Jump to content

Valpen er matlei - forslag til løsninger?


ko-stens

Recommended Posts

Ja, da har det skjedd... Matvraket jeg har av en Breton begynner utrolig nok å bli matlei! Frem til nå har hele verden vært et stort matfat, og absolutt alt har sett ut til å være spiselig. Men jeg har vært streng, og fanten har bare fått Hill's Science tørrfor, noe som har vært bra helt til i det siste.

 

Nå er det nøling, litt smaking, litt sirkling rundt skåla og bebreidende blikk før han til slutt har jafset i seg. Han bruker også lengre tid enn før, så det ser ut som om han ikke har lyst på maten.

 

Han har fått litt småtteri utenom i blant, men ikke mye. Nå i jula har han fått ribbe et par ganger, og det har gått ned med enorm iver.

 

Men, hva kan jeg fore dyret med, utenom tørrforet? Bruker dere boksmat, eller bruker dere middagsrester, eller fortsetter dere med tørrfor/det hunden er vant med? Ser for meg at om jeg varierer måltider, vil han til slutt nekte å spise tørrfor, selv om jeg gir han noe annet bare èn gang om dagen.

 

Kladden er for øvrig 18 uker gammel nå, snart 19. Han får mat fire ganger om dagen, kl 0700, 1100, 1500 og 1900. Drøyer jeg tida får han lavt blodsukker og blir merkbart mer utålmodig og "bitete" i lek. Det ser ikke ut til at han får for mye mat heller, da han ikke har noen gram ekstra på kroppen. Kan det være en løsning å gå ned til tre ganger om dagen og heller øke mengden litt?

 

Har en idè om tørrfor til frokost og kvelds, og boksmat til middag. Har i grunn ikke lyst å gi for mye menneskemat, da jeg har en teori om at da blir det enda mer tigging. Les under....

 

For øvrig trener han svært ivrig til verdensmesterskapet i tigging ved matbordet! :? Lurer på om jeg har skaffet meg verdens dummeste bikkje! Han har aldri fått noe som minner om mat av noen av oss ved matbordet, og jeg har kjeftet, kommandert, lagt han på plassen sin i stua, og til og med i buret hans og sendt han ut på terrassen, men ingenting hjelper. Guttungen skjønner tydeligvis ikke at det faktisk ALDRI kommer til å bli noe tiggemat...

Link to comment
Share on other sites

For det første bør du kutte ned til to ganger om dagen. Fôr aldri til de samme tidene,(hunder er håpløse vanedyr) og ta vekk maten om han ikke begynner å spise med en gang. La aldri maten stå nede så han har tilgang hele tiden. Jeg er avhengig av at alle hundene spiser med en gang når vi stopper for å "snacke" på sporet når vi er ute og kjører, og når vi stopper for å hvile. Om hunden står over et eller to måltider er det ingen krise,den må lære å ta maten med en gang den har sjansen.

Mvh Ola H.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt hunder som er som din breton, og det er jammen masete.. Tror det er helt naturlig at det blir slik, når hundens instinkter og naturlig opportunisme får virke fritt.

Fant en webside med en forklaring og strategi for å motvirke adferden, har tro på den:

 

Problemområde: En hund som tigger mat...

http://dogs4life.blogg.no/1266609947_problemomrde_en_hund_.html#comment

 

Dessuten ville jeg vurdere å fore bare to ganger om dagen, og kun 1 gang etter 12mnds alder.

Link to comment
Share on other sites

Takker for linker. De skal leses!

 

To ganger om dagen hørtes nesten litt drastisk ut! Men en kan prøve. Stakkarn har jo nærmest dødd av sult rett før foring hver gang! Men det kan nok være at antallet måltider bør reduseres i og med at iveren ikke er så stor lenger.

Link to comment
Share on other sites

Han har fått litt småtteri utenom i blant, men ikke mye. Nå i jula har han fått ribbe et par ganger, og det har gått ned med enorm iver.

Kan jo bare at hunden din er matlei også :?: eller kansje du burde gå ned til å mate hunden 2ganger om dagen :?: tror ikke det er så lurt å gi hunden tørrfor å våtfor annahver gang :?:

Hunden spiser jo det som er best først. Å venter heller på mer god-saker, før den spiser kjedeligt tørrfor feks, er min erfaring ihvertfall.

Av egen erfaring så fikk bikka mi mat 2ganger for dager tidligere.(morgen å kveld) Den bare småspiste litt hver gang,evt hoppet over måltid. Etter å begynt å gi bikkja mi mat 1gang om dagen(morgen) spiser han opp maten. Jeg bruker http://www.norwegian-polar.no/ som hovedfor å litt tørrfor(liten kaffekopp)oppi. Du må bare prøve deg litt fram å finne din greie. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mater valpen 3 ganger daglig til den er 4 mnd .

 

Så to ganger daglig til den er 8 mnd .

 

Deretter gir jeg kun ei gang daglig .

 

Et tips er ofte å gi mat rett etter en tur . Da er de oppspilt og har ofte lettere for å ta til seg .

Heller ikke dumt å tilsette litt våtfor som en blander opp i vann , og rører i tørrforet slik at de ikke kan kun sortere ut kjøttet .

Men uansett må en aldri ( etter min mening ) gjøre seg mer sta en valpen og tenke at den spiser når den blir sulten nok . De må ha næring daglig i den tiden de vokser som mest .

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

 

For øvrig trener han svært ivrig til verdensmesterskapet i tigging ved matbordet! :? Lurer på om jeg har skaffet meg verdens dummeste bikkje! Han har aldri fått noe som minner om mat av noen av oss ved matbordet, og jeg har kjeftet, kommandert, lagt han på plassen sin i stua, og til og med i buret hans og sendt han ut på terrassen, men ingenting hjelper. Guttungen skjønner tydeligvis ikke at det faktisk ALDRI kommer til å bli noe tiggemat...

