other sites

@dokkabukken.

Det du har sakset fra Ola Gujord:Sjefte inspirert av de finere britiske storviltriflene fra det tidlige 1900-tallet, eller sivile jaktrifler fra Oberndorf (Mauser). Stikkord her er: kort forskjefte, tilbakestrøket pistolgrep, kolbekam med fall tilpasset åpne sikter, massiv kolbekappe i rød gummi, høy underlinje på kolben og balanse som en førsteklasses hagle.

Er som skrevet tilpasset åpne sikter.

Tror du vil få problemer med en godt tilpasset kikkert montasje på denne type skjefte.

 

Nettopp. finner du noen eldre klassiske mausere med helt rett stokk?

Jeg skal hovedsakelig bruke åpne siktemidler, men ha MULIGHETEN til sette på kikkert .

Jeg ser for meg en 1-4 ett eller annet.

 

Skjønner du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker på ingen måte å kuppe trådstarters tråd, men siden det blir skrevet litt om linjeføring og ”stil” på ”klassiske våpen her….

 

Jeg poster bilde av ei av mine rifler og ber om deres synspunkter på stokken.

 

29092010230448CC3ag296o8Xx.jpg?34

 

For å si det med en gang, så er dette en orginalstokk som er lettere bearbeidet… Tilpasset min kropp…

Vil dere kalle denne stokken klassisk???

 

Jeg har sammenlignet stokkmål ( se bort i fra forskjefte) med en Rigby fra de gode gamle dager… Og vet forskjellen… Så la dette kanske være ei lita nøtt?

Er den ”klassisk”?

Link to comment
Share on other sites

He,he Bwana Hals.

Etter min oppfatning er stokken på din Ruger definitivt "klassisk". Uten å påberope meg å være noen ekspert innen emnet mener jeg at vi har "klassiske" og "ny klassiske" skjefter. Forskjellen er vel at "ny klassiske" har høyere kam for å tilfredstille bruk av kikkert. Amerikanerne var vel de som innførte den "ny klassiske" stilen. Etter min mening kan både kikkert og åpne sikter benyttes ved at de åpne siktene er litt høyere enn på gamle "klassiske". Enkelte har definerte mål ( jeg har en målsatt tegning av en stokk fra Jerry Fisher) men jeg tror at generellt sett så vil enhver stokk uten MonteCarlo bli betegnet som klassisk. Trenden de senere år har vel gått mot åpnere pistolgrep og kontenitale kinnstykker, men hele hurven blir i hovedsak betegnet klassisk så lenge de har rett kolbekam.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker på ingen måte å kuppe trådstarters tråd, men siden det blir skrevet litt om linjeføring og ”stil” på ”klassiske våpen her….

 

Jeg poster bilde av ei av mine rifler og ber om deres synspunkter på stokken.

 

29092010230448CC3ag296o8Xx.jpg?34

 

For å si det med en gang, så er dette en orginalstokk som er lettere bearbeidet… Tilpasset min kropp…

Vil dere kalle denne stokken klassisk???

 

Jeg har sammenlignet stokkmål ( se bort i fra forskjefte) med en Rigby fra de gode gamle dager… Og vet forskjellen… Så la dette kanske være ei lita nøtt?

Er den ”klassisk”?

For å være helt ærlig Rino, så vet jeg ikke. Arrowmaker har nok mere kunnskap om dette enn meg. Men jeg vill egentlig si ja, den er klassisk. Klassisk eller ikke, jeg skal ha mitt skjefte slik at den ligger perfekt for meg når jeg skal skyte med åpne siktemidler. MEN ha mulighet for kikkertsikte. Mulig jeg har formulert meg feil når det gjelder stokk, klassisk eller ikke. Dette er hva jeg mener . Ikke at denne passer meg , men den har litt fall på baksjeftet. http://www.westleyrichards.co.uk/GUNS-Bolt-Action-Rifle

 

Det samme med denne. http://www.beverensport.no/default.pl?s ... ageId=245..

 

Skjønner du Dere hva jeg mener da?

Link to comment
Share on other sites

Du er på rett vei :) En kan lage sportsbil av en volvo,

og gromrifle av en remington - men det er fortsatt bare

en volvo og en remington.

STEMMER!!

 

Engelsk ordtak: "You can't make a racehorse out of a pig. But you can make a very fast pig!"

 

Et annet alternativ til kasse kan være Sako L61 magnum/Safari. Jeg har faktisk sett en slik konvertert til mauser M98 ekstraktor.

 

For mange år siden var dette en spesialitet hos noen børsemakere i USA etter at styreskinna på sluttstykket til Sakoen brakk løs i rifler med mye rekyl. Det som skjer da er at styrekinna sklir inn i mekanismen forover og blokkerer for nedre/høyre låsklakk slik at sluttsykket ikke lar seg åpne. Denne feilen er nesten usynlig etter den har oppstått. Man må sette en dor inn i ventilasjonshulle på styreskinna og trekke den bakover. Jeg har "reddet" et par ulykkelige sakoeiere med dette trikset. Konvertering til mauserekstraktor løser dette problemet. Om det finnes noen børsemakere som er i stand til denne jobben i Norge er et annet spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva du mener dokkabukken.

