Jump to content

Feil laddedata fra Lapua?


jakobsen84

Recommended Posts

Tar sjansen på å poste nok en tråd om ladedata å 6.5x55, er sikkert flere av dere som biter seg selv i leppa nå av frustrasjon men har bare noen forhåpentligvis lette sp.mål :D

Har bestilt N550 å 123grains. kuler som jeg skal lade i mine egene norma hylser, fant ladedata på Lapua sine sider å der støtte jeg på et dilema: N550 er oppgitt i flere av kolonnene for 123 grains scenar med forsjellige start å max trykk..

Er det noen spesiel grunn til dette? Eks:

 

Starting load: 37.2gr Hastighet: 768m/s Maximum load: 42.1gr Hastighet: 857m/s (A)

 

Starting load 41.2gr Hastighet: 837m/s Maximum load: 44.4gr Hastighet: 901m/s

 

Hvilken max ladning skal man da ta hensynn til? i følge kolonne 1 så er jo 42.1gr max.

Vis jeg velger kolonne 2 så kan jeg jo i teorien ladde langt over max, ikke det at jeg er ute etter å tøye grensene her men hadde jo vertfint å vite hvor den røde streken er.

Har bemerket meg at den øverste ladningen på 42.1gr er merket for "pressisjon" er det max grensen for pressisjon å at man kan ladde vidre mot 44.4gr men da vil ikke nødvendig vis kula bli pressis?

Synes det er rart da at lapua har lakt to andre kolonner med forsjellige kruttsorter i mellom "mine to" ladninger

Legger med linken til siden der jeg fant datane.

http://www.lapua.com/view_reload_tables.php?relodata=5&relocaliber=56〈=en&siteid=products

Takker for eventuelle tilbakemeldinger :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt lett å skjønne logiken i den ladetabellen. Det er ikke bare for N550 at det er oppgitt to max og min for 123gr Scenar.

Bruker jeg QuickLOAD så er max ladning for N550 med 123gr Scenar, COL:80mm, temp:+21'C hele 47,7gr (Pmax=3800bar).

(NB! Ikke bruk disse tallene ukritisk)

 

Jeg ville sammenlignet flere tabeller med tilsvarende kule og krutt. Selv har jeg lite erfaring med 123gr kula, da jeg bare lader 139 og 140gr matchkuler i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser på PDF filen, så er linjen med maks ladning på 42,1 gr lagt inn under Silver Jacket kulen. Det ser ut til å være det samme for N160 også (2 ladninger på "hjemme siden", men en på hver av de 2 kulene på PDF filen).

 

Så det er nok en liten feil på siden, mens PDF filen er korrekt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det er nok flere småfeil i ladedataene til Lapua/VihtaVuori...

For flere av Scenarkulene i 6,5x55 er ladetrykkene mildt sagt lave, og jfr QL godt under trygg minimum.

Ta f.eks rekruttkula 100grs Scenar(GB504):

Her oppgis startladning til 42,9grs N160, og skal gi 790m/s med ei 63cm pipe.

Maksladning er 46,4grs N160, og det skal gi 928m/s med samme pipa.

Kjør dette i QL eller ta en serie gjennom kronograf, så får du overraskende lav hastighet og sota hylser. QL og kronograferingen stemmer bedre overens.

 

NB! Det som følger under er IKKE verifiserte data. Farlig høye ladninger jfr produsent. Må ikke brukes ukritisk!

 

Jeg har en Sauer 202 med 50cm løp og ville sjekke grundigere. Kortere løp gir lavere fart, og man bommer ikke mye om man trekker fra 3m/s per kappa cm. Ettersom løpet mitt er 13cm kortere har jeg trukket 39m/s fra VihtaVuoris oppgitte hastighetene for maks- og minladning som er satt inn i tabellen nederst (Justert til 751m/s og 889m/s).

Ladeopplysninger: 6,5x55 Skan, 50cm pipelengde, 100grs Scenar GB504, Vihtavuori N160, Colletpressa Normahylser, CCI200LR-primers, COL=75,00mm

I følge Quickload ligger maksladningen for disse parametrene litt over 50grs N160. Jeg lada en stige fra 45,5-50,0grs med 0,5grs intervaller (10x1stk). Dårlig datagrunnlag med kun 1 pr ladning, men trenden er klar. Rosa linje=Vv oppgitte ladedata. Blå linje=Egen test (kronografert med ProChrono)

ifd2fk.jpg

Ingen flate hetter, ingen kratring, ingen tunge hevarmsløft.