 

Det å tigge tror jeg er et rent instinkt....alle hundene jeg har hatt har tigd, til tross for konsekvent oppdragelse....Men kan de komandoen "gå å legg deg" eller noe, og de gjør det og blir der..så får vi bare godta at de sikler etter maten når vi tobeinte spiser.... :)

 

Blir som menn ser på damer....vi kan jo ikke nekte dere å drømme :wink:

 

Hilsen Frøken Fryd...

Link to comment
Share on other sites

Nekter å tro at en valp er matlei i den alderen. Har forstått det slik at dette er din første hund fra tidligere innlegg. Står man og følger med om de spiser så merker de det. Jeg er som sagt tidligere her også avhengig av at hunden spiser med det samme. Setter ned måten og tar den bort uten noe mas etter 30 sekunder om den ikke begynner å spise. Dette uten å ha sagt noe. Tar oftest maks 2 gjentagelser før de tar poenget. Jeg hadde også gått ned til 3 måltider om dagen.

 

Jeg fører med Norwegian polar fra sommer og til nå. Dette får å få i nok næring. Den ene av mine hunder er da ikke noe ivrig ved første måltid uten NP, øen til neste måltid er han i gang igjen.

 

Det er viktig at en fuglehund har god appetitt da de har lett for å ta seg voldsomt ut under jakta. Da går matlysten ned og det er ikke noe artig med en som må hviles annenhver dag for at den ikke tar til seg næring...

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Ingenting å stresse med. Valper har gjerne en enorm appetitt rett etter at du har fått den hjem og en stund fremover. Etterhvert lærer den seg at den nå slipper å konkurrere om maten, nå er den jo alene... Dessuten kan tannkløing/felling etc. spille inn. Etter en tid vil du oppleve at valpen skjønner fôringsrutinene, særlig hvis du er smart nok til å følge rådene om å ta bort maten etter en liten stund hvis den ikke spiser.

Har hatt flere valper selv, og dette er normal adferd. Litt tidlig å bare kjøre på 2 måltider synes jeg.

Men husk at ingen frisk hund sulter seg ihjel foran matfatet, og at det er du som bestemmer hva den skal spise...

Link to comment
Share on other sites

Det er med valper som med andre unger. Til tider spiser de alt og mye, før de plutselig ikke spiser noenting. Ingenting å stresse med med mindre det vedvarer over tid.

Enig med denne. Men i tillegg bør du begynne med tre måltider en kort periode, ett par tre uker, før du går over til to måltider. Tigginga kan du ta det helt med ro med. Er du 100% konsekvent med å ikke gi hunden mat ved mat bordet skjønner den tegninga. Noen bruker litt lengre tid enn andre, men har ikke opplevd noen som ikke har gjort det. Er ofte en fordel å vente med å gi hunden hovedmåltidet til etter du/dere har spist ders hovedmåltid. Hunden vet at den får mat snart, og det har litt med rang å gjøre. Hunder bør aldri fores mye(hovedmåltidet) rett etter, eller rett før stor fysisk aktivitet!

Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg opplevde en matlei valp slo instinktene inn, og jeg ville lokke mat på den. Da kom det fra oppdretter "ta det rolig, ingen frisk valp har noen gang sultet ihjel frivillig..."

 

Jeg gir mat og lar den stå i 10 minutt, har den ikke spist da får det vente til neste gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tørrfor er og blir tørrfor. Frossen vom fra Vom & Hundemat (?) er fin mat, jeg garanterer at matlysten kommer tilbake hvis du gir bretonen din en slik. Du kjøper dem som frosne pølsepakninger i halvkilostørrelse. Jeg pleier å tine dem opp i lunkent vannbad (ikke for varmt, for da klistrer maten til plasten). Etter en times tid eller noe sånt, er de klare, og da er det bare å snitte opp plasten og slippe pølsa ned i hundeskåla uten tilsetninger. Fem sekunder etterpå er hele greia i hundemaven.

 

Mine hunder får en slik pølse hver, til middag. Til frokost får de tørrfor. Og når de av og til blir lei av tørrforet, endrer jeg serveringsmåte fra å legge foret i skåla, til å strø det ut på bakken i hundegården. Da blir det plutselig veldig interessant å finne og spise pelletsene.

Link to comment
Share on other sites

Ser at tråden har dukke opp igjen.

 

Har fortsatt med Hill's-foret. Guttungen er ikke heeelt fornøyd når jeg presenterer maten for han, og han må liksom titte på meg og si med øynene at jeg må være en dum fyr som presenterer noe slik IGJEN! Så rusler han rolig bort og slafser i seg maten. Så det går jo greit.

 

Har gått ned fra fire til to ganger om dagen med mat nå. Så får han en dentastix annenhver kveld. De kveldene han ikke får dette, får han et griseøre. Dette fungerer bra.

 

Av og til får han litt kjøtt om vi har hatt det til middag, feks en kotelett. Relativt populært for å si det sånn...

 

Han fikk forresten litt rått røykjøtt i helga. Fant frem en røy som hadde ligget i fryseren i to og et halvt år. Tenkte å prøve å spise den, men det dryppet litt på bikkja og! Stakkarn var jo helt fra seg da jeg gjorde i stand fuglen! Så da ble det litt dressur med tre, fire kjøttbiter som belønning. Skal si det var en lettdressert bikkje da ja! :lol: Tror i grunn ikke han smakte på det kjøttet. Det var mer innhalering enn spising! Noe ala støvsuger. Svupp, borte...

 

Litt må en få skjemme bort dyret og... :)

 

Røya var for øvrig glimrende, selv etter så lang tid i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...