Jump to content

OK med billig kikkert på .22LR ?


357

Recommended Posts

Tenker på kikkerter til rundt 700-1000. Så på en BSA kikkert som i følge forhandler duger fint til .22 LR men ikke noe annet. At den optiske kvaliteten ikke er 100% skjønner jeg, bare den ikke begynner å endre treffpunkt eller dugge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt og så etter kikkert til salongen med guttungen på besøk, vi gikk for leapers 6-24x50, Billig er vel hovedtrekket på den, klart det ser voldsomt ut på en liten cz452 varmint, men guttungen er helt i ekstase når han får ligge og plinke. Jeg bruker den på kråkejakt, og det er litt stas og kunne skyte kråka når den puster ut.. så. I dagslys er den kikkerten fin og klar ut til avstander salongen takler ivertfall. ebayer du den så er den lett og finne under 1000 lappen.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en bsa sweet .22 i 4x32. Det var en turbotabbe, den var overhodet ikke verdt de få hundrelappene den kostet. Uklare kanter, dårlig fargegjengivelse og upålitelig treffpunkt. Endte med å plukke den fra hverandre og satt i skam over å ha gitt penger for noe sånt!

Kjøper gjerne en nokså rimelig kikkert, men har blitt skeptisk til de rimeligste kinesiske. Prøvekikk for gudsvskyld først!

Link to comment
Share on other sites

Var en tur innom XXL for noen timer siden, hadde egentlig tenkt til å kjøpe en Nikon 2-7 prostaff, den var utsolgt men de hadde en Nikon prostaff 4x32 til kr 998.- jeg sammenlignet denne med en BSA 3-9 x 32 sweet .22 Det jeg la merke til at Nikon kikkerten var litt skarpere, men ikke så mye, derimot var synsfeltet i BSA kikkerten mye videre en Nikon kikkerten. Ble egentlig litt overrasket over BSA kikkerten den var skarpere en optikken en det jeg hadde ventet, men hvor solid den er aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en bsa sweet .22 i 4x32. Det var en turbotabbe, den var overhodet ikke verdt de få hundrelappene den kostet. Uklare kanter, dårlig fargegjengivelse og upålitelig treffpunkt. Endte med å plukke den fra hverandre og satt i skam over å ha gitt penger for noe sånt!

Kjøper gjerne en nokså rimelig kikkert, men har blitt skeptisk til de rimeligste kinesiske. Prøvekikk for gudsvskyld først!

 

Finnes bsa sweet i 4x32 ? eller er det kopi ?

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt rundt etter sikte til salongrifla mi jeg og, og har landet på enten Sightron SI 3-9x33, Redfield 2-7x33 eller Leupold VXI Rimfire 2-7x28. Vet ikke om Redfield'en er til salongrifle, men det går det jo an å ringe og høre om. Klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken da... Sightron er nok mest for penga, men har syltynt retikkel (crosshair) og er tungt i forhold til de andre. Redfield er billigst, men ukjent, mens Leupold er penest, med gloss utførelse, og har knallgodt rykte, men er absolutt dyrest.

 

Sightron: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=705&idkategori=698&kat_name=&prod_name=Sightron%20SI%203-9x32%20RF&startrow=

 

Redfield:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31134&prodid=15899

 

Leupold:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14004&prodid=818

 

Tror nok det å se på litt dyrere sikter av godkjent kvalitet er tryggere enn billigbillig, og de koster ikke akkurat skjorta heller.

 

Edit: Fordelen med et dedikert kikkertsikte for salongrifle er jo at de gjerne er paralaksefri på rundt 50 meter, mens et ordinært riflesikte er det på ca 100 meter. Nå vet jeg ikke hvordan en merker slik i praksis i og med at jeg faktisk aldri har glant gjennom en salongkikkert, men det er sikkert en grunn til det. Man skyter jo gjerne på mye kortere hold med en salongrifle enn med ei vanlig jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

Ko-stens har et viktig poeng ift. paralaks på salongrifle da den som regel brukes på avstander under 100m. Jeg synes derfor det er greit å bruke en kikkert som kan skarpstilles ned i 10m. Derfor falt valget mitt på Elite 4200. Jeg vet også at de fleste sikter fra Sightron har denne muligheten. Har god erfaring både med SII og SIII og sistnevnte kan stilles ned i 10m. Det gjelder modellen med 50x p,å topp, men denne blir jo langt dyrere, men med opptikk får man det man betaler for. Uansett er litt dyrt blilligere enn ett billigbillig jallasikte :)

