Jump to content

Tråden om brødbaking


Mauser68

Recommended Posts

For mange år sidan, fekk eg ei oppskrift på eit skikkelig grovt brød, som var mektig godt.. Eg noterte ned oppskrifta og laga brødet eit par gonger, men det er heilst tidkrevande og litt arbeid og planlegging for å få det til, så det blei med det.. Oppskrifta trur eg mor mi fant i eit ukeblad for mange år sidan.

 

Etter å ha baka litt forskjellige typar av brød i periodar, har eg falt tilbake på dette brødet, etter at eg laga det til jula i fjor. Det er berre eit skikkelig nydelig brød, og det er verdt kvar ein time med innsats.. Heimebaka brød er berre nydelig og det mettar skikkelig.

 

Vel nok om det, eg tenkte eg skulle skissere her korleis ein bakar dette brødet, i håp om at det er nokon som vil prøve dette. Derfor lagar eg dette også til, for dei som aldri har satt sine føtter i ei brødform, og som har lyst prøva seg, det er ikkje så vanskelig å laga brød som enkelte vil ha det til, men det er ein del fallgruver å gå i.

 

 

Det første ein gjer, er å sjekke at ein har heilkorn hvete, eller heilkorn rug/bygg i heimen, hvis ikkje så kjøp dette. I oppskrifta står det heilkorn hvete, men eg har prøva med blandingar av både hvete og bygg, og det går også bra.

 

 

Du begynner med å helle 250 gram oppi ein bolle, eller litermål, og la dette stå med vatn på, sånn at det er godt over kornet med vatn. Dette skal då stå til neste kveld, når ein skal begynne med deigen.

 

Baking1.jpg

 

Det første eg gjer kvelden etter, er å ha alt grovt mjøl og heilkornet som var i bløyt, oppi ein stor bakebolle. So koker eg opp 1.6 liter vatn i vannkokar.

I mellomtida medan vatnet kokar, har eg oppi alt hvetemelet, salt og gjær i ein annen stor bolle.

 

Baking4.jpg

 

Halvparten av vatnet slår eg oppi den bollen med det grove mjølet, den andre halvparten den skal kjøles ned til 40 grader.

 

Baking2.jpg

 

Men det som er litt greitt er at ein skal ha både olje og mørk sirup i deigen, så eg tar då 1 dl med olje og 1 dl med mørk sirup i litermålet, så heller eg oppi vatnet og rører dette ut, sånn at all sirup`en er løyst opp i vatnet. Så skal det stå til det er ca 40 grader.

 

Baking3.jpg

 

 

Her er alle 3 komponentar som til slutt skal bli eit nydelig brød.

 

Baking5.jpg

 

Når då vatnet er kome ned i riktig temperatur, så tar eg og heller siste delen av vatnet oppi den bollen med det grove mjølet, og rører dette skikkelig ut, sånn at det er ein tjukk graut. Då er også temperaturen på det grove mjølet kome ned, så alt havner under 40 grader, det er vesentlig for å ikkje drepe gjæren.. Sjekk for sikkerheits skyld med håndbaken, at deigen ikkje kjennast varmare ut enn håndbaken din, i tilfelle må du venta litt til..

 

Baking6.jpg

 

Så kjem den skikkelige møkkajobben, då skal ein elte inn hvetemelet med den grove , og det er ein skikkelig prosess, som krever tid..

 

Baking7.jpg

 

Når ein skal ha skikkelig brød, må deigen eltast skikkelig. Elt deigen skikkelig, opp mot 15 - 20 minutter pleier å duge..

 

Baking8.jpg

 

Du blir litt sår på knokene, og trøtt i armen etter å ha elta deigen, men bytt hand, og ta det som ei treningsøkt.

 

Baking9.jpg

 

Når deigen er ferdig elta, så tar du litt gladpack/matfolie og har over bakebollen. Dette for at gjæringa skal bli bra, og at du ikkje skal klisse til kjøkkenhåndkledet ditt når det ligger over bollen. Sett bolle på ein lun, temperert plass i 1døgn. Dette er viktig for at du skal få eit bra resultat. Brødet blir luftigere, meir smakfullt og saftigere med å heva det så lenge.

 

Baking10.jpg

 

Baking11.jpg

 

Slik ser deigen ut etter å ha heva nokre timar utover kvelden.. Den kan vel neppe bli større enn dette vel ??

