Jump to content

Hämmerli 215


simen_s_k

Recommended Posts

Noen som veit noe eller har erfaring med disse våpnene? Lurer kanskje på om jeg skal kjøpe en sånn en, brukt har fått tilbud på 6000 (tror jeg det var). Egentlig hadde jeg planer om å kjøpe S&W Model 41, men intersport fyren sa at den er mer "for show", og at denne 215-en er et bedre våpen for konkurranse. Hva mener dere?

 

h08645.jpg

Link to comment
Share on other sites

Å si at S&W Mod. 41 er "for show" vil jeg si vitner om inkompetanse - den er en håndbygget konkurransepistol og et svært bra våpen.

Det sagt, ta med i betraktningen at Hämmerli 215 da den var i produksjon kostet minst dobbelt så mye i utsalg som en Mod. 41, og bør forventes å yte mer, men jeg vil ikke si den er i nærheten av dobbelt så god. 6.000,- for en slik pistol er ingen upris.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et meget bra våpen og meget driftsikkert. Har skutt med slike selv og er et greit kjøp og et meget pent og pressist våpen . Hämmerli står for kvalitet . Prismessig vil jeg si er kanskje litt høy men er den strøken er den forsvarlig men har sett flere på markedet før som har ligget en god lapp lavere.

Link to comment
Share on other sites

215 er 208 med billigere finish. 208 har vel så vidt jeg vet fortsatt verdensrekorden i standardpistol, 584poeng av 600 skutt av Buljing fra USA. Rekorden er satt i 1983 så jeg vet ikke hvor "framskrittet" ligger i dagens våpen og skyttere :-) S&W m.41 kostet ca 1/3 av en 208 når dissse pistolene var på markedet samtidig rundt 1980.

Link to comment
Share on other sites

215 er 208 med billigere finish.

Ja, stemmer det. Også mulig at 208 kom ut av esken med et litt tyngre løpslodd, mens billigutgaven 215 har det lettere dame/junior-loddet. Som er i letteste laget, vil nok noen mene.

208 har vel så vidt jeg vet fortsatt verdensrekorden i standardpistol, 584poeng av 600 skutt av Buljing fra USA.

Stemmer det også:

http://www.recguns.com/Sources/IIIC2h.html" target="_blank" target="_blank

(se på slutten av 2. avsnitt).

 

Noen har vært nær oppunder med 583. Noen har også skutt høyere poengsum, men altså ikke i stevne som kvalifiserer for å sette verdensrekord.

 

208/215 pistolene har en brattere grepsvinkel (forsiktet peker mer ned) enn andre nyere konkurransepistoler.

Avtrekket har en tendens til å utvikle slep etter lang tids bruk, har jeg blitt fortalt fra flere hold.

 

Det er Walther som tar seg av Hämmerli-husholdningen for tiden.

Delte meninger om fordelen ved det, helst det siste.

 

Sammenligne S&W M41 med 208/215 blir litt rått parti.

En M41 kan nok ha blank blånering, men det slutter der. Til de offisielle baneprogrammene våre kan det neppe være noen tvil om at 215 er enklere å skyte bra med. Man skal være nokså edforsverget S&W-(M41) tilhenger foå mene noe annet. Slike finnes dog her på forumet, har jeg sett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

208 har vel så vidt jeg vet fortsatt verdensrekorden i standardpistol, 584poeng av 600 skutt av Buljing fra USA. Rekorden er satt i 1983 så jeg vet ikke hvor "framskrittet" ligger i dagens våpen og skyttere.

Noen har vært nær oppunder med 583. Noen har også skutt høyere poengsum, men altså ikke i stevne som kvalifiserer for å sette verdensrekord.

Den norske rekorden er faktisk 586 poeng og er satt i 1995. Så noe framskritt har det vel vært...

 

Det er Walther som tar seg av Hämmerli-husholdningen for tiden.

Delte meninger om fordelen ved det, helst det siste.

Hva betyr dette? Det siste av hva? Og hva var eventuelt det første? Var det noe i midten også?

Link to comment
Share on other sites

Det er Walther som tar seg av Hämmerli-husholdningen for tiden.

Delte meninger om fordelen ved det, helst det siste.

Hva betyr dette? Det siste av hva? Og hva var eventuelt det første? Var det noe i midten også?

 

Det var ikke en skiveleif, derimot skrevet med et lite hint til å lese mellom linjene.

 

Mellom linjene skulle det leses at Hämmerli tidligere var kjent for meget god 'sørvis' til sine customers.

Noen mener at dette ('sørvisen' angående Hämmerli våpen, 'administrert' av Walther; spesifiserer det for å unngå misforståelser) har endret seg brutalt til det motsatt etter at 'storfirmaet' tok over.

