Jump to content

Kikkert til sel- og elgjakt?


Rogertob

Recommended Posts

Hei.

Driver med sel og elgjakt og skal kjøpe ny kikkert..

 

Noen som har tips på hvilken type som passer best til disse 2 ulike jakttypene?

(tenker ikke bare på merke, men forstørrelse, skumringsverdi o.l

Pris klasse opp til 6000,-

Seljakta fåregår både i sterk sol og i grått/overskyet vær.

 

mvh

Roger

Link to comment
Share on other sites

Du bør satse på en kikkert med relativt lav minste forstørelse til elgjakt. men dette avhenger også av hvordan terreng du jakter i ? og hvilken hold dere får på elgen. er det mye skog og trangt så kan det bli mye med 3x

som minste.

 

hadde det hvert meg så vil jeg si at 1,5 - 6 x hadde hvert perfekt til elgen samtidig som den duger til sel

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

En 2,5-10 av god kvalitet bør også duge - nå får en ikke normalt en s&b, zeiss swaro for denne prisen. Meopta har noen sikter, men disse starter på 3x.

 

Denne kan kanskje også brukes:

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64445

 

10x er fint å ha på seljakt, hodet er et lite mål og var vel også en historie her for en tid tilbake der en dykker nesten ble forvekslet med en sel.

 

Siden du forventer å få motlys bør du kanskje satse på et sikte som har en meget bra coating (tysk) da disse forholdene virkelig setter optikken på prøve.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Mogleg det ikkje er eit alternativ, men kva med å "sutte lit lengere på labben" legge til 500,- og gå for dette:

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=62275

(om du går for 2,5-10x)

Godt sikte til ein meget hyggeleg pris. Ellers så er kanskje bruktmarkedet eit alternativ?

Har ikkje noko nevneverdig erfaring med seljakt, men på elgrifla har eg ein Zeiss 1,5-6 x42.

Fint sikte i skogen, men på mindre mål i ope tereng hadde eg nok heller gått for 2,5-10x.

Lykke til med valget.

 

m.v.h

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Til sel og elgjakt så regner jeg med at jakta kommer til å skje mest på dagtid... Altså lite skumringsjakt.

Ville nok vurdert sterkt et sikte som gir mer enn 10x forstørrelse også.. samtidig som muligheten for å sitte på tua i skauen å skyte elg på korte hold...

 

Ville vurdert denne (2,5-16x42):

http://www.swfa.com/pc-12404-2172-bushn ... scope.aspx

Link to comment
Share on other sites

Hva med en 3-12x50? Da har man lav nok forstørrelse til æljen, samtidig som 12x er finfint til så små mål som en selhjerne. Samtidig gir en lysåpning på 50mm omtrent max av hva øyet til en voksen person klarer å utnytte av lys.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en 3-12x50? Da har man lav nok forstørrelse til æljen...

 

Jeg er ikke enig i at 3x er lav nok forstørrelse til elgjakt. Jeg mener 1x er optimalt, og at 1,5x er godt egnet, slik at siktet blir mer "allround".

 

Til nød kan jeg strekke meg til å si at 2,5-10 er egnet til elgjakt, men da må det være et sikte som er blandt de beste på synsfelt på 2,5x. Men er enig med de som foreslår Zeiss Clasic 2,5-10x50 til kr6500,-, dette er det tilbudet i norge som gir mest for pengene akkurat nå.

 

Jeg mener 1,5-6x42 er mer egnet til seljakt, enn 2,5-10x50 er til elgjakt. Man blir egentlig ikke noe bedre til å skyte, bare med mer forstørrelse på siktet.

 

Samtidig gir en lysåpning på 50mm omtrent max av hva øyet til en voksen person klarer å utnytte av lys.

Nå er det ikke objektivdiameteren, men om utgangspupillen er større enn øyets pupille som setter grensen for hvor stor objektivdiameter som øyet kan utnytte.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er 3x greit på elg.

Det er ikke så ofte jeg bruker over 8x på sel.

Meopta har medforstørrende retikkel så spesielt fin på bittesmå mål på lang avstand er det ikke.

