Jump to content

223 Rem vs 6mmBR vs 6,5x55


Tiurjeger

Recommended Posts

Hvis man skulle være ute etter det optimale kalibret på småviltjakt ut til 200 meter++, med tanke på kulebane og det viktigste i mange tilfeller vindavdrift.

Så er det artig å se på Norma sin ballistiske kalkulator.

223 jaktmatch med innskyting på 170 meter kommer jammen ikke værst ut, selv på vind er den ikke ille...selv om det er en del.

Men med tyngre kule, feks lapua 69g noen som vet hvordan 223 ville komme ut i forhold til 6mmBR og 6,5x55 da?

Innskyting på 170 meter bør dekke de fleste skuddavstander i alle disse tre kalibrene.

 

Den beste patronen med tanke på kulebane og vindavdrift av disse ser ut til å være 6,5x55 Norma DL felt, flat kulebane og utrolig liten vindavdrift.

Men skulle gjerne vist om 223 69g matcher denne, eller om noen 6mmBR gjør...eller kansje andre kaliber.

Link to comment
Share on other sites

223Rem vs 6mmBR vs 6,5boring = 6x47.

 

Jo spennende kaliber, men når den gode gamle kjedelige 6,5x55, når det gjelder kulebane, og vindavdrift?

Veldig greit å kunne plassere en kule selv på en liten vinterfjellrype sikkert på hold ut til 200 meter. Og her er det ikke mye vindavdrift som skal til før det blir bom.

Link to comment
Share on other sites

Lapua 69gr Scenar kan aldri matche 130gr DL Felt, aldri. På 200m er forskjellen imidlertid forsvinnende liten.

Jeg har ikke jaktet med 130gr DL Felt (tror jeg) men med 69gr Scenar. Det fungerer utmerket, selv om det har vært et par "eksplosjoner". Også på forbløffende langt hold.

 

For de holdene du beskriver er det imdlertid lett å hjemmelade på 6mm og .223 til å matche de aller fleste 6.5x55 ladninger.

Selv bruker jeg .223 og 80gr Amax/90gr BVLD til småviltjakt (noe det ble for lite av i 2010, men samlet endel erfaring i 2009). Oppfatter det som overlegent 6.5x55. 6.5x55 sin store force er at du får det i Sauer 200STR, i nesten alt annet av rifler vil .223 være mere presis, i praktisk bruk.

Rifla kan holdes lettere og mindre, med stor margin, og likevel ha mindre rekyl, med stor margin. Tillater å skyte bra og å se kula treffe viltet i nesten alle tilfeller. Du har ikke det øyeblikket hvor målet er borte, og kan være ute av siktebildet når alt er på plass. Bang, og du ser fjærspruten og fuggeln trille nedover, jeg har i praksis ingen begegelse i rifla ved skuddavgang - siktepunkt løfter seg en liten mrad. Du får også mindre signatur, iallefall når brukt med lyddemper.

 

Innskyting på 170m er sikkert fint, du vil få problemer med øyemålet når det kryper mot 300m iallefall. Og ha lite å gå på på både 100 og 200 om det ikke er kun tiur du skyter. Jeg fortrekker å skyte inn på en rekke avstander og stille siktet til "midt i" på den avstanden fuggeln sitter.

 

Se i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=16762&hilit=langhold+sm%C3%A5vilt&start=40

Må vel og få nevne at denne børsa feide av banen både 6mmBR, 6.5x55, 338LM, 308Win og 6.5x47 over 30 skudd på 500m. Gjennomsnitt av 3 10skuddsgrupper var ca. 135mm @ 530m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du spør jo etter det optimale kaliberet. Det mener jeg er en moderne "fast twist" .223Rem. Ladd til 800-830m/s med kuler med BC rundt 0.5 dreper den alt småvilt umiddelbart (75-90grs kuler, treft i "maskinrom"). Jeg kan ikke se forskjell i hverken skuddvirkning/effekt, eller kjøttødeleggelse.

 

Rifla har da 45-55cm langt løp, og kan lages 4kg istf. 6, for samme rekylopplevelse. Smellet, hørt uten hørselvern, er også langt mere "spiselig", når det er dempet - uten demper er det nesten verre. :? Sannsynligheten for at et skudd skal dra ut pga litt uoptimal skytestilling er veldig mye mindre, og slengerene er mye nærmere ønsket treffpunkt.