 

Siktene du linker til er paralaksefrie på 50m så på avstander under 30 vil jeg tro du får grøt i siktet, om det skulle være problemfylt, så gå for et sikte du kan stille paralaksen på lavere

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha feilet med et par billigkikkerter har jeg nettopp vært på leting etter et nytt sikte til salongen jeg også. Jeg endte opp med å bestille en Minox ZA5 4-20x50SF med parallaksjustering ned til 25m. Den kostet mer enn jeg hadde tenkt, men B&H Photo Video har den for tiden på tilbud til $495,-

http://www.bhphotovideo.com/c/product/671437-USA/Minox_66031_ZA_5_4_20x50_Riflescope.html

Link to comment
Share on other sites

Om du skal skyte bare papp i dagslys duger det meste. Men for all del velg noe med fast forstørrelse om du skal velge i bunnskiktet, hvis ikke er sjansen for tullball langt større... Skal du skyte i dårlig lys, eller leke langholdsskyting, eller generelt bare skifte mellom innskytingpå forskjellige avstander, så vil en dyrere kikkert komme til sin rett, da du får langt bedre holdbarhet på justeringa.

 

Står en eldgammel Bushnell Trophy 3-9x40 på salongen min. Holder treffpunkt selv med litt juling, men stoler ikke på klikkene om jeg skal begynne å ratte noe særlig. Og selv i det vi kaller dagslys her oppe på denne tida av året er i dårligste laget for dette røret. Blir 22 WMRen solgt, så havner trolig Kahlesen fra den over på salongen. Smak og behag, og forskjellige behov. Salongen er uten tvil den børsa jeg skyter mest med, så ser ikke noe problem i å forsvare å sette like god optikk på den som noe annet....

Link to comment
Share on other sites

Blander meg enda en gang inn...

 

Jeg endte med å bestille en Sightron SII 3-12x42AO til salongen min hos Jaktfall, men denne hadde de ikke inne. Derfor ble det en 4-16x42AO i stedet. Kanskje litt overkill på en salongrifle, men du verden... Mye moro på korte hold med høy forstørring da! Objektivet kan justeres fra 10 yds til uendelig.

 

Har mildot-retikkel noe poeng med salongrifle for øvrig? Er det på den jeg bestilte.

 

Tenkte litt som deg, Fat_dog, at salongrifla jo blir mye brukt, og da kan en like godt trå til litt og sette på noe som en vet holder. Det koster gjerne litt mer, men i lengden er det nok verdt det. 3 495,- koster den jeg endte opp med. Tipper skytegleden også blir større med noe ordentlig på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Etter mange år med Salong rifle med variable kikkerter og variabel kvalitet på kikkerten gikk jeg lei av billig kikkerter.

Klart billigkikkerten virker og mange av de er gode. Men fikk til slutt lyst på noe som jeg kunne stole på og som hadde kapasitet til Jakt felt trening og BR50 skyting.

Endte opp med den som står nederst på denne siden.

 

http://www.huntercompany.com/scopes.html

:P:P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

SIR: ang BSA Sweet .22:

Om det er var en kopi vet jeg ikke, men jeg har ingen grunn til å tro det. Kikkerten ble innkjøpt sammen med rifla fra hva jeg oppfatter som en seriøs norsk forhandler. Jeg har kun meg selv å bebreide, det er begrenset hvor billig det går an å lage brukbar optikk.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Ja!, d er ok med billig kikkert på salongen. Har sjøl en Bushnell 3-9 x 40 på mi. Det er en grei og god kikkert laget i Japan. Den Bushnellen tar borti hevarmen så vidt på mitt våpen, så jeg skal prøve å finne meg et nytt sikte. Det blir noe greitt til en grei pris. Bruker salongen endel, men stortsett i dagslys og da treng en dyr lys sterk kikkert. Har prøvd å bytte bort den Bushnellen i noe anna å putte på uten hell. Skal se hva jeg kan finne når jeg er på vei forbi en XXL butikk en dag, enten i 32-40. Men det blir ikke BSA Sweet tror jeg. Har lurt litt på den, men den har fått lunkne kritikker, så får finne noe anna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...