Jump to content

Lille julaften,jaktrapporter.


BusterGutten

Recommended Posts

Hadde vært arti hvis de av oss som kommer oss på jakt i morgen poster rapport i denne tråden om hva og hvor de skal jakte, og hvordan det gikk :).

 

Selv skal jeg ut med finsk spetsen i morgen tidlig,og håper at det blir en tiurlos eller tre. Litt for mye snø er det blitt med tanke på fremkommelighet for bikkja,men får håpe på litt flaks. Meldt mellom 15 og 20 minus her i morgen så været blir bra. GOD JUL OG GOD JAKT.

Link to comment
Share on other sites

Hadde siste jakttur idag - og fulgte sporene etter et rådyr.

Rådyret kom litt for langt ned for posten.

 

17 minus - underlagsnø med et tynt skarelag oppå (som man gikk gjennom) - og 30 cm oppå dette, frister ikke til reprise :)

I god tradisjon gikk ammunisjonen med til å skyte ned et juletre.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg var på jakt i dag - kom det noen stokkender, og istedet for å lande på sjøen hvor det var litt strøm/åpent vann - landet de i små bekker hvor det var små "åpninger".

 

Og de lå dønn rolig - i håp om at de ikke ble oppdaget.

 

Men jeg var på rådyrjakt :)

 

Så hvis det er slike bekker i nærheten av hvor dere skal jakte - så skal dere ikke se borti fra disse plassene.

Link to comment
Share on other sites

Vel, ikke fra lille juleaften, men helga som var. Håper det er greit at jeg likevel deler den som en liten advarsel;)

 

Startet fredag 17:30 i fint måneskinn mot ei hytte som ligger ca 17km unna i fjellområdet der Selbu grenser mot Melhus og Klæbu. Stor sekk med mat, klær, hagle og ammunisjon for ei helg.. Sovepose ble lagt igjen, ettersom tanken var å overnatte på hytta.

Vi stamper oss avgårde gjennom snøen, hytta ligger høyere oppe over tregrensa, håpet var at der var skiføret bedre. Men dengang ei.. 02:00 kom vi fram til en elv, 4km og 150høyde meter unna målet. Med krampe i begge lårene og tomme for vann, bruker vi hagla for å skyte oss gjennom 30-40cm med is for å hente vann av elva. (Vi hadde slike alluminiums drikkeflasker, snø smelter svært sakte "på kropp" med dem, så fikk lite utbytte av å ha dem innenfor jakka)

Etter å ha fått i oss litt vann og noe brød, går vi løs på de siste 4 kilometerene. Men kroppen var ikke helt sammarbeidsvillig kan man si.. Valget sto mellom å legge igjen haglene og annen unødig vekt bak ett tre og fortsette eller snu og følge skisporene våre 7km tilbake til en gamme vi passerte. Vi velger det siste og kommer fram ca 04:00 til en heldigvis ulåst gamme. Ovn var det også der, men ingen ved. Så vi bruker en time på å ta ned ei bjørk og kappe den opp. Den har som kjent fått fuktigheten nede i røttene og burde brenne greit. Det gjør den også.. men varmt nok til å sove uten sovepose blir det ikke, så vi legger steiner oppå ovenen og gjør som Makkapakka i Drømmehagen.. Det blir en time eller to med søvn, før vi spiser og går løs på tilbake turen (mot bilen altså..). Ettersom det er blitt dagslys, lades hagla og henges på brystet. Jeg har tjoret fast en AG3 reim til den, siktelinjen forsvinner, men veldig kjapp og grei å hive opp. Jeg skyter ei rype og bommer på ei røy før vi ankommer bilen.

 

Lærdommen ble at dårlig skiføre uten bunn og en utrent kropp er en dårlig kombinasjon ;)

Link to comment
Share on other sites

23,5 minusgrader og litt vind fra sør-øst gjorde at Buster og jeg valgte å holde oss hjemme.

 

Jeg måtte alikevel ut i skogen en tur, for gubben som skulle ordne med juletre hadde plutselig ikke, og med jobb i ettermiddag og i morgen formiddag så bar det til skogs i en fei. Fruen i huset hadde bedt om et lite og tett juletre,men det ble ingen av delene :lol: . Utrolig hvor lite kvistene tåler når det har vært sprengkulde lenge :lol: .Hun har ennå ikke sett det,men jeg har satt det inn,og håper at det er noe i ordtaket som sier" det er lettere å be om tilgivelse enn om tillatelse" :lol:

 

God jule kammerjegere!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Avslutta 2010 jakta med en liten tur etter hjort/rådyr i dag tre mann.