Rekyl med demper i 6,5x55 eksisterer jo nærmest ikke

Det er rett og slett mye lettere for en middels skytter å skyte bra med et kaliber som ikke flytter så mye på rifla mens kula er i løpet, og ingen demper i verden kan dempe denne. Det foregår FØR gassene når fram til demperen.

 

Om en skyter godt nok med 6.5, eller med .338LM så gjør en jo det - og mange gjør det. Men de aller færreste er like gode med grovt som med smått - og det er en grunn til BR-folket skyter 6mm og .22, ikke 6.5 og .30. Selv liker jeg å lage mest mulig margin.

 

K

Link to comment
Share on other sites

jeg har 6br og jeg har hatt 223, og fornøyd med begge men jeg ville kjøpt 6,5-55 om jeg sku bytta kaliber i dag. det er lite rekyl og prate på her,og veldig lettvint med tanke på tilgang og pris....6br er fint med det at det er et potensial til at det kan gå veldig bra,men erfaringene jeg har så er det greit og lade selv om en skal ta ut dette.og så brenner du så lite krutt så du kan skyte mange skudd før du merker mirage problemer,sånn er det og på 223n .uansett hva som andre måtte mene så er alle 3 kalibrene bra.ingen kaliber treffer om ikke brukern holder i børsa og gjør alt perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Har du noen spesielle rifler i tanken? Jeg har brukt 6mm Br i 10år. Og det er favoritten. Problemet er at den mater middels bra i min sako 75(er veldig kresen på matingen). Har nok skutt en god del ryper med dette kaliberet. Har brukt 105 scenar. Denne kula gir jeg blandet kritikk på feks gås, og trur det blir samme resultat på tiur.

Har prøvd ganske mange kaliber på fugl jakt. Og bruker i dag 6,5 grendel. Denne gjør alt jeg vil. Men jeg er ikke så opptatt at flat kulebane som det du gir inntrykk av.

Med ei 144g Lapua fmj ladet til ca 730ms. Da må jeg skru 8 klikk på kikkerten. Og kula ramler ca 18cm fra 100-200m.

Med 5sek vind må jeg skru 6klikk på 200m dvs ca 12 cm

Denne kula blir ennå bedre med 6,5x55. Og er du heldig får du tak i Raufoss ammo med "samme" kule.

Så her om dagen på Lapuas hjemmeside om 260 remington. Der Lapua begynner å lage ammo. 260`n blir levert med 144fmj. Sjekket ikke fart.

 

Har ikke noe godt forhold til 223. Og har brukt noen 100skudd på jakt med denne i 69g scenar. Jeg anbefaler aldri 223. Prøvde også 62g Speer fmj, men etter 300kuler gav jeg opp. Farta 223 gir med de kulene jeg har prøvd ble for hard. En kan selvsagt lade farta ned, men da sleit jeg med presisjonen.

Børsa var suveren til blink og predatorer. Så det er vel en grunn til at kaliberet er populært. Hvis du får tak i en sako 75 eller 85, får du levert fra fabrikk 1-8 i stigning. Og du kan bruke de lange match kulene. Begge nevnte sakoer har magasin som tar opp til 61mm patronlengder. Disse kassene passer også mye bedre til 6-223 el 6x47. Og av disse to liker jeg 6-223 best, og jeg har hatt begge.

 

Så til "mitt" kombi kaliber. 221 fireball. Denne gir ett hastighets nivå som jeg liker. Og den kan speedes opp med lette kuler.

Brukte min egen 221 kun ett år. Men hadde topp resultat på ryper med 69g scenar. Uten at kula knuste den lille rype skrotten.

50g fmj kuler i moderat fart 750-800ms gir de peneste rype "slakt" jeg har sett....

Nja... Har jo sett bedre med 22LR og 22 Mag(og har aldri prøvd 22 Hornet).

Lader 221 for en kompis av og til. Og ser fordelene dette kaliberet gir. Jeg brukte denne opp til 400m. Men ikke i 5 sek vind!

221 hylsa er veldig kort. Og gav ikke god nok mating i min sako 75 kasse. Ble derfor solgt.