 

Litt avvik pga datasikkerhet, hettestyrke og åpningstrykk tåler man alltid, men 100m/s forskjell er i overkant ...

Er det flere som har samme erfaring, og er det feil ladedata for flere krutt og kuler?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, 75,00mm både i papir- og nettutgave for GB504.

Skulle nesten tro jeg hadde bomma på 5grs-skalaen på lademålet :wink: , men alle ladninger er veid og triclet. Vekta er kalibrert og kontrollveid opp mot ei digitalvekt.

 

Et annet hint om at noe er galt med Lapuadataene er jo å sammenligne maks og min med andre scenarkuler. 108grs-kula har oppgitt maksladning på 48,8grs. 139grs-kula har oppgitt maks på 45,1grsN160 (1% mindre krutt på ei kule som er mye tyngre og med mye større åpningstrykk og friksjon... :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Sant nok Høggern, det kan jo være grunner til å ikke kjøre alle kuler opp i maks trykk og hastighet.

Men her ligger trykket "farlig" lavt på minimumsladningene samt at det er avvik på hastighetene.

Oppgitt maks hastighet gir i nærheten av maks trykk, men da snakker vi om andre kruttmengder (som grafen min viser).

 

Potensielle feilkilder for at jeg får disse resultatene (dersom ingen andre tester eller bruker QL og finner lignende resultater): Treg kruttlot, feil på kronograf, at CCI-hettene er svakere, større hylsevolum, mindre kulehold, osv

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Soting er neppe farlig sånn egentlig. Det kan være irriterende, men jeg har skutt ladninger som sota helt bak til støtbunnen og kunne ikke se hverken dårlig presisjon eller noe som resultat. :)

 

(sjekka startladning N160 og den var på ca 2000bar med norma 100grs kule. Fant ikke scenar i min QL, så regner med at den ladninga er trygg og testet av lapua.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå tror ikke jeg dette er en feil på noen måte, bare ønsker en forklaring:

Se på 9g Scenar og N160 krutt på disse to forskjellige sidene:

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/56

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/98

 

Den siste er for 6,5 x 55 Swedish Mauser/ SKAN, og i følge wiki og alle andre steder jeg har lest er SKAN fortsatt samme kaliber og skal tåle det samme som en helt vanlig 6,5x55. Er bare en benevnelse som kom da Sauern kom inn i bildet...?

 

Den ene har en startladning på ca 41gr mens den andre har på ca 37gr.. Det er jo ganske betydelig forskjell!?

Link to comment
Share on other sites

Ser jo i ladeboka at lignende kuler har startladning på 43gr og opp, så skjønner ikke helt dette... Er det noe med den SKAN-greia jeg ikke skjønner? Står jo eksplisitt at disse ladningene må man IKKE bruke i en krag. Hadde det vært motsatt, at disse KAN du bruke i en krag, hadde jeg skjønt det.. Disse er vel bare heller ment for Sauern (SKAN) hvor man kan ha 1mm lengre hylser?

Link to comment
Share on other sites

Ser jo i ladeboka at lignende kuler har startladning på 43gr og opp, så skjønner ikke helt dette... Er det noe med den SKAN-greia jeg ikke skjønner? Står jo eksplisitt at disse ladningene må man IKKE bruke i en krag. Hadde det vært motsatt, at disse KAN du bruke i en krag, hadde jeg skjønt det.. Disse er vel bare heller ment for Sauern (SKAN) hvor man kan ha 1mm lengre hylser?

Står det eksplisitt at de ikke skal brukes i Krag så er det akkurat det som det betyr. Krag tåler mindre trykk enn feks sauer.

Står det at ladningene ikke skal brukes i krag er det fordi de gir mer trykk enn hva som er godt for en krag...

Link to comment
Share on other sites

Jo-jo, men hvorfor står ikke det på den andre siden som og omhandler 6,5x55? Og hvorfor er ladedataene på to helt like kuler forskjellige?

 

Dette er jo såvidt jeg kan se eneste kaliberet som har 2 ladetabeller på Lapua sine sider.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jo. Men tror ikke du skjønner meg helt. Jeg tror egentlig Lapua som har missa litt her.

 

På den siden hvor det bare er svake ladninger, så skriver de at disse ladningene IKKE må brukes i Krag, men bare i moderne børser... Mens på den siden hvor det er sterke ladninger står det ingenting..

 

Men mysteriet oppklart, og ble dermed bare en kuriositet :)

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er ladedataene på to helt like kuler forskjellige

Du har ikke lurt på hvorfor de angir data for to kuler, Scenar og Scenar Silver Jacket?

