Jump to content

Hvordan formulerer ni er på søknad for .22LR


janove

Recommended Posts

jeg driver å studerer for å bli en NSF rifle dommer.

 

og i NSF er det ikke lov med halvautomat, det er i visse grener ikke lov med magasin engang.

 

på utendørs er det enkelskudd det gjelder, uansett om du har Bleiker eller sauer.

 

så du vil nok ikke få godkjent søknaden her eller. da det faktisk ikke er lov.

 

Da er NSF ute ur bildet. Noen som vet hvordan det er med andre forbund bortsett fra NROF som jeg vet har det. Alternativet er ju og at ta jeger examen.

Link to comment
Share on other sites

Det er minst 1 forbund til jeg vet om som har mulighet for skyting med halvauto .22 rifle :D

Jeg vurdere sterkt å få att inn en 10/22 i en KKC stokk til det bruket når tiden kommer...

 

Jan Ove, jeg forstår det slik at det er søknad på komplett våpen i .22 du har fått avslag på? (det er riktig tolkning, og jeg kjenner ikke til steder med annen praksis pr i dag.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner også til minst et til forbund hvor man kan bruke halvauto rifle i både .22Lr og grovere, men det er et litt sært forbund, med et teknisk reglement som vil være vanskelig for en "praktiskskytter" å overholde :twisted:

 

I tillegg vil ikke jeg anbefale noen å erverve våpen til skyting i et forbund for så å bruke våpenet til annen type skyting.. Da opprettholder man jo ikke det behovet man påstår at man har når man søker :wink:

Link to comment
Share on other sites

I tillegg vil ikke jeg anbefale noen å erverve våpen til skyting i et forbund for så å bruke våpenet til annen type skyting.. Da opprettholder man jo ikke det behovet man påstår at man har når man søker :wink:

 

Så lenge man deltar i forbundets skyting kan man også bruke våpenet til annen skyting, men å melde seg inn i et forbund uten planer om deltagelse er en uting som undergraver behovsordningen. Det løser kanskje problemet der og da, men på sikt kan utstrakt misbruk medføre mer regulering.

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt så har man vel underskrevet på et legalt og juridisk bindende dokument at man ikke skal bruke våpnet til annet en det det er omsøkt om. Men trening er jo en gang trening.

Personlig har jeg jo faktisk tenkt å bruke en 10/22 til nettop det forbundet jeg snakker om. Det er jo ikke så mye tid til å skyte skuddene :oops: Og så trenger jeg en annen 10/22 til NROF programmet, men det får vente til jeg får tusket til meg rugers .22 ARklone, I mens tror jeg det blir en chiappa m four

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med det ni skriver vedrørende å bare melde seg in i et forbund. Det jeg likte med blant annet NSF er at di har bane skyting for .22 og tilgang til lengre baner der man har større mulighet at trene på presisjon. Det ene forbundet utelukker ikke det andre. derav grunnen at jeg spør om hvilke andre forbund som har .22lr som en del av trening / konkurranse.

 

Videre er det og interessant og se hva for type av miljø di ulike forbunden har på lokalt plan siden det og er noe som ska vurderes innen man melder seg inn.

 

Ser i signaturene at det er flere medlemmer her inne som er medlemm av flere forbund så jeg trur ikke at det er en utfordring og kombinere to forbunds stiler og regler.

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt så har man vel underskrevet på et legalt og juridisk bindende dokument at man ikke skal bruke våpnet til annet en det det er omsøkt om.

Problemet er bare at denne kontrakten ikke er hjemlet i hverken lov eller forskrift, faktisk er den i direkte strid med forskriftens § 13:

Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.
Link to comment
Share on other sites

Jeppers, og det er vel nettop en av de mange grunnen til at våpenloven bør ryddes i, på godt og vondt.

Det er litt guffent med lover som motsier seg selv.

 

Enig, det er mye man skulle tatt tak i. Men denne saken er en bagatell, forskriften er helt klar på dette punktet og overstyrer utdaterte skjemaer.

Link to comment
Share on other sites

Ser i signaturene at det er flere medlemmer her inne som er medlemm av flere forbund så jeg trur ikke at det er en utfordring og kombinere to forbunds stiler og regler.

 

Det er nok mange som er medlemmer i flere forbund, og det største problemet du vil møte på i den forbindelse (tror jeg, basert på egne erfaringer) er mangel på tid og penger :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeppers, og det er vel nettop en av de mange grunnen til at våpenloven bør ryddes i, på godt og vondt.

Det er litt guffent med lover som motsier seg selv.