 

Baking12.jpg

 

Å jo da, den blei nok det, så det ramla utav 2 remser med deig i løpet av natta, men det går bra, det einaste er at den er blitt litt hardere enn resten av deigen, men når ein skal kna litt til, så går det bra..

 

Baking13.jpg

 

So tar ein av gladpack`en og strør godt med hvetemel på bordplata. So tar du deigen utav bollen, og gjer den ein liten runde med elting til, ca4 - 5 minuttar.

 

Baking14.jpg

 

 

Denne oppskrifta er nok til 3-4 brød, alt etter størrelse på former, men 2 liters brødformer er fine, då får du kanskje plass til 3 stk i steikeovnen, og får steikt alt på ein gong.

Kna deigen ut til ein litt tjukk firkant, for då er det litt lettare å dela den likt opp til brødformene..

 

Baking15.jpg

 

Del deigen opp i antall former og størrelse på formene du har.

 

Baking16.jpg

 

Enkelte brødformer skal ein sleppe og smøra inn, dei har belegg som slepp deigen, eg har ei sånn og 2 eldre former, men eg pleiar å smøra alle uansett. Du tar ein liten klatt med margarin og smør heile forma skikkelig med hendene, eller kjøper ein boks med formfett og sprayer formene med. Enklaste er formfeitt, men best resultat blir det med margarin..

 

Baking17.jpg

 

Her er forma ferdig smurt med margarin.

 

Baking18.jpg

 

Ha oppi deigane i formene, kna den sikkelig nedi forma, sånn at den fyller forma heilt ned i botnen.

 

Baking19.jpg

 

Knepp godt, sånn at du veit at deigen er kome skikkelig ut i hjørnene. Når du har gjort dette, kan du laga ca 1 cm djupe snitt i deigen med ein litt skarp kniv, på skrå, som bildet viser under. Dette er stort sett for syns skyld, det ser litt meir profft ut.. Ein kan også fukte deigen litt på toppen og ha på sesamfrø, linfrø eller andre ting, for å piffe opp brødet.

 

 

Baking20.jpg

 

Sett så dei formene ein litt lun plass, eller inni steikeovnen etter å ha nett slått den på, sånn at du får ein fin lunk i den.. Der skal dei stå og etterheve i ca 1 time, sånn at dei blir nesten dobbelt størrelse.. Det er dette som er litt vesentlig for at brødet skal bli luftig og fint, og ikkje ein tung murstein liknande sak.

 

Baking21.jpg

 

Steik brødene på 200 grader i ca 60- 70 minuttar. Hvis du lagar litt mindre brød, so kan du minka tida litt.

 

Baking22.jpg

 

 

Når du skal teste om brødet er ferdig, så tar du ein strikkepinne, og stikk inni brødet, då skal det ikkje henga deig på det, når du drar den ut igjen, eller hvis du tapper litt lett på brødet med hånda di, så skal det væra ein veldig hul lyd av det..

Så heller du brødet ut av formene på ei rist, og lar dei ligge og kvile seg og kjøle seg ned..

 

Baking23.jpg

 

Her er eit ferdig brød, guuuud eg gledar meg til kveldsmaten…..

 

Baking24.jpg

 

 

Etter det, så er det kun å ta pålegget du likar, skikkelig godtsmør/kviteseidsmør og brunost er min favoritt.. Ferskt brød med kun smør på, det duger det også.. Her er kveldsmaten til mine 3 smådamer, dei elska nysteikt brød til kveldsmat..

 

Baking25.jpg

 

Dette brødet er så pass mykje mat i, at du kan trygt fryse ned halve brød i slengen. Heimebaka brød blir som regel fortere gammelt, dette holder fint 2-3 dager, men allikevel er det like greitt å fryse ned og ta opp etter behov.. Lykke til med bakinga !!

 

 

 

OPPSKRIFT PÅ TOVE`S BESTE BRØD

 

250 gram heilkorn hvete

0.5 liter havregryn ( eg har brukt lettkokte havregryn )

250 gram grov sammalt rug

500 gram grov sammalt hvete

1.75 kg hvetemel

0.5-0.75 dl olje ( eg har brukt 1 dl solsikkeolje )

1 dl mørk sirup

3 ss salt

1 pk tørrgjær

1.5-1.75 liter med vatn ( eg har brukt 1.6 liter )