Hadde tenkt å sette sammen en remington 700(klone) nu i vinter. Men leser at også der gir hylsa en utfordring på matingen. Kompisen har en remington som er kamret orginalt i 221, og denne fungerer nesten prefekt(kan ikke slenge ett skudd opp på tilbringeren og smekke bolten igjen).

CZ Leverer 221 som fabrikk våpen.

Denne har jeg lyst på !

 

Denne vinteren tester jeg ut 22 PPC. Har ikke forhåpninger om at den skal være perfekt til rypa. Men det ble ei reserve løsning siden det er den minste 22kal jeg kan dytte i mi sako 75 kasse.

Blir det mageplask, dukker det nok opp en rustfri sako 75 på finn :D . Reserveplaner finnes bestandig.

 

Litt av grunnen til at jeg velger såpass små kaliber er at jeg ønsker å se innslaget i viltet jeg skyter. Mer enn 90% av det jeg skyter, blir skutt liggende med anlegg på sekk/stein osv. Selv med 6 MM norma BR en diger hausken demper blir "rekylen" såpass stor at jeg får problemer med å se innslaget med en rifle kikkert på 16x forstørring.

221 fireball klarer jeg å se innslag med 24x i ei medium lett rifle.

 

Rådet mitt blir kun generelt. Kjøp en 6,5. Om den blir lang eller kort spiller liten rolle. Skyter du ofte eller er litt systematisk finner du fort ut av at det er lurt å skru på kikkerten.

 

Jeg måler stort sett avstanden, eller vet sånn ca avstanden før jeg skyter.

 

Jakter en del sel..... Denne er ofte vanskelig å måle avstanden til. Eller det er ikke tid. Har du en rifle kikkert med mil-dot(eller lignende) og medforstørrende kors, beregner du ca avstand rimelig kjapt. Metoden jeg bruker er svært generell. Hvis ett sel hode dekker fra senter av kors til "senter" av en dot(mil) er avstanden mindre enn 200m. Dekker sel hodet 2 mil(en dot på hver side av korset) er det ca 100m.

Så har du feil marginen på at fjord årets sel unger er små og en voksen sel er større. Denne metoden overføres enkelt til rype, men for at det skal gå kjapt i mitt langsomme hode må jeg se hele rypa.

Avsporing... Joda, men jeg var så godt i gang :D

Link to comment
Share on other sites

Artig å lese alt det som er blitt skrevet over :P

6x47 hvilket kikkertsikte bruker du? synes det er kjedelig ute i felt å skru av lokkene for å justere på klikkene, redd for å miste de. Men ser nå at det kommer en del kikkertsikter hvor man kan skru på tårnene uten å fjerne lokk.

Link to comment
Share on other sites

Litt utenom det vanlige... Zeiss/Hensoldt 4-16x56. Men det finnes "mange" andre bra og billigere løsninger.

Vet jeg skreiv litt for mye info på en gang. Men mange er nok interssert i våpen type du har lyst å prøve.

Feks Blaser, sauer. Eller Kanskje en fin gammel sako :D

Link to comment
Share on other sites

Siden det var snakkom småviltjakt, så regnes jeg med børsa skal bæres en del. Da har 6,5x47 den store fordelen mot 55en, at den går uten problemer i en kort låskasse, med tilnærmet samme ytelse. Farten blir littegrann mindre, men ikke "betydelig". Kulene er de samme, så vindavdriften blir også tilnærmet lik (BC betyr langt mer enn farta på vind på slike hold).

Link to comment
Share on other sites

Siden det var snakkom småviltjakt, så regnes jeg med børsa skal bæres en del. Da har 6,5x47 den store fordelen mot 55en, at den går uten problemer i en kort låskasse.
tja, forumets mest omtalte rifle i forumets mest diskuterte kaliber veier det samme som min Vixen. Tikka T3 Light veier 2,8 kg og man får den i 6,5 boring :) Har en blanks i 6,5 og har lenge lurt på hvilken patron jeg skal ha, men det blir nok det samme som i DFS-Saueren. Får kjøpt jo kjøpt presis konkurranseammo til litt over 5 kroner.
Link to comment
Share on other sites

Men mange er nok interssert i våpen type du har lyst å prøve.

Feks Blaser, sauer. Eller Kanskje en fin gammel sako :D

 

Får jeg spart opp nok, så har jeg lyst på en Blaser Professional, nettopp pga av muligheten for å bytte løp og kaliber.