Avstandsbedømming og vindavdrift og kulebane er viktigere enn en kikkert med en gigantforstørrelse på den typen jakt.

Jeg anbefaler altså en helt normal kikkert med 2,5/3 - 10/12 x 40 med "skyggelue" på.

Skal du på måneskinnsjakt på hjort blir kravene til optikk noe annerledes igjen.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er 3x greit på elg.

Det er ikke så ofte jeg bruker over 8x på sel.

Meopta har medforstørrende retikkel så spesielt fin på bittesmå mål på lang avstand er det ikke.

Avstandsbedømming og vindavdrift og kulebane er viktigere enn en kikkert med en gigantforstørrelse på den typen jakt.

Jeg anbefaler altså en helt normal kikkert med 2,5/3 - 10/12 x 40 med "skyggelue" på.

Skal du på måneskinnsjakt på hjort blir kravene til optikk noe annerledes igjen.

Stort sett enig med deg her. Har selv en Zeiss 2,5-10x52 og en Meopta Meostar 3-10x50. Synes dette er fine kikkerter til det meste. Savner hvertfall ikke mindre forstørrelse enda. Men dette er nok smak og behag, stort sett.

Men min Meopta har ikke medforstørrende retikkel som "son" sier. Den er etter min mening det du bør gå for! Altså en Meopta Meostar 3-10x50, om du ikke skal strekke budsjettet såklart.

Link to comment
Share on other sites

Samtidig gir en lysåpning på 50mm omtrent max av hva øyet til en voksen person klarer å utnytte av lys.

Nå er det ikke objektivdiameteren, men om utgangspupillen er større enn øyets pupille som setter grensen for hvor stor objektivdiameter som øyet kan utnytte.

For å utdype:

 

En 3-12x50 skrudd til 12x gir en utgangspupill på 50/12=4.2mm Det er betydelig mindre enn pupillen til selv en relativt tilårskommet person klarer å utvide seg til. Selv bruker jeg en 2.5-10x56 på hjortejakta og merker (med mine noenogførti år på baken) at jeg får bedre siktebilde opp til ca. 8.5-9x, mao. en utgangspupill på 6-6.5mm. I tillegg vil en "for stor" utgangspupill gjøre det mindre kritisk å treffe 100% i forhold til øyeavstand og sentrering av øyet ift. okularet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

jeg har 2 rifler. 1 med zeiss 3-9x40 og den andre med jahti jakt premium 2,5-10x50. merker ikke forskjell de 2, bortsett ifra zoomen. men prisen er stor forskjell. 1000 lappen for jahti jakt sin, mens zeiss sin til 6000+. er veldig fornøyd med jahti jakt sin. jakter selv sel og elg i nordland. å begge 2 duger til dette, men bruker mest jahti jakt kikkerten til sel

Link to comment
Share on other sites

Har hjemme her på prøve en splitra ny Zeiss Dyralyt 3-12 x 50 Made in Germany med 30 mm rør til 6000 kr. Testet den sammens med Meopta Meostar`n(3-12x56) min sist natt, og denne Zeissen er et lite hakk bedre syntes jeg. Det var ikke så veldig mørk da, men regn og tåke ved midnatt, fikk jeg testet litt likevel. Begynner å skjønne disse Zeiss tilhengerene nå jeg, for det var en meeeget klar og god kikkert til 6 lapper.

 

SÅ!!, hvis du skal kjøpe ny er denne Zeissen i mine øyne den kikkert du får mest for pengene nå i disse dager. Tenkte jeg skulle la deg høste av mine erfaringer, da jeg også skal ha ny kikkert til max 6000 kr. Har sondert bruktmarkedet, men ikke funnet noe som passet meg (ennå ihverfall). Blir vel til at jeg kjøper denne kikkerten jeg har på prøve. Nå har jeg ikke prøvd andre kikkerter i denne testen enn den Meoptaen og ny Zeissen. Litt morra at disse Zeiss gutta har begynnt å lage "fattigmanns" kikkerter til vanlige folk, med ok optikk. Sjøl om jeg har lyst så kan jeg ikke bare gå å kjøpe meg en kikkert til 25-30 lapper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...