 

@Petrol, jeg har sendt deg en PM

Ehem, søknadsformularet er så vidt jeg vet, ikke en lov. Ikke engang en forskrift eller ett rundskriv. Så man må vel trygt kunne se bort fra de mest firkantede tolkningsmulighetene av dette formularet, der det strider mot norsk lov.

 

Men om man ser bortifra den firkantede (og ulovlige) tolkningen av ordlyden, sitter man igjen med en ordlyd som også kan tolkes så enkelt som at det behovet man skriver under på, i søknadsøyeblikket er reelt. At man stadfester at man ikke lyver. :wink:

 

At man så har flere bruksområder man finner man vill bruke våpenet til, burde da ikke være noen begrensning (med untak av jakt med konkuranseregistrerte våpen, der en har full jaktvåpengarderobe).

 

P.s. Jeg ervervet mitt 22lr boltgevær (CZ452) med trening i DFS som ervervsbegrunnelse i 2006. Dette er et våpen jeg ikke kan skyte konkuranser med i DFS, men det har blitt brukt til det jeg ervervet det til (samt en og annen kråke/mink).

 

Edit, la til litt mere opllysninger om min 22lr rifle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ Petrol

Nei, DFS hr ikke program for halvauto (Merkelig nok :? ) og det har det da heler aldri verdt snakk ok. :wink:

Trening er heller ikke lenger ervervsgrunnlag, slik at det er å anta at vingemutterens .22 er innvioget til DFS skyting selv om han også oppga trening som behov. OK?

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg ikke helt skjønner, er at praktisk forbundet ikke har 22lr rifle på programmet. Rimelig å skyte med, og gir mulighet for ett helt annet treningsregime enn de kraftigere kalibrene gir for de som ikke er fult så villige til å legge sjela si i praktisk skyting.

 

Er det sikkerhets relaterte probleme rmed 22lr til praktisk skyting, som gjør at dette ikke er et tema?

Link to comment
Share on other sites

Hovedgrunnen til at NFPS ikke har .22 rifle er at IPSC ikke har noe .22 program.

 

Nå kan det være at IPSC vil få det etter hvert, også får det da være at NFPS kan vurdere å ta det opp hvis så skulle skje.

 

Men nå ser jeg personlig ikke det helt store behovet for en .22 klasse eller da. Og ivertfall ikke for at noen som ikke får ervervet det av andre grunner skal få erverve det.......

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke har gått glipp av en vesentlig setning i regelverket for IPSC rifle, så er det vel ingenting der som forhindrer en fra å starte i en match med ei rifle kamret for en randtenningspatron?

faktoren på en .22 LR er jo langt fra kravet, og om det ikke skjer mirakler i kruttindustrien så vil ikke en gang den største trollmann klare å lade opp nevnte kaliber til å klare det heller. Men, her er det skytterens påstand som gjelder inntil det motsatte er bevist, så frem til kronografen kommer så kan skytteren påstå h*n skyter major med .22 lr.

 

Bevisst juks - garantert.

ammokontroll - garantert (så sant chrono er å oppdrive)

Anbefale noen å prøve - garantert ikke!

 

Er jeg helt på bærtur her med tolkingen av regelverket, eller er dette faktisk mulig?

Link to comment
Share on other sites

Var 5.6.1 jeg hadde i tankene, og bare så det er sagt; jeg hadde aldri for alvor kommet på en stage med en .22 lr.

Om noen hadde dukket opp en match jeg hadde hatt noe å si på, så hadde jeg nok ledd rått hele veien mens jeg hadde hentet en kronograf :wink:

 

10.6, eller noe under punktene 10.xx tenkte jeg ikke på i det hele tatt, men meget mulig de kan benyttes ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå er dette en gammel tråd. Men dagens forskrift sier:

§ 4a. Våpendel

 

Med låskasse etter våpenloven § 2 første ledd menes rammestykke for pistoler, revolvere, rifler og hagler som brekkes for lading og tømming, og den eller de deler som er festet til pipen for rifler og hagler som ikke brekkes for lading og tømming. For skytevåpen basert på AR modellen bestående av overramme (upper receiver) og underramme (lower receiver) regnes underramme (lower receiver) som låskasse etter våpenloven § 2 første ledd.

 

 

0

 

Endret ved forskrift 21 des 2010 nr. 1793 (i kraft 1 jan 2011, se endringsforskriften for overgangsregel).