Etter fem min på post small det og driveren meldte om rådyrfall.

Fin bukk som kom, felt med rifle på ca 100 meters hold.

Ett lite jag etterpå med fire dyr, men jeg dreit meg ut flytta på meg.

2010 endte med 2 rådyr og 2 hjort på meg i år, ganske fornøyd

utnytta sjansene jeg har fått. ett skudd pr dyr.

God Jul og ett Godt 2011 jaktår.

 

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Tok en liten tur idag for å se om jeg hadde noe hell med å finne årets siste skogfugl enda det var rimelig frisk tempratur.

 

Støkket opp en tiur som jeg fant igjen i toppen av ei furu på andre siden av ei myr ca 500 meter unna, hadde den i siktet men avstanden var i drøyeste laget så jeg forsøkte å snike meg nærmere men den hadde tydeligvis fullt overblikk så den seilte ned i en dal før jeg kom på skuddhold. Avstandsmåler står på innkjøpslista for 2011 !

 

så ett par orrhaner som fløy over terrenget og hørte noen ryper, uten at jeg hadde noe videre hell med å finne de.

 

Glemte kameraet hjemme men det ble noen ullne bilder med en dårlig mobil.

 

23122010011.jpg

 

23122010005.jpg

 

23122010004.jpg

 

23122010003.jpg

 

23122010002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tradisjonen tro, ble det arrangert rådyrjakt på jobben i år også (å lure unna på lille julaften blir ansett som skulk 8) ). 8 mann, 3 hunder og grisekaldt. Resultatet ble magert; 2 loser og to av postene så rådyr. Men vi fikk da sotet noen pølser og mimret litt om høstens høydepunkter. En helt grei avslutning på jaktåret 2010...

Link to comment
Share on other sites

Årets siste dag med rådyrjakt var fint vær og veldig kaldt. Litt utenfor Kristiansand.

 

Første drev ble det jaget opp to dyr, men de tok avgårde i motsatt retning av postene.

 

Så ble det en jag med ikke annet en revespor..

 

Det var i neste drev det skulle bli spennende.

 

En drever meldte om de ferskeste spor han hadde sett på år og dag, og at vi måtte sitte klare. Da var det 3 rådyr som var i terrenget, men det var en bil som kom kjørende i skuddlinja til den ene posten og med en post som ble sløyfet der dyrene gikk avgårde ble det ingen dyr..

 

God jul alle jegere !

Link to comment
Share on other sites

Skal til finnskogen til sviger mor i kveld,opp tidlig og sjekke om det finns ein jule tiur til meg i morgen,skal bli medesin i sjelen å vandre litt i gammel skogen igjen. :D

God jul da alle sammen.

 

 

Den tiuren kan du la være i fred,med mindre du bare skal ta bilde av den.

Link to comment
Share on other sites

Siden det blå i termometeret nesten var borte, så fikk bikkjene stå heme idag. Vi hadde derimot en plan B :D Kompisen som hadde sittet på post i hele høst skulle fungere som "hund". Etter all denne stolsitta i høst var det kjærkomment med å få strekke på beina... nå er vedkommende ca 2 meter høy og etter beinlengden ikke lovlig å bruke som drivende hund, men pytt sann! han skulle ta det rolig..

 

Jeg satt`n i fersk fot med en gang ,og fordelen med å bruke kompisen som hund er at man kan avtale når losen skal starte, det går heller dårlig med Drever`n for han er litt mer uregjerlig.

 

Mens kompisen stod å trippa utolmodig i -20, kjørte jeg med bilen et stykke opp i et dalsøkk som det til enhver tid bød på en ikke ubetydelig rådyrbestand. Etter en kort transport etappe fant jeg fram tid "Dødens åsrygg" et kjent punkt hvor flere rådyr har møtt sin skaper.

 

Etter å ha satt seg godt til rette ga jeg melding over radioen at jeg var klar og han kunne starte, nå hadde jeg vært så forutseende at jeg hadde satt på`n Garminhalsbåndet så jeg kunne ha kontroll på hvor losen gikk.