 

Jag utgår fra at det er så enkelt som at Scenar er "blank" imens Scenar SJ er coated. :overrasket::shock::mrgreen:

 

Står vel sikkert noe om de forholdet i noen laddebok. Dvs coated kuler gir mindre friksjon og trenger mer krutt for å gi samme hastighet/trykk.

 

Hvis du ikke kjenner forskjellen så går det greit å bruke google.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er ladedataene på to helt like kuler forskjellige

Du har ikke lurt på hvorfor de angir data for to kuler, Scenar og Scenar Silver Jacket?

 

Nei, for dette vet jeg. Hornady V-max har en tilsvarende kule, med mindre friksjon. Men det jeg har stussa over er at de har forskjellig ladedata på samme kula på disse to sidene:

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/98

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/56

 

Men som sagt, jeg tror Lapua har gjort en liten miss her.. At advarselen om Krag burde stått på den siste siden, ikke den første.

Link to comment
Share on other sites

@fredrik:

Det finnes bare en 6,5x55. Patronen ble offisielt ferdigstilt og approbert av Kong Oscar II av Norge og Sverige i 1894 som felles patron for begge rikers væpnede styrker.

 

Her er en god redegjørelse for historien: http://sorkedalen.skytterlag.no/main.htm?DID=617

 

Noe av "problemet" med de ulike fabrikkene som lager ammo til denne patronen er de ulike markedene de opererer i og definisjonen av hva som er hva. I USA feks. kom det båtlass med svenskemausere etter krigen som ble solgt billig. Ammo til disse ble betegnet "6,5x55 swedish mauser", slik at Bubba skulle forstå dette var ammo til den billige rifla han hadde kjøpt, og holdt på lavt nivå pga. den presumtivt svake låskassen (den er ikke faktisk så svak). Krag hadde de ikke i USA (dvs. ikke krag i 6,5x55), men her i skandinavia var det kragen som var den svakeste låskassa man brukte 6,5x55 i og som dermed fikk tilpasset trykknivå. Alt dette har gjort at merking av hva som er høyt og lavt trykk har variert ganske så mye fra fabrikk til fabrikk og fra trykksak til trykksak.

Link to comment
Share on other sites

. Krag hadde de ikke i USA (dvs. ikke krag i 6,5x55), men her i skandinavia var det kragen som var den svakeste låskassa man brukte 6,5x55 i og som dermed fikk tilpasset trykknivå. Alt dette har gjort at merking av hva som er høyt og lavt trykk har variert ganske så mye fra fabrikk til fabrikk og fra trykksak til trykksak.

 

De hadde massevis av 6,5 krager i USA. Forsvaret vårt solgte båtlass av krager til USA på 50 tallet siden de ikke klarte selge unna alt i norge.

Link to comment
Share on other sites

 

Men som sagt, jeg tror Lapua har gjort en liten miss her.. At advarselen om Krag burde stått på den siste siden, ikke den første.

 

Skal de først advare, burde de vel advare på begge sidene. Etter det jeg ser er ikke disse ladningene svake nok for krag. 9g scenar i 800-840m/s virker veldig hardt for krag. Er ikke enhetspatronene med 9g kule ladet til ca 770m/s?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det færre krag i usa. De ble solgt der på 50 tallet(mener ha lest at mellom 10 og 20 000 krag ble solgt til USA og canada på 50 tallet). svenskemauserne ble solgt opp til ganske nylig(mulig de selges enda).

Men det finnes en god del 6,5 krager i usa og ;)

 

Kragammo med 9 grams kule pleide ha ca 770 msek ja.

Link to comment
Share on other sites

Da skjønner jeg vel egentlig bedre... :) Men er som noen sier lengre opp, burde vel advart på begge tabellene :) Og det er egentlig tilfeldig at jeg ikke begynte å lade min 9g Scenar med minsteladningen i den SKAN-tabellen, noe som ville vært en kjedelig prosess da de patronene jeg lader nå ha 42-43gr N160. Den SKAN-tabellen begynner vel på 37gr.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En annen typo i Lapua/Vihtavuori ladedata, denne gangen for .223 Rem:

Data for 3,9 g/55 grs Hornady FMJBT er sannsynligvis egentlig for 60 grs (som er 3,9 g).

 

Jeg trodde det var jeg som var blitt smårar da jeg ikke fikk dataene til å stemme i det hele tatt da jeg sammenliknet ulike tabeller :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...