Det sitter en fyr i en butikk ute ved Hvalstad, og et knippe disipler med han, som helt sikker vil være uenig i det, av forretningsmessige grunner om ikke annet.

 

Jeg er ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Der i gården er det i alle fall ingen mangel på god "sørvis".

:roll:

 

 

Hämmerli 215 og 208 + noen samtidige spesialmodeller utviklet fra Walther Olympia fra 30-tallet.

Riktig det. Og modellnavnet Olympia er treffende. Den var tiltenkt brukt til de Olympiske skytegrener, bla. og ble brukt til det med suksess.

Link to comment
Share on other sites

Hei, undertegnede er lykkelig eier av en slik Hammerli.

Dvs er ikke sikker på om det er 208 eller 215, men flott er den.

Og den har et nydelig avtrekk med kort vandring.

Har ikke hatt den så lenge, da jeg kjøpte den ifjor.

Men er meget fornøyd og kan apsolutt anbefale denne.

En sak er magasinene, da de har lett for å ryke i plastdelen nederst.

men jeg har modifisert et magasin til S&W mod 41, da de glir rett i i skjefte.

:D

Link to comment
Share on other sites

Det var godt å høre. Angående magasinet, så syns jeg magasinene ikke glir så veldig lett opp, men det er kanskje fordi de ikke ville at det skulle bevege seg noe særlig når man skyter :P Det at de plastdingsene ryker høres litt merkelig ut. Ser ikke helt åssen de kan skje, med mindre du kaster de i bakken.

 

Har du skutt andre konkurransepistoler som du kan sammenlikne den med?

Link to comment
Share on other sites

Min er sikkert 20-25 år gammel, men kan ikke se slittasje i det hele tatt.

Så det er nok alderen som har gjort plasten sprø.

Og ja magasinet skal være tait.

Og S&W magasinet er tilsvarende, med samme dimensjon.

Men en må kutte et lite spor i magasinet slik at det stopper i øvre posisjon.

Hvis ikke dette blir gjort vil magasinet bunne og hindre sluttstykke å gå i fremre posisjon.

Og S&W magasinet mangler en tapp slik at ikke sluttstykke står i bakre posisjon etter siste skudd.

Men dette kan sikkert modifiseres.

Link to comment
Share on other sites

Grattis, Simen_s_k - og lykke til med ventingen :mrgreen: Bra valg av pistol, selv om jeg ikke vet noen ting om den. Så: Det hadde vært fint med en rapport om hvordan du liker den, og hvorfor. Jeg har sansen for 215, det er noe rent og likandes med den, så hadde vært fint om du skrev noe om avtrekk, om hvordan den peker i skiva, hvordan du opplever siktene, vinkelen for avtrekkerfinger, plass til den etc. Jeg liker særlig den høye siktelinja; dette vil helt sikkert gi en god og oversiktelig følelse. Har en sønn som snart kan handle selv, og jeg finner 215 som et veldig bra alternativ til begynner-våpen - eller hva mener dere andre? Man kommer et stykke med en Ruger med anatomisk skjefte også, men siktene på en Ruger er puslete - så jeg synes grensa går der. Ett hakk opp, da er vi vel ved gode, gamle GSP, Unique 96 etc: pistoler som jeg synes er "bra nok" i massevis til gode poengsummer i begynnelsen av en karriere. Synes mange nybegynnere blir for opptatte av utstyret, og glemmer teknikken fullstendig. I det hele tatt er det mange vikarierende motiver for hvorfor man skyter dårlig, så om man er ny, er det bare å passe seg for ALT av unnskyldninger - fordi det er så mange i Norge som er mer glad i å sutre enn å virkelig tørre å bli gode. Synes det er lurt Å ALLTID gå ut fra at det er meg selv som har gjort feilen, også går jeg på utstyret HELT TIL SLUTT. På den måten er jeg sikker på at jeg har fått med meg alt jeg bør - og at jeg hele tiden befinner meg i nærheten av kjernen. Sorry, litt OT her, men men :roll: Poenget er bare at jeg har prøvd ALT av hobbyer/sporter, og de samme kreftene går igjen: Mange står stille fordi de ikke lander på ett, spesifikt sted i teknikken som de prøver ut en lang periode. Bra å være tålmodig der, og ikke gå på utstyret som første-løsning. Dette er i hvert fall min mening :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg har en 208, og jeg synes den er fantastisk! Den ser faktisk ut som en pistol også, noe som er en bonus :)

 

Haha - den er god!

 

Det er fint at jeg har noen åndsfrender. Når jeg nylig skulle kjøpe meg grovpistol, så kjøpte jeg like godt en Sako fra 80-tallet. Og den ser også ut som en pistol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...