Men blir kjøp av et løp i første omgang da.

Ønsker løpslengde 50 cm, og demper. Blir en kort, og passe lett rifle da.

Link to comment
Share on other sites

Har bare blitt mer og mer tilhenger av 6,5x55 da den kan brukes til "alt"

 

Mye fin "teoretisk" diskusjon om hva som er best, men det er vel ikke et mer fleksibelt kaliber enn gode gamle 6,5x55, når du skal bruke det til jakt. Ypperlig for fulejakt som gås og skarv, vet om folk som bruker dette på rype på god avstand 100m+.

 

Selvfølgelig kan du lade deg i hel på laderommet ditt å få de mest utrolige samlinger på ulike kaliber, men 6,5x55 er kjent for god presisjon, og mild rekyl. dessuten mener eg at en bør helst kjøpe seg børser som holder storvilt kravet.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Han var vel ute etter det optimale småvilt-kaliberet. 6.5x55 er vel heller blant de beste "allround"-kaliberne. De mindre kaliberene tilgir mer dårlig rekylopptak og liggestilling og vil dermed være lettere å treffe godt med under feltmessige forhold. Selv jakter jeg småvilt med 308win, men det er fordi jeg ikke har tatt meg råd til en dedikert småviltrifle enda.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig med bilder i denne tråden, så da må vi vel gjøre noe med det...

 

Jeg er veldig dedikert duejeger og har fått opp øynene for riflejakt på denne delikatessen.

Utfordringen er å ikke skyte i filler hele fuglen selvfølgelig. I tidligre tråder har jeg henvist til en .22 K- Hornet som jeg bruker mye på duejakt, denne er fin med tanke på kjøttødeleggelser men presisjonen er ikke toppers, dvs ca 20 mm på 100 meter.

 

Børsa er veldig liten og er av den grunn litt krevende å skyte godt med.

 

Jeg har hatt 6 mm BR i en rem 700 som gikk helt latterelig bra, jeg har hodeskudd på kråke som bestenotering og avstanden var ca 200 meter. Denne pipa hadde 1:14 i twist og 62 grainere gikk helt utrulig.

Kjøttødeleggelser var også helt latterlige...

 

I dag bruker jeg .222 som oftes ladet ned til .22 hornet nivå eller "mopedladninger" dvs 40 grs kule og 12 grs N-110 som gir 790 m/s i min Sako AI, presisjonen er rundt 10 mm på 100 meter. Med lyddemper A-tec TMM6 er smellet såpass dempet at det ikke er registrerbart for folk som er ca 300 meter borte.

Jeg vil tippe dette er mulig å få til med .223 også.

 

Men; her er et bildet av en due som er elt med en slik "mopedladning" dette er den dua som fikk mest juling av de 32 jeg felte med denne ladningen.

 

2l9p7vm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tippe dette er mulig å få til med .223 også.

Det kan jeg bekrefte.

 

Jeg har forresten enda ikke klart å ødelelegge så mye kjøtt på en fugl med 80gr Amax, som du har på den dua der - men så går det i litt større fugl.

Om det er merke i brystene, så er det oftest et rundt høl.

 

Hold høyt og napp, denne ble skutt rett forfra på 353m hold.

IMG_4405.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ytelsene til nevnte kalibere ser på papiret ut til å være kunne summeres opp i et lykkelig kompromiss; enten 6mm XC eller rett og slett 243 Winchester. Siden disse to kalibrene begge er lengre enn 6mm BR kan matingen bli bedre i normale korte låskasser uten for store problem.

Amerikanerene bygger en "ny" klasse predatorrifler som er lettere og kortere enn de tradisjonelle varmintriflene. Disse riflene leveres i flere egnete kalibre til norsk småviltjakt.

Mitt eget valg til denne jakttypen blir en 22-250 imp med et løp med 1-9/10 stigning(går og venter på dette løpet også). Jeg satser på ca 70gr kuler i 3000+fps. Hadde jeg heller valgt en 6mm fabrikkpatron så hadde det helt sikkert blitt mer praktisk og enklere med å få tak i våpen og ammunisjon.

Om jeg får lov til å synse litt om 6,5x55, den er en finfin patron med stort presisjonspotensiale og stort repertoar m.h.t. ytelser, men for meg blir den litt vel kraftig til vilt mindre enn bever.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...