Link to comment
Share on other sites

Det brødet der ser veldig godt ut. Hvis jeg tar meg tid en gang så skal jeg prøve oppskrifta. Jeg syns vanlig kjøpebrød bærer preg av at noen har prøvd å lage mest mulig deig ut av billigst mulig råvarer. Jeg er fostra opp på kneipp, men husker mors hjemmebakte brød med fryd. Kjøpebrød er nedtur for min del, men jeg er for lat til å bake skikkelig. Derfor bruker jeg brødbakemaskin og ferdige brødblandinger i poser. Det er minimalt med jobb, og gir mye bedre brød enn de jeg får på butikken. Hvis jeg legger litt mer jobb i det så kan resultatet bli riktig så bra. Har putta oppi bolleblanding noen ganger, det blir en diger bolle/julekake som er veldig god. Pleier å bake et brød med litt nøtter, honning og olje når jeg skal på jakt. Trenger nesten ikke pålegg på slikt brød.

Link to comment
Share on other sites

Eg skal love deg Flatin, du blir neppe skuffa.. :)

 

Ein tidligare arbeidskollega av meg brukte brødbakemaskin kvar einaste dag, han stilte maskina inn og hadde ingrediensene i kvelden før og våkna til ferskt nydelig brød. For all del det funker det også, men eg veit at grovere miksture i bakemaskiner er sjelden heilt suksess.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns vanlig kjøpebrød bærer preg av at noen har prøvd å lage mest mulig deig ut av billigst mulig råvarer.

 

 

Her i byen har en lokal storkar ordnet seg med monopol på bakerivirksomhet; absolutt ALT som produseres smaker tørr treflis. Ikke annet å vente når deigen importeres fra Polen oppmålt i metriske tonn :evil: Ikke er jeg noe til baker selv heller men jeg skal da prøve denne opskriften.

Link to comment
Share on other sites

Nu er hjemmebakt brød ikke noe stress arbeide. Men når det gjelder bløtlegging av helkorn i diverse form blander en ofte saltet i vannet som skal bløtlegge kornene. Er også vanlig å bruke varmt vann i bløtlegginga. Dette vannet blir kaldt lenge før gjæret skal i

Når du nevner at oppskrifta er for de som aldri har satt sine bein i en brødform(ABC). Er det lurt å nevne at salt og olje(soya og lignende) ikke skal komme i direkte kontakt med gjæret.

Salt og olje dreper også gjæret

Saltet gjør kornet mykere.

 

Når dette er sagt. Så gjør du som vanlig en super innsats som inspirasjons kilde og mat glede her inne.

Som så ofte før: blir tråden MERKET og Skrevet ut :D .

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det der såg litt snasent ut, du har ikkje lyst å legge ut oppskrifta å måten du lager det på her ?

 

Sånn at dette blir ein tråd for oss mannfolk som liker oss på kjøkkenet og som er skikkelig bra kjærring emner.. :mrgreen:

 

Når dette er sagt. Så gjør du som vanlig en super innsats som inspirasjons kilde og mat glede her inne.

Som så ofte før: blir tråden MERKET og Skrevet ut :D .

 

Jo takk for det, sett stor pris på det du seier.. Og det du også påpeker med salt og soya, det var eg ikkje klar over heller. Så det er berre å komma med gode tips her.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lager eltefritt brød i gryte. Blir veldig godt og luftig.

 

Regner med du mener Dette? Brødet er knallgodt, men ikke så grovt som jeg skulle ønske. Har med hell bløtlagt to mannfolknever med heile byggkorn i deigen og brukt 20% byggmjøl i deigen i stendet for kveitmjøl.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er samme metode som Viestad skriver om. Jeg ble inspirert av Jim Lahey på youtube.

 

Dagens brød hadde ca 20% sammalt grovt hvetemel, og det ble veldig godt.

Må si meg enig i at til hverdagsmat blir det litt tamt med bare loff.

 

Har du byggkorn og byggmjøl i samme deigen eller er det to forsjellige deiger?

Er det fint byggmjøl eller grovt?

Link to comment
Share on other sites

For å få det litt grovere, så funker det å bruke litt lettkokte havregryn å ha i brødet også, og bytta ut litt av kveitemjølet med litt grovere kor, sammalt eller sammalt grov.. :)

 

Det med den typen eltefrie brød, det blir også ein del saftigare og tåler litt lengre lagring ved å bruke meir vatn i deigen, så det er slettes ikkje dumt.

 

Har testa litt forskjellige brød opp igjennom åra, og også dei ferdig pakningene med grovbakst eller 4 korn, og med å tilføra litt grovt i, eller havregryn så funker dei også veldig bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Har du byggkorn og byggmjøl i samme deigen eller er det to forsjellige deiger?