Dette er jo de originale klassiske stokkene som primært var laget for åpne sikter.

Med fare for å banne i kirka, ZKK601 og 602 hadde en stokk de kalte Standard som hadde "noe" av disse linjene i seg.

Vesentlig fall på kolben og slank og kort framstokk.

Jeg har hatt begge disse i henholdsvis 308 Win og 375 H&H.

Følte vel at kompromisset gikk i disfavør når jeg benyttet kikkertsikte, men perfekt for de åpne siktene.

Imidlertid opplevde ihvertfall jeg at munningsvippen med 375H&H var tydelig "merkbar" med denne stokken, sammenlignet med en Winchester M70 Classic i samme kaliber jeg hadde samtidig, som kom mere rett bakover.

 

Inspirert av Rino sitt bilde :wink: tillater jeg meg å poste et par bilder av min Ruger Hawkeye African i 375 Ruger.

Den har stokk etter den amerkanske "neo classic" stilen, men med en betydelig slankere framstokk enn Rino sin RSM modell.

Den fungerer faktisk overraskende bra med de åpne siktene, samt at med et moderat kikkertsikte (Zeiss Duralyt 2-8x42) er den meget god å skyte både rekylmessig og "ergonomisk".

Minuset med denne er at den har et treskudds magasin, noe som gjør at den blir litt "mager" i magasinområdet.

Med et fireskudds magasin ville den fått litt mer fylde der og stokken ville blitt mer harmonisk etter min mening

 

På ingen måte en klassisk designg ala de du linker til, men som et kompromiss som fungerer bra med både åpne sikter og kikkertsikte, syns jeg Ruger har vært heldig med denne.

 

Alltid artig å følge slike prosjekter :D

 

og patrobelte er Classic Canvas fra Boyds, kniven en Swamp Rat :wink:

RugerAfrican003.jpg

 

375Ruger001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo bare gøy. Fint med bilder! da får vi jo noe å se på, å jeg får ideer.

Jeg har ikke bestemt meg helt på hva mitt prosjekt kommer til å bli . Det er en av grunnene til at jeg startet hele tråden.Men jeg har en del tanker , ideer , å ser den lissom for meg.

Som sagt låsekasse først. Det er jo en del faktorer som er veldig viktige for å kunne skyte godt.

Å munningsvipp er vel ikke helt heldig? :| viktig å ha en stokk som vill ta rekylen på en behagelig måte.

Jeg vil ha fall på stokken , tilpasset åpne sikter. Men den skal ikke se ut som en BANAN. :lol:

 

Har du noe problem med å ta storviltprøva med åpne sikter?

Det vil jeg virkelig prøve å få til , med trening. Så kan de andre ligge der med sine 6-24*56`ene sine å glo!

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Har du noe problem med å ta storviltprøva med åpne sikter?

Det vil jeg virkelig prøve å få til , med trening. Så kan de andre ligge der med sine 6-24*56`ene sine å glo!

:lol:

 

Holder snusboksen med tre skudd sittende på 50 meter med disse siktene (forøvrig er det meget bra åpne sikter på denne rifla ).

Men ville kanskje fått problemer på jaktprøven på 100 meter.

Ikke på grunn av rifla og siktene, men på grunn av synet mitt.

 

Ruger375baksikte.jpg

 

Ruger375forsikte.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja men det er ikke dårlig det :)

Jeg vil prøve å få det til. Blir sikkert ikke lett, men sikkert ikke umulig. Men da må jo de åpne siktemidlene være i henhold.

Å det må trenes mye på det. Å hvis man blir god til å skyte med åpne sikter, så er det ikke noe som er bedre enn det. Hvis det da viser seg at det blir for vanskelig er det bare å sette på kikkert. Noe jeg kommer til å ha mulighet til på dette våpenet jeg skal bygge nå. Med en søt montasje, å nusselig kikkert. sånn dassrullkikkert . 1-4*25 .

 

Men en snusboks på 50 meter sittende! det er jo bra!

Link to comment
Share on other sites

Litt sånn ut av det blå.

Det patronbeltet du har der på bildet Rino.

:?:

 

hvor får du tak i sånn :lol:

Patronholderen er laget av en bekjent i Sør-Afrika. Den er laget av bøffelskinn. Fin ikke sant?

 

 

Engelsk ordtak: "You can't make a racehorse out of a pig. But you can make a very fast pig!"

Steike godt ordtak!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Litt sånn ut av det blå.

Det patronbeltet du har der på bildet Rino.

:?:

 

hvor får du tak i sånn :lol:

Patronholderen er laget av en bekjent i Sør-Afrika. Den er laget av bøffelskinn. Fin ikke sant?

 

 

Ja kjempefin rino. sånn vil jeg også ha.,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Engelsk ordtak: "You can't make a racehorse out of a pig. But you can make a very fast pig!"

Steike godt ordtak!!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Nå er børsa i hus. den ble kjøpt ferdig av en i stavanger. det ble riktig nok en dakota. pen børse. men litt for lang, så litt justeringer må til.. tok prøva i går. det gikk smurt! lett å skyte med, behagelig. rett å slett en flryd.. jeg er super happy! ferdig børse for en fin penge å. :mrgreen: bilder kommer ,, når jeg finner ut av hvordan det gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...