Jump to content

12/89 Slugs


Trolldeig

Recommended Posts

  • 4 years later...

hvis det er lov med 12 89 slug ,i norge er det lovligt å bestille 12 89 slug og buckshot fra nettbutikker fra utland feks: USA..Er fersk i gamet så hvis noen kan helpe meg med svar på med å kjøpe hagle ammo fra nettbutikker fra utland :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke bestille ammo fra utenlandske nettbutikker. De kommer garantert ikke til å sende det. I tillegg må du søke om importtilatelse og betale 1% til staten. Fra USA er det uansett glem det. Må du ha 89 mm slugs så ville jeg ha ladet selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mye morsomt i haglepatroner, og så lenge det er kalde prosjektiler er det vel ikke noe spesielle regler for det heller, så grunnen til at det er utilgjenngelig er nok mest etterspørselen.

 

Og ja, er nok mer problematisk å få mye av dette eksportert fra USA, og andre land, enn å få det inn i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikker på hvorfor du skal ha 12/89. Men det er IKKE mer krutt i 89mm og du kan like godt prøve en 38grams ladning hvis du bare er ute etter følt rekyl.

 

er du sikker på det ikke er forskjel på kruttmengden i en 12 70 og en 12 89 patron ??

 

en annen ting som er fordelen med 12 89 du kan skyte vilt på mye lengre hold enn 12 76 ,,har prøvd forskjelen mange ganger.

forskjelen 12 89 kontra 12 76 er enorm. :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå jakta jeg ganske hardskutt vilt med både 20/76 og 10/90.

Brukte Federal Premium i begge børsene.

Faktisk litt høyere utgangshastighet på 20n.

Og pga at 20 løpet var på en kombi med Aimpoint så skøyt jeg mer kontrolert på lengre hold (og samme gjennomtrengning) enn på 10ern.

Eneste fordelen med f.eks 12/89 er mengden hagl i svermen på f.eks flyvende hardskutt vilt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikker på hvorfor du skal ha 12/89. Men det er IKKE mer krutt i 89mm og du kan like godt prøve en 38grams ladning hvis du bare er ute etter følt rekyl.

 

er du sikker på det ikke er forskjel på kruttmengden i en 12 70 og en 12 89 patron ??

 

en annen ting som er fordelen med 12 89 du kan skyte vilt på mye lengre hold enn 12 76 ,,har prøvd forskjelen mange ganger.

forskjelen 12 89 kontra 12 76 er enorm. :wink::lol:

 

Brukte du samme type patroner, hagl ladning, material og samme m/s når du testet? Du hadde kanskje flere hagl i 12/89mm patronen som gir muligens bedre/tettere dekning som fører til flere treff i viltet på større avstand?

Se på pakkene dine hvilken fart det er på haglene også.

 

Lader du en 1-3/8 oz slug til 1890f/s så er det trykket som begrenser deg fra å gå høyere og ikke manglende volum i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne alltid ha sendt en melding til en av jaktforhandlerne og spurt om de kunne tatt inn noe. Alt av slugs man kan få tak i Norge etter min erfaring er 67,5 mm slugs på xxl og det blir litt kjedelig etter min smak.

Kosta meg en halv kalori å finne 12/70 slug

 

http://www.landro.no/Ammunisjon/Hagleam ... -12-70-31g" target="_blank

 

http://www.magasinet.no/jaktutstyr/skyt ... -stk-13-40

 

http://jaktfall.no/produkt/jakt/ammunis ... t-475-msek

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe hensikt med 12-89 slug, eneste fordelen med 12-89 er mer STÅL i samme hastighet. Bruker man BEDRE haglemateriale, les større egenvekt, kan man ikke utnytte 12-89 stort, da trykket blir for høyt

 

Så mao, om man skal ha noe som er heftigere en 12-70 / 12-76, gå for kaliber 10......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke sikker på hvorfor du skal ha 12/89. Men det er IKKE mer krutt i 89mm og du kan like godt prøve en 38grams ladning hvis du bare er ute etter følt rekyl.

 

er du sikker på det ikke er forskjel på kruttmengden i en 12 70 og en 12 89 patron ??

 

en annen ting som er fordelen med 12 89 du kan skyte vilt på mye lengre hold enn 12 76 ,,har prøvd forskjelen mange ganger.

forskjelen 12 89 kontra 12 76 er enorm. :wink::lol:

 

 

Luring du mp155, håper folk forstår det du skriver er vås og da.... ;-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...