Etter få minutter synes jeg å høre markeringer....enkle små støytinger på foten tenkte jeg -da kommer nok uttaket snart...

Jeg hadde tenkt meg at kompisen hadde en baryton stemme og at denne bar langt.

 

En skjekk på Astro`n avslørte at han hadde gått rett opp langs bekken og ikke fått med seg området rund det nedlagte sagbruket, hmmm.. det var da dårlig søk tenkte jeg, for ofte var det dyr rett på øversia av saga..

 

et lite klikk i øreproppen avslørte at "hunden" hadde noe å meddele; -to ferske liggeplasser ! jeg går på spora nå..

 

Han hadde 800 meter opp til meg så jeg tok ting rolig, og satte meg tilbake for å høre om uttakt kom snart ! Han hadde nok gått på overvær og finni disse liggeplassene tenkte jeg !

 

Etter en halvtimes tid syntes jeg at dette tok litt lang tid og skjekket Garminen, da viste denne at hunden var rett under høyspenten, men sporloggen viste også at han gikk rundt i ring og vimsa frem og tilbake...Noe rådyrspor var`n hvertfall ikke på ..

 

Kunne det være at`n hadde slått over på hara tru ? Jeg får gi litt tid på rede ut, det kunne jo være en beitefot for rådyr han surra med og med så mange kuldegrader så var det ikke rare vitringa.

 

Det varte å rakk men denne foten var omstendlig så jeg hekta på meg sekken å gikk ned til der kompisen dreiv på Og spurte hva i alle dager han dreiv med ? han virka litt brydd og måtte innrømme at han hadde slått over på harafot og glemt at jeg satt å frøys nesten spett ihæl på post !

 

For håpe han har mista noe av interessen for hara neste år.

 

God jul og godt nytt år !

Link to comment
Share on other sites

23,5 minusgrader og litt vind fra sør-øst gjorde at Buster og jeg valgte å holde oss hjemme.

 

Jeg måtte alikevel ut i skogen en tur, for gubben som skulle ordne med juletre hadde plutselig ikke, og med jobb i ettermiddag og i morgen formiddag så bar det til skogs i en fei. Fruen i huset hadde bedt om et lite og tett juletre,men det ble ingen av delene :lol: . Utrolig hvor lite kvistene tåler når det har vært sprengkulde lenge :lol: .Hun har ennå ikke sett det,men jeg har satt det inn,og håper at det er noe i ordtaket som sier" det er lettere å be om tilgivelse enn om tillatelse" :lol:

 

God jule kammerjegere!

 

Forstår at du holdt deg inne. Var i juleselskap oppi "Øver-Drevjen" i dag. 30 kalde der. :D

Link to comment
Share on other sites

Tenkte meg ut i dag jeg og en venn også da han hadde igjen ett rådyr men gradestokken viste -32 kl. 10. i dag så da seiret fornuften . Tenkte da heller og vente til i efta og lokke rev men kvikksølvet viste -29 så det ble heller ikke . Julefreden senker seg nå så nå får heldigvis viltet litt fred . :D

Link to comment
Share on other sites

Brå tok en liten smygjakt tur etter rådyr på morran for å se etter det ene dyret jeg mangler. Så 7 dyr som hadde flokka seg , men døm hadde plassert seg trygt 20meter på nabo sia. Dro hjem og fikk telefon fra en annen sugg som hadde igjen et dyr. Han var villig til å sleppe dachsen sin tross 17-, så endte meg at jeg felte en bukke kælv etter 15 min los. Jaktgudenes ironi kanskje, skyte sesongens første ,siste drevet den 23. des. (Skjønte det måtte gå når vi hørte "the final qountdown" på radion når vi parkerte :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er på svenskesiden av Finnskogen går det vel greit? Eller har svenskene også jaktforbud julaften?

 

edit: så nå at tiur hadde jakttid fra 25.aug til 15 .nov i Värmland, så da er det nok best å la den tiuren være.

 

Jakttid i Värmland på orrfugl og storfugl generelt er fra 25 aug til 15 nov, men for tiur og orrhane strekker jakttiden seg til 31 jan.

 

Heldigvis, for jeg kommer til å jakte store deler av romjula og nyttårshelgen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...