Jump to content

Kjøp av ny rifle


jokke med kniven

Recommended Posts

hei

 

Skal kjøpe meg ei ny rifle. dette vil bli min første så er relativt blank

Vil ha en 308 med demper samt kikkertsikte med stor lysåpning, 50 eller 56.

har et budsjett på 20 000 så jeg lurer på om noen har noen gode forslag

1: Til hvilken bruk?

2: Skal den bæres langt? I fall ja, er du sterk og liker å bære tungt?

3: Du ønsker en kikkert med stor lysåpning, skal du jakte i mørke, eller i lite lys?

4: Sørg for å kjenn på, og se på så mange rifler du kan få lagt fingrene på.

5: Har du noen formening om fremtidige våpenkjøp? Kansje systemvåpen hadde vært av interesse.

6: Hvor absolutt er dit budsjett på 20000kr, kan det bendes litt oppover?

7: Ser du for deg ett sikte til knappe 10000kr, og komplett rimelig våpen til i overkant 10000kr?

 

Jeg gjetter på at punkt 7 er dit du ønsker å gå, og da er det rifler i prisleiet 8000kr det er snakk om. Rifler som Tikka, Howa, Ruger, Remington, Thompson Center, Browning, Schultz&Larsen Classic (kansje til og med en classic DL).

 

Eller du leter etter dyrere rifler i bruktmarkede.

T.d. Blaser 93 standard/ofroad/profesjonal (anbefales, men da kryper prisen for rifla noe opp). Mye våpen for pengene, og ett våpen som er svært anvendbart med sitt pipebyttesystem som fungerer.

 

Sikte som kan anbefales kan typisk nok være ett Meopta sikte i 8000kr klassen, eller ett Zeiss classic.

 

Anbefaler ikke Tikka T3 supervarmint, for tung og for dyr i forhold til hva en får for pengene (har hatt en selv, den endte aldri opp med å bli brukt slik den var tiltenkt, da den var for tung for meg til bevegelig jakt. Og for å gjøre vondt værre, hadde jeg ett tungt 56mm kikkertsikte på den). Da er en T3 lite nok et bedre (og rimeligere) valg.

 

Men først og fremst må du finne ett våpen med en stok du liker. Brukte våpen gir nok absolutt mest for pengene, og da blir det mere penger tilovers for skikkelig optikk (om du trenger bedre en god optikk).

 

Demper: Du kan gjøre betydelig verre valg en en S&L Hardcore TMD45 Twister, garantert mest for pengene.

Link to comment
Share on other sites

hei

1: skal hovedsaklig bruke den til hjortejakt i skumringen, men også reinsdyrjakt.

2: på reinsdyrjakta blir det å gå fra morning til kvelds, men anser meg som relativt sterk så er ikke redd for noe ekstra vekt.

3: som punkt 1, en del i skummringen å mørket.

4:

5: kjenner ikke så mye til de forskjellige riflene så er ganske blank her.

6: ser at de muligens må litt over. har fått inntrykk på at når jeg vil ha demper så bikker det noe over.

7: jeg vil nok bruke litt mindre på rifle å litt mer på sikte.

Link to comment
Share on other sites

Du går på hommersåk våpen, spør du etter pakketilbud (rifle, sikte, demper)

De vett ka de gjør så der hadde eg ikke nølt.

Bare si ka du skal bruke riflen og hvor mange 1000,- du vil bruke.

 

Når du sier du er blank på rifler ville eg gått til en butikk der du får hjelp.

Hørre mye rart fra xxl så ville ikke gått der :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du går på hommersåk våpen, spør du etter pakketilbud (rifle, sikte, demper)

De vett ka de gjør så der hadde eg ikke nølt.

Bare si ka du skal bruke riflen og hvor mange 1000,- du vil bruke.

 

Når du sier du er blank på rifler ville eg gått til en butikk der du får hjelp.

Hørre mye rart fra xxl så ville ikke gått der :mrgreen:

 

Kanskje du ikke trenger å si at du skal bruke x antall tusen. Så slipper du å bli "lurt"....

Link to comment
Share on other sites

Joa du må passe lit på der menne vis du går på hommersåk å spør etter en rifle pakke på ca 20 000, kansje godsnakka med dem så får du sikkert bra tilbud. (trur ikke det er den butikken som "lurer" deg)

 

Det er ikke de vanskligeste folka å snakke med får å si det sån :mrgreen:

 

(alltid lurt å ha lit betekningstid og søke på priser rundt på nettet etter du har fått tilbud)

Link to comment
Share on other sites

å kjøpe det første våpenet var jammen ikke lett.

Har sittet å lest på kammeret hele romjulen og her er det så mange meninger. lurer på om jeg må øke budsjettet til ca 25 000,-. muligens litt mer å velge i?

det verste syns jeg er type kikkert. bør det være med lys eller ikke.?

Rifle får jeg inntrykk går litt mer på smak og behag.

 

kom med altarnativ til riflepakker jeg bør satse på hvis dere har kjennskap til priser så hjelper det.

Link to comment
Share on other sites

Med et slikt budsjett er det vel et annerkjent Systemvåpen med en Zeiss som er aktuelt. Blaser eller sauer og til ditt bruk, 6,5 x 55

 

Absolutt!

 

Riflevalg er nok ikke bare smak og behag.. Om du gjør som Hassel foreslår, og leter i bruktmarkedet etter en Blaser evt. Sauer eller kanskje en Mauser M03 med noe bra tysk på toppen, er det mer våpen for pengene enn en ny "pakkeløsning" av et eller annet slag.

For 25 store kan du velge på øverste hylle i bruktmarkedet. Og samtidig selge med marginalt tap om du skulle ønske det senere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...