 

Slik jeg ser det kan man da fritt kjøpe seg en upper, og søke om ekstra løp i .223 og skyte 22lr i dette. (med kammerinnlegg)

 

Min mening er uansett at cmmg sitt konverteringssett er det aller letteste å benytte til .22lr.

Tanken på 9mm upper synes jeg er mer interessant.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så det betyr jeg har ingen mulighet til:

a) å for eksempel kjøpe meg en S&W M&P 15-22.

 

Men at jeg kan gå veien med:

b) å begynne med praktisk skyting, kjøpe en 5.56x45 NATO rifle i AR-15 design i og sette på en .22 LR upper.

 

Er dette eneste måten å skaffe seg en halvautomatisk .22 rifle i AR-15 design mtp. trening?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg vil trene med .22 AR-15 er at jeg sikter meg inn på å bli yrkesmillitær. Forsvaret bruker HK 416 (AR-15 design). Har ikke vært inne til førstegangsteneste enda, men føler at jeg nesten må lære meg å skyte før jeg drar inn om 2 år. I tillegg til å lære meg å skyte tenkte jeg at det kunne være lurt å "venne seg til formen" på geværet, og dermed slå to fluer i en smekk!

 

Praktisk hørest morsomt ut, og jeg har veldig lyst til det! Men å gå rett på 5.56 NATO virker svært kraftig for en som nesten aldri har skutt før. Stemmer det ikke at det er lettere å se sine feil, og dermed raskere lære seg å skyte med .22 kaliber vs. tyngre skyts?

 

Og hva blir prisen på en slik herlighet som en 5.56 AR-15 (gjerne brukt dersom det går an)? Jeg vet ikke hvor mye dyrere det er med 5.56 ammo enn .22, og dermed hvor mye man må skyte før en ekstra .22 upper lønner seg økonomisk.

 

Jeg tror uansett det hadde blitt MYE billigere dersom jeg kunne gått rett på en rifle type S&W M&P 15-22, og dersom det hadde vært et praktisk program for .22 hvor jeg kunne lært meg å skyte - men det er jo ikke faktum.

 

Kom gjerne med priseksempler på "ekte" AR-15 med og uten ekstra .22 upper. Ellers er jeg veldig mottagelig og glad for tips angående hvordan jeg bør begynne å skyte mtp. mine mål. :)

Link to comment
Share on other sites

Så det betyr jeg har ingen mulighet til:

a) å for eksempel kjøpe meg en S&W M&P 15-22.

 

Men at jeg kan gå veien med:

b) å begynne med praktisk skyting, kjøpe en 5.56x45 NATO rifle i AR-15 design i og sette på en .22 LR upper.

 

Er dette eneste måten å skaffe seg en halvautomatisk .22 rifle i AR-15 design mtp. trening?

 

Jepp - og bare slik fordi jeg er nyskjerrig, hva du skal trene til med en AR15 hvis du ikke har tenkt å skyte praktisk ??

 

Det hele var forresten ikke en aprilsspøk? :P hehe..

Link to comment
Share on other sites

forsvaret gir deg den treningen du trenger.

Skal du lære deg å skyte før den tid, er DFS (det frivillige skyttervesen) veien og gå (bolt-action er din venn)

Kommer du på sesjon eller til rekruttskolen full av historier om hvor god du er med .22 ar'n din (Som du uansett må være 21 år for å få) er sjansne stor for at du får e av de skikre militære jobbene, på depot, som sokke og underbukseteller.

 

ei heller en aprilspøk

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Dersom jeg har forstått riktig blir det automatisk 21 årsgrense på all praktisk skyting, fordi du må ha skutt en del praktisk med pistol før du i det hele tatt får begynne å skyte praktisk med rifle. Og pistol er det jo som kjent 21 år på.

 

Jeg er forresten ikke personen som hadde skrytt dersom jeg hadde drevet med praktisk skyting. ;)

 

Skal ta til meg rådet og prøve ut DFS med .22 bolt action :)

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke automatisk 21 årsgrense på rifle, må ha vert aktiv i 2 år + ha nok stevnepoeng, med enten rifle eller/og pistol, kravet gjelder KUN erverv av rifle til praktisk skyting, en kan låne rifle og bruke i konkuranse akuratt som en kan låne pistol, altså starter en å skute praktisk ved 16 og er aktiv nok til de kravene forbundet stiller så skal en kunne kjøpe rifle ved 18 år.

 

Og pris på en ar kan gå fra 11k+ capsicum hadde en til 10999 kr, + 2000 for 22 settet, pluss 800 for søknad på aren i 223 rem ( 460 om en har våpen fra før)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...