Er det fint byggmjøl eller grovt?

 

Baking her i gården er litt på slump; bruker å tømme omtrent to never byggkorn i bakebollen og helle på kokende vann, etter ei stund har jeg i sånn passelig med finmalt byggmjøl og ei klype salt. Når blandinga når kroppstemperatur har jeg i gjær (bruker tørrgjær) og kveitemjølet til det får rett konsistens. Byggryna suger endel vann, så du må se det litt an. Så får det heve over natta på et litt kjølig sted. Litt brødkydder i deigen gjør seg godt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg også også meldt meg på her i brødbaker tråden.

Siden enkelte mener dette er kvinnfolkarbeid får jeg være kjærring i dag. :)

 

Oppskrifta jeg bruker er det min bedre halvdel som har lært meg og er som følger!

 

Oppskrift på 6 brød:

 

2 kg hvetemel

2 kg grovbakst

2 kg kornbakst

2 pk tørrgjær

1 ss salt

3-4 dl havregryn

3,7 l lunkent vann

1 dl olje

En skvett sirup

 

 

Stekes på 210 grader i 49 min. i ovn med varmluft

En kan selvsagt tilsette solsikkefrø og andre ingredienser, men jeg tar det jeg har i skapet i dag.

 

Melet bør være temperert før en går i gang med bakingen, og her har jeg satt fram det meste jeg trenger.

 

image26.jpg

 

Det neste en bør ha er ett skikkelig forkle, så en slipper å ligne den avskyelige snømannen når en er ferdig med jobben.

 

image27.jpg

 

En starter med å pælme alt tørt i ei passe stor balje/kar, og strør tørrgjær på melet.

 

image29.jpg

 

En passe neve salt må til.

 

image28.jpg

 

Deretter blandes alt godt med dertil egnet redskap.

 

image30.jpg

 

Lunkent vann fra springet tappes, og oljen tømmes i vannet - ca en dl.

Tøm vannet i melblandingen.

 

image31.jpg

 

Sirup tilsettes i blandingen.

 

image33.jpg

 

Elt og kna deigen det du er kar om, og det skulle være unødvendig å si att rene hender er obligatorisk...

 

image34.jpg

 

Det klistrer godt fast i hendene ja..

 

image35.jpg

 

Etter deigen er ferdig eltet skraper en av alt med en slikkepott.

 

image36.jpg

 

Klapp deigen ned i karet så den blir glatt og fin oppå.

 

image39.jpg

 

Så strør en over litt mel.

 

image40.jpg

 

Og det hele settes til heving.

 

image41.jpg

 

Da tar vi en liten titt på klokken og venter på deigen i ca en time.

 

image42.jpg

 

I mellomtiden kan en smøre formene med margarin eller pensle med flytende margarin.

 

image43.jpg

 

image44.jpg

 

image45.jpg

 

Etter ei stund på kammeret titter vi på klokken igjen, oj tiden går...

 

image46.jpg

 

Nei se der ja, deigen er ferdig heva.

 

image47.jpg

 

Da snur jeg karet over benken og skraper det fritt for rester av deig.

 

image49.jpg

 

Den er i største laget å håndtere nå så da deler jeg den opp i to like deler først.

 

image50.jpg

 

Disse to deles så opp i tre like deler før knaingen starter.

 

image51.jpg

 

En kan godt kontrollveie hver bit for å få brødene like store.

 

image53.jpg

 

Da er det bare å bake i veg.

 

image54.jpg

 

image55.jpg

 

image56.jpg

 

Klapp brødene godt ned i formene før etterheving.

 

image57.jpg

 

image58.jpg

 

Legg over en kopphåndduk når brødene settes til heving.

 

image59.jpg

 

Sett stekeovnen på 210 grader med varmluft.

 

image60.jpg

 

Her er ovnen varmet opp og brødene er klar for steking.

 

image61.jpg

 

image62.jpg

 

Etter 49 min. i ovnen ble dette resultatet.

 

image63.jpg

 

image64.jpg

 

Dette er brød som en blir skikkelig mett av.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fin oppskrift Mauser68 og brødet smakte godt, kanskje litt mye salt.

Men, lurer på en ting, må det virkelig stå å gjære i så lenge?

Jeg lot det stå over natta og da hadde det begynt å synke sammen litt og det lukta litt surt av deigen.

Synes også jeg kjenner smaken av overgjæring